Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta Växellådsolja 9-5 Automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    287

    Byta Växellådsolja 9-5 Automat

    Tjo,

    Är det mycket svårigheter med att helt eller delvis byta växellådsolja på en SAAB 9-5 3.0t Automat -99?
    Enligt Holmgrens ska man inte byta det för man måste lossa på en massa slangar för att lyckas tömma systemet helt.

    Är det lönt och ge sig på det själv??

    Samt en annan snabb fråga, vad ska/bör man ha för olja i en sådan låda?
    SAAB 9-5 V6 3.0t - Det är manligt med hög bränsleförbrukning!
    Det är aldrig för sent att ge upp!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Byta olja är aldrig fel, utom möjligt ur ekonomisk kortsiktig syn.
    Oljan du SKALL använda är den som är rek. av Saab.
    Man byter ut oljan succesivt, eller hur man skall förklara det, mitt råd är nog att du skall låta en Saabverkstad sköta detta.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 461
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Man byter ut oljan succesivt, eller hur man skall förklara det,
    Jasså det är därför alla SAABar läcker lite. Jag trodde det bara var det automatiska rostskyddet.

    /Anders

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    mitt råd är nog att du skall låta en Saabverkstad sköta detta.
    Är det svårare att byta automatlådeolja på en 9-5 än någon annan bil? Själv skulle jag nog aldrig tveka om att göra det själv. Även om man inte lyckas tömma automatlådan helt så är det väl bättre att byta det man kan. Hellre 5 liter ny olja och 3 liter gammal olja än 8 liter gammal olja!

    Vill man även tömma oljekylaren så är det väl bara att lossa en av slangarna från kylaren på automatlådan och sänka ner den så oljan rinner ut...

    Själv monterade jag under helgen bort min automatlåda på min 9000 eftersom oljepumpen inte ville vara med och leka längre (kraftigt malande/vinande ljud). Det kändes inte som något svårt arbete, bara lite pilligt och tog lite tid... Att bara byta olja borde vara en barnlek jämfört med det.
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    287
    Kan det bero på oljan i växellådan att det rycker till lite när den växlar ner? Bilen har gått som tjänstebil i lite över 10 000 mil. Och när man släpper gaspedalen och den ska växla ner så kan det ibland rycka till lite.
    SAAB 9-5 V6 3.0t - Det är manligt med hög bränsleförbrukning!
    Det är aldrig för sent att ge upp!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Helt klart ska du byta oljan. I alla mina bilar med AT så har oljan bytits ut. Detta har i samtliga fall lett till att jag upplevt växlingarna smidigare.
    XC70 2.5T

  7. #7

    byta oljan

    min lampa "check gearbox" lyser, och bilen driver inte. saab säger att det är ett säkerhetsprogram som slår igång så man inte ska sabba bilen. jag har fått för mig att jag måste byta hela lådan. men kanske de räcker med att byta oljan??

Liknande ämnen

  1. Påfyllning växellådsolja ng9-3 automat
    Av anders.lagerstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-23, 21:18
  2. Byta växellådsolja på saab 9000 automat
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 18:15
  3. växellådsolja automat 9-5aero -00
    Av Jimpa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 04:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •