Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Toppmonterad intercooler

  1. #1

    Toppmonterad intercooler

    Hej !

    Någon som testat att montera en intercooler "ovanpå" motorn med luftintag i huven på sin saab ? Japanerna använder ju det på vissa modeller. Jag tänkte mig då som en extra intercooler som komplement till den ordinarie i fronten.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    på en 9-5a?.... herregud.. det skulle jag villja se.... men det funkar kanske med lite pill.. dock är det ju ofta inte lika effektivt efts folk byter från det till FMIC...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    666
    Har inte provat men det känns som att det skulle vara svårt att få bra flöde genom den, Kan ju tom. bli så illa att det blir motastt effekt.
    Prova och gör som dhalbäck golfen, dvs, en mindre ic där tryckröret sitter. Man kan ju få mer plats där.
    // mathias nilsson
    900 SET-95

  4. #4
    Nja vet inte mycket luft det är mellen motor och huv...men om man leder ner luften med ett scoop och sedan leder man upp luften mot vindrutan. En frontmonterad intercooler har väl heller inte alltid så optimalt luftflöde kan jag tänka. Det bör ju vara lika viktigt att få bort luften bakom intercoolern som att få in den framför...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    764
    Dum fråga kanske men varför skulle man vilja göra det?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 773
    då tror ajg emr på att byga en tunnel upp från vanliga platsen upp och ut genom motorhuven alla opel spidsther
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Dum fråga kanske men varför skulle man vilja göra det?
    För att få lägre temperatur på insugningsluften...

    Att sätta en stor effektiv intercooler i fronten som sedan luften inte kan passera på ett bra sätt är ju inte så effektivt. Måste ju bli som en såndärringa dumstrut som en del gammla moppegubbar har.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Dum fråga kanske men varför skulle man vilja göra det?
    För att få lägre temperatur på insugningsluften...

    Att sätta en stor effektiv intercooler i fronten som sedan luften inte kan passera på ett bra sätt är ju inte så effektivt. Måste ju bli som en såndärringa dumstrut som en del gammla moppegubbar har.
    För det första har den optimal placering som den har nu.
    Skulle du montera den på något annat ställe så får du räkna med att du fortfarande har kylare, olje kylare och kanske även ac kylare om du har ac/acc på bilen.
    Vill du få mer marktryck i bilen så ska du leda lite av den luften som går in nere i fronten upp genom huven. Ibland behövs inte ens det utan att man låter de gå vidare ut innan framdäcken.
    på en bil som 9000 och 9-5 anser jag det är bättre att sätta dit ett kjol paket som ger ökat marktryck fram för det finns.
    Att sätta ett skop på huven ökar luftmotståndet också och det är heller inte bra.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Toppmonterad turbo 9-5?
    Av Giorgos81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 16:46
  2. Intercooler köp
    Av herman_ah i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 20:55
  3. Intercooler
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •