Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Hur mycket sämre acceleration med 17"?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Hur mycket sämre acceleration med 17"?

    Jag och polaren har alltid småkrigat lite på skoj med varandra.
    Han har en M5 3,8l 340hk, fimpade kattar och mappad av turbocenter.
    Jag har hitills alltid varit aningen snabbare 50-250+km/h men i år så vad det tvärt om!
    Han var aningen snabbare än mig!

    Det enda jag gjort är bytt IC från orginal till Iveco och bytt från 16" orginal Aero till 17" 225/45 Momofälgar.
    Kan det vara så att det är 17":arna som ger sämre acceleration?
    Jag kan inte påstå att jag känner någon speciell skillnad och laddtrycket ser ut att vara samma som det brukar..

    Bytte iof stift i förrgår och tycker kanske att den går lite bättre, de gamla hade gått 1000-1500mil.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 304
    Medlem#
    4827
    Mindre som har chans att svikta i lägre profilerade däck vilket gör att däcken tappar fästet snabbare vid "onormal" körning

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Fast i de hastigheterna så har jag inget problem med fästet!
    Så det beror ju inte på att det spinner.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 366
    Ändrad rullomkrets brukar förklara en del av att det kan bli skilnader.
    Vad har du nu för rull omkrets och vad hade du innan?
    Det gör kanske inte så jätte mycket på pappret skilnaden men i accelerationer kan det göra en liten men betydande skilnad!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Ändrad rullomkrets brukar förklara en del av att det kan bli skilnader.
    Vad har du nu för rull omkrets och vad hade du innan?
    Det gör kanske inte så jätte mycket på pappret skilnaden men i accelerationer kan det göra en liten men betydande skilnad!
    Fast det ser ut som att det är samma rullomkrets: 205/55 16" mot 225/45 17" ska ju inte skilja så mycket.

    Dessutom ska ju inte utslaget visa sig så mycket när man drar från 100 till 250 tycker jag.
    Varvade ur både trean och fyran.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Den ökade bredden påverkar luftmotståndet negativt vilket tydligen gör "mer än man tror". Blir ju extra tydligt i högre farter
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 366
    om man kollar på denna hemsidan http://www.dack.tk/ så ser man att du har ca 0,4% ökad rullomkrets på däcken.
    Men du får ju räkna med större friktion också när du ökat så mycket på bredden.
    Luftmotståndet är inte så stor skilnad som friktinen är!
    Hade du gått upp till 215/45 17" hade skilnaden nog blivit den samma och kanske ännu sämmre acc.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Men kan det verkligen göra sån märkbar skillnad?
    Det är ingen tvekan alls att det skiljer en del.
    225:orna ser iaf inte mycket bredare ut än 205:orna jag hade förra året.

    Och varför skulle det ha blivit ännu sämre med 215/45 17" då?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men kan det verkligen göra sån märkbar skillnad?
    Det är ingen tvekan alls att det skiljer en del.
    225:orna ser iaf inte mycket bredare ut än 205:orna jag hade förra året.

    Och varför skulle det ha blivit ännu sämre med 215/45 17" då?
    M.V.H.
    225:orna borde väl vara 2cm bredare än 205
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    506

    Re: Hur mycket sämre acceleration med 17"?

    Andreas Plars:

    Det är inte så att du ätit för mycket kebab sedan sist?
    9-5 Aero -02

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 784
    Du har flyttat ut en stor del av vikten ännu längre från navet när du gick upp till 17", hur pass det påverkar vet jag dock inte. Jag kan inte tänka mig att 17" skulle påverka prestandan speciellt negativt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 209
    För ett antal år sedan hade Bilsport en däckspecial där de bytte från 15" till 17 eller 18" på en AUDI. Acc och toppfartsskillnader mättes.

    Ingen som har ordning på sitt arkiv ?

    /Fred

    EDIT: Audi var det. Jensa hade koll på arkivet
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    200
    i BS testade dom en audi a4 tdi med 15" 17" å 18", dom mätte bäst acc 0-100 med 225/40/18, 11,7sek mot 11,9 med 195/65/15 hjul. 16" låg mitt mellan. 100-150 gick dock tyngst med 18".
    tänk va man kan hitta gamla tidningar (BS 23-97) i garderoben om man söker.
    Autotechad S40

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 209
    Kan du komplettera med toppfarter ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Du har flyttat ut en stor del av vikten ännu längre från navet när du gick upp till 17", hur pass det påverkar vet jag dock inte.
    Precis vad jag funderade på. Mera massa att sätta i rörelse..
    Men tycker ända att det låter mysko, då skulle nog många strunta i att montera 17"...
    Man kanske skulle gå tillbaka till 15" som satt på för 5år sedan när jag köpte bilen
    Vore ju iof kul att jämföra med 16" och köra en repa igen.
    Bara det att polarens 16" har 205/50 profil så då skiljer det nog för mycket för att ge rättvisande resultat.

    Tycker annars att mitt rörmokeri med Iveco IC montaget ser bra ut.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    Har oxå konstaterat att det blir sämre acc med större hjul. Mätte iof med stoppur och h-mätare, men ändå. Skillnaden i acctid mellan 15"(195/65) och 17"(225/45) blev ca. 6% till 15":arnas fördel.

    Har ingen vettig fysisk förklaring, men det där med utflyttad vikt skulle ju kunna stämma. Man får helt enkelt ett större masströghetsmoment.

    Att folk monterar större fälgar beror nog mest på att de hellre vill vara "balla" och att det skall se häftigt ut. Att de tappar några % i acc skiter de i.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Att folk monterar större fälgar beror nog mest på att de hellre vill vara "balla" och att det skall se häftigt ut. Att de tappar några % i acc skiter de i.
    Jag tror att det, till stor del, bottnar i okunskap. Samma okunskap som gör att folk monterar blåeloxerade öppna dumpventiler på T7-bilar och öppna filter på bilar med luftmassemätare.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Har oxå konstaterat att det blir sämre acc med större hjul. Mätte iof med stoppur och h-mätare, men ändå. Skillnaden i acctid mellan 15"(195/65) och 17"(225/45) blev ca. 6% till 15":arnas fördel.

    Har ingen vettig fysisk förklaring, men det där med utflyttad vikt skulle ju kunna stämma. Man får helt enkelt ett större masströghetsmoment.

    Att folk monterar större fälgar beror nog mest på att de hellre vill vara "balla" och att det skall se häftigt ut. Att de tappar några % i acc skiter de i.

    Regards/ Mr_Nitro
    Jomenvisst! Men det är ju såå mkt snyggare med stora hjul...

    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  19. #19
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402
    [quoteatrik 319]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Nitro":1deaibt0
    Har oxå konstaterat att det blir sämre acc med större hjul. Mätte iof med stoppur och h-mätare, men ändå. Skillnaden i acctid mellan 15"(195/65) och 17"(225/45) blev ca. 6% till 15":arnas fördel.

    Har ingen vettig fysisk förklaring, men det där med utflyttad vikt skulle ju kunna stämma. Man får helt enkelt ett större masströghetsmoment.

    Att folk monterar större fälgar beror nog mest på att de hellre vill vara "balla" och att det skall se häftigt ut. Att de tappar några % i acc skiter de i.

    Regards/ Mr_Nitro
    Jomenvisst! Men det är ju såå mkt snyggare med stora hjul...

    Pata 319[/quote:1deaibt0]
    Man ju alltid trimma lite mer, så man kompenserar för 22":arna....
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Man ju alltid trimma lite mer, så man kompenserar för 22":arna....
    Eller, det bästa av två världar, fokusera på att hitta så lätta fälgar som möjligt.

    Personligen har jag, av och till, funderat på fälgar som t ex OZ Superleggera (finns ej i rätt bultcirkel...), BBS RK och Hirsch. Samtliga väger mindre än original 17" 10-spoke.

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Sämre acceleration med större fälgar?
    Av AEracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 20:47
  2. Gamla däck, hur mycket sämre?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 02:38
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •