Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta kamkedja og9-3 -99

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Byta kamkedja og9-3 -99

    Hej!

    Har precis köpt mig en 9-3:a som kamkedjan borde bytas på (rasslar lite & spännaren är ute över 15mm). Dock så vet jag inte om jag ska byta bara kedjan (bara dra runt motorn och dra i kedjan) eller riva "allt" och byta hela transmissionen.
    Bilen har gått ca 17 500 mil och har inte bytt kedja tidigare vad jag vet. Motorn är en 2,0LTT med T5-styrsystemet.

    Vad anser ni? Det skiljer ju en del i både kostnad och tidsåtgång.

    /Wille

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Byta kamkedja og9-3 -99

    Hej,

    Skall du byta så måste du byta rubbet. Bortkastad både tid och pengar att bara fuldra en ny kedja.
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Byta kamkedja og9-3 -99

    Det beror nog mycket på vilken personlighetstyp du är och hur välfylld plånbok du har!

    Vill du vara säker på att det blir bra och att ett eventuellt motorhaveri inte kan bero på kedjorna så gör du ett ordentligt jobb.

    Är du en chansare gör du ett fulbyte och får acceptera att det med litet tur kan bli "bra" och hålla "länge" men att tex balansaxelkedjan kan haverera efter kort tid eller att du kan få ett vinande ljud då en ny kedja på gamla drev inte riktigt passar bra ihop.

    Per L

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Byta kamkedja og9-3 -99

    Okej, inget att rekommendera alltså, även om bilen inte gått överdrivet långt.
    Har inte hunnit fylla 18 än så jag har tid på mig att göra det, vill väl kanske inte gärna lägga pengar på det men det är billigare än att byta motordelar längre fram.

    Finns det någon bra FAQ på det här? Har Haynes reparationshandbok men den och jag är inte kompisar när det gäller motorändringar (dumt nog anpassad efter T7 så mycket stämmer inte)
    Men som jag fattat det är det allra enklaste sättet att lossa oljetråget och ta bort innerskärmen på högersidan?

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Byta kamkedja og9-3 -99

    Citat Ursprungligen postat av willeh
    Finns det någon bra FAQ på det här? Har Haynes reparationshandbok men den och jag är inte kompisar när det gäller motorändringar (dumt nog anpassad efter T7 så mycket stämmer inte)
    Men som jag fattat det är det allra enklaste sättet att lossa oljetråget och ta bort innerskärmen på högersidan?
    T5 eller T7 spelar mindre roll vid ett kamkedjebyte, allt sitter på samma ställe.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Byta kamkedja og9-3 -99

    Vid turbobytet var det flera saker som inte stämde överens med verkligheten, därav är jag skeptisk till att den ska stämma nu

Liknande ämnen

  1. Var byta kamkedja? OG9-5
    Av läppglans i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •