Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

    Hybriddumpar på en bil med Lmm hur fungerar det egentligen?
    Tänkte då mest på fungerar det överhuvudtaget? eller finns det fortfarande risk för ojämn tomgång, avgassmällar, bilen dör mm.?

    Som jag har förstått det så fungerar ju en hybriddump som både en återcirkulerade och atmosfärisk dump. En kombination av båda 2.
    Men räcker den luften som dumpen skickar tillbaka till LMM för att LMM skall klara av att läsa av värdena?

    Googlade lite på detta och fick då fram denna artikel skriven på wikipedia.

    Hybriddumpventil - GFB Hybrid har två utlopp, ett återcirkulerande och ett atmosfäriskt. Resultatet blir att ungefär hälften av luften återcirkuleras, samtidigt som resten dumpas ut i luften. Hybridtekniken är speciellt utvecklad för turbomotorer med luftmassemätare, vilket i stort sett alla turbobilar i dag är utrustade med. Dessa motorer har styrsystem som förväntar sig att luften som en gång mätts upp av luftmassemätaren ska finnas kvar i systemet. Med hybridtekniken elimineras i många fall symptomen som en helt atmosfärisk dumpventil kan ge.

    Men fråga är fungerar det bra i verkligheten? Har aldrig testat denna typ av ventil själv.
    Ska väl inte direkt säga att jag funderar på att köpa någon heller men hade ändå varit kul att veta av dom som prövat om det fungerar bra eller inte?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    4156

    Re: Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

    Det säger ju sig självt att det inte är bra att en sak som mäter mängden luft motorn får, mäter fel med en massa %, men även om bilen skulle fungera i den mån att bilen fortfarande skulle gå att starta och köra med så förstår jag inte varför man skulle vilja förstöra funktionen på bilen? De flesta vill väl att bilen går bättre, inte sämre.

    Men är man så väldigt sugen på just dump-ljud så kan man väl köpa en sån här då: http://www.saber-edv.co.uk/

    (Märks att man börjar bli gammal och tråkig)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 818
    Medlem#
    4458

    Re: Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

    Nä, det verkar ju lika idiotiskt. Om nu en öppen dump släpper ut all uppmätt luft, och den här "bara" släpper ut en del av den uppmätta luften, så har man ju fortfarande problemet att uppmätt luft släpps ut. Och därmed blir mätningen fel. Den enda skillnaden som jag ser, är ju att det blir lite mindre mätfel. Men principen är lika fel för det.

    Så ja, den kanske blir lite bättre, men tankegången är lika fel för det. Glöm tanken helt, är mitt råd!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det säger ju sig självt att det inte är bra att en sak som mäter mängden luft motorn får, mäter fel med en massa %, men även om bilen skulle fungera i den mån att bilen fortfarande skulle gå att starta och köra med så förstår jag inte varför man skulle vilja förstöra funktionen på bilen? De flesta vill väl att bilen går bättre, inte sämre.

    Men är man så väldigt sugen på just dump-ljud så kan man väl köpa en sån här då: http://www.saber-edv.co.uk/

    (Märks att man börjar bli gammal och tråkig)
    Kanske inte. Jag är mest intresserad av att får veta av dom som har prövat ifall det har fungerat bra eller inte. Eller om dom fortfarande har märkt av dom negativa effekter som en öppen dump ger på en bil med LMM.

    För hade hybriddumparna varit totalt värdelösa så tycker man ju inte att dom ens borde säljas. Som sagt jag är inte inne på eller intresserad av att köpa en själv men hade varit intressant att veta om det fungerar eller om det är rena skiten.
    Man är ju ständigt på jakt efter ny kunskap

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Nä, det verkar ju lika idiotiskt. Om nu en öppen dump släpper ut all uppmätt luft, och den här "bara" släpper ut en del av den uppmätta luften, så har man ju fortfarande problemet att uppmätt luft släpps ut. Och därmed blir mätningen fel. Den enda skillnaden som jag ser, är ju att det blir lite mindre mätfel. Men principen är lika fel för det.

    Så ja, den kanske blir lite bättre, men tankegången är lika fel för det. Glöm tanken helt, är mitt råd!

    Håller fullkomligt med dig! Spontant så tycker inte jag heller att det borde fungera så optimalt.

    Men som sagt ännu en gång. JAG personligen är inte intresserad av denna typ av ventil då jag fullkomligt nöjer mig med öppet filter och original återcirkulerande avlastningsventil på min turbobil. (og900 T16)
    Var mer intresserad av som sagt ifall det fungerar överhuvudtaget med en hybrid ventil eller om det ger samma konsekvenser som en öppen ventil.

    Men låter ju troligt som du säger att felmarginalen blir mindre.. Men! den finns fortfarande där.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    4156

    Re: Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av rybbe
    Kanske inte. Jag är mest intresserad av att får veta av dom som har prövat ifall det har fungerat bra eller inte. Eller om dom fortfarande har märkt av dom negativa effekter som en öppen dump ger på en bil med LMM.
    Det är det jag menar. Om bilen funkar bra eller inte vet dom ju säkerligen inte? Det finns säkert folk som kör så och kan säga "jajjemän, dä funka skiiiiiiitbra" men hur har de konstaterat det? att bilen varesig exploderar, hackar, rycker eller blåser ut enorma rökmoln kan man så klart konstatera, men sen då?

    Hur konstaterar man om bilen går 4% sämre (t ex) eftersom bränsleblandningen ändå, onekligen, hur bra och tufft ventilen än låter, måste bli mer fel än med en ventil som återcirkulerar helt?

    Och då kommer vi ju tillbaka till frågan: VARFÖR vill man slänga ut en massa pengar på att försämra funktionen på bilen enbart för ett ljuds skull? I så fall kan man väl lika gärna köpa en sån där högtalare jag länkade till innan och sätta under huven om det bara är ljudet man vill ha och inte en bättre funktion.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Hybriddumpar på Saab (bilar med LMM) Hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av rybbe
    Kanske inte. Jag är mest intresserad av att får veta av dom som har prövat ifall det har fungerat bra eller inte. Eller om dom fortfarande har märkt av dom negativa effekter som en öppen dump ger på en bil med LMM.
    Det är det jag menar. Om bilen funkar bra eller inte vet dom ju säkerligen inte? Det finns säkert folk som kör så och kan säga "jajjemän, dä funka skiiiiiiitbra" men hur har de konstaterat det? att bilen varesig exploderar, hackar, rycker eller blåser ut enorma rökmoln kan man så klart konstatera, men sen då?

    Hur konstaterar man om bilen går 4% sämre (t ex) eftersom bränsleblandningen ändå, onekligen, hur bra och tufft ventilen än låter, måste bli mer fel än med en ventil som återcirkulerar helt?

    Och då kommer vi ju tillbaka till frågan: VARFÖR vill man slänga ut en massa pengar på att försämra funktionen på bilen enbart för ett ljuds skull? I så fall kan man väl lika gärna köpa en sån där högtalare jag länkade till innan och sätta under huven om det bara är ljudet man vill ha och inte en bättre funktion.
    Håller med! Varför vill man använda något som gör bilen sämre.? Det gör ju nästan frågan ännu mer intressant då eftersom det finns så många ställen där man kan köpa dessa produkter.

    Speedparts säljer ju tex en rad olika ventiler och då tex 2 olika öppna dumpventiler om jag inte minns fel. Visseligen går man in och läser om produkten så skriver dom att dom ej rekommenderar dessa ventiler tillsammans med en bil med LMM så det ger dom ju en upplysning om detta vilket naturligvis väldigt bra.

    Sen precis som du säger så kommer det alltid finnas folk som tycker att diverse eftermarknads ventiler fungerar bra. Kanske för att dom inte har något annat att jämför med eller för att dom inte märker något skillnad. .

    Hade ju själv när jag köpte min OG900 turbo för ca 3 år sedan så satt det monterat en eftermarknadsdump på denna bil som förre ägare satt dit.
    Detta var visserligen en återcirkulerande ventil som en og900 skall ha men var någon typ av kina kopia. Fjädern i denna var antagligen så hårt spänd vilket gjorde att bilen kunde ibland dö vid växling och gick oroligt på tomgång. (ibland ingen tomgång alls)

    Gick direkt och köpte mig en original ventil och vips så fungerade bilen mycket bättre

Liknande ämnen

  1. Vad har ni mer för hobbys än SAAB/Bilar???
    Av Karl_82 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 16:49
  2. Saab återkallar bilar
    Av kocken123 i forum Allmänt
    Svar: 238
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 01:39
  3. Hur fungerar det här med g/s på T7-bilar?
    Av KK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 09:49
  4. SAAB'ar är BRA bilar
    Av Haldrik i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •