Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Köpråd OG9-3 T5

  1. #1

    Köpråd OG9-3 T5

    Goddagens!

    Jag är ute efter en OG93, med den gamla T5 motorn. Det skall vara minst lättrycksturbon.

    Jag har sökt och kollat runt ganska länge efter saker som man skall kolla på när man kollar på en bil. Men det finns säkert saker som jag missat så ös gärna på med tips.

    Angående chip frågar jag er också, hur ställer ni er till att köpa en bil som är chiptrimmad?
    Chip steg 1 till lättryckaren går på 5790 kr på speedparts.

    MVH// Thomas

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Köpråd OG93

    Hej.

    För just köprådsfrågor så har vi en avdelning för det "Verkstäder, försäkringar och köpråd". Jag flyttar tråden dit.

    Angående og9-3 så finns det ganska gott om köprådstrådar. Använd helst google och sök med tillägget "site:forum.saabturboclub.com" då forumets sökfunktion inte är så lysande.
    https://www.google.se/#hl=sv&sclient...w=1280&bih=940

    og9-3 med T5 motorn tycker jag är en riktigt bra bil. Lite egenheter finns ju så klart men överlag så är det ju en bil som är svårslagen i driftsäkerhet. (Att dom är snygga är inte heller någon nackdel).

    Det jag kan bidra med egentligen är väl det vanliga; kolla hur illa rosten är i bakskärmarna, karosskarven på 5-dörrars bilar vid hundbenet (mellan bakdörr och bakskärm), samt dörrar + baklucka.

    Är inte skadorna för stora och man inte är överpedantiskt lagd så kan man ju åtminstone bättra till och hålla efter eventuella rostskador själv ganska enkelt genom att slipa, grunda och måla. Är det stora skador där man måste börja byta ut plåt det första man gör är däremot kanske inte så roligt att få börja med. Lite smårost skulle inte jag bekymra mig allt för mycket över då det nog begränsar utbudet rätt mycket om du ska hitta ett helt 100%igt rostfritt exemplar men om det är så illa så skärmkanter och dörrar börjar bli uppätna så skulle jag nog dra öronen åt mig om det inte är ett väldigt bra objekt i övrigt.

    Fördelen med ng900/og9-3 rost är att den mesta av rosten på bilen brukar vara ärlig, brukar inte vara så mycket bekymmer som inte ganska direkt syns osv, utan det mesta är just skärmkanter och dörrar. Undantaget är fjäderbenen och fjäderinfästning som kan vara bra att titta över vad gällande rost. Fästet till styrstaget på fjäderbenet kan vara rostbenäget. Ingen fara att laga det om man har lite grundläggande kunnande i att svetsa men har man inte det så kan man behöva byta fjäderben = dyrt (om man inte fyndar begagnat). Likaså finns viss risk att överdelen av "röret" på fjäderbenet är rostskadat (finns lagningssatser för några hundra med en hylsa man kan svetsa dit för att laga det + eventuell gängpaj på muttern/röret som stötdämparen är fäst i) men åter igen så blir det ju mycket enklare om man är småhändig och kan laga sådana skador själv än om en verkstad ska göra det).

    Som tredje risk med rosten på fjäderbenet är väl inte direkt 9-3 betonat utan överlag, men om fjädertallriken är full med sand och smuts så kan den rosta igenom och rent av släppa från fjäderbenet. Den blir lite bökigare att laga.

    Så: kolla skick på fjäderben för att slippa onödiga reparationskostnader på de framöver (eller använd som prutmån om du känner dig praktiskt lagd och kan laga själv).

    För övrigt, pja. Pixelfel på SID och ACC displayerna är ganska vanligt. SID,en kan man antagligen laga själv ganska hyggligt om man är lite småhändig. ACC,n är lite värre att laga lätt.

    Vad gällande AC/ACC så är det ju också en bra sak att kolla upp om det är en viktig detalj. Rätt vanligt att det blir läckage på den. Ofta kondensorn eller rören som sitter väldigt utsatt till. Just 9-3 verkar också i oftare utsträckning ha problem med magnetkopplingen på Ac-kompressorn. Att byta bara magnetkopplingen går men är antagligen inget som en kylfirma vill göra utan de säger antagligen att man måste byta hela kompressorn vilket kostar en mindre förmögenhet.

    Vill du ha AC: Kolla så att den funkar felfritt.

    Citat Ursprungligen postat av Karocko
    Angående chip frågar jag er också, hur ställer ni er till att köpa en bil som är chiptrimmad?
    Chip steg 1 till lättryckaren går på 5790 kr på speedparts.

    MVH// Thomas
    I grund och botten är det inget problem. Men det man kan tänka på är ju att ju mer man trimmar desto svettigare får originalkopplingen att överleva. Ett kopplingsbyte är inte heller så väldigt billigt så man kan ju ha det i åtanke när man gör bedömningen om man vill ha en chippad eller inte. Åker man på att byta koppling så kan man ju alltid slänga in någonting värre (typ Viggen/Aero koppling eller liknande) så får man en bra uppgradering och slipper tänka på det problemet ett tag framöver.

    I övrigt med chip så beror det ju väldigt mycket på vem som har haft bilen. Den bedömningen måste man göra själv och nästan helst på plats med vilken känsla man får om säljaren. Om det är en som skött om bilen med servicar osv eller om det är Rally-kalle själv som haft den, servat var 5,e år och kört stubb-race eller tyckt att den varit lämplig för off-road aktiviteter.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Köpråd OG93

    Grymt svar, tusen tack! Och tack för att du flyttade tråden.

    Vad gäller fjäderbenet, måste man höjja upp bilen med domkraft för att kontrollera rosten eller räcker det med att vrida däcket åt sidan och titta upp?

    Har märkt att många bilar har gått runt 20 000 mil, är det mycket problem just då?

    Tack på förhand// Thomas

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Köpråd OG93

    Har du kollat på OG9-3 T5 199 HK ?

    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

    Trim vänlig motor och hålbar.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  5. #5

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    Har du kollat på OG9-3 T5 199 HK ?

    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

    Trim vänlig motor och hålbar.
    Jag är intresserad av alla modeller med t5 motorn samt turbo.
    199 hk hade inte varit fel, ska slå en signal på den bilen imorgon.

    Men det känns överlag som att det är mindre chans att hitta en fulltryckare som inte är sönderkörd.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av Karocko
    Grymt svar, tusen tack! Och tack för att du flyttade tråden.

    Vad gäller fjäderbenet, måste man höjja upp bilen med domkraft för att kontrollera rosten eller räcker det med att vrida däcket åt sidan och titta upp?

    Har märkt att många bilar har gått runt 20 000 mil, är det mycket problem just då?

    Tack på förhand// Thomas
    Om du vill se hur det ser ut så är det nästan ett måste att hissa upp och plocka av hjulet.
    Vill man inte göra det är ju en bra start annars du känner dig fram efter bästa förmåga på exempelvis styrstaget (på själva lådan där styrstaget sitter) eller fjädertallriken samt på röret innanför fjädern. Det ska ju helst inte kexa eller vara hål.

    Vad gällande 20000 mil, så är det ju ett läge där bilen har gått en del och man kan få börja byta slitdelar som t ex stötdämpare, avgassystem bromsdetaljer etc men jag är inte av uppfattningen att just 20000 mil är någon magisk gräns där precis allt rasar samtidigt. Vissa bilar har bytt det mesta som slits vid det laget, andra behöver inte byta än på flera tusen mil medan vissa är hög tid för kanske flera av slitdelarna samtidigt. Men det beror ju hemsk mycket på var bilen har gått, hur den har körts, servats, för t ex kopplingens skull vilken motorstyrka bilen har samt vem som kört den m.m. m.m. Många parametrar som spelar in där..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Karocko
    Grymt svar, tusen tack! Och tack för att du flyttade tråden.

    Vad gäller fjäderbenet, måste man höjja upp bilen med domkraft för att kontrollera rosten eller räcker det med att vrida däcket åt sidan och titta upp?

    Har märkt att många bilar har gått runt 20 000 mil, är det mycket problem just då?

    Tack på förhand// Thomas
    Om du vill se hur det ser ut så är det nästan ett måste att hissa upp och plocka av hjulet.
    Vill man inte göra det är ju en bra start annars du känner dig fram efter bästa förmåga på exempelvis styrstaget (på själva lådan där styrstaget sitter) eller fjädertallriken samt på röret innanför fjädern. Det ska ju helst inte kexa eller vara hål.

    Vad gällande 20000 mil, så är det ju ett läge där bilen har gått en del och man kan få börja byta slitdelar som t ex stötdämpare, avgassystem bromsdetaljer etc men jag är inte av uppfattningen att just 20000 mil är någon magisk gräns där precis allt rasar samtidigt. Vissa bilar har bytt det mesta som slits vid det laget, andra behöver inte byta än på flera tusen mil medan vissa är hög tid för kanske flera av slitdelarna samtidigt. Men det beror ju hemsk mycket på var bilen har gått, hur den har körts, servats, för t ex kopplingens skull vilken motorstyrka bilen har samt vem som kört den m.m. m.m. Många parametrar som spelar in där..
    Hmm okej, verkar lite småkrångligt det där. Jag tycker det känns som att man borde kunna knöa in sig och kolla utan att behöva hissa upp om jag fattat rätt var det sitter, men jag ifrågasätter inte din kunskap.

    Nåväl, jag ska alltså köra upp armen längs med framfjädern och känna längs med toppen efter rost vid infästningen?

    Vad tror du om bilen som länkades ovan samt dessa två?
    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... ?ca=17&w=3
    http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Köpråd OG93

    saab 9-3 Coupé är verkligen en trevlig bil.

    jämför dom här två coupe

    http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_3_ ... ?ca=13&w=3

    Är det en sommar bil du söker eller till o från jobbet bil ?
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  9. #9

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    saab 9-3 Coupé är verkligen en trevlig bil.

    jämför dom här två coupe

    http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_3_ ... ?ca=13&w=3

    Är det en sommar bil du söker eller till o från jobbet bil ?
    Den översta hade jag tänkt att ringa på idag, hoppas kunna pruta några tusenlappar på den.
    Bilen är tänkt att ha som intresse, mao åka ut på helgerna och köra för skojjs skull. Så mer åt sommarbilshållet. Men det behöver absolut inte vara en pärla, eftersom jag har en begränsad budget.

  10. #10
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av Karocko
    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    saab 9-3 Coupé är verkligen en trevlig bil.

    jämför dom här två coupe

    http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_3_ ... ?ca=13&w=3

    Är det en sommar bil du söker eller till o från jobbet bil ?
    Den översta hade jag tänkt att ringa på idag, hoppas kunna pruta några tusenlappar på den.
    Bilen är tänkt att ha som intresse, mao åka ut på helgerna och köra för skojjs skull. Så mer åt sommarbilshållet. Men det behöver absolut inte vara en pärla, eftersom jag har en begränsad budget.
    Klart du ska ha Coupe' finns inget annat alternativ..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  11. #11

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Citat Ursprungligen postat av Karocko

    Den översta hade jag tänkt att ringa på idag, hoppas kunna pruta några tusenlappar på den.
    Bilen är tänkt att ha som intresse, mao åka ut på helgerna och köra för skojjs skull. Så mer åt sommarbilshållet. Men det behöver absolut inte vara en pärla, eftersom jag har en begränsad budget.
    Klart du ska ha Coupe' finns inget annat alternativ..
    //Dunken
    Jo Coupe är snyggt o fräscht, men finns inte så många ute som är hyffsat billiga.

    Edit* Är det svårt att fixa en bakre dörrs elhiss om det är fel på mekaniken?

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av Karocko

    Hmm okej, verkar lite småkrångligt det där. Jag tycker det känns som att man borde kunna knöa in sig och kolla utan att behöva hissa upp om jag fattat rätt var det sitter, men jag ifrågasätter inte din kunskap.

    Nåväl, jag ska alltså köra upp armen längs med framfjädern och känna längs med toppen efter rost vid infästningen?
    Nja.. Småkrångligt vet jag inte. Det är ju en ganska enkel sak att kolla efter och det på en del som ändå sitter rätt bra till. Finns betydligt mycket krångligare saker att kolla på de allra flesta andra både bilar och modeller.

    Visst kan du se NÅNTING utan att hissa upp bilen men med däcket på plats är det trångt att kunna se. Men känna går ju alltid.

    * Det är inte i toppen på fjädern som är problemet utan där själva stötdämparen ("inne" i fjädern) kommer upp ur "röret" på fjäderbenet. Där stötdämparen kommer upp ur toppen är 9-3,ans fjäderben känsligt och rostar gärna. Det ska helst inte se ut så här om vi säger så: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=261025. Finns som sagt en hylsa som man trär på och svetsar dit. Finns på Speedparts. Men det är ju bra att man är medveten om att det blir eventuellt tråkigt jobb för att fixa. Skönare att slippa behöva jävlas med det.

    * Ställe nummer två, är alltså; "bakom" däcket sitter en "låda" fäst på röret till fjäderbenet. I ytterkant på lådan går sedan styrstaget ner. Lådan är rostkänslig på den platta vertikala (stående) ytan mellan styrstaget och fjäderbensröret, alltså den delen av lådan som sitter mot däcket till, och motsvarande del på plåtlådan inåt motorrummet till. Se bild i den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewt...18351#p1718351. Precis där "lådan" på bilden är mattare i färgen (ser nästan ut som en buckla) brukar det finnas risk för rostangrepp. Den delen går ofta rätt bra att rostlaga med lite plåt och svets, men också en grej som är roligare att slippa joxa med om man inte måste.

    * Och ställe nummer tre, är alltså den "skål" som fjädern vilar i på fjäderbenet. (se bild i föregående länk). Om den rostar tillräckligt mycket så kan den "släppa" från infästningen mot fjäderbensröret, och gör den det så kan fjädern trycka ner skålen. Händer det finns överhängande risk för att skålen hamnar så långt ner så att den tar i kanten på däcket, åtminstone om man har normalbreda däck/fälgar. Detta är naturligtvis inget vidare.

    Citat Ursprungligen postat av Karocko
    Övre bilen (som turbo9-3 tipsar om) = 200hk modellen är väldigt fin. En stor fördel med den är att den har cross-flow intercooler original (IC,n tar in luften från ena sidan och skjutsar ut den på andra sidan = mycket effektivare och enklare att modifiera till större intercooler. På de andra modellerna tas luften in och skjutsas ut på samma sida = mindre effektivt och mer kostsamt (slangsats behövs) för att bygga om till större intercooler). Det gör att utgångsläget på 200hk är trevligt om man ska skrämma upp hk i bilen lite (kommer inte ihåg om 200hk har lite värre koppling eller rent av turbo också?)

    Däremot ser jag att du i så fall får gå på med att laga pixelfel det första du gör. Inte så hemskt farligt att ge sig på om man är småhändig som sagt. Har gjort det på våran och jag är inte särskilt händig. Vår såg också ut sådär i pixlarna men fick tillbaka alla utom 2-3 linjer. Nu går det att se vad som står i alla fall.

    Appropå det; vad står det för varning egentligen på den första länkade bilen? Tror det står "fyll på spolvätska" men det kan ju vara intressant att kolla så det inte står "kylvätska". kolla i så fall vad det beror på...

    Citat Ursprungligen postat av Karocko
    Båda ser väl vettiga ut.

    Personligen gillar jag den första bättre på grund av en sak: Sollucka! Inte så vanligt. Träpanel vet jag däremot inte.. tycker det är rätt fult. Men det är ju smaksak. Gått längre än den andra, men är ju också lite billigare. Högtalare bytt ser jag som en fördel om det är bytt till något vettigt och att det är bytt på vettigt sätt utan att förstöra inredningen eller liknande. Originalhögtalarna är inte alls någon jättesensation tycker jag i alla fall.

    Den andra verkar inte ha SE-paketet (ingen vinge bla). Kan ju vara lite lullull som saknas då som t ex kromade innerdörrhandtag och dimljus, SE-kjolarna etc. Vet inte om du tycker sånt är viktigt men. Sen verkar den andra ha det vanliga problemet med elantennen. Nytt spröt kostar ju inte mer än drygt en hundring i och för sig och går ganska enkelt att byta om man får upp alla delar från det gamla sprötet.

    Sen har den chip. Kan vara fördel, kan vara nackdel. Som sagt, kopplingen kan man misstänka lever på övertid lite beroende på hur långt bilen har gått med trimmet och hur den körts. Å andra sidan behöver inte du chippa den om det är något du är intresserad av. På två sätt alltså.



    Ang coupe eller inte: Coupe har ju inte samma bekymmer med rosten i karosskarven mellan bakdörr och hjulhus. Det är en fördel. En nackdel är att det många gånger är fantastiskt mycket mer opraktiskt med bara 2 dörrar. Brukar du ofta vara chaufför åt andra, har du eller planerar ungar, har hus eller lägenhet som du behöver skaffa byggmaterial, svängar till möbelaffärn (ikea) eller liknande och vet med dig att du ofta fraktar grejor i bilen så skulle jag både en och två gånger tänka över om coupe är så smart. Har du däremot inte några sådana behov så är det ju ingenting som är någon nackdel.

    Utseendemässigt mellan 5 och 3 dörrar tycker jag faktiskt det är lite hugget som stucket. Men en riktigt efterhållen och fräsch coupe med några snygga fälgar och rätt stuk är ju kanske strået vassare än motsvarande 5 dörrars men är de båda i normalt skick så är det inget i alla fall jag reagerar över att en 3 dörrars skulle vara så mycket snyggare utan jag tycker nog då att det är de individuella detaljerna som spelar in vilken som är den snyggare än den andra. Inte antalet dörrar. Men det är min högst personliga åsikt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13

    Re: Köpråd OG93

    Återigen tack för ett grymt svar!

    Verkar som att det kanske kan vara värt att dra med sig en domkraft när man kollar på bil i alla fall. Om jag hittar rost på fjäderbenet på en bil som jag är intresserad av så avstår jag den bilen, alternativt prutar riktigt mycket.

    Ang. 199 hk modellen så den som länkades i tråden har lite rost här och var, samt att elhissen i bakdörren ej fungerar. Samma ägare i 12 år men inte sparat kvitton på servicar osv.

    De två andra verkar fina, men coupén är ohyggligt mycket dyrare än de övriga.
    Vad är rimligt att bjuda på den svarta coupén?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Köpråd OG93

    Är det den svarta coupe i växjö du menar ? . Jag skulle bjudit honom 17 000 :-

    Hittat några bilar till på blocket.


    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... ?ca=17&w=3
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  15. #15

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    Är det den svarta coupe i växjö du menar ? . Jag skulle bjudit honom 17 000 :-

    Hittat några bilar till på blocket.


    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... ?ca=17&w=3
    Aa, det stämmer! Funderar på att åka ner och bjuda någon liknande summa pengar.

    Tack för övriga länkar.

    Ingen som har koll på om det är svårt att laga en trasig fönsterhiss bak?

    Edit* Denna har jag funderat lite på också, men vill egentligen undvika t7 motorn pga oil-sludge. Tankar kring detta?
    http://www.blocket.se/eslov/Saab_9_5_2_ ... ?ca=17&w=3
    http://www.blocket.se/landskrona/Extra_ ... ?ca=17&w=3

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av Karocko
    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    Är det den svarta coupe i växjö du menar ? . Jag skulle bjudit honom 17 000 :-

    Hittat några bilar till på blocket.


    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... ?ca=17&w=3
    Aa, det stämmer! Funderar på att åka ner och bjuda någon liknande summa pengar.

    Tack för övriga länkar.

    Ingen som har koll på om det är svårt att laga en trasig fönsterhiss bak?

    Edit* Denna har jag funderat lite på också, men vill egentligen undvika t7 motorn pga oil-sludge. Tankar kring detta?
    http://www.blocket.se/eslov/Saab_9_5_2_ ... ?ca=17&w=3
    http://www.blocket.se/landskrona/Extra_ ... ?ca=17&w=3

    Här är några trådar om t7 motorn.

    viewtopic.php?f=3&t=297679

    viewtopic.php?t=194169

    Har du kollat in NG 9-3 något ?

    http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  17. #17

    Re: Köpråd OG93

    Citat Ursprungligen postat av turbo9-3
    Citat Ursprungligen postat av Karocko

    Aa, det stämmer! Funderar på att åka ner och bjuda någon liknande summa pengar.

    Tack för övriga länkar.

    Ingen som har koll på om det är svårt att laga en trasig fönsterhiss bak?

    Edit* Denna har jag funderat lite på också, men vill egentligen undvika t7 motorn pga oil-sludge. Tankar kring detta?
    http://www.blocket.se/eslov/Saab_9_5_2_ ... ?ca=17&w=3
    http://www.blocket.se/landskrona/Extra_ ... ?ca=17&w=3

    Här är några trådar om t7 motorn.

    viewtopic.php?f=3&t=297679

    viewtopic.php?t=194169

    Har du kollat in NG 9-3 något ?

    http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=17&w=3

    http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_9_ ... ?ca=17&w=3
    Tackar, men de där bilarna är allt för dyra för min budget.

    Är detta för mycket mil för en 9000 Aero?
    http://www.blocket.se/goteborg/Saab_900 ... ?ca=17&w=3

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Köpråd OG93

    Mitt tips, köp ingen t7:a

    Införskaffade en som hade gått 15,000 mil, gått som tjänstemil och tidigare ägare var en familjefar. Var i utmärkt skick när jag köpte den.

    Därefter har precis allt gått sönder, dessa bilar verkar vara gjorda av glas.

    Åkte på följande direkt:

    Byte av kamkedja / vevhusvent / vattenpump
    Kassa fjäderben
    Trasig MV / TK / AV diverse vaccum slangar
    ABS kransar
    läckande packbox mot drivaxeln 2x

    Efter vintervilan upptäcktes
    Läckande hydralslang
    Nyligen något från bromsarna som läcker
    kärvande bromsar

    Listan kan göras rätt så lång på allt som är bytt. Kan tillägga att jag hunnit köra ca 1000 mil på 3 år, varav säkert 600 mil t/r till verkstaden
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Liknande ämnen

  1. Köpråd NG9-3
    Av Thobbie80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 09:43
  2. Köpråd og9-3
    Av Raven i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 00:40
  3. köpråd 9-3 Cab..
    Av Joel220 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 15:32
  4. Köpråd 9-3 2,0t -98
    Av greko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •