Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Hej

    Jag håller på att uppgradera ljudet i min saab, en 9-3og -01 och undrar om det finns några högtalare som passar i "originalhålen" utan modifieringar och som huvudenheten "klarar" av att driva. Det som är aktuellt att byta är hatthyllans högtalare 6x9´´? och instrumentpanelens, där jag inte vet hur många tum det är, Någon som vet?

    Om någon har en originalförstärkare (den som sitter vänster om passagerarens ben) liggandes skulle den vara av intresse, (Min spelar bara på ena kanalen )

    Gärna länkar till vilka som säljer passande högtalare

    Tack på förhand!
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  2. #2

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Jag satte Kicker KS35 i min 9-3a i instrumentpanelen. Passar rakt ner i hålet, men kablage mellan bil och högtalare är inte "Bolt-on", det måste du modifiera.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Jag satte Kicker KS35 i min 9-3a i instrumentpanelen. Passar rakt ner i hålet, men kablage mellan bil och högtalare är inte "Bolt-on", det måste du modifiera.
    Tack så mycket för tipset, såg att BRL hade dem
    Någon som har förslag på högtalare för "hatthyllan" i 9-3og? Har förstått att det är lite ont om plats där, skulle helst inte vilja "Modifiera" i högtalarhålet.

    Tack så länge
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  4. #4

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Om du väljer något annat till instrumentpanelen ha lite koll på bygghöjden. Man vill ju inte ha en bula i högtalargallret...

    KS35 gick fint som sagt, men det finns andra som bygger mer på höjden.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Några tips på hatthyllehögtalare någon??

    MVH
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Dls 960
    Finns oxå på Brl såg jag.

    En riktig klassiker som står sig bra fortfarande!
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Dls 960
    Finns oxå på Brl såg jag.

    En riktig klassiker som står sig bra fortfarande!
    Ser bra ut, Vet du om den passar i hålet till högtalarna i Saab 9-3og eller får man skära bort något i hålen?

    Trevlig Fredag och Helg!

    Mvh
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Jag satte ett par Hertz Energy ECX 87 i instrumentbrädan på min och helnöjd. Passar perfekt i hålen, men man får modifiera kontakterna något.
    När jag får lite tid över så ska 6x9'orna i hatthyllan bytas mot ett par Hertz Energy ECX 690, men det är ganska låg prio på det så vi får väl se när det händer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av SAAB_AERO1
    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Dls 960
    Finns oxå på Brl såg jag.

    En riktig klassiker som står sig bra fortfarande!
    Ser bra ut, Vet du om den passar i hålet till högtalarna i Saab 9-3og eller får man skära bort något i hålen?

    Trevlig Fredag och Helg!

    Mvh
    Skulle vilja påstå att ALLA 6x9 passar! (Har jobbat som BST-montör i många år)
    MEN man får montera dom underifrån i plåten som sitter där! Lite mer jobb då man får riva lite klädsel men det är ganska enkelt.
    Uppifrån får du nog bara i original.
    Kapa är inte ett alternativ då plåten är skottsäker!
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Kapa är inte ett alternativ då plåten är skottsäker!
    Med vinkelslip går allt

    Jag gjorde så för att få ner mina GAS 6x9, tog loss hela plåtdetaljen som ska hålla i dom och kapade ur hålet ca 5mm runtom hela.
    Saab 9-3 2.0T SE '99

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    En fråga:
    Ni som bytt högtalarna i instrumentpanelen och i hatthyllan mot bättre grejor, Hur mycket bättre blev ljudet?

    Blir ljudet märkbart bättre eller är det kanske bättre att installera högtalare i dörrarna med? Kanske slänga in lite extra isolering i utrymmet bakom hatthyllehögtalaren?

    Tacksam för svar!
    Mvh
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Vill du ha bättre ljud med orginalsteg och orginal HU så skulle jag byta ut 3.5orna i instrumentbrädan mot något bättre.
    Sen skulle jag lägga krut på att dämpa dörrarna ordentlig och täta dessa och låta orginalhögtalarna sitta i dörrarna. Har svårt att tänka mig att du kommer få bättre ljud med andra högtalare, utan att köra på något kraftigare slutsteg.

    Hatthyllan skulle jag låta vara, då jag personligen tycker orginalhögtalarna spelar på ganska bra.
    Generellt så är det roligare att lägga krut på framsystemet också. Lyckas man få till det bra så blir det mycket roligare att lyssna än att ha en massa raggardunk bakifrån.

    Skulle du därefter känna dig missnöjd så är nästa steg enligt mig, ny huvudenhet och nytt 4-kanals slutsteg med bra filterjusteringar till framsystemet. Där efter skulle jag börja kika på andra midbasar och komplettera med en sub i skuffen alternativt i handskfacket
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av SAAB_AERO1
    En fråga:
    Ni som bytt högtalarna i instrumentpanelen och i hatthyllan mot bättre grejor, Hur mycket bättre blev ljudet?

    Blir ljudet märkbart bättre eller är det kanske bättre att installera högtalare i dörrarna med? Kanske slänga in lite extra isolering i utrymmet bakom hatthyllehögtalaren?

    Tacksam för svar!
    Mvh
    Det blev en markant skillnad när jag bytte i instrumentpanelen.
    Är rätt nöjd med ljudet nu, och det enda jag gjort är att sätta Hertz-högtalare i instrumentpanelen. Det enda jag skulle kunna önska är en bättre eq för att kunna ställa in ljudet bättre, blir lite grovt när man bara har bass och treble rattarna att justera med.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Funderade just på om man kan sätta dit extra diskanter bredvid originalhögtalarna, typ så som man gör när man uppgraderar från as2 till as3 i 9-3ng. Jag tycker just att det är den högsta diskanten som fattas i originalstereon i 9-3og. Så min plan är en budget uppgradering med till exempel julas silkesdome diskanter vid alla 4originalhötalarna och till exempel biltemas platta aktiva sub (någon som provat) i reservhjulet.

    B.t.w vet någon vilken av sladdarna vid elantennen det är som man kan använda som remote till slutsteget?

    Tack på förhand
    Med vänlig hälsning,
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Just ja nu tänkte jag i förra inlägget att du hade as3, men du kanske har as2, alltså inga högtalare alls i dörrarna? Eftersom du skrev "alla fyra högtalare"

    Hur stor budget har du? Vill du spela högt eller vill du att det ska vara rent välljud?

    Det blir inte bra med en orginal koaxialhögtalare som spelar höga frekvenser tillsammans med en diskant. Då är det bättre att köra bara diskanter i brädan och midbasar i dörrarna. Eventuellt om du kör ett trevägskit, alltså diskant, mellanregister, och midbas! Då kan du köra mellanregister och diskant på instrumentbrädan, midbas i dörrarna.

    Du bör nog slopa tankarna med lösa diskanter på det sättet du beskriver, om du vill uppnå något bättre resultat än orginalljudet.
    Du bör nog också se till att få i ett par högtalare i dörrarna fram innan du börjar pula i hatthyllan, enligt mig. Men det har väl med prioritering och vad man gillar!

    Du kanske vill ha en pizzaräcer med högt stickande diskant och en bara en massa dunkdunk bakifrån? Finns ju dem som gillar det!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Ja, jag har as2 med 4 högtalare. Var ute i bilen idag och hade instrumentbrädehögtalarna borta och man kan ju minst sagt säga att de såg billiga ut. Original Saab, made in Malaysia, 8ohm.

    Kopplade löst in en 4"koaxial och ljudet blev mycket bättre även om de ej var monterade, ljudet liksom smälte ihop bättre med hatthyllehögtalarnas ljud. Ska nu överväga att köpa ett par kicker ks35 och skruva i och se om ljudet blir bättre. Men en sak blev jag konfunderad över saabhögtalarna är på 8ohm och kicker är ju på 4ohm, och det är ju inte bra att koppla en högtalare med lägre ohm-tal än förstärkarens, men jag gissar på att det är någon som testat? Hu'n kanske tar skada?

    Jag är varken ute efter basdunk eller extrem diskant, bara välljud vid normala ljudnivåer. Lite svårt att förklara vad jag vill ha, men det jag tycker att ljudet är idag är, lite svagt mellanregister fram när det är röster, lite svag i diskanten vid de allra högsta tonerna, lite dålig djupbas till exempel när dansbandsskivan åker på så fattas liksom den djupaste basen som "gör" just den typen av musik.

    Budgeten är ingen särskild men jag vill ha så bra ljud som möjligt för så lite pengar och jobb som möjligt.

    Kanske ett byte av instrumentbrädehögtalarna och en aktiv sub. I bagaget skulle göra susen?

    Tack så länge
    Med vänlig hälsning,
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    En aktiv sub kan vara vettigt ja, en enkel lösning för vardagsbruk. Normalt spelar man upp till ca 60Hz med en sub. Byter du ut koaxialerna på instrumentbrädan så kan du i bästa fall dela dem ner till 100Hz förutsatt att du byter ut orginalsteget mot något bättre. Då saknas ju frekvenserna från 60-100Hz. Därför Tycker jag fortfarande att du bör få i midbasar i dörrarna som spelar mellan dessa frekvenser.

    Jag tycker också att det är bättre att prioritera midbas istället för en aktiv sub. Jag kör med 3.5 koaxialer i instrumentbrädan i min 9-5a. Sedan så kör jag midbasar i ett par dämpade dörrar. Jag har 4 högtalare totalt alltså, och det spelar bättre än vad något av saabs system gör orginal om jag får säga mitt...
    Midbasarna har jag delat så att de spelar ner på djupet, då jag inte har byggt baslåda än, och det funkar riktigt bra! Det känns nästan som att man har en liten frontsub

    Jag tycker hur som helst att du ska köpa ett 4kanalssteg och driva ett framsystem på det Dock så behöver du en annan huvudenhet, en ljudprocessor eller någon som bygger passiva filter åt dig för att få till delningarna.

    Eller så köper du ett färdigt kit med färdiga filter Då klarar du dig på ett 2-kanalsslutsteg också och orginalhuvudenhet. Sen en aktiv sub! Nackdelen är att du inte får mellanregister på brädan, utan i dörrarna. Men det spelar på bra ändå, kör den varianten själv i min 9-3a så, mellanregistret lyfts helt okej iallafall Fördelen är ju att det är enkelt och smidigt, och du gömmer ett 2kanalssteg hur lätt som helst där orginal sitter.
    Här är ett exempel:
    http://bilstereohornan.se/product.php?id=429&open=8hÖgtalarkit&subopen=&sort=
    http://bilstereohornan.se/product.php?i ... pen=&sort=
    http://bilstereohornan.se/product.php?i ... en=117baslÅdor&subopen=&sort=

    Kör själv med slutsteget ovan i 4kanalsvarianten och det låter riktigt bra. Litet också
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  18. #18

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Innan jag köpte högtalare till instrumentpanelen tittade jag i WIS. Där stod att högtalarna där har en impedans på 4.1 ohm. Baserat på det tyckte jag att det skulle passa med ett par 4 ohmare.

    När jag plockade ut originalen såg jag också att det stod 8 ohm på dem. Hur som helst så kör mina KS35 på hur bra som helst. Vet faktiskt inte varför de har 8 ohm där... Känns konstigt med tanke på impedansen på alla andra högtalarna. De bakre ska ligga på 2.1 ohm (om man kollar på Combi Coupen i WIS).

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    78

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Hej igen!

    Har idag pratat med en bekant till mig som har en original as3 förstärkare och ett par Magtnat högtalare som jag kan få köpa.

    Så nu tror jag min plan på uppgradering ser ut så här:
    *byta instrumentbrädehögtalarna till kicker ks35
    *isolera dörrarna
    *installera slutsteg och högtalarna i dörrarna

    Vad tror ni om detta, borde bli stor förbättring från original as2??

    Tack så länge
    MVH
    Saab 9-3 AERO TTID SC+SS 2009

  20. #20

    Re: "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og

    Grymt bra start! Kör så det ryker :-)

Liknande ämnen

  1. Vilka TD04-aggregat passar "bolt-on" på 9000 Aero?
    Av smedsgarden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 12:05
  2. tvkanalernas hemsidor med "Play"
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 18:43
  3. "Bolt-on intercooler" som inte är så bolt-on.
    Av seboo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 12:54
  4. Svar: 97
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •