Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

    Hej!

    Nyligen köpt mig en Saab 9-5 2.3t -99 och fick med en pärm fylld med kvitton, från verkstadsbesök, service och kvitton.

    Hittade då ett papper från förra sommaren: http://i.imgur.com/D9plk.jpg
    Där de bytt kupéfläkt samt gjort en felsökning av AC'n. Med resultat att Ac kompressorn är ur funktion.

    Ur funktion kan ju betyda mycket, vad som är trasigt framgår inte. Är det läckage, så jag bara behöver byta packningarna, eller är det magnetkopplingen som strular? Eller har hela kompressorn skurit ihop totalt?

    Än så länge har det inte varit så pass varmt så har inte hunnit testa och se om det kyler något, men ska testa så fort som värmen kommer nu. Jag antar att det bör räcka med att dra ner temperaturen på "LO" och så bör det blåsa kallt och inte svalt?

    I vilket fall hittar jag inget papper i pärmen om att kompressorn har blivit reparerad eller utbytt, så jag får väl anta att AC'n inte kommer kyla ett piss.

    Så nu står jag här och funderar, hur kan jag lättast själv felsöka och ta reda på om det räcker med att byta magnetkoppling eller packningsats, eller byta hela kompressorn? Att byta kompressor klarar jag nog själv, förutsatt att systemet är tomt dvs. (Lossa hatten och ta en mejsel, och se om det pyser till? Om inte borde systemet var tomt.)

    Några idéer hur jag går tillväga med felsökningen? Känns ju inte kul om man byter kompressor för 5000 kr när det hade räckt med en packningsats för en femhundring.

    Tacksam för hjälp hur jag ska gå vidare.

    Pantern
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

    Svårt att felsöka själv, jag skulle lämna in till en auktoriserad AC-reparatör för felsökning.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

    det smala röret ut från ac kompressorn ska bli varmt när den jobbar och det tjockare ska va kallt i jämförelse. men ackta dock fingrarna när du känner

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    Re: "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Svårt att felsöka själv, jag skulle lämna in till en auktoriserad AC-reparatör för felsökning.
    /Johan
    Det är ju det tidigare ägare har gjort, med svar att AC-kompressor är ur funktion. Men jag vill ju veta vad det är som är ur funktion, om det är läckage vid axeln eller magnetkopplingen, eller om kompressorn skurit ihop helt?

    En ac-reparatör kommer ju ge exakt samma besked som stod på pappret.
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5

    Re: "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

    Firman som gjort jobbet då, finns den kvar?
    Kontakta dom och kolla om dom har något antecknat på sitt arbetskort.
    Mekaniker brukar oftast anteckna mycket mer än vad som sedan framgår på fakturan.
    Är det inte allt för länge sedan kanske meken minns bilen.
    (F.d Slättabjörnen)

    Fordon: 9-5 Vector 2,0 BP Aut -09
    9000 2,3T 200 Aut A50 -97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Pantern
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Svårt att felsöka själv, jag skulle lämna in till en auktoriserad AC-reparatör för felsökning.
    /Johan
    Det är ju det tidigare ägare har gjort, med svar att AC-kompressor är ur funktion. Men jag vill ju veta vad det är som är ur funktion, om det är läckage vid axeln eller magnetkopplingen, eller om kompressorn skurit ihop helt?

    En ac-reparatör kommer ju ge exakt samma besked som stod på pappret.
    Med tanke på att magnetkoppling inte är så dyr reparation medan byte av kompressor är det, och man har kostat på en felsäkning, så skulle jag säga att du nog kan utgå från att komressorn är paj. Troligen som ett resultat av köldmedelsläckage, så det är sannolikt minst fyra saker som kommer att kosta: Kompressor, köldmedia, torkmedelsbehållare och att fixa läckan. Lämnar du in bilen skulle jag bli förvånad om du klarar dig med 4-siffrigt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: "Ac kompressor ur funktion" Saab 9-5

    Min AC fungerar inte, bad dom kolla den på servicen, och fick svaret att dom alltid kollar AC:n på servicen, så det är lugnt.

    Svaret jag fick efter servicen var att magnetkopplingen var trasig.

    Så min tanke är att om dom nu skrivit att kompressorn är trasig så borde det vara den, och inte kopplingen. Även om det är ett läckage i nån koppling på kompressorn borde det också stå. Allt annat är ju idioti att inte speca bättre!

    Men man vet ju aldrig, finns ju idioter till verkstäder också...

Liknande ämnen

  1. "Vänster bromsljus ur funktion" Skitsnack. SAAB 9-3 Aero SS -04
    Av JesperKåttesson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 22:06
  2. "Katalysator felaktig funktion" NG9-3 B207 KL Racing Racekat
    Av stolze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 18:27
  3. får inte jord till kompressor "acc 900 -94"
    Av Engström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •