Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 Aero går inte på alla?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    9-5 Aero går inte på alla?

    Hej!

    Har fått ett knepigt problem om halsen.
    Började med att jag körde en repa och mitt under repan så small det till och bilen började misstända och dog.
    Bilen gick otroligt ojämt, gick inte på alla burkar och saknade nästan helt tomgång.
    Felsökningen började, bytte stift först, testade att koppla ur lmm. När jag kom till insuget så reagerade bilen på startgas runt 3ans kanal. Sagt och gjort insugspackning byttes och nya o-ringar till spridarna monterades. Men bilen går precis lika skit, har testat med startgas igen och det är tätt. Nu var en provtryckning utav systemet på plats.

    Efter en provtryckning konstaterade jag att jag hade modell större läckage på min intercooler. Sagt och gjort intercoolern byttes ut och nu är systemet tätt!
    Men bilen går fortfarande dåligt.. Får man upp lite varv på maskinen så kan man köra den.
    Men mreq och mair ligger båda runt 440 vid fullgas? pinl visar även den 0,0..

    Någon som har nått förslag? Varför begär programmet enbart 440 helt plötsligt och hur hänger det ihop med att bilen inte går?

    Tack på förhand
    Mvh Patrik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: 9-5 Aero går inte på alla?

    Citat Ursprungligen postat av lzs
    Hej!

    Har fått ett knepigt problem om halsen.
    Började med att jag körde en repa och mitt under repan så small det till och bilen började misstända och dog.
    Bilen gick otroligt ojämt, gick inte på alla burkar och saknade nästan helt tomgång.
    Felsökningen började, bytte stift först, testade att koppla ur lmm. När jag kom till insuget så reagerade bilen på startgas runt 3ans kanal. Sagt och gjort insugspackning byttes och nya o-ringar till spridarna monterades. Men bilen går precis lika skit, har testat med startgas igen och det är tätt. Nu var en provtryckning utav systemet på plats.

    Efter en provtryckning konstaterade jag att jag hade modell större läckage på min intercooler. Sagt och gjort intercoolern byttes ut och nu är systemet tätt!
    Men bilen går fortfarande dåligt.. Får man upp lite varv på maskinen så kan man köra den.
    Men mreq och mair ligger båda runt 440 vid fullgas? pinl visar även den 0,0..

    Någon som har nått förslag? Varför begär programmet enbart 440 helt plötsligt och hur hänger det ihop med att bilen inte går?

    Tack på förhand
    Mvh Patrik

    Kommer trycket inte över noll så har du garanterat fortfarande ett stort läckage kvar alternativt så har din wastegate fastnat i öppet läge. På't igen och leta läcka!

    Den är inte i limp home nu föresten? Kolla spjällhuset.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: 9-5 Aero går inte på alla?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Kommer trycket inte över noll så har du garanterat fortfarande ett stort läckage kvar alternativt så har din wastegate fastnat i öppet läge. På't igen och leta läcka! Den är inte i limp home nu föresten? Kolla spjällhuset.
    Läckage det existerar inte om jag nu inte gjort fel? Kopplat på trycktestargrunkan efter lmm och sedan pluggat vevhusvent röret. Wastegaten fastnat i öppet läge, hur kommer det sig att programmet fortfarande bara begär runt 440 i luftmassa trots fullgas?
    Limphome hur kontrollerar jag det, ger inte det check engine eller nån typ utav felkod för det har jag inte. Tack för snabbt svar :-)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: 9-5 Aero går inte på alla?

    Osäker på om det ger en felkod men här visar killen i filmen hur man vet om spjällhuset satts i limp home mode.

    http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    9-5 Aero går inte på alla?

    Smällt till o går inte på alla cylindrar... Du har inte gjort det klassiska och skickat hål i en kolv?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: 9-5 Aero går inte på alla?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Smällt till o går inte på alla cylindrar... Du har inte gjort det klassiska och skickat hål i en kolv?
    Har gjort ett komptest och det visade bra, glömde nämna det!

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Osäker på om det ger en felkod men här visar killen i filmen hur man vet om spjällhuset satts i limp home mode. http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk
    Påverkar limp home begärd luftmassa?

Liknande ämnen

  1. 1,9 TiD som inte går på alla cylindrar
    Av Tjabo68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 23:49
  2. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  3. går inte på alla cyl
    Av spawn81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •