Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vinande ljud 9-5, kan det va vevhusventilationen ?

  1. #1

    Vinande ljud 9-5, kan det va vevhusventilationen ?

    Hej !

    Har ett vinande ljud som kommer och går. I dag låg jag i 100-110km/t och körde och det kommer och går. Det verkar som det påverkas när man gasar. När jag frikopplar slutar det.
    Jag har en av de senare vevhusventilationsversionerna (lång ord), kan det vara där det visslar och viner ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Är det verkligen ingen mer som upplevt detta ? Har en bekant som verkar ha samma fenomen som mig nu.

    Oftast hörs det som sagt i farter runt 100 på femman och med neutralt gasläge....ett svagt visslande ljud
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Skumt, det är inte insugsljud då?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Kan det inte vara precis vid under/övertryck alltså 0 Bar?

    Jag kan höra något knepigt ljud då, dock så tror jag att det är något resonansljud som uppstår eftersom jag inte har någon ljuddämpande luftburk. (open-air filtermonterat )
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    ja det kanske är avlastningsventilen som hamnar i självsvängning....
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Jag kunde få tre till fem sekunder långa dova visslingar vid neutralgas på fyran eller femman..Upptäckte till slut att det var AV som var ganska sliten och det försvann med en ny..Låter ju inte som ditt problem riktigt, men kan väl vara värt att kolla AV. För det kan ju även vara så att vakumslangen lossnat, gått av eller bara är lite sprucken så den inte är direkt styrd som den ska..Då kan det bli lite mysko ljud också vid viss gas..Märkte det när min slang gick av så AV inte dumpade och heller inte höll tätt som den skulle..lät lite mysko..

    Lyft på locket å kolla lite

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Jag upplever också ett vinande efter att jag fick den senaste VV-uppgraderingen (den numera indragna uppgraderingen). Jag upplever att det viner vid acceleration.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Jag upplever också ett vinande efter att jag fick den senaste VV-uppgraderingen (den numera indragna uppgraderingen). Jag upplever att det viner vid acceleration.
    Vet du varför den är indragen?

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Vet du varför den är indragen?
    Nej det vet jag inte. Jag skulle anta att det beror på att den gör att oljeförbrukningen ökar ordentligt på vissa bilar. Även den kosmetiska biten med "majonäs" i oljepåfyllningen kanske kan vara en bidragande orsak.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan W":3io54b71
    Vet du varför den är indragen?
    Nej det vet jag inte. Jag skulle anta att det beror på att den gör att oljeförbrukningen ökar ordentligt på vissa bilar. Även den kosmetiska biten med "majonäs" i oljepåfyllningen kanske kan vara en bidragande orsak.[/quote:3io54b71]

    Det lustiga är att jag har den där uppgraderingen som kom v.43 eller vad det var 2003 (den med nippeln på oljepåfyllningsröret) och min bil har helt slutat dra olja, senaste 500 milen har nivån varit stabil på stickan

    Så jag behåller min "gamla" vv-uppgradering.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Det lustiga är att jag har den där uppgraderingen som kom v.43 eller vad det var 2003 (den med nippeln på oljepåfyllningsröret) och min bil har helt slutat dra olja, senaste 500 milen har nivån varit stabil på stickan

    Så jag behåller min "gamla" vv-uppgradering.
    Min bil drar inte heller någon olja med denna VV-version. I.o.f. gjorde den inte heller det före uppgraderingen.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Det är inte oljefiltret?
    Väldigt vanligt fenomen..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    vinande ljud 9-5

    BEEN THERE; DONE THAT

    Det låter väldigt mycket som mitt problem. Har bytt oljefilter från olika leverantörer. Jag tycker dock Mekonokens funkar bäst.
    Väldigt svår diagnoserat just för att den kommer ibland o vid högre farter.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Om problemet blir bättre vid oljefilterbytet, bör man tydligen ta ner oljetråget och rengöra silen som sitter där. Den kan drabbas av "9-5-syndromet", vilket kan göra att filtret får denna vinande effekt. Om man inte rengör den kan felet komma tillbaka...

    (Hörsägen från en Saab-tekniker)
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har ungefär samma grej på min 9-3a med T5-motor. I vissa lägen, gärna vid neutral gas så kommer ett ganska högt pip eller vinande framifrån. Det håller på ca 2-3 sekunder för att sedan försvinna. Jag har gissat att det skulle vara snigeln som håller på att bli sliten och gnisslar lite lätt när den varvar ner förbi vissa varvtal.
    Alternativet är ju en luftläcka någonstans, men jag har inte lyckats lokalisera det.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Min drog inte en droppe fram tills jag uppgraderade.
    Efter det drar den ca 1 deciliter/100 mil vilket är jävligt irriterande.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    223
    Har samma (problem) ,fast när jag kör sackta i stads trafik låter när jag gasar i bland har också nya uppgaderingen.
    tomma tunnor skramlar mest.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    62
    Jag hade samma fenomen men efter ett filterbyte så försvann ljudet,köpte filter från en annan levrantör än saab som har haft problem med sina oljefilter

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud???
    Av MR_M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •