Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-5a med svajig gång.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    9-5a med svajig gång.

    Hej alla glada.

    Har haft ett litet iritations moment på min 9-5a 01a 2,3t. Den svajar/gungar/tappar ork i typ en sekund vid jämn gas. Oftast vid farter över 70.
    Den började med detta för ca 1 år sedan men bara då och då. Efter att motorlampan började lysa och jag fick veta via felkod att bypasen var dålig så byttes den och det vart bättre men inte helt bra. Men så nu de senaste veckorna så har det blivit värre och värre.

    Det uppkommer oftast när motorn är varm och vid jämn fart. Det är precis som om motorn lägger av i typ 1 sekund för att sedan få liv igen. Både varvmätaren och turbomätaren sjunken när detta sker. Om man gasar till när detta sker så svarar motor och turbo direkt och varv/farten ökar.

    Har inte fått ökad bränsleförbrukning vad jag kan se. Ligger på runt 0,85. Den dricker en del olja men det verkar alla göra .

    Vad tror ni det kan vara?. Skulle det kunna vara Vevaxelgivaren som börjar ge vika?.

    Tack på förhand.

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Citat Ursprungligen postat av Heimdal
    Hej alla glada.

    Har haft ett litet iritations moment på min 9-5a 01a 2,3t. Den svajar/gungar/tappar ork i typ en sekund vid jämn gas. Oftast vid farter över 70.
    Den började med detta för ca 1 år sedan men bara då och då. Efter att motorlampan började lysa och jag fick veta via felkod att bypasen var dålig så byttes den och det vart bättre men inte helt bra. Men så nu de senaste veckorna så har det blivit värre och värre.

    Det uppkommer oftast när motorn är varm och vid jämn fart. Det är precis som om motorn lägger av i typ 1 sekund för att sedan få liv igen. Både varvmätaren och turbomätaren sjunken när detta sker. Om man gasar till när detta sker så svarar motor och turbo direkt och varv/farten ökar.

    Har inte fått ökad bränsleförbrukning vad jag kan se. Ligger på runt 0,85. Den dricker en del olja men det verkar alla göra .

    Vad tror ni det kan vara?. Skulle det kunna vara Vevaxelgivaren som börjar ge vika?.

    Tack på förhand.

    /Fredrik

    Tror mera på att ditt spjällhus behöver bytas
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Tack för svaret fredde.

    Vad bör man tänka på vid spjällhus byte?. Verkar som alla har samma spjällhus (Hella) eller är de olika på någe sätt?. Är det några inställningar man behöver göra efter ett byte eller är det bara att gasa på?

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Citat Ursprungligen postat av Heimdal
    Tack för svaret fredde.

    Vad bör man tänka på vid spjällhus byte?. Verkar som alla har samma spjällhus (Hella) eller är de olika på någe sätt?. Är det några inställningar man behöver göra efter ett byte eller är det bara att gasa på?

    /Fredrik
    Jag har fått detta fenomen att visa sig ett par gånger också.
    Har ett begagnat spjällhus liggandes som jag gått igenom och kollat så kablarna är hela.
    Har bara inte orkat testa att byta det ännu.
    Tror andra små fel som jag har kan lösas om jag byter spjällhuset....
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Kan man inte prova att göra rent i spjällhuset?. Är väll bara att demontera, skrubba och skruva tillbaka igen.
    Kanske inte någon långsiktig lösning.

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    [/quote]Jag har fått detta fenomen att visa sig ett par gånger också.
    Har ett begagnat spjällhus liggandes som jag gått igenom och kollat så kablarna är hela.
    Har bara inte orkat testa att byta det ännu.
    Tror andra små fel som jag har kan lösas om jag byter spjällhuset....[/quote]

    Vad har du för övriga små fel asppie?

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Min trasiga vevaxelgivare hade det symtomet, men då var bilen även omöjlig att starta med varm motor.
    Utan Saab

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    rejser99-> Kom detta symptom i samband med att motorn vart svår att starta eller höll den på så en tid innan den vart svår startad?.

    Har en bekant som har samma problem på sin volvo. Den gungar/svajar/rycker vid jämn fart. Till sist vart den även svår startad både varm och kall. Han lämna in den på verksta och de sa att det är vevaxelgivaren.
    Därför jag ursprungligen misstänkte vevgivaren.

    Min bil är som tur e inte svår startad, tycker jag. Den behöver 3-4snurr på starten innan den brassar igång. Både varm och kall.

    Två möjliga fel alltså .

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  9. #9

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Vevaxelgivare defekt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Klockrent med raka besked

    Får nog ta och byta vevaxelgivaren till att börja med. Funkar det inte så får man väll ge sig på spjällhuset. Blir till att beställa en på måndag då.

    Återkommer när jag fått, monterat och provkört.

    Tack för hjälpen alla.

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Nu har nya vevaxelgivaren kommit från Speedparts. Blir att montera direkt efter jobbet.
    Något man bör tänka på vid detta lilla ingrepp förutom att smörja oringen?.

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Förlåt att jag lyfter min gamla tråd men behöver er expert hjälp .

    Har varit många turer med min svajiga Saab.

    Bytte vevaxelgivare som sagt och bilen gick bra i ca 2dagar. sedan började den svaja igen. Bytte alla vakumslangar igen men ingen märkbar skillnad.
    Efter det så har vi bara kört bilen med kännslan att rasar den så rasar den.

    Så för ca 2 veckor sedan så börja den hacka rejält även vid 50-70 och uppåt. Bilen vart mer eller mindre okörbar. Ringde genast till verkstan som vi använt oss av tidigare. In med bilen på felsökning.
    Fick fram att ventil/givare 1 & 2 nånting spjälhus. Spjälhuset paj helt enkelt. Sagt och gjort, hitta ett beggat spjälhus som jag monterade. inget svårt byte direkt.
    Bilen starta så glatt efter bytet och fick så å gå tills den vart varm sedan var det dags för en provtur. Gick 300m sedan tändes alla varningslampor i bilen och den tvär dog. Skit!.
    Efter en stunds startförsök så ville bilen till sist starta så jag kunde vända hem. Väl hemma i garaget så visade det sig att jag råkat komma åt den lilla plastrinen som sitter på insidan av fjädern. Den ska ju sitta fastknäppt i ett visst läge. Så jag knäppte dit den och lossade minuskabeln för att nollställa allt. Montera tillbaka kabeln och startar bilen. Vart en provtur på ca 5mil och bilen gick som en jäkla klocka!.
    Men så i går var familjen på dags utflykt till Västerås och bilen börja hacka som en tok från ingenstans efter ca 3mils körning. Snacka om att man blir less!. Men så efter ca 2-3mil så sluta hackandet och bilen gick som tåget resten av vägen hem.

    Kan det vara så att bilen känner av att koderna ligger i bakgrunden å spökar?.
    Ska försöka få tid på verkstan idag/imorgon för en ny felsökning.
    Ska nämligen ut i ålänska skärgården på bröllop på fredag och måste ha bilen med oss så lite närvös är man .

    Alla förslag mottages varmt.

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5a med svajig gång.

    jag hade nog kastat ett öga på DI och stift ja...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Tack Manick.
    Börjar bli lite rädd för det också. Skit att man inte har ett att prova med.
    Konstiga är ju att bilen gick så mycket bättre direkt efter spjälhusbytet. Kan ju vara att både spjälhus och tändkasseten är dåliga men bara spjälhuset ger kod.

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Citat Ursprungligen postat av Heimdal
    Tack Manick.
    Börjar bli lite rädd för det också. Skit att man inte har ett att prova med.
    Konstiga är ju att bilen gick så mycket bättre direkt efter spjälhusbytet. Kan ju vara att både spjälhus och tändkasseten är dåliga men bara spjälhuset ger kod.

    /Fredrik
    Jag har en extra DI liggandes.. Har en reserv LMM med, rulla förbi nån dag kan du låna dom i felsökningssyfte..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5a med svajig gång.

    Tack Manick!! Riktigt bussigt av dig!.

    Väntar svar från verkstan om en tid för felsökning. Får jag inte fram något där så återkommer jag med glädje till dig.

    Tusen tack

    /Fredrik
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  17. #17
    Fredrik, minns du vad felet på din 9-5 var?

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 18:30
  2. Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t
    Av imapro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 23:22
  3. Min 9000 startar inte från gång till gång.
    Av John Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •