Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 94 av 94

Ämne: Ascona B med Saab 2.0T motor.

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Hur går det med momentstaget till bakaxeln? Lite nyfiken hur det kommer att funka. Har själv hållit på en del bak på saavon men blir inte riktigt nöjd. Blir nog att jag kapar upp för att flytta övre staget i vinter om tid finnes..

  2. #82

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Momentstaget vet jag inte ännu hur bra eller hur dåligt det funkar, har inte åkt så mycket än, så hur greppet är vet jag inte, men funkar bra för vanlig körning det gör det.
    haft problem med vibbrationer i kardan, så ny ska byggas, och sen har jag inte hunnit montera diff i bakaxeln ännu, så det liksom spinner hejdlöst 1-2. hade några gamla 17" däck liggandes som gick åt i rask takt.
    Bygget stått lite still nu i vinter, haft lite mycket utgifter på annat hus o familj så leksakerna har fått vänta lite.
    Va och köpte en Opel Omega för några dagar sedan som ska få donera växellådan och kardanen. lådan jag har i nu har lite missljud, men den lät så när jag monterade den och har inte blivit sämre, men kan va bra med en i reserv.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  3. #83

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Hello!

    First, let me introduce myself (and excuse me for not speaking/writing in Swedish): I am Dutch, 46 years old, mechanical engineer, live in Bad Bentheim- Germany and I have an Ascona-B already since 1994. Although the car has licence plates (so I can run it on public roads; for testing in particular) I use this car mostly on track-days (Dutch TT-circuit, Nürburgring, Spa-Francorchamps etc.) . I already had a range of engines in this car: 2.0 & 2.2 CIH, c20XE and z20LET (Astra-turbo engine).
    A lot of adaptions/changes have been made on this car. Can al be read about in my topic on the Dutch Opel Forum: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=117147

    The very last Opel turbo-engine in my Ascona-B was fast, but not heavy-duty enough for circuit racing. After turbo- and piston failures I decided to look for a more reliable/stronger engine. So I decided to swap to a Saab B204. That is what I am working on currently........coincidentally Somebody on the Dutch Saab Forum brought this topic to my attention and I have to say, a lot of issues are very recognizable. Maybe we share some of them......

    I also post the engine swap on the Dutch Saab Forum.
    http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... 3#p1367403

    Mmm, my photo pictures seem to be over 800 pix.
    I will be happy to answer any question about my car (no secrets)
    Short resume of actual configuration:
    - Supra MA61 gearbox - Aisin W57
    - Bellhousing Manta 1.8s (4 speed manual) adapted.
    - Volvo 240 rear axle with 75% LSD in 4-link
    - Front brake discs Mercedes SL R129 Edition 334x32mm
    - Front Brembo brake calipers Peugeot 607 3.0-24V
    - Saab B204 with Volvo TD04HL-16T, Volvo valve springs 9135130, Catcams 6100202, planning to run it on my DTA motormanagement (I know it is almost swearing when speaking to Saab-people, who always try to convince me of Trionic 5)
    - Cooler (alukylare) of Mercedes W201 190E 2.5-16V

  4. #84

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Citat Ursprungligen postat av RacesconaB204
    Hello!

    First, let me introduce myself (and excuse me for not speaking/writing in Swedish): I am Dutch, 46 years old, mechanical engineer, live in Bad Bentheim- Germany and I have an Ascona-B already since 1994. Although the car has licence plates (so I can run it on public roads; for testing in particular) I use this car mostly on track-days (Dutch TT-circuit, Nürburgring, Spa-Francorchamps etc.) . I already had a range of engines in this car: 2.0 & 2.2 CIH, c20XE and z20LET (Astra-turbo engine).
    A lot of adaptions/changes have been made on this car. Can al be read about in my topic on the Dutch Opel Forum: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=117147

    The very last Opel turbo-engine in my Ascona-B was fast, but not heavy-duty enough for circuit racing. After turbo- and piston failures I decided to look for a more reliable/stronger engine. So I decided to swap to a Saab B204. That is what I am working on currently........coincidentally Somebody on the Dutch Saab Forum brought this topic to my attention and I have to say, a lot of issues are very recognizable. Maybe we share some of them......

    I also post the engine swap on the Dutch Saab Forum.
    http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f ... 3#p1367403

    Mmm, my photo pictures seem to be over 800 pix.
    I will be happy to answer any question about my car (no secrets)
    Short resume of actual configuration:
    - Supra MA61 gearbox - Aisin W57
    - Bellhousing Manta 1.8s (4 speed manual) adapted.
    - Volvo 240 rear axle with 75% LSD in 4-link
    - Front brake discs Mercedes SL R129 Edition 334x32mm
    - Front Brembo brake calipers Peugeot 607 3.0-24V
    - Saab B204 with Volvo TD04HL-16T, Volvo valve springs 9135130, Catcams 6100202, planning to run it on my DTA motormanagement (I know it is almost swearing when speaking to Saab-people, who always try to convince me of Trionic 5)
    - Cooler (alukylare) of Mercedes W201 190E 2.5-16V
    Nice car.
    Sorry i dont understand the writing in your build tread, but nice pictures.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Hej! Vet inte om det fortfarande är aktuellt för dig men kan glädjande tala om att det blev bra med bromsservo och huvudcylinder från 9000-97 ABS-bil. mvh janne

  6. #86

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Hej! Vet inte om det fortfarande är aktuellt för dig men kan glädjande tala om att det blev bra med bromsservo och huvudcylinder från 9000-97 ABS-bil. mvh janne
    Ok tackar,
    Håller på att Montera servo och cylinder från Saab 9-3 med ABS och sen Volvo 240 förgrening, så om det funkar bra så blir jag glad!
    Annars så har det varit lite lungt nu i vinter.
    Har fått en Nerv i kläm i ena armen förra hösten som fortfarande spökar, så har fan fullt upp att klara jobbet om dagarna, så man är inte så sugen på att skruva när man är hemma.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Hej! Vet inte om det fortfarande är aktuellt för dig men kan glädjande tala om att det blev bra med bromsservo och huvudcylinder från 9000-97 ABS-bil. mvh janne
    Ok tackar,
    Håller på att Montera servo och cylinder från Saab 9-3 med ABS och sen Volvo 240 förgrening, så om det funkar bra så blir jag glad!
    Annars så har det varit lite lungt nu i vinter.
    Har fått en Nerv i kläm i ena armen förra hösten som fortfarande spökar, så har fan fullt upp att klara jobbet om dagarna, så man är inte så sugen på att skruva när man är hemma.
    Uffe.

    Aj då, nerv i armbågen? Har samma isf,vet hur ont det kan göra..!

  8. #88

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Citat Ursprungligen postat av saavo
    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson

    Ok tackar,
    Håller på att Montera servo och cylinder från Saab 9-3 med ABS och sen Volvo 240 förgrening, så om det funkar bra så blir jag glad!
    Annars så har det varit lite lungt nu i vinter.
    Har fått en Nerv i kläm i ena armen förra hösten som fortfarande spökar, så har fan fullt upp att klara jobbet om dagarna, så man är inte så sugen på att skruva när man är hemma.
    Uffe.

    Aj då, nerv i armbågen? Har samma isf,vet hur ont det kan göra..!
    Hej ja hela armen domnar bort, men läkarna tror att nerven är i kläm i axel partiet.
    så ont gör det och det hämmar mitt fritids byggande.
    Har nästan byggt klart mitt nya insug och sen har jag ochså beställt en ny Vattenpump.
    Har varit i kontakt lite med Rik Ophuis killen som monterat Saab motor i Ascona.
    Mitt insug ser ut som en kopia av hans, trots att jag faktist 1månad före han la ut hur han gjort, sågat sönder mitt och nästan gjort identiskt form som han.
    Lite kul men några kompisar undra om jag kopierat han men så är det inte.
    Men Vattenpumpen har jag efter samtal med honom köpt lika dan.
    Men sen tipsade jag han om en styrehet som finns i Tyskland som gör att man kan styra BMW Vattenpumpen på ett smart sätt.
    Pumpen är PWM styrd så man kan med den styrenheten även köra utan Termostat om man nu vill det och ändå få upp tempen snabbt och hålla den på vald temperatur.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    16

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Tjena en fråga bara om vattenpumpen, vill den gå varm? el varför monterar ni elpump?

  10. #90

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Nä jag tänker bara montera Elpump pga att jag kommer få mer plats att bygga extractor grenrör och montera större turbo. och då få till lite snyggare slangdragning.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  11. #91

    Re: Ascona B med Saab 2.0T motor.

    Hello Uffe,

    What is the status of your recent modifications? Cooling system? Is the car already driveable again? Any interesting pictures? Or short movies like


    http://www.youtube.com/watch?v=MSyp_kUMjLE

    http://www.youtube.com/watch?v=WQPDun1vpVA

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Extra distans

    Du har inte en extra distans liggandes som är till salu för en vettig peng

  13. #93
    Oj nä ingen extra Distans
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-21 klockan 15:14. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  14. #94
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Hi bro)

    Hej, intressant projekt fortfarande lever? https://www.drive2.ru/r/opel/1105626/if ja, att du 3. saab ascona b, gå från moskva)) bro jag har både läst, men mycket dåligt översättare översätter texten. och så förstod inte punkten om box, lämplig från omega a, mekaniska 5st? och urtrampningslager med vad?

Liknande ämnen

  1. Saab motor i en Ascona B
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 02:09
  2. motor problem motor helt död saab 900 t 2.0t steg 2
    Av lenus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 03:19
  3. Opel ascona a ägare....!!
    Av hansen78 i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 23:40
  4. B204TT -Opel ascona B
    Av skurten i forum Projekt
    Svar: 149
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •