Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: BioPower motorolja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    BioPower motorolja

    Jag har en 9-5 2,3t BioPower 2007, gått knapp 9000 mil, inköpt begagnad för ett halvår sedan.
    Bilen har hittills fått 0W30-olja enligt servicehäftet. Serviceboken rekommenderar 0W30 eller 0W40.
    Det blir en stor andel korta sträckor (mindre än en mil alltså).
    Jag har inte tillgång till motorvärmare, dock står bilen i varmgarage.
    Jag tankar E85.

    Nu till frågan: Vilken olja är bäst utifrån mitt körmönster? Är kombinationen E85 och korta sträckor extra känslig för oljan?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: BioPower motorolja

    original olja 0w-30 enligt instruktionsboken är bäst, men du måste byta ofta! Var 1000:e mil eller ännu hellre var 500:e om du inte minst en gång i veckan kör en sväng på några mil så att etanol och vatten får dunsta ur motoroljan.

    Tjänar du verkligen på E85 med så korta körsträckor? Kallstartberikningen VRÄKER in E85 den första kilometern.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: BioPower motorolja

    GM:s DexosII olja (5W30) är klassificerad och godkänd för din motor. Den är ett bra val och inte speciellt dyr om du finner den på rätt ställe. Cirka 400 kr för 5 liter.

    Instruktionsboken stipulerar 0W30 eller 0W40 men den skrevs innan GM:s DexosII olja kom fram.

    Andra godkända alternativ är Mobil1 New Life 0W40. Dock ganska dyr, minst 50% dyrare än GM-oljan. Castrol har också någon godkänd olja, heter något med Edge vill jag minnas. Dyyyyyyyyyyr. Dock kan det vara listigt att handla olja på nätet fr Tyskland. Billigt till tusen.

    Det är mycket viktigt med täta oljebyten. De 1500 milsintervaller som serviceboken säger är nog lite i längsta laget om du kör mestadels kortkörningar. Jag kör kanske hälften "korta" mil och hälften "långa" mil och byter med cirka 750 mils intervall. kanske onödigt, kanske inte, men jag sover lugnt om nätterna ;-)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    Re: BioPower motorolja

    Citat Ursprungligen postat av torake
    original olja 0w-30 enligt instruktionsboken är bäst, men du måste byta ofta! Var 1000:e mil eller ännu hellre var 500:e om du inte minst en gång i veckan kör en sväng på några mil så att etanol och vatten får dunsta ur motoroljan.
    Är 0w-30 bättre än 0w-40 alltså? På vilket sätt i så fall?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Tjänar du verkligen på E85 med så korta körsträckor? Kallstartberikningen VRÄKER in E85 den första kilometern.
    Har precis tankat min första omgång ren bensin, får se småningom hur för mycket förbrukningen ligger på.
    Är kallstartsberikningen större i relativa mått för E85? Hade inte en aning om det.
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: BioPower motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Citat Ursprungligen postat av torake
    original olja 0w-30 enligt instruktionsboken är bäst, men du måste byta ofta! Var 1000:e mil eller ännu hellre var 500:e om du inte minst en gång i veckan kör en sväng på några mil så att etanol och vatten får dunsta ur motoroljan.
    Är 0w-30 bättre än 0w-40 alltså? På vilket sätt i så fall?

    Nej man kan inte säga att 0w-30 är bättre än 0w40.
    Skulle vilja påstå att Mobil1 0w40 New Life är en ab de bästa oljor du kan köpa till en saab. Men då den är extremt dyr (50% dyrare) tycker vissa att det är "ower kill" vilket det säkert i de flesta fallen är.

    Det du SKA ha är en olja som uppfyller kraven för din motor eller överträffar dessa krav. DeoxosII oljan från GM är en bra olja som gåller god kvalitet och är rätt billig. Denna är godkänd för saab och kom ihåg att den SKA VARA HELSYNTET till din motor.

    Eftersom du kör E85 SKA du byta olja tätare än om du skulle ha kört på enbart bensin. Hur mycket tätare kan jag inte svara på. Men jag kan ge en rekomendation på att köra absolut max1000mil innan oljebyte.

    Sj kör jag en saab 9000 som är trimmad (inte extremt) som jag byter olja var 1000mil på vintern och vad 750mil på sommaren och detta på bensin. Kör alltid med Mobil1 0w-40 som är rekomenderade 2000mil på.

    Ett bra riktmärke är att byta minst dubbelt så ofta som rekomenderat. Detta kallas hos vissa tillverkare för olika saker. Men det är ett sätt att motverka oilsludge, att använda helsyntet är också ett bra sätt att undvika detta. Nu har du en bil som inte är känd för att få de problemen så länge man sköter motorn.

    Många säger att ett extra oljebyte kostar inte många kronor. Men ett missat oljebyte kan kosta en smärre förmögenhet. Och jag är villig att hålla med dom.

    Hade den bilen varit min skulle jag köra på Mobil1 0w-40 och byta var 750mil om du inte trimmat den till några högre effekter då skulle jag sänka intervallet till 500mil.
    Hade jag velat använda en billigare olja skulle jag köra DeoxosII och kanske i det fallet sänkt intervallet till 500mil under sommaren då jag skulle tanka E85. (bor i norrland och E85 under kalla vintern i -40 grader tror jag funkar dåligt, men på sommaren kan det ju funka bra) Och med bensin skulle jag byta min DeoxosII olja med 750mils intervall.

    Så kortfattat hur jag skulle byta olja med din bil:
    Mobil1 0w-40 New Life:
    sommar och vinter: 750mil mellan byten

    DeoxosII Olja från GM:
    Tankande bensin: 750 mils intervall
    Tankande E85: 500mils intervall


    Och som någon nämde, kör minst en gång i veckan en längre runda så hu hinner få upp temp på oljan så E85 och vatten hinner förångas.


    //Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: BioPower motorolja

    Håller med Krozz i hans resonemang.

    Vad gäller bränsleförbrukningen gissar jag att du kommer att se att förbrukningen är ungefär 30% högre på E85 kallstarter inräknat. Med dagens bränslepriser tjänar man bra pengar per år genom att köra E85.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    Re: BioPower motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Är 0w-30 bättre än 0w-40 alltså? På vilket sätt i så fall?

    Nej man kan inte säga att 0w-30 är bättre än 0w40.
    Skulle vilja påstå att Mobil1 0w40 New Life är en ab de bästa oljor du kan köpa till en saab. Men då den är extremt dyr (50% dyrare) tycker vissa att det är "ower kill" vilket det säkert i de flesta fallen är.

    Det du SKA ha är en olja som uppfyller kraven för din motor eller överträffar dessa krav. DeoxosII oljan från GM är en bra olja som gåller god kvalitet och är rätt billig. Denna är godkänd för saab och kom ihåg att den SKA VARA HELSYNTET till din motor.

    Eftersom du kör E85 SKA du byta olja tätare än om du skulle ha kört på enbart bensin. Hur mycket tätare kan jag inte svara på. Men jag kan ge en rekomendation på att köra absolut max1000mil innan oljebyte.

    Sj kör jag en saab 9000 som är trimmad (inte extremt) som jag byter olja var 1000mil på vintern och vad 750mil på sommaren och detta på bensin. Kör alltid med Mobil1 0w-40 som är rekomenderade 2000mil på.

    Ett bra riktmärke är att byta minst dubbelt så ofta som rekomenderat. Detta kallas hos vissa tillverkare för olika saker. Men det är ett sätt att motverka oilsludge, att använda helsyntet är också ett bra sätt att undvika detta. Nu har du en bil som inte är känd för att få de problemen så länge man sköter motorn.

    Många säger att ett extra oljebyte kostar inte många kronor. Men ett missat oljebyte kan kosta en smärre förmögenhet. Och jag är villig att hålla med dom.

    Hade den bilen varit min skulle jag köra på Mobil1 0w-40 och byta var 750mil om du inte trimmat den till några högre effekter då skulle jag sänka intervallet till 500mil.
    Hade jag velat använda en billigare olja skulle jag köra DeoxosII och kanske i det fallet sänkt intervallet till 500mil under sommaren då jag skulle tanka E85. (bor i norrland och E85 under kalla vintern i -40 grader tror jag funkar dåligt, men på sommaren kan det ju funka bra) Och med bensin skulle jag byta min DeoxosII olja med 750mils intervall.

    Så kortfattat hur jag skulle byta olja med din bil:
    Mobil1 0w-40 New Life:
    sommar och vinter: 750mil mellan byten

    DeoxosII Olja från GM:
    Tankande bensin: 750 mils intervall
    Tankande E85: 500mils intervall

    Och som någon nämde, kör minst en gång i veckan en längre runda så hu hinner få upp temp på oljan så E85 och vatten hinner förångas.

    //Krozz
    Tack för de uttömmande svaren!
    Finns det någon av de 3 diskuterade oljorna som är så att säga mer motståndskraftig mot etanolens "skadeverkningar"?
    Upptäckte dessutom att det finns två varianter på Mobil 1 0w-40: ESP respektive New Life. Vad är skillnaden där? Kanske oväsentligt?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: BioPower motorolja

    New Life är den som uppfyller GMs specifikationer. Köp den från Tyskland, t.ex. Oeldepot.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: BioPower motorolja

    Om någon är bättre eller inte kan jag tyvärr inte svara på.
    Men det är som sagt "Mobil1 0w-40 New Life" som du ska ha om du ska ha Mobil oljan.
    Om jag hade varit dig hade jag kört på den oljan men det är nog mest pga att jag "tror" att den oljan är värd de extra kronorna.

    Beställer du från tyskland får du ju ner priset rätt ordentligt. Sj köper jag min Mobil 1 New Life i sverige mest för att stödja de lokala butikerna så de i fortsättningen också kan finnas, men det är jag det. (Blir ju så klart lite dyrare, men får så klart bra rabbat på just oljan då de vet om att jag enkelt kan beställa mina 20 liter på annat håll billigare)

    //Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Vilken motorolja i 9-5 biopower
    Av Rallyhalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 21:58
  2. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50
  3. Vilken motorolja är det i en Biopower
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •