Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Misständning 9-3 2.0T -07

  1. #1

    Misständning 9-3 2.0T -07

    Hej!

    Jag har en SAAB 9-3 2.0T (210hk, 21 000 mil, årsmodell 2007) som misständer på cylinder 4 enligt felloggen och visar sig genom att motorlampan tänds. Det är bara vid kallt/fuktigt väder som motorlampan tänds. Den går lite ojämnt i starten men när den väl blir varm så märks inga som helst problem. Det stora problemet är att bilen blev underkänd på den senaste besiktningen, vilket gör att jag måste åtgärda felet.

    Jag har haft bilen inne på två olika verkstäder utan att de har lyckats lösa problemet. Första verkstan bytte tändspole utan framgång. Efter det kunde de konstatera att det var riktigt låg kompression framförallt på cylinder 1 och 4. Diagnnosen var att misständningen berodde på den låga kompressionen. Blev då rekommenderad att byta motorn, vilket kändes lite dyrt för att lösa ett problem som enbart visar sig i felloggen.

    Verkstad nummer två bytte topplockspackningen och upptäckte samtidigt att den låga kompressionen berodde på att ventilerna var igensotade och kunde därmed inte stänga igen så att det blev helt tätt. De rengjorde och fick upp kompet rejält på alla cylindrarna även om kompet på cylinder 4 fortfarande är lite lägre än de andra tre. De bytte även tändstiften.

    Några dagar efter att jag fått tillbaka bilen från verkstad nr 2 så tänds motorlampan igen. Åkte snabbt in till verkstan som kunde konstatera att det är samma felkod som tidigare. Misständning på cylinder 4.

    Det som från början verkade vara ett simpelt fel har visat sig bli en riktig kostsam historia. Är det nån som har råkat ut för felet eller har nåt tips på vad som bör kollas härnäst?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Misständning 9-3 2.0T -07

    Hur mycket lägre är "lite lägre komp" på fyrans cylinder?

    Vad händer om du byter plats på två spridare? Flyttar sig problemet med spridaren?
    Har man testat en annan IDM-box?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Misständning 9-3 2.0T -07

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Hur mycket lägre är "lite lägre komp" på fyrans cylinder?

    Vad händer om du byter plats på två spridare? Flyttar sig problemet med spridaren?
    Har man testat en annan IDM-box?
    Kompet ligger på 11-12 på cylinder 1,2 och 3 och runt 9 på 4:an om jag inte minns fel. Enhet på siffrorna vet jag dock inte...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Misständning 9-3 2.0T -07

    Citat Ursprungligen postat av tobnil
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Hur mycket lägre är "lite lägre komp" på fyrans cylinder?

    Vad händer om du byter plats på två spridare? Flyttar sig problemet med spridaren?
    Har man testat en annan IDM-box?
    Kompet ligger på 11-12 på cylinder 1,2 och 3 och runt 9 på 4:an om jag inte minns fel. Enhet på siffrorna vet jag dock inte...
    2 kg skillnad på en burk tyder ju på att det är något fysiskt fel på den cylindern, drog inte verkstaden denna slutsats med?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Misständning 9-3 2.0T -07

    Isåfall är det väl dags att plocka isär och felsöka kompet på cylinder 4. Blir inte förvånad om bilen går bra efter att det har åtgärdats. Om folket på verkstan kollat toppen ordentligt är det nog dags att titta längre ner i maskinen.

  6. #6

    Re: Misständning 9-3 2.0T -07

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Isåfall är det väl dags att plocka isär och felsöka kompet på cylinder 4. Blir inte förvånad om bilen går bra efter att det har åtgärdats. Om folket på verkstan kollat toppen ordentligt är det nog dags att titta längre ner i maskinen.
    Problemet ringades in till topplocket av verkstad nr 2. De plockade av toppen och hällde i vätska ovanför kolven i varje cylinder. Ingen av cylindrarna visade nåt läckage. Vet dock inte om de har dragit runt motorn med vätska i cylinderbanan för att testa "hela" cylindern.

    Finns det nåt längre ner i maskinen som kan påverka kompet, förutom cylinderfodret och kolv+kolvringar?

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Misständning 9-3 2.0T -07

    Citat Ursprungligen postat av tobnil
    Finns det nåt längre ner i maskinen som kan påverka kompet, förutom cylinderfodret och kolv+kolvringar?
    Nej, om det är tätt mellan cylinderfoder och kolvringar så får man leta sig uppåt igen

Liknande ämnen

  1. Misständning NG 9-3 -03
    Av Byggjanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 00:48
  2. Misständning 9-5 2.3t -02
    Av Jokerwild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 13:49
  3. Motorlampa, misständning.
    Av Rasul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 17:41
  4. misständning
    Av Bertilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •