Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Servicegenomgång.

  1. #1

    Servicegenomgång.

    Hej.
    Har efter en längre tid i bilar från urtiden köpt mig en gudagåva i form av 93 sc -06 bensin.
    Bilen servades vid 11400 mil och då gjordes en enligt förra ägaren stor service.
    När jag köpte bilen, 1500 mil senare bytte jag olja och filter direkt, men gjorde detta själv. Är detta något som egentligen vore mer politiskt korrekt att göra på verkstad för att få "stämpeln"?, eller är det bara att vårda den som ett barn och vänta på stämpeln till 12000 då jag läst att det verkar vara dags igen.

    Att det aldrig är fel att ta hand om sin bil och "serva" själv emellanåt är naturligtvis, men när man talar om fullstämplad servicebok, vad är det då man utgår ifrån?. Jag vägrar att köra in bilen och pröjsa för saker som jag lätt gör själv som t.ex att byta olja och filter.
    Rena mekaniska ingrepp har jag tyvär ej möjlighet till då jag saknar garage och verktyg där jag för tillfället befinner mig. Kan det vara så att dom serviceintervaller dom har på t.ex maptune är dom så kallade "stora"? och dom små är något man kan göra själv?.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Servicegenomgång.

    Citat Ursprungligen postat av stoss
    ... servades vid 11400 mil ... köpte bilen, 1500 mil senare
    ... vänta på stämpeln till 12000
    Jag får inte ihop det där riktigt med milen. Om den servades vid 11400 och du köpte bilen 1500mil senare så måste den ju vara långt över 12000 redan. Eller vad är det jag missar???
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: Servicegenomgång.

    ursäkta röran.
    Femtontusenservice menar jag naturligtvis.
    För att tala i klarspråk, vilka servisar är viktiga att få med i boken?.
    Är det värt att åka till verkstad för att få en stämpel bara för olja och oljefilter?, nu vet jag inte vad mer dom gör på mellanservice, det kanske beror på hur många mil bilen gått?.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Servicegenomgång.

    Alla servicar som ska göras enligt serviceschemat är väl det man vill ha i boken?

    Sen om du gör ett extra oljebyte mellan servicarna är ju bara nått extra, men knappast nått du behöver en stämpel för.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •