Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: PPC-trim i konflikt med verkstadsdator?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    7

    PPC-trim i konflikt med verkstadsdator?

    I höstas köpte jag BSR:s PPC och installerade den i min 9-3 2,0t -01. För tre veckor sedan tändes en motorvarningslampa i bilen och verkstaden konstaterade med datorns hjälp att en tryckventil var felaktig (Jag har inte rakt besked om vad vad delen hette, och var inte snabb nog att fråga. Ventilen har förbindelse med turbon via ett blankt rör som går parallellt med motorn. Från ventilen går också en slang vinkelrätt på H sida av motorn när du stirrar ned i innanmätet. Jag känner mig skitkorkad, men jag vet inte vad ventilen heter. Nå.) Ventilen byttes och datorn anslöts igen för att släcka varningslampan. Sedan dess beter sig bilen underligt. Bensinförbrukningen sköt upp ytterligare 2 dl/milen (till drygt 1 l/milen - även vid normal körning (lagliga hastigheter, rimliga varv och mjuka gaspådrag)) och när jag någon enstaka gång trampat fullt anger turbotryckmätaren att turbon laddar strax över 1 bar utan att det gamla skjutet infinner sig. Det här låter inte friskt och jag tänkte att trimningen kommit i konflikt med verkstadens datorinput.

    Därför tänkte jag återställa motorn till originalprogrammering för att sedan programmera om den. Men när jag anslutit PPC:n enligt handboken visar displayen "ERROR ANSWR". Känner PPC:n inte längre igen bilen, eller vad är det som har hänt?

    Jag har tagit kontakt med Autoelit som sålde PPC:n. Jag hör även av mig hit för att få mer/andra tips.
    Mats A, Järvsö (mitt i Sverige)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    låter som om du har läckage någonstans. Kanske den nye Avlastningsventilen oxå e paj eller fel monterad----?
    Snacka med din verkstad.
    PPC vet ja inge om, ta det med Autoelit lr. BSR.
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Tryckventilen du åsyftar är en s.k. avlastningsventil, även kallad dumpventil. Mer om den kan du läsa här: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=80329

    För övrigt verkar det som om verkstaden har klantat till det...har du kollat uttaget där du kopplar in din PPC? Det är inte så att de har haft sönder något stift...?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    7

    Mera ledtrådar

    Dessutom har jag upptäckt ett fladdrande ljud från luftflödesmätaren. Jag har monterat ett öppet luftfilter vilket ger det välbekanta väsande ljudet vid gaspådrag. När man sedan släpper gasen låter det ju som när man trycker luften ur lungorna efter att ha hållt andan ett tag med ihoppressade läppar - prova!

    Men istället för det korta rena ljudet hör jag nu ett snabbt fladdrande blåsljud vid gasuppsläpp. Kan detta ha att göra med effektförlusten ovan?
    Mats A, Järvsö (mitt i Sverige)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775

    Re: Mera ledtrådar

    Citat Ursprungligen postat av Mats A
    Dessutom har jag upptäckt ett fladdrande ljud från luftflödesmätaren. Jag har monterat ett öppet luftfilter vilket ger det välbekanta väsande ljudet vid gaspådrag. När man sedan släpper gasen låter det ju som när man trycker luften ur lungorna efter att ha hållt andan ett tag med ihoppressade läppar - prova!

    Men istället för det korta rena ljudet hör jag nu ett snabbt fladdrande blåsljud vid gasuppsläpp. Kan detta ha att göra med effektförlusten ovan?
    Kan ha att göra med att avlastningsventilen är felmonterad och därmed inte släpper ut övertrycket som turbon arbetat upp. Istället slår trycket tillbaka mot turbon och letar sig ut den vägen. Det korta pys-ljudet du beskriver är det som uppstår när avlastningsventilen släpper ut övertrycket i insugskobran. Läs i FAQen, där kan du läsa mer om hur Bypasventil/dump/avlastningsventil fungerar.

    Tycker du skall åka tillbaka till SAAB och be dom se över sitt jobb en gång till.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    7

    En nybörjare…

    …bugar och tackar för kloka råd och synpunkter. Jag kan inte säga att jag blivit klokare men jag vet åtminstone vad min mekaniker menar när han berättar.

    Näej, tacka vet jag förgasarmotorer, herrskapet får ursäkta, men till och med de är nog komplicerade att få till för en självlärd amatör.

    Så som bilden visar trivs jag bäst - men just i det här fallet har jag just skjutit motorn med ett hejdundrande övervarv. Bitar av underdelen ligger i botten av motorutrymmet och mittkolven har nupit big time!



    Mats A, Järvsö (mitt i Sverige)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    7

    Till slut så…

    Nu har PPC:n äntligen fått kontakt med bilen. Jag har återställt programmeringen och sedan trimmat igen. Laddtrycket stannar på 0,8 bar vid 5000 varv och 180 km/h. Däremot har bränsleförbrukningen halkat upp till spänstiga 13 l/10 mil och stannar vid 10l/10 mil vid mjuk körning. Innan problemen uppstod hade jag aldrig en förbrukning över 10l/10 mil.

    Kan det vara rimligt med denna nya förbrukning?
    Mats A, Järvsö (mitt i Sverige)

Liknande ämnen

  1. vad för trim?
    Av Filip Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 23:49
  2. APC-trim
    Av rallyjohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 11:16
  3. trim
    Av timmarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 16:55
  4. APC trim
    Av LG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-05-28, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •