Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Haveri??

  1. #1

    Haveri??

    Den första maj var det så slut på det roliga!
    Bilen är en 2002 95 Aero SC Nordic steg2 med 12500 mil på mätaren.
    Skulle ut på motorvägen trots att lastbilen vägrade släppa ut mig: "Jaha det blir till att motionera hästarna"! Halv kick-down........allt fungerar som vanligt förutom att lastbilen körde fortare än förväntat.......fullständig kick-down! Nu sket det sig.....:
    Först en liten knuff (som sig bör) följt av en PANG (lät som en misständning/knalltändning/snetändning fast ev framifrån istället för ifrån avgasröret).
    Bilen börjar rycka/hosta.
    Turbomätaren fladdrar fram och tillbaka.
    Bilen förlorar effekt.
    Jag styr ut på vägrenen.
    Motorlampan blinkar.
    Trycker mer på gasen och släpper sedan gasen varvid motorn dör.
    Slår ifrån tändningen.

    Svär och väntar några minuter, därefter försök till omstart:
    Bilen går att starta-lampan lyser eller blinkar inte.
    Turbomätaren fladdrar fortfarande men lugnar ner sig och ligger nästan still på tomgång.
    Motorn "ryster" och skakar lite till en början men lugnar ner sig och går jämnt på tomgång efter ca 45 sek.

    Försöker till slut i ren desperation att backa av påfarten för att låta bildj**eln dö i dikeskanten över natten:
    Bilen rör sig men är orkelslös och ryster en del, turbomätaren far som en pendel, bilen dör när jag släpper på gasen.
    Till slut har min kamp dragit slut batteriet och jag får ge upp och ringa bärgare!
    Bilen kördes till en närliggande verkstad som jag inte har några erfarenheter av..........

    Vad kan ha hänt?
    Jag förstår att det finns otaliga allternativ men hoppas att någon har upplevt ngt som stämmer in på beskrivningen.....eller nja hoppas är väl fel uttryckt.....

    Bilen rök inte ngt när det hände (eller tidigare heller).
    Jag kunde inte se ngt oljeläckage.
    Jag kunde inte höra ngt missljud från motorn under tomgång.
    Olja och filter har bytts med täta intervall och vevhusventilationen byttes mot en uppdaterad för ca 500mil sedan.

  2. #2

    Re: Haveri??

    Tryckslang som hoppat av?
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  3. #3

    Re: Haveri??

    kan man se det ovanifrån eller måste fanskapet upp på lift?

  4. #4

    Re: Haveri??

    Beror ju på vilken slang som kan ha hoppat av.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  5. #5

    Re: Haveri??

    Misstänkte det....hoppades att det skulle finnas ett mindre antal kandidater. Blir till att kryp in under och försöka se efter......

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Haveri??

    Tryckslanga som hoppat av.
    Kan också vara någon vacumslang som hoppat av (bra att kolla) eller backventil.

    Kan vara turboras också. Öppna upp och känn på turbinen om den glappar.


    Men tycker helt klart att det låter som lufttillförseln som är problemet. Kolla alla slangar framförallt de Grova slangarna mellan turbo, intercooler, tryckrör och insuget.

    /Krozz

    Ps. Varför bärga bilen till en verkstad som inte är van att handskas med saabar. Det kan bli dyrare i slutenden än att bara direkt ta den till en saab verkstad.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  7. #7
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Haveri??

    Låter absolut som att en tryckslang eller intercoler tackat gör sig. Lätt felsökt och lätt åtgärdat. ;-)

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Haveri??

    För mig hände något liknande på E6:an för ca 6-7år sedan. Skulle accelerera efter ett vägarbete & det sa bara poff, effekten försvann, motorn gick oroligt & dog. Tände vid startförsök, men dog. Det var en slangklämma som gått av på utgående anslutning från intercoolern (på förarsidan) så slangen hoppade av. Lyckades själv diagnostisera detta. Så jag behövde bara trycka på slangen & fixa en ny slangklämma. Ja en ny slangklämma är inte helt enkelt att hitta mitt ute på en motorväg , men det löste sig.

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Haveri??

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Ps. Varför bärga bilen till en verkstad som inte är van att handskas med saabar. Det kan bli dyrare i slutenden än att bara direkt ta den till en saab verkstad.
    Citat Ursprungligen postat av Racernalle
    Bilen kördes till en närliggande verkstad som jag inte har några erfarenheter av..........
    Se till att verkstaden nu, om det är de som ska felsöka bilen, kollar de lätta sakerna först, de som nämnts här i tråden.
    Vissa verkstäder byter ju gärna dyra delar i felsökningssyfte för att få in kosing.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. MY05 9-5 haveri
    Av little_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 12:23
  2. haveri 9000 2.3t
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 14:37
  3. Drivaxel haveri 9-3ss
    Av Arfide i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 00:30
  4. haveri..
    Av martinvs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •