Hej!
Ny och fortfarande stolt ägare av en Saab 9-5 2,3t Vector BioPower MY2009 uttagen 2008. 11321 mil.
Bilen hämtade jag för fyra veckor sedan i Göteborg och märkte genast att den gick ojämnt på låga varv samt att den som hosta till på ett obekvämt sätt när jag startade den. Nåja, tänkte jag, det är väl bara jag som är ovan vid hur dessa moderna etanolmotorer skall gå. Det skall sägas att jag hitintills bara tankat med etanol. ca 5 tankar.
Väl hemma konstaterar jag att det är något som inte är riktigt som det ska. Turbon slutar ladda som den skall. Fungerar ibland med ordentligt tryck när motorn inte är så varm. Annars märks den inte av alls. Mätaren går upp till ca 50% men ger ingen kännbar effekt. Efter någon dag tändes även Check Engine lampan.
Åkte till en Saabmekaniker som felläste med Tech2 varpå felkoderna P1171 - Closed Loop Lean Mixture och P1181 - Long Term Fuel Trim Addative Max Value Air/Fuel Too Lean dök upp. Noterade också att 4 cyl inte gick som den skulle på tomgång.
Mekanikern skruva sig i huvvet och visste inte vad han skulle göra. Släckte lampan, tog bort felkoderna och sa "Kör över helgen så får man si."
Bilen har fortfarande ingen turbo när den är varm och den drar ca 13 l/100km på etanol. När jag kör i ca 80 km/h på E14. Detta känns som en onormalt hög förbrukning.
Symptomen är alltså följande:
Dåligt med turbo, framförallt när motorn är varm.
Ojämn tomgång, 4 cyl hoppar över emellanåt
Hög förbrukning
Ovan nämnda felkoder
Tacksam för teorier, nörderier och hjälp.
Mvh
Anders