Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur byter man kylarvätska på en OG9-5?

  1. #1

    Hur byter man kylarvätska på en OG9-5?

    Kanske låter som en dum fråga, men jag blev minst sagt lite villrådig efter att ha tittat på bilen både underifrån och ovanifrån
    , samt skruvat bort plastskyddet under. Ovanifrån ser jag ju inte ens den nedre kylarslangen - den mellan vattenpump och kylare. Äldre SAABar hade ju en kran i högra hörnet som var rätt åtkomlig ovanifrån, men på en 9-5 känns det rätt kört uppifrån. Underifrån är ju balken ivägen. Funderar på om det går att komma åt om man demonterar luftburken, kanske innerskärmen? Är det rätt väg att gå? Sitter ju en rätt grov slang innanför den snedställda slangen till luftburken, för inte sjutton är det väl intercoolern jag är på ? Tyckte för övrigt att den klämman såg väldigt murken ut...Jag blir lite villrådig av alla slangar, speciellt eftersom man inte ser hela dess sträckning. Bilen har dessutom automatlåda(oljekylare och AC. En himla massa kylpaket blir det....

    Funderade också på om man kanske skulle lossat slangen till turbon, men det är ju knappast lägsta punkten, dessutom skulle jag nog dränka kompressorn till ACn med gammalt kylarvatten, vilket kanske inte är helt bra...

    Ingen som sitter på en bra beskrivning? Haynes var ju inte särskilt uttömmande den heller. "Töm ut den gamla och fyll på med ny" är ungefär vad de skriver...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Hejsan!
    Bytte vatten pumpen förra helgen på frugans bil. O för att komma åt nedre kylarslangen vet jag faktiskt inte om man kan göra underifrån. Men jag lossade den vänstra motorlyft öglan, kobran till turbon. O lossade bultarna till servo pumpen. O drog den åt sidan, utan att lossa några anslutningar!
    Sedan kom man lätt åt den nedre kylar slangen uppifrån då!
    Men som sagt ett bök för att bara tömma. Men som sagt vet jag inte om man kommer åt underifrån. Från hjulhuset går det i alla fall inte! Om man inte även tar bort luftburk. O då är det nog lika mycket jobb som att gå uppefrån
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Under bilen på höger, framifrån sett, sida sitter en "skruv" I kylaren. Dra upp den ett kvarts varv, då rinner vattnet ur kylarfästet som går genom balken. Detta är på manuell bil.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  4. #4

    Re: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Jag tackar för svar. Blir nog ett projekt i helgen.

    Tror ändå att det är bäst att jag får bort nedre kylarslangen, eftersom även slangklämman såg så murken ut, tyckte mest det återstod fragment av den och då är det väl bara en tidsfråga innan det börjar läcka...
    Vore nog bra att byta klämman.

    Appropå murket, vad är det förresten för rör som går som ett u precis under kylaren? cirka 10 m.m. i diamter skulle jag tippa. Duktigt rostigt på den här bilen....

    Bakgrunden till hela operationen är att bilen har läckt kylarvatten genom toppen. Tidigare ägare tycks mest ha fyllt på vatten och nu är det rostigt och fult.

    Jag har efterdragit toppen och nu ryker den inte vitt längre och inga bubblor i expansionskärlet heller...
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Jag tackar för svar. Blir nog ett projekt i helgen.

    Tror ändå att det är bäst att jag får bort nedre kylarslangen, eftersom även slangklämman såg så murken ut, tyckte mest det återstod fragment av den och då är det väl bara en tidsfråga innan det börjar läcka...
    Vore nog bra att byta klämman.

    Appropå murket, vad är det förresten för rör som går som ett u precis under kylaren? cirka 10 m.m. i diamter skulle jag tippa. Duktigt rostigt på den här bilen....

    Bakgrunden till hela operationen är att bilen har läckt kylarvatten genom toppen. Tidigare ägare tycks mest ha fyllt på vatten och nu är det rostigt och fult.

    Jag har efterdragit toppen och nu ryker den inte vitt längre och inga bubblor i expansionskärlet heller...
    Låt bli att lossa slangarna, använd kranen som sitter på kylaren som föregående talare berättade om, den är gjord enbart för detta syfte, att byta kylarvätska. Lyft upp bilen och vrid på kranen, det bör du grejja med bara fingrarna så länge du ser till att bilrackarn är kall.. Annars finns det risk att inte bara bilen behöver en doktor...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Jag tackar för svar. Blir nog ett projekt i helgen.

    Tror ändå att det är bäst att jag får bort nedre kylarslangen, eftersom även slangklämman såg så murken ut, tyckte mest det återstod fragment av den och då är det väl bara en tidsfråga innan det börjar läcka...
    Vore nog bra att byta klämman.

    Appropå murket, vad är det förresten för rör som går som ett u precis under kylaren? cirka 10 m.m. i diamter skulle jag tippa. Duktigt rostigt på den här bilen....

    Bakgrunden till hela operationen är att bilen har läckt kylarvatten genom toppen. Tidigare ägare tycks mest ha fyllt på vatten och nu är det rostigt och fult.

    Jag har efterdragit toppen och nu ryker den inte vitt längre och inga bubblor i expansionskärlet heller...
    Bör vara servorörets kylslinga.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7

    Re: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Jag tackar för svar. Blir nog ett projekt i helgen.

    Tror ändå att det är bäst att jag får bort nedre kylarslangen, eftersom även slangklämman såg så murken ut, tyckte mest det återstod fragment av den och då är det väl bara en tidsfråga innan det börjar läcka...
    Vore nog bra att byta klämman.

    Appropå murket, vad är det förresten för rör som går som ett u precis under kylaren? cirka 10 m.m. i diamter skulle jag tippa. Duktigt rostigt på den här bilen....

    Bakgrunden till hela operationen är att bilen har läckt kylarvatten genom toppen. Tidigare ägare tycks mest ha fyllt på vatten och nu är det rostigt och fult.

    Jag har efterdragit toppen och nu ryker den inte vitt längre och inga bubblor i expansionskärlet heller...
    Låt bli att lossa slangarna, använd kranen som sitter på kylaren som föregående talare berättade om, den är gjord enbart för detta syfte, att byta kylarvätska. Lyft upp bilen och vrid på kranen, det bör du grejja med bara fingrarna så länge du ser till att bilrackarn är kall.. Annars finns det risk att inte bara bilen behöver en doktor...
    Antagligen är jag en riktig B-mek , för jag gick bet på operationen. Hur man ska komma åt avtappningspluggen uppifrån fattar inte jag. Jag lyfte enbart bort "snooken" och konstaterade att AC-kompressorn sitter ivägen. Tänkte därför arbeta underifrån. Skruvade bort innerskärm, luftburk, framblinkers, strålkastare och grill och plastkåpan under motorn. Sedan lossade jag slangklämman till laddluftkylaren. Då nådde jag NÄSTAN klämman till nedre kylarslangen, men den halkade bara runt vartefter jag försökte vrida på den. Införskaffade en riktigt lång spetsig tång, men icke. Till sist försökte jag i vredesmod klippa klämman för att sätta dit en vanlig slangklämma. Slutade med att tången gick sönder...

    Till sist tröttnade jag på alltihopa och lossade istället den övre kylarslagen och satte vattenslangen i expansionskärlet och sprutade tills det såg klart ut. Sen skruvade jag ihop bilf*n...

    Fattar inte hur man skulle gå till väga för att byta kylare i en sådan här bil. Det låter sig väl inte göras med mindre än att demontera främre rör, turbo, grenrör och AC-kompressor? Ibland tänker jag att det var bättre förr, OG 900 med förgasare var inte direkt svårmekad under huven, men man kanske ska se det som en utmaning?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Låt bli att lossa slangarna, använd kranen som sitter på kylaren som föregående talare berättade om, den är gjord enbart för detta syfte, att byta kylarvätska. Lyft upp bilen och vrid på kranen, det bör du grejja med bara fingrarna så länge du ser till att bilrackarn är kall.. Annars finns det risk att inte bara bilen behöver en doktor...
    Antagligen är jag en riktig B-mek , för jag gick bet på operationen. Hur man ska komma åt avtappningspluggen uppifrån fattar inte jag. Jag lyfte enbart bort "snooken" och konstaterade att AC-kompressorn sitter ivägen. Tänkte därför arbeta underifrån. Skruvade bort innerskärm, luftburk, framblinkers, strålkastare och grill och plastkåpan under motorn. Sedan lossade jag slangklämman till laddluftkylaren. Då nådde jag NÄSTAN klämman till nedre kylarslangen, men den halkade bara runt vartefter jag försökte vrida på den. Införskaffade en riktigt lång spetsig tång, men icke. Till sist försökte jag i vredesmod klippa klämman för att sätta dit en vanlig slangklämma. Slutade med att tången gick sönder...

    Till sist tröttnade jag på alltihopa och lossade istället den övre kylarslagen och satte vattenslangen i expansionskärlet och sprutade tills det såg klart ut. Sen skruvade jag ihop bilf*n...

    Fattar inte hur man skulle gå till väga för att byta kylare i en sådan här bil. Det låter sig väl inte göras med mindre än att demontera främre rör, turbo, grenrör och AC-kompressor? Ibland tänker jag att det var bättre förr, OG 900 med förgasare var inte direkt svårmekad under huven, men man kanske ska se det som en utmaning?

    Uhm... Den kommer man åt nerifrån. Domkraft?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Sen verkar du varit på fel sida, på höger sida framifrån sett.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Det tog mindre än en minut att hitta detta ...
    http://saabworld.net/f29/radiator-fan-r ... 9-5-a-759/

    Google is your friend
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #11

    Re: Sv: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Sen verkar du varit på fel sida, på höger sida framifrån sett.

    _
    Han var nog på rätt sida, enl. DIN beskrivning.
    Men avtappningen sitter på VÄNSTER sida.

    Bilens vänstersida är alltid vänstersida, oavsett om du befinner dig framför, bakom, under, över eller i bilen!
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Re: Sv: Hur byter man kylarvätska på en SAAB 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Sen verkar du varit på fel sida, på höger sida framifrån sett.

    _
    Han var nog på rätt sida, enl. DIN beskrivning.
    Men avtappningen sitter på VÄNSTER sida.

    Bilens vänstersida är alltid vänstersida, oavsett om du befinner dig framför, bakom, under, över eller i bilen!
    :? Mmmm,, jo så kan det vara ja,därför poängterade jag det..

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •