Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Fasadtvätta innan målning

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Fasadtvätta innan målning

    Hej,

    Jag sa tvätta min fasad före målning. Huset är 6 år gammalt och ytan är idag täcklasyr och den ska målas med Demidekk Ultimate.

    Jag har läst en del och alla har åsikter om hur mycket det behöver tvättas och med vad.

    Hur har ni gjort när ni tvättat och vilka medel har ni använt och hur blev resultatet?

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Jag sa tvätta min fasad före målning. Huset är 6 år gammalt och ytan är idag täcklasyr och den ska målas med Demidekk Ultimate.

    Jag har läst en del och alla har åsikter om hur mycket det behöver tvättas och med vad.

    Hur har ni gjort när ni tvättat och vilka medel har ni använt och hur blev resultatet?

    Mvh
    Matte
    Yes diskmedel & borste funkar om det inte är för mkt alger. Skrubbar man ordentligt så behöver man inte så starka medel Diskborste & sopkvast är bra att skrubba med
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Om du har alg eller mögelpåväxt så skulle jag rekommendera nåt starkt. Finns att köpa vid sidan om färghandeln som är riktigt bra. Lagligt att sälja men olagligt att ha i färg....

    Men annars hade jag kört med Yes och soda. Billigt och jättebra

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Jag körde med målartvätt från biltema och en sådan här igelkottsborste för att komma åt mellan plankorna http://www.marinaman.se/batborste-rund- ... c-440.aspx

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Hej,
    ´
    Jag har kikat på Biltemas fasadtvätt men undrar om den etsar fönstren. Jag läste att kraftvask från Jotun kan etsa rutorna och blev lite avskräckt.

    Sen har jag en liten fråga: Alla målare säger att man sa ha något bra specialmedel för det inte bara tvättar det mattar ner så nya färgen fäster bättre, ok tänker jag, men när man stryker på andra lagret på det nymålade första glänsande lagret, hur fäster det då?

    Skulle vara tacksam om någon an förklara detta?

    Mvh
    Matte

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Alla målare säger att man sa ha något bra specialmedel för det inte bara tvättar det mattar ner så nya färgen fäster bättre,

    Mvh
    Matte
    Det är visst det som Sodan ska göra, påverka ytan (etsa..) så färgen fäster bättre.
    Yes och Soda kompletterar varandra. Natriumhydroxid heter det också.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,
    ´
    Jag har kikat på Biltemas fasadtvätt men undrar om den etsar fönstren. Jag läste att kraftvask från Jotun kan etsa rutorna och blev lite avskräckt.

    Sen har jag en liten fråga: Alla målare säger att man sa ha något bra specialmedel för det inte bara tvättar det mattar ner så nya färgen fäster bättre, ok tänker jag, men när man stryker på andra lagret på det nymålade första glänsande lagret, hur fäster det då?

    Skulle vara tacksam om någon an förklara detta?

    Mvh
    Matte
    Det fäster bra andra strykning & är mer lättstryket. Färgen är ju gjord för att fästa på sig själv med . Nått som är smidigt om du ska använda tvätt som mattar ner, är en tryckluftspruta ( sån man pumpar upp tryck med). Använder du högtryck att spola av med så spruta ej för nära fasaden så du trycker in vatten bakom panelen.
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Alla målare säger att man sa ha något bra specialmedel för det inte bara tvättar det mattar ner så nya färgen fäster bättre,
    Det är visst det som Sodan ska göra, påverka ytan (etsa..) så färgen fäster bättre.
    Yes och Soda kompletterar varandra. Natriumhydroxid heter det också.
    M.V.H.
    Absolut INTE.
    Soda är Na2CO3 natriumkarbonat...
    Skulle du använda Natriumhydroxid, NaOH som är synnerligen starkt basiskt skulle du snart se ut som de syrabrända kvinnorna i Indien....
    F'låt om jag är petig,
    Men "tvätta" måste man.
    "Tvätta betyder lite olika..
    På disken hemma är det att lyfta och lösa upp fett, på huset har kanske inte så mkt fett men kanske mögel, sot, och oljeföroreninger, iofs ganska lika "fett".
    Sodan gör ett bra jobb, men försiktighet anbefalls som alltid, spec om det är kids eller djur i närheten..

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Soda är Na2CO3 natriumkarbonat...
    Skulle du använda Natriumhydroxid, NaOH som är synnerligen starkt basiskt skulle du snart se ut som de syrabrända kvinnorna i Indien....
    F'låt om jag är petig,
    Men "tvätta" måste man.
    "Tvätta betyder lite olika..
    Ok, jag menade kaustiksoda som är natriumhydroxid. Vissa kallast det enkelt för Soda eller lut och meningen är just att det ska vara basiskt!
    Hur starkt det blir beror ju på hur du spär det! I magen har vi ju alla saltsyra...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,
    ´
    Jag har kikat på Biltemas fasadtvätt men undrar om den etsar fönstren.
    Mvh
    Matte
    Det varnar för att det etsar ja. Efter tvätt så sköljde jag fasaden extra med vattenslangen. Passade då på att torka av fönstren med en fösterskrapa. Att låta dem torka med medel på i solsken är nog inte bra.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Hur lång tid tar det innan det etsar, kan någon förklara lite hur det går till vid etsning?

    Jag tänke tvätta så här:

    1.Spola av rikligt på fasad och fönster
    2. Lägg på medlet(ex. kraftvask) med Biltemas 1,5L handtryckspruta
    3. Låt verka
    4. Spola av noggrant, extra noggrant runt fönster
    5. Göra sambon glad, putsa fönsterna

    Då borde jag väl kunde använda ett skarpare medel som varnar för etsning?

    Att jag är så orolig beror på att vi har väldigt många och stora fönster.

    Mvh
    Matte

  12. #12

    Re: Fasadtvätta innan målning

    om du går in i en riktig färgaffär, och pratar med dom, så får du veta vad du behöver göra, hur du skall göra det och med vad.
    du är långt ifrån den första som skall måla om ett hus.
    i en riktig färgaffär får du riktiga svar, och slipper en massa gissningar om vad andra tror

    ett annars bra forum (tror jag)

    men puttsa förhelvete inte fönstrena som du skriver, spola bara rikligt
    JAGUAR - spinner som en katt

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Hej!

    Om fasaden bara är 6år gammal så ska man inte behöva tvätta om det inte är skitit/alger/mossa.

    Du bör grunda innan med lämplig grundfärg innan du drar på med demidekk.

    Mvh Målaren
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Hej,

    Tvätta fönsterna var bara för det behövs och att man då vet att inget etsmedel finns kvar

    Hjälper det att grunda om huset redan är målat som nu med täcklasyr?

    Huset har inga alger mossa vad jag kan se, men det är skitigt och har lite pollen här och var, speciellt väl syns det på fönsterbläcken men då antar jag att det även finns en del på fasaden.

    Mvh
    Matte

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Om det bara är pollen så räcker det med att du spolar av väggarna med rent vatten innan, låt torka 1 till 2 dagar innan målning.

    Vissa färger fäster dåligt på andra färger därav att man måste grunda.

    Men som sagt bästa är att du åker till färgbutiken och pratar med dom där dom vet exakt vad du behöver göra innan du börjar måla med färdigfärg.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Om fasaden bara är 6år gammal så ska man inte behöva tvätta om det inte är skitit/alger/mossa.

    Du bör grunda innan med lämplig grundfärg innan du drar på med demidekk.

    Mvh Målaren
    du målaren... gå till en riktig färgaffär och du får lära dig inte som nu hur man gör, utan även varför... dom i den riktiga färgaffären har nära kontakt med tecknikerna hor färgtillverkarna
    och du borde som målare veta vad som krävs innan målning så väl inne som ute
    (6 år, du går i god för att det under den tiden inte kommit fett, svavel, sot, salt mm, samt att fasaden har den matta yte för att få upp tillräckligt tjock färgskict som behövs med vittrande färg) i så fall gör som målarn föreskriver, ty vad känner färgtillverkaren till om sådant?

    jo, inne använder man häftgrund för att färgen skall fästa, men inte ute då den har helt andra uppgifter där och vid fel grundfärg kan ställa till problem. mer info får du säkert av dim riktiga färghandlare
    JAGUAR - spinner som en katt

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Det handlar ju om en del pengar & tid att måla om huset så du ska absolut tvätta om du inte vill riskera att måla om inom kort tid igen. Du verkar ju veta vilken färg som används tidigare så talar du om det i butiken så tar dom fram vad du behöver. Tvätta noga med yes & låt torka 1-2 dagar som föregående sa.

    Mvh, annan målare
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  18. #18

    Re: Fasadtvätta innan målning

    gott om målare här
    yes har föregående inte rekomenderat, snarare tvärrt om.
    tvättar ni med yes när ni är ute på jobb? stackars jävlar som anlitar er då.
    bortsett från att yes inte löser skiten som den skall lämnar den en fet yta efter sig.
    du kan ju lika gärna rekomendera lacknafta som tvätt, men det gör du kanske det med ibland?
    JAGUAR - spinner som en katt

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    gott om målare här
    yes har föregående inte rekomenderat, snarare tvärrt om.
    tvättar ni med yes när ni är ute på jobb? stackars jävlar som anlitar er då.
    bortsett från att yes inte löser skiten som den skall lämnar den en fet yta efter sig.
    du kan ju lika gärna rekomendera lacknafta som tvätt, men det gör du kanske det med ibland?
    Menade med torktiden som föregående sa. Nej vi använder etsande målartvätt som man sprutar på torr yta som sen skjöljs av.Tar bort det mesta men inget som jag tror han behöver till sin villa. Yes borde funka bra då det vunnit över många andra målartvätt medel. Det lämnar ingen skadande fet yta om det skjöljs ordentligt och får torka. Kollegan har använt det till sitt hus & har funkat kanon med runt 8-10års mellanrum mellan strykningar.

    Edit: förstår att du också blivit lurad att bara dyrt kemikalie medel som säljs av färghandeln funkar. Tror fan att försäljarna gör allt för att få sälja sitt miljöförstörande medel =(. Sålänge där inte finns alger,svamp eller mögel så tvätta med yes
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Fasadtvätta innan målning

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    gott om målare här
    yes har föregående inte rekomenderat, snarare tvärrt om.
    tvättar ni med yes när ni är ute på jobb? stackars jävlar som anlitar er då.
    bortsett från att yes inte löser skiten som den skall lämnar den en fet yta efter sig.
    du kan ju lika gärna rekomendera lacknafta som tvätt, men det gör du kanske det med ibland?
    Är du ett sånt där "proffs" som tom förkastar Folksams stora färgtest? Skulle aldrig tvätta en fasad med lacknafta som ju efterlämnar en fet yta, kanske om man målar om med oljefärg då...
    Men Yes har jag då absolut inte märkt av att det blir en fet yta efter, verkligen tvärt om!
    Än sitter färgen iaf efter många år...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. AC råd - innan verkstad
    Av Catoo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 08:56
  2. Vad gör innan bilprovningen ?
    Av SuperFaCeR i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 17:07
  3. blästring / målning av bromsok
    Av S.Hjerpe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 23:31
  4. Målning av motorblock.
    Av BjörnR i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 08:05
  5. Innan lackering...
    Av Schnabeln i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •