Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sniken säljare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Sniken säljare

    Har ni varit med om snikna säljare?

    Köpte min 9-5 av en äldre man på Blocket. Provkörde och kollade alla papper och kom överens om pris. Då gubben var helt antik hade han inte internetbank så jag pilade iväg och fixade en postväxel på beloppet.

    Kommer hem med bilen och börjar se att det saknas grejer. Bagagemattan och lastnätet är borta. Tror ni inte att gubben bytt batteri också på den korta tiden. När jag provkörde satt ett fräscht märkesbatteri, nu satt det nått gammalt blybatteri från Dackefejdens tid.

    Fick tillbaka alla prylarna till slut, förutom batteriet... det vägrade han erkänna

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Hehe, att göra sånt mellan visning och köp var väl lite väl..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Är det en smålänning?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Idioti följer inte landskapsgränser. Det finns idioter någorlunda jämt fördelade över de flesta länder inklusive Sverige. Vi hade en granne som sålde alla hustillbehör inklusive stegen för att ta sig upp på taket efter att han hade sålt huset. Han var inte smålänning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag har bara råkat ut för motsatsen, en massa reservdelar i lådor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Platsar ett batteri som självurladdade under tiden det tog att skriva avtal och betala, direkt efter provkörning.

    Laddare var inkopplad på annonsbilden. Men säljaren betalade snällt nytt batteri. Helt okunnig på bilar, men det tog max 10sek i garaget att hitta och komma ut med exakt rätt hylsor och förlängare för att lossa batteri och kablar, vilket fö såg väldigt inövat ut...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2018-08-17 klockan 18:32.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Alltså, det har väl helt klart hänt att jag strippat bilar på lull-lull innan jag sålt dem, men så fort någon kommer och tittar på bilen så är det så den säljs. Har jag inte orkat plocka delen i fråga innan så följer den med, så enkelt är det ju bara.

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alltså, det har väl helt klart hänt att jag strippat bilar på lull-lull innan jag sålt dem, men så fort någon kommer och tittar på bilen så är det så den säljs. Har jag inte orkat plocka delen i fråga innan så följer den med, så enkelt är det ju bara.
    Att man "kostnadsoptimerar" inför försäljning genom att plocka ur tillbehör är helt ok så länge det sker innan annonsering och visning. Men att sälja något i annat skick eller med andra tillbehör än det som visas upp är lurendrejeri.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    När jag köper något, framförallt begagnat men även nytt vill man ju såklart göra en bra affär, d.v.s. få mycket för pengarna. Så jag letar alltid, medvetet och omedvetet efter tecken på att objektet inte håller den klass jag förväntar mig. Det kan t.ex. vara att kolla att sömmarna på en tröja är rakt sydda eller att toan på en restaurang är fräsch.

    Det gäller såklart beg bilar också. Så hittar jag något som antyder att säljaren snålar, t.ex. att kupévärmare saknas trots att det uppenbarligen suttit en där, blir jag omedelbart skeptisk och börjar oroa mig över att upptäcka ytterligare snålgrejer efter en eventuell affär.

  10. #10
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Man får oftast det man betalar för, köper man Saab behöver man aldrig snåla för kundnytta och körglädje överstiger alltid det låga inköpspriset.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Har mest varit med om tvärtom, men jag köper oftare GDS bilar än bruksbilar. Budade på en 9000 CSE på Facebook, jag lade första budet på 500 efter att den legat ute en vecka. "varsågod" skrev ägarfrun fem minuter senare

    1 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Igår gjorde jag nog den märkligaste affären på länge.
    Köpte en Griffin från 99, med taklucka
    Annonsen hade legat ute i nästan 2 månader så jag var där och tittade i fredags, finns en del att göra på bilen, en riktig sop-verkstad som pillat med bilen. Som exempel har de bytt soppapump och monterat den fel, pressat ner den fel, så när det är lite soppa kvar så dör bilen när man svänger vänster... Menmen, nya s.o.v-däck, ny framruta, mycket lite rost osv så den kändes "räddbar". Jag behöver inte fler bilar så jag gav ett skambud: 5000, begärt pris 15000.
    I måndags meddelades att jag fick köpa bilen för 5000, och igår hämtade jag bilen. Jag visste ju redan att den skall besiktigas innan sista september, men på vägen dit kollade jag skattemånad... augusti. Hm, tänkte jag, konstigt att han släpper bilen så billigt, det kanske kommer någon "och så var det den här..." men nej, inte ett pip om skatten.
    Jag körde hem bilen nöjd med en synnerligen god affär, men väl hemma så tog samvetet över så jag ringde upp och påpekade att han var tvungen att betala skatten, han visste inte ens att det var dags, eller sett lappen :/ Så, jag swishade helt enkelt 2500 till som nästan täckte hela skatten på 2800.

    8 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hederligt gjort. Visar på karaktär.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  14. #14
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Skånes Räddningstjänst ryckte ut!!

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Igår gjorde jag nog den märkligaste affären på länge.
    Köpte en Griffin från 99, med taklucka
    Annonsen hade legat ute i nästan 2 månader så jag var där och tittade i fredags, finns en del att göra på bilen, en riktig sop-verkstad som pillat med bilen. Som exempel har de bytt soppapump och monterat den fel, pressat ner den fel, så när det är lite soppa kvar så dör bilen när man svänger vänster... Menmen, nya s.o.v-däck, ny framruta, mycket lite rost osv så den kändes "räddbar". Jag behöver inte fler bilar så jag gav ett skambud: 5000, begärt pris 15000.
    I måndags meddelades att jag fick köpa bilen för 5000, och igår hämtade jag bilen. Jag visste ju redan att den skall besiktigas innan sista september, men på vägen dit kollade jag skattemånad... augusti. Hm, tänkte jag, konstigt att han släpper bilen så billigt, det kanske kommer någon "och så var det den här..." men nej, inte ett pip om skatten.
    Jag körde hem bilen nöjd med en synnerligen god affär, men väl hemma så tog samvetet över så jag ringde upp och påpekade att han var tvungen att betala skatten, han visste inte ens att det var dags, eller sett lappen :/ Så, jag swishade helt enkelt 2500 till som nästan täckte hela skatten på 2800.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. lurad av säljare på forumet
    Av montecarlsson i forum Efterlysning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 21:08
  2. Knepig säljare
    Av anntho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 22:33
  3. Knepig säljare 2
    Av Magnus A i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •