Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 187

Ämne: Erfarenheter av Streetgear IC till OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Erfarenheter av Streetgear IC till OG9-5

    Hej!
    Nu är det dags att även uppgradera ic efter man har sett sin insugstemp nu när vår solen börjar titta fram och då blev jag lite bekymmrad va temp ligger på en högsommardag!
    Bilen den ska monteras på är en saab 9-5 aero 05 med BP steg3.
    Har kollat lite på maptuns ic som tydligen ska vara effektiv, men det. Finns ju fler fabrikat att kika på och streetgear är ett av dom jag kollat på.
    Hittade en tråd från 08 på google men den visade inte vad resultatet blev med denna ic utan var mer hur montering utfördes.
    Så ni som har erfarenhet av streetgear ic ge era åsikter!
    Kom gärna med fler förslag, kollade på forge men den var inte billig men säkert jätte effektiv.

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  2. #2

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Jag har erfarenhet av de billigare "asien" intercooler alternativen och kan säga att man får det man betalar för, dom kyler visserligen helt okej, men inget som ska jämföras mot Maptuns kylare som är bra mycket bättre o effektivare på alla sätt o vis!!! Jag hade med lätthet kört på Maptuns.. Kostar mer men det är det värt! Du slipper ångra dig längre fram!
    Edit: Min "Asien" kylare byts snart ut mot Maptuns
    /Emil

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Hej!
    Nu är det dags att även uppgradera ic efter man har sett sin insugstemp nu när vår solen börjar titta fram och då blev jag lite bekymmrad va temp ligger på en högsommardag!
    Bilen den ska monteras på är en saab 9-5 aero 05 med BP steg3.
    Har kollat lite på maptuns ic som tydligen ska vara effektiv, men det. Finns ju fler fabrikat att kika på och streetgear är ett av dom jag kollat på.
    Hittade en tråd från 08 på google men den visade inte vad resultatet blev med denna ic utan var mer hur montering utfördes.
    Så ni som har erfarenhet av streetgear ic ge era åsikter!
    Kom gärna med fler förslag, kollade på forge men den var inte billig men säkert jätte effektiv.

    Med vänlig hälsning,
    Mathias

    Hej!

    Kolla med MrSunbear här på forumet,han ic är jäkligt bra och effektiv.

    Har sett insugstemp ökning på hans, men inte sett på MapTun än så länge på en 9-5 Aero ..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Kollade nu på streetgears sida och nu verkar inte ic till saab finnas kvar?
    Men om man ringer dom så kanske den finns.
    Hur är racestuffs ic då?
    Hur vet man vilka som är "kina ic" och inte? Var görs maptun ic?
    Det är ju mycket produktion som är lagd i kina och kina står för armar och ben men hjärnan är det nån annan som står för.
    Av egen erfarenhet så finns det 2 delar av "kina prylar" ,
    1. Rent kina tillverkat armar ben och hjärna, man får vad man betalar för och resultatet varierar från exemplar till exemplar, och ingen kvalitetskontroll
    2. Tillverkning lagd i kina men hjärnan är inte kinesisk och produkten kvalitetstestas.

    Vill ha en ic som gör verkan och passar på orginalplats och inte kräver en massa modifieringar vid mont då jag bara har ett garage domkraft och svenssons vanligaste verktyg!

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "mathias.w":urnlyy1s
    Hej!
    Nu är det dags att även uppgradera ic efter man har sett sin insugstemp nu när vår solen börjar titta fram och då blev jag lite bekymmrad va temp ligger på en högsommardag!
    Bilen den ska monteras på är en saab 9-5 aero 05 med BP steg3.
    Har kollat lite på maptuns ic som tydligen ska vara effektiv, men det. Finns ju fler fabrikat att kika på och streetgear är ett av dom jag kollat på.
    Hittade en tråd från 08 på google men den visade inte vad resultatet blev med denna ic utan var mer hur montering utfördes.
    Så ni som har erfarenhet av streetgear ic ge era åsikter!
    Kom gärna med fler förslag, kollade på forge men den var inte billig men säkert jätte effektiv.

    Med vänlig hälsning,
    Mathias

    Hej!

    Kolla med MrSunbear här på forumet,han ic är jäkligt bra och effektiv.

    Har sett insugstemp ökning på hans, men inte sett på MapTun än så länge på en 9-5 Aero ..

    Mvh[/quote:urnlyy1s]

    Kör mr sun_bear med streetgear ic?
    Hur länge har han kör den?
    Aero++ hur är hans insugstemp en högsommardag?

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Kör mr sun_bear med streetgear ic?
    Hur länge har han kör den?
    Aero++ hur är hans insugstemp en högsommardag?

    Mathias
    Tror att han körde men kan ha fel.

    Han har kört den länge,dom värdena jag fått mm så är det riktigt bra..

    Jag tror han vid 30 grader utetemp efter en repa 100-200 ligger kring allt som allt 60 grader,medan du ligger vid närmare 90 ,,trevligt med värme Mathias
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Bolt on IC till 9-5 finns på bl.a. DO88, Hova.com, klracing, racestuff mm.

    Japp jag kör med fd streetgears ic på min bil monterad på org plats sedan 2009. Har värden från den 28 april i år då var det 14 grader och sol ute. AC var på. En isolerad repa på 3:an 3000-6000 varv start 27 grader vid slut 31 grader.
    Ökning 4 grader.

    En längre repa strax efter med 3-4 från 3500 varv till 6000 på 3an och 4800-6000 på fyran. Start temp 28 slut temp 37. Ökning 9 grader.

    Gäller bilen i signaturen. Att temp är från början 27/28 beror på att jag kört i city innan med lite köer och låg hastighet. Kan lägga upp bilder på hur den ser ut och ja den är verkligen Kina tillverkad. Om mina värden är bra el inte lämnar jag osagt och till mera insatta att bedöma.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "mathias.w":3e8q0y9i
    Kör mr sun_bear med streetgear ic?
    Hur länge har han kör den?
    Aero++ hur är hans insugstemp en högsommardag?

    Mathias
    Tror att han körde men kan ha fel.

    Han har kört den länge,dom värdena jag fått mm så är det riktigt bra..

    Jag tror han vid 30 grader utetemp efter en repa 100-200 ligger kring allt som allt 60 grader,medan du ligger vid närmare 90 ,,trevligt med värme Mathias [/quote:3e8q0y9i]


    Haha, jag älskar värme , men då ska värmen vara på "rätt" ställe dvs i luften
    ( och misständningarna ska sitta på rätt ställen ...hahah)
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  9. #9

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Nu har jag varken en 9-5a eller värden på insugstemp på en sådan bil, men har svårt att tro att det skiljer så mycket!
    Jag kan på rakarm säga att en "asien" kylare som går upp 30grader över utetemp är på gränsen tok för mycket, visserligen är det bättre en original kylaren men varför nöja sig där? Är det inte bättre att satsa på en "riktigt" kylare där insugstempen stiger 10-20 grader max oavsett ute temp... Jag hade tagit ett prat med Maptun och se vad dem har att erbjuda...
    Jag vet att deras kylare till NG93, är RIKTIGT bra! Borde vara av samma till 9-5 kan tyckas, lycka till!!!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Bolt on IC till 9-5 finns på bl.a. DO88, Hova.com, klracing, racestuff mm.

    Japp jag kör med fd streetgears ic på min bil monterad på org plats sedan 2009. Har värden från den 28 april i år då var det 14 grader och sol ute. AC var på. En isolerad repa på 3:an 3000-6000 varv start 27 grader vid slut 31 grader.
    Ökning 4 grader.

    En längre repa strax efter med 3-4 från 3500 varv till 6000 på 3an och 4800-6000 på fyran. Start temp 28 slut temp 37. Ökning 9 grader.

    Gäller bilen i signaturen. Att temp är från början 27/28 beror på att jag kört i city innan med lite köer och låg hastighet. Kan lägga upp bilder på hur den ser ut och ja den är verkligen Kina tillverkad.


    //B
    TapaTalk
    Jag körde 100-200km/h 3an och 4an vid samma ute temp som du förra veckan.
    Aero++ kan nog berätta min insugstemp ( han har nu mera järnkoll på mina värden . Haha )

    Av alla de ovan nämnda företag, vilket rekomenderas?
    Antar att prisbilden inte skiljer så mycket mellan dessa, men service och support kan ju skilja en hel del?

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Nu har jag varken en 9-5a eller värden på insugstemp på en sådan bil, men har svårt att tro att det skiljer så mycket!
    Jag kan på rakarm säga att en "asien" kylare som går upp 30grader över utetemp är på gränsen tok för mycket, visserligen är det bättre en original kylaren men varför nöja sig där? Är det inte bättre att satsa på en "riktigt" kylare där insugstempen stiger 10-20 grader max oavsett ute temp... Jag hade tagit ett prat med Maptun och se vad dem har att erbjuda...
    Jag vet att deras kylare till NG93, är RIKTIGT bra! Borde vara av samma till 9-5 kan tyckas, lycka till!!!
    Jodå, jag har pratat med fredrik om ic.
    Med denna tråd så ville jag få lite info om verkningsgraden mellan de olika fabrikaten och vad folk tycker om dom? Och rekomenderar!
    Jag har inte bestämmt mej för vilken ic ännu då jag bestämmde mej imorse att jag ska införskaffa en nu.
    Så denna tråd kan ge mej nyttiga åsikter och info som avgör mitt köp.

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Det finns flera trådar som handlar om ic till just 9-5 där jag skrivit värden från långa repor varma sommardagar. Ska leta på dem och länka hit. En alu ic på org plats kan inte trolla med fysiska lagar och går inte jämföra med en fmic.

    Men de gör jobbet bättre än original är helt klart oavsett om man köpt Kina tillverkat eller en Forge/Abbot. Sedan finns det nog skillnad på alu och alu ic sinsemellan när vi kommer till effektivitet.

    Ett tips är att kolla hur in och ut loppen är designade för lätt flöde än tvära kanter mm. Det är inte avgörande dock för min ic ser tämligen tillyxad ut på utlopp vilket jag ska visa på bild senare.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    Jag körde 100-200km/h 3an och 4an vid samma ute temp som du förra veckan.
    Aero++ kan nog berätta min insugstemp ( han har nu mera järnkoll på mina värden . Haha )
    Ja din insugstemp ökar fint.

    Förstår inte riktigt hur kan dom släppa ut en sådan koncept där insugstemp ökar 3-4an ut till över 70 grader vid 13 grader utetemp.
    Tycker det är mycket i mina ögon ,då snackar vi inte om en sommar dag heller.
    Dessutom så blir det fel jämförelse mot MrSunbear då han kör med mer luft så i ditt fall skulle den öka ännu mer.
    Skall man göra en rätt jämförelse mellan olika ic så bör man ta hänsyn till att det blir samma luft,samma bil och att samma intervall körs.

    MrSunbear

    En fmic är något effektivare just att tempen blir lägre vid själva starten men kollar jag i min och din så skiljer det sig inte mycket alls.Typ samma ökning Mv
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    På länken nedan finns diagram från test vi gjorde förra året på vår nya IC.

    Testerna är utförda i vår Rototest med en omgivande temperatur på 21°.

    Det är samma cellpaket som intercoolern till 9-5, men av förklarliga skäl andra tankar och anslutningar.

    http://ladda-upp.se/bilder/tuhmirzzixkyz/

    Båda intercoolers är monterade på originalplats.

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Jag kan på rakarm säga att en "asien" kylare som går upp 30grader över utetemp är på gränsen tok för mycket
    Är det inte bättre att satsa på en "riktigt" kylare där insugstempen stiger 10-20 grader max oavsett ute
    Emilss tänk på att vid 30 gradig sommar dag kör man med ac på vilken har kondensorn sittandes framför ic och den genererar massor med värme vilket påverkar alu icns prestanda. det oberoende val av leverantör av ic.

    Tyvärr finns det inte mkt info om tester med värden jämfört med dyra high end och Kina diton. Undra varför eg. Jag tvivlar inte på Fredriks uppgifter om deras ic. Men hur har MT mätt upp de resultat de fått. Hur har de jämfört mm. Det är sådant som är intressant och viktig input utan för den delen kasta skit på varandra. Den som nu har MTs alu ic o tycker den kyler jättebra, vad jämför denne med då, org el annan eftermarknads ic?

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Jag kan på rakarm säga att en "asien" kylare som går upp 30grader över utetemp är på gränsen tok för mycket
    Är det inte bättre att satsa på en "riktigt" kylare där insugstempen stiger 10-20 grader max oavsett ute
    Emilss tänk på att vid 30 gradig sommar dag kör man med ac på vilken har kondensorn sittandes framför ic och den genererar massor med värme vilket påverkar alu icns prestanda. det oberoende val av leverantör av ic.

    Tyvärr finns det inte mkt info om tester med värden jämfört med dyra high end och Kina diton. Undra varför eg. Jag tvivlar inte på Fredriks uppgifter om deras ic. Men hur har MT mätt upp de resultat de fått. Hur har de jämfört mm.
    Den som nu har MTs alu ic o tycker den kyler jättebra, vad jämför denne med då, org el annan eftermarknads ic?


    //B
    TapaTalk
    Såja! Nu börjar det komma inlägg som är nyttiga och informativa
    Precis sånna jag hade hoppats på, fyll nu pä med mer

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av MaptunPerformance
    På länken nedan finns diagram från test vi gjorde förra året på vår nya IC.

    Testerna är utförda i vår Rototest med en omgivande temperatur på 21°.

    Det är samma cellpaket som intercoolern till 9-5, men av förklarliga skäl andra tankar och anslutningar.

    http://ladda-upp.se/bilder/tuhmirzzixkyz/

    Båda intercoolers är monterade på originalplats.
    Fram med en sådan test på en 9-5 Aero som trådet handlar om.

    Ta en 300 hk kitt 15t kör ute i utetemp 21 grader varva 3 samt 4an till 6200 rpm och återkom då får vi se hur effektiva dom är.

    Är ganska säker att resultat blir typ som Mr Sunbears


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Citat Ursprungligen postat av MaptunPerformance
    På länken nedan finns diagram från test vi gjorde förra året på vår nya IC.

    Testerna är utförda i vår Rototest med en omgivande temperatur på 21°.

    Det är samma cellpaket som intercoolern till 9-5, men av förklarliga skäl andra tankar och anslutningar.

    http://ladda-upp.se/bilder/tuhmirzzixkyz/

    Båda intercoolers är monterade på originalplats.
    Alltid trevligt med kurvor och siffror cred för det. Var ac:n på vid dessa test el var den avslagen? Det är relevant för att beakta dessa värden.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Mr_sunbear:
    Helt OT men jag måste...
    Vilken mysig ratt du har!!!
    Kollade din garaget sida nyss.
    Din ratt kankse gör så att jag köper en sån istället för ic
    Om man nu kan lyckas få tag i en sån nångång/någonstans!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  20. #20

    Re: Erfarenheter av streetgear ic till 9-5

    Det har du rätt i, att AC är rena värme påslaget oavsett intercoolern! Man får väl stänga av AC när man tänkt rejsa
    Har själv en intercooler från andra sidan jorden "asien" , otroligt fin FINISH, men kylningen är inte som den borde! Min kylare är med säkerhet något som finns i handeln
    och av erfarenhet så skulle jag skippa en "asien" kylare , har jag fått ett måndags EX ? påstå vad man vill, så fall är vi många som fått! Undantaget finns visserligen!

    Edit: SunBear: vad har du för effekt i din bil och vad är det för mjukvara/hårdvara?
    Har du mätt vad tempen går upp vid runt 20c?
    För det ser ut som dina värden är otroligt låga? FMIC?




    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Emilss tänk på att vid 30 gradig sommar dag kör man med ac på vilken har kondensorn sittandes framför ic och den genererar massor med värme vilket påverkar alu icns prestanda. det oberoende val av leverantör av ic.

    Tyvärr finns det inte mkt info om tester med värden jämfört med dyra high end och Kina diton. Undra varför eg. Jag tvivlar inte på Fredriks uppgifter om deras ic. Men hur har MT mätt upp de resultat de fått. Hur har de jämfört mm. Det är sådant som är intressant och viktig input utan för den delen kasta skit på varandra. Den som nu har MTs alu ic o tycker den kyler jättebra, vad jämför denne med då, org el annan eftermarknads ic?

    //B
    TapaTalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •