Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Här känner vi att vi gjorde rätt val med att göra om båda bilarna till BioPower med 630-spridare. Hirschen och en 9-5 Aero -04. Båda 2 går klockrent hela tiden. Vet att Fredrik har sjukt mycket att göra, skall över dit imorgon och kolla läget.
    Som Dave79 nämnde handlar det om 9-3 or
    Förövrigt så handlar det om starter inte hur klockrent dom går.. Mvh
    En sån här tråd kan bli farlig.

    Vet att ni pratar om 9-3, speciellt MRC Osse.

    Men det nämns oxå 630-problem med E85 som kan bli missvisande när folk söker på detta forum.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Hej, har en 9-3 SC 2.0t BioPower -09 med Maptun steg 3 som installerades i höstas.

    Har samma problem som dig MRC Osse med kallstarter och dålig respons de första minutrarna. Har fått nytt program av Fredrik som gör att den går fetare efter start. Tyvärr blev kallstarterna ibland sämre (längre vevtid och pendlande tomgång). Har provat att ladda om programmet när den startat dåligt och då har den blivit bättre ett tag. Kör nästan bara på E85. När jag ibland provat en tank bensin går den perfekt både i kallstart och första minutrarna. Eftersom bilen går bra när den är varm på E85 och alltid på bensin så borde det inte vara hårdvarufel tex spridare eller något läckage.
    Har hittills fått bra support av Maptun även om de inte löst kallstartsproblemet.

  3. #23
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Precis sådär gjorde min 9-5a biopower innan jag fick tipset att voltkompensera mina deka 630cc spridare. Det gjorde att bilen adapterade fel etanolhalt (ca 45-60%) och gick bra att köra när den var var men startade knappt och fick vänta 1-2minuter innan jag kunde lägga i drive utan att den dog.
    Känns som samma fenomen här?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av NisseFisk
    Hej, har en 9-3 SC 2.0t BioPower -09 med Maptun steg 3 som installerades i höstas.

    Har samma problem som dig MRC Osse med kallstarter och dålig respons de första minutrarna. Har fått nytt program av Fredrik som gör att den går fetare efter start. Tyvärr blev kallstarterna ibland sämre (längre vevtid och pendlande tomgång). Har provat att ladda om programmet när den startat dåligt och då har den blivit bättre ett tag. Kör nästan bara på E85. När jag ibland provat en tank bensin går den perfekt både i kallstart och första minutrarna. Eftersom bilen går bra när den är varm på E85 och alltid på bensin så borde det inte vara hårdvarufel tex spridare eller något läckage.
    Har hittills fått bra support av Maptun även om de inte löst kallstartsproblemet.
    Låter som exakt samma problem som jag råkat ut för. Frågan är bara hur man löser de. Känns lite som man har en gammal volvo 740 ibland när man får stå o nöta på starten, pinsamt också när folk vänder på sig o glor ...

    Första tanken gick ju till spridanra eftersom detta fenomen uppkom direkt efter uppgraderingen. Men som sagt kan ligga i stratmappen på mjukvaran..

    Har blivit bra bemött tidigare av MapTun så därför jag starta denna tråd nu igår eftersom dom kanske har mycket att göra. För tänkte om någon hade samma problem och fått till en lösning.

    Men får hoppas dom hör av sig idag. Ny dag nya möjligheter

    //Osse

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    94

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Hur har det gått?

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Hur har det gått?

    Jodå nu har jag o FredrikÅ på MapTun börjat "felsöka" ska börja med att köra två sorters medel i tanken och om det inte fungerar så ska bilen in till dom och spridarna på analys m.m.

    Så förhoppningsvis så löser sig detta snart

    //Osse

  7. #27
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av MRC Osse
    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Hur har det gått?
    Jodå nu har jag o FredrikÅ på MapTun börjat "felsöka" ska börja med att köra två sorters medel i tanken och om det inte fungerar så ska bilen in till dom och spridarna på analys m.m.
    Så förhoppningsvis så löser sig detta snart
    //Osse
    Nice trevligt med update.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av MRC Osse
    Citat Ursprungligen postat av Jkswe
    Hur har det gått?

    Jodå nu har jag o FredrikÅ på MapTun börjat "felsöka" ska börja med att köra två sorters medel i tanken och om det inte fungerar så ska bilen in till dom och spridarna på analys m.m.

    Så förhoppningsvis så löser sig detta snart

    //Osse
    Analyseras spridarna på plats, eller skickas dom någonstans?
    Jag är säker på att mitt fel ligger någon annanstans än spridarna, då bilen gick dåligt både innan och efter spridarbytet. Men jag är tyvärr helt handikappad att felsöka sånt själv. Men misstankarna lutar åt spjällhus eller kanske spridarbryggan.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Hur går det med dom där medlen du nämnde innan? Och med hela problemet i sig? Någon framgång?
    Min bil har iaf börjat starta riktigt lätt. Ska inte finns någon bf98 kvar, då jag kört med säkert 4 tankar E85.
    Den blev mer lättstartad efter att jag varvat ur den rejält. Ska hämta en uppsättning nya däck på torsdag, så jag ville få valuta för dom som sitter på. Eldade på rejält vid upprepade tillfällen på ettan och varvade så gott som till rödmarkeringen på 1,2,3'ans växel.
    Fast jag kan bli lurad av att det varit så varmt ute när jag kallstartat. Ska upp tidigt nu till morgonen, så det blir intressant att se om den startar lika fint när det är svalt ute.
    Mvh/Stoffe
    Have you ever seen horses pushing?!!

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    22

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Upplever också liknande problem på min 9-5 med Maptuns steg 1+, där 630-spridarna ingår. Problemen uppstår endast med E85, fungerar alltså klanderfritt på E75 och bensin. Vid kallstarter går varvräknaren upp som den ska för att sedan pendla ner mot 500 rpm. Ibland dör den och ibland klarar den hålla sig vid liv. När man sedan kör iväg är den väldigt ryckig och har dålig respons. Även vid gaspådrag kan man känna småryck när motorn inte blivit riktigt varm. När motorn nått arbetstemperatur går bilen klockrent med bra drag.
    Saab 9-5 SC Vector 2,0t BioPower 2006

  11. #31
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av clownen
    Upplever också liknande problem på min 9-5 med Maptuns steg 1+, där 630-spridarna ingår

    Oroa dig inte,RZ kommer snart in och tar hand om ditt inlägg
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av clownen
    Upplever också liknande problem på min 9-5 med Maptuns steg 1+, där 630-spridarna ingår
    Oroa dig inte,RZ kommer snart in och tar hand om ditt inlägg
    What..?

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    22

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av clownen
    Upplever också liknande problem på min 9-5 med Maptuns steg 1+, där 630-spridarna ingår

    Oroa dig inte,RZ kommer snart in och tar hand om ditt inlägg
    Det är mer än välkommet om han har någon lösning på detta
    Saab 9-5 SC Vector 2,0t BioPower 2006

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Nu har jag hållt på att kört bilen i några månader, hällde först i någon rengöring i tanken o körde på bensin. Sen i med E85 och en skvätt Redline Alcholic och bilen gick ialf lite bättre vid uppstart.
    Men nu går bilen bra igen och det beror på att vädret är mkt bättre nu varmare på morgonen o allt.

    Så allt hänger på att det inte är för kallt på morgonen. Är vad jag tror eller det stämmer in på min bil ialf.

    Men killarna på Maptun har verkligen ställt upp med support angående detta ärende så skönt att se att det fortfarande finns såna här företag som försöker till 100% att lösa "problem".

    //Osse

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    min polares 9-3 aero biopower 09a. Har också maptun steg 1+ ink 630cc. Den var trög att kallstarta samt väldigt ryckig innan arbetstempen uppnåddes. Men det löste vi genom att byta spjällhus efter det går den perfekt.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  16. #36

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Jag la in steg1 etanolmapp på min og9-3.Först var det inga problem dom 2 första veckorna.Nu om bilen stått över natten startar den inte den utan tuggar bara på starten.
    Om jag därimot trycker ner gaspedalen samtidigt så hoppar den i gång.Fick bensinfilltret bytt men det gjorde ingen skillnad.

  17. #37
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Nu har säkert samtliga i den här tråden redan kollat det, men skriver ändå:
    Det är väldigt viktigt att spridarna tätar mot insuget vilket kan vara lite meckigt att få till. Läcker det luft emellan kommer bilen gå fett och då blir det ännu värre vid kallstarter. 630-spridarna är ju redan innan lite tjuriga på låglast och kallstarter.

    Ett bra sätt att kolla att det är tätt är att spruta startgas runt spridarbrunnarna. Då upptäcker man rätt snabbt om man har ett läckage vid någon.

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    50

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Hade steg 4 i min SC-08 förut och hade vissa bekymmer med kallstart. Provade oxå ett justerat program från MapTun, men det gjorde ingen större skillnad.

    Jag hade även problem med små små ryckningar vid låg last låg varv tex 3:an i 50km/h.

    Bytte spjällhuset och det tog bort rycken på låglast och förbättrade gasresponsen från tomgång markant. Bilen blev lättkördare trots 630 spridarna.
    Tidigare var tjuvstopp vid start rätt förekommande...

    Min åsikt i fallet är att 630 spridare ihop med 2l T8 motorn inte är en jättebra kombo. Körde bensin när temperaturen kröp under +5gr ute.
    Haft liknande 630 bekymmer, fast mindre på T7 9-5. Med RC750 spridare i 9-5an försvann problemen helt vid kallstart!! Troligen bättre strålbild...

    Så håller med om tidigare tips om spjällhuset, gjorde stor skillnad för mig!

    Kör för övrigt steg 1 nu med originalspridare, och kallstarterna går fint...
    Projekt 2007-11 > 9-5 2,0t -99 "Frost Grey Aero-03 2,3 BioPower" Sleeper med 371/542 by F@MapTun! Såld!
    Projekt 2011 > 9-3 SC Vector-08. med Aero look... Projekt 2012 > 9-3 Aero-02 BioPower med 250/360 :-) Busbilen!

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    22

    Re: MapTun Steg 3 Bilen svårstartad och ryckig

    Citat Ursprungligen postat av Robban_95
    Hade steg 4 i min SC-08 förut och hade vissa bekymmer med kallstart. Provade oxå ett justerat program från MapTun, men det gjorde ingen större skillnad.

    Jag hade även problem med små små ryckningar vid låg last låg varv tex 3:an i 50km/h.

    Bytte spjällhuset och det tog bort rycken på låglast och förbättrade gasresponsen från tomgång markant. Bilen blev lättkördare trots 630 spridarna.
    Tidigare var tjuvstopp vid start rätt förekommande...

    Min åsikt i fallet är att 630 spridare ihop med 2l T8 motorn inte är en jättebra kombo. Körde bensin när temperaturen kröp under +5gr ute.
    Haft liknande 630 bekymmer, fast mindre på T7 9-5. Med RC750 spridare i 9-5an försvann problemen helt vid kallstart!! Troligen bättre strålbild...

    Så håller med om tidigare tips om spjällhuset, gjorde stor skillnad för mig!

    Kör för övrigt steg 1 nu med originalspridare, och kallstarterna går fint...
    Gäller tipset om spjällhuset även 9-5? Är det original spjällhus ni byter till?

    Jag har kvar problemet med starterna (vid kallstarter går varvräknaren upp som den ska för att sedan pendla ner mot 500 rpm, dör ibland) trots sommartemperaturer. Ryckningarna vid körning är i stort sätt borta eller minimala när utetemp ligger på ca 18 grader och uppått.
    Saab 9-5 SC Vector 2,0t BioPower 2006

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •