Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpråd 9-3, 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Köpråd 9-3, 9-5

    Hej!

    Har en gammal 9-3 från 99 och gillar den storleken, det jag inte gillar är förbrukningen som är aningen hög, speciellt när vi drar husvagnen, vilket iofs inte är onormalt. Men nu ska det handlas nyare 9-3 eller eventuellt en 9-5

    Vi har en budgett på 60.000 kör kanske 1500mil per år.

    Det jag undrar är följande:

    Vilken modell av nya 9-3 är mest ekonomisk tänker då mest på förbrukning.
    Någon version/årsmodell som man ska se upp för?
    Automatlåda? Har automat nu och gillar det skarpt, men ökar det på förbrukningen så tar jag kanske hellre en manuell.

    Är det eventuellt bättre med en 9-5a?

    Tacksam för tips!
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    För de pengarna med de förutsättningarna skulle jag nog rekommendera en 9-3SC 1,9 TiD med motorn på 150hk. Riktigt trevlig bil som är ganska snäll mot bränslekontot.
    Ett exempel vid sökning på blocket.se (Med sökkriterierna 9-3, mer än 140hk, modellår från 2004, diesel)

    http://www.blocket.se/helsingborg/Saab_ ... ?ca=16&w=3
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    Jo har sneglat på diesel, men blir det inte väldigt mycket skatt? Jag kör som sagt inte så många mil per år?
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    Eftersom du skrev "mest på förbrukning" så valde jag dieseln. Kanske miss av mig. Någonstans mellan 3000-3500 per år i skatt vill jag minnas den kostar. Betalar iaf ungefär lika mycket för min diesel som för min 9-3 Aero med V6'an vet jag.

    Två saker som också är viktiga att ha i åtanke när det gäller totalkostnaden är värdeminskning och försäkring. När det gäller värdeminskningen så är det ofta svårt att "räkna hem" ett bilbyte om detta räknas med. I ditt fall så ska de 60.000 kronorna tjänas in innan du går plus. Försäkringen bör också kollas upp på olika alternativ innan köp. I mitt fall så var skatt + försäkring lika dyrt när jag valde mellan en 1.8t eller en 2.8T då försäkringen var dryga tusenlappen högre på den "lilla" bilen. Samma karosstyp, färg och årsmodell.

    Hur som helst så är pengar inte allt. Säkerhet, känsla och annat betyder också mycket.

    För att återgå till ditt bilval så hade en 9-3 1.8t Biopower varit något för dig? Hittar dock ingen under 60.000 kr.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    Inte alls en miss, det kanske till och med lönar sig ändå med en diesel om man spar låt säga 3dl per mil x 1500 =450l x 15=6750:- Kanske inte blir så mycket man spar men ändå värt att ta med i beräkningen.

    Sedan tror jag enligt tidigare erfarenhet att jag kommer att gå på den bil som gått minst antal mil, därefter årsmodell. Men enligt dig så verkar det inte vara någon av de speciella modellerna 9-3 som man bör se upp med? Kan någon förklara lite kort vad de olika beteckningarna står för?
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    Lägst antal mil före årsmodell låter vettigt. Låga mil betyder ofta, men inte alltid, att bilen är lite mindre sliten. Själv har jag haft bilar med få brukare som önskan. Dock så tror jag att runt 60.000 kr så är det svårt att hitta sådana.

    Jag tycker inte att någon modell av nya 9-3:an behöver varnas för. Motortyperna har sina egenheter och typfel men ingen är extrem på något sätt. Det jag möjligen kan nämna om dieselmotorerna så är min rekommendation 1,9TiD motorn med 150 hk. Har åtta ventiler mer än motorn med 120 hk och är ett bättre köp då den är trevligare att köra och något snålare med dieseln. (Finns kraftigare 1,9TTiD som är ännu bättre men för dyr för din budget.)

    För mycket mera läsning så går det att söka på "köpråd" och "9-3" med hjälp av googles anpassade sökmotor. (Forumets egna sökfunktion har sina brister...)
    http://www.google.com/cse?cx=0154770965 ... yvsb0&ref=

    Vilka beteckningar funderar på på? Karossvarianter, motorval, tillbehör? Finns lite att läsa här:
    viewtopic.php?f=30&t=68242
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Lägst antal mil före årsmodell låter vettigt. Låga mil betyder ofta, men inte alltid, att bilen är lite mindre sliten. Själv har jag haft bilar med få brukare som önskan. Dock så tror jag att runt 60.000 kr så är det svårt att hitta sådana.

    Jag tycker inte att någon modell av nya 9-3:an behöver varnas för. Motortyperna har sina egenheter och typfel men ingen är extrem på något sätt. Det jag möjligen kan nämna om dieselmotorerna så är min rekommendation 1,9TiD motorn med 150 hk. Har åtta ventiler mer än motorn med 120 hk och är ett bättre köp då den är trevligare att köra och något snålare med dieseln. (Finns kraftigare 1,9TTiD som är ännu bättre men för dyr för din budget.)

    För mycket mera läsning så går det att söka på "köpråd" och "9-3" med hjälp av googles anpassade sökmotor. (Forumets egna sökfunktion har sina brister...)
    http://www.google.com/cse?cx=0154770965 ... yvsb0&ref=

    Vilka beteckningar funderar på på? Karossvarianter, motorval, tillbehör? Finns lite att läsa här:
    viewtopic.php?f=30&t=68242

    Tack så hjärtligt! kollar igenom länkarna och fortsätter söka...Så får vi se vad det blir i slutändan..
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    26

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    Det blev en 9-3 Vector TiD 1.9 2006 så jäkla nöjd än så länge Körde med husvagnen och kom inte över 0.9 liter milen! blandat kör jag mellan 0.55/0.6 utan något där bak.. Bilen har gått 19.000 mil men det märks inte, som ny..

    Tack för att tipsen om diesel modellen! så jäkla kul nu!
    SAAB 9-3 06 Vector tid
    SAAB 9-3 99 Aut
    SAAB CSE 9000 94 Aut

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpråd 9-3, 9-5

    Grattis till bilen! Hoppas du får många fina mil i den.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Köpråd 95:a -99
    Av Knifen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 22:01
  2. Köpråd 9-5, 9-3, 900
    Av Tobias_Saab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 16:35
  3. Köpråd 9-5 2,3/ 3.0 V6
    Av Mange249 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •