Sidan 36 av 65 FörstaFörsta ... 26343536373846 ... SistaSista
Resultat 701 till 720 av 1289

Ämne: -Konrad-´s alla projekt.

  1. #701
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Så mycket kunnande och vilken skön energi. Helt UNDERBART att se
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  2. #702
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Vi tar en liten till från telefonen
    Kom hem i fredags. (Just nu jobbar jag i Halmstad på veckorna) Snö.. alla bilar på sommarhjul. Kul. NOT.
    Dessutom behagade Griffin-skåpet vara STENDÖD, nånting hade dragit ur batteriet. Å startade inte med mina kassa startkablar. Fick bli några timmar med Cetek.

    Fick iaf liv i den, och jag åkte till jobbet å la på de helt nya Hakkapelitta8orna på de helt nya fälgarna
    Och hjulen kom på plats på bilen innan det var dags att åka till Halmstad igen.

    //Konrad S.

    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk

    6 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #703
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Fantastiskt arbete du uträttar! Otroligt imponerande, som vanligt. Själv kollade jag att batteriladdaren underhållsladdade cabrioleten som den ska, och sedan tömde jag garagets luftavfuktare på vatten innan jag gick in igen.

    Får se till att göra lite nytta här i tråden istället då jag inte sett att någon svarat på den viktiga frågan än. (Kan vara jag som missat.) Svenne Rubins med Inga stora rubriker. https://youtu.be/IGn9chSPous
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #704
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Fantastiskt arbete du uträttar! Otroligt imponerande, som vanligt. Själv kollade jag att batteriladdaren underhållsladdade cabrioleten som den ska, och sedan tömde jag garagets luftavfuktare på vatten innan jag gick in igen.

    Får se till att göra lite nytta här i tråden istället då jag inte sett att någon svarat på den viktiga frågan än. (Kan vara jag som missat.) Svenne Rubins med Inga stora rubriker. https://youtu.be/IGn9chSPous
    ÄNTLIGEN! et självklart rätt svar!

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #705
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Under sommaren stegrades ng9-5 suget, samtidigt som suget för KXJ (Den vita som jag tvistade om med firman, via ARN) minskade i samma takt.
    På ng9-5sidan på Fäjzbåkk så dök det upp en sondering, en herre som skule sälja sin bil, då han fått tjänstebil, och ville ge en entusiast chans, innan han anlitade KVD för försäljning bilen hade onekligen trevlig spec, men jag hade ju redan en? jag släppte de tankarna.
    Men ingen slog till. Konstigt. Så jag bollade lite med en kompis kring den, jag bollade även med min vid dethär laget rätt luttrade flickvän :P
    Utkomsten av detta blev att finansiering ordnades, affär gjordes upp och enkel biljett till Arlanda bokades.
    På arlanda hämtade Tommy Hughes mig med sin fina Java-metallic ng9-5 och skjutsade mig till (m)Uppsala där vi skulle mötas för affär.


    Här står den så (Tommy Hughes Java i bakgrunden)

    denna gång blev det en 2011 Aero Turbo6 XWD, Granite Gray med svart interiör, Drive Sense, HUD, Navi, H&K, baksätesunderhållning, avanserad P-hjälp, AFL (Kurvljus) Keyless-entry, minnesstolar osv osv. tror det den saknar är TPMS (Däcktrycksövervakning) U-rail, reservhjul, DAB-Radio och premium-skinn.
    Sen saknar den dragkrok, motorvärmare och kupévärmaruttag.


    På väg hem så var jag naturligtvis tvungen att besöka F 15 flottiljmuseeum.






    Passade på att köpa en dekal till bakrutan, alltid retar det nån :P "Flygvapnet - så högt man kan komma"


    Väl hemma var det dags för en tvätt




    Klart man Foamar motorn




    Torkat och lite vinylglans på all plast, nu börjar det likna nått


    Styvdöttrarna aproves (det gjorde flickvännen också, men henne får man inte fånga på bild :P )

    //Konrad S.

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av -Konrad- den 2018-10-31 klockan 14:43.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #706
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Snyggt!

    Ser en till grå Saab på fyra av bilderna som skulle behöva lite lack och omvårdnad. Nästa projekt för dig?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #707
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Du får fixa lite bättre lack på viggen planet....

  8. #708
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Njae, måla viggen tror jag att jag avstår ifrån.
    Men tänkte dra lite grann om historien om varför ng9-5suget ökade i somras.
    Jag hade anmält mig till Pilots Wanted i Kiel, annordnat av Autohaus Lafrenz. trodde att KXJ skulle vara i ordning tills dess. Oj vad blåögd jag var...
    Tur att man har fantastiska vänner! Marcus Wigh (Weggen) och Rikard Schollin (Schollin) skulle dit, och Rikard erbjöd mig att få låna hans 9-4x 3.0i, han själv och Weggen skulle åka ner med Rikards 9-4 Aero.


    Marcus och Rikard kom med varsin 9-4x och vvi möttes upp ho min morbror utanför ängeholm.


    Marcus och Rikard städar ur 3.0an lite snabbt innan jag och Susanne skulle ta över den.


    Fin utsikt


    Middagsstopp i danmark.


    Vy från hotellrummet i Rödeby.


    Bland det första vi möts av när vi kommer fram till Autohaus Lafrenz är Marcus Lafrenz egna ng9-5 som premiärvisades i sin nya kulör Merlot Red. Jag blev kär!


    Vi tog en titt i deras egna saab-museeum


    Pearlvit 9000T -85. Rikard approves!


    Det kom fler & fler bilar.




    En annan ng9-5 lackad i 270 Lightning blue (Viggen-blå)


    Oh vad den blev snygg i Merlot!

    dag2 var det sightsing. Vi valde att åka allihopa i Rikards Aero. (ingen annan ville läsa kartan / roadbooken :P )






    Rekord i antal 9-4x på samma bild?


    Laståsna


    På färjan.


    Susanne Approves the 9-4x 3.0i vi blev båda klart förtjusta i denna bil, om nått år kanske vi har en egen....

    Hoppas ni uppskattar reseskildringen

    //Konrad S.

    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  9. #709
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Helgen efter att jag hämtat Edgar (efter Edgar Allen POE ) så skulle jag och Tobis på roadtrip.


    Närmare bestämt till Jyväskylä och det Finska VM-rallyt. efter tips från vänner som varit där tidigare fick vi rådet att ta med cyklar.

    Raskt införskaffades två ställ på Bilbutterix (Biltema) och cyklarna lastades på taket.
    Med facit i hand, dumt.


    Nästan i Finland. Vi tog vägen via Haparanda - Tornio och körde således hela vägen.


    På vägen passerade vi Tikkakoski, där råkar Finlands flygvapenmuseeum ligga. MÖP som man är, var ett besök självklart!

    Resan gick vidare mot Jyväskylä, när vi cirklar runt inne i stan för att hitta hotellet, så låter det *plonk* på taket. Ajdå, bäst att stanna å se efter.
    längre än så hann jag inte tänka innan det låter typ *KABLAMM SKRAMMEL* på höger sida när Tobias cykel välter och slåt in i sidan av bilen. Med bucklor på tak, takbåge, och båda dörrarna som följd, samt repor på backspegel, dörrhandtag och sidoruta som följd :'(

    i övrigt så var resan fantastisk, riktigt riktigt roligt att kolla på VM-rally och folkfesten runtomkring


    Väl hemma väntade ett paket från Maptun. Dags för första uppdateringen!


    Och en tvätt, inte att förglömma.

    //Konrad S.

    2 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #710
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Fy fasen vad tråkigt med cykeln.

    Första plonket måste väl ha varit spännet som släppt på något sätt. Riktigt synd på en annars säkert riktigt trevlig resa.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #711
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    veckorna gick och det var dags att börja jobba igen.
    en dag på väg hem från jobbet så försvann all kraft vid en omkörning. Vafan?!??
    jaja, den gick, ingen rök, osv, så jag linkade mig hem.

    https://www.youtube.com/watch?v=wrJf-PWePNA
    Så lät det iaf när jag kom hem. låter dyrt....

    felsökte lite snabbt, hittade detta...

    https://www.youtube.com/watch?v=Jx8yWtGJd0M

    Nu blev jag jätteless... Högre makter har tydligen inte tänkt att jag ska köra nån Turbo6


    Gick å tjurade nån vecka innan jag började riva.

    https://www.youtube.com/watch?v=9iG_WzEs77g
    Här är den troliga anledningen till att turbon skurit.


    Turbinaxeln har gått av, och avgasimpellern låg lös inne i avgashuset.

    Som sagt så var oljematningen igenkoxad. klart oklart varför. bilen har full servicehistorik, alltid servad på märkesverkstad osv, och den upplevs inte vara våld-körd heller. Mysko.


    Så blev den stående, medans jag, -Mackan- och EXD bollade idéer och smidde planer.


    Ny core beställdes, original 19t till vänster, 22t med Billet-kompressor till höger.
    Coren och original kompressorhus skickades till Larzzon, som bearbetade kompressorhuset för att fungera till 22t kompressorn

    allt för ikväll

    //Konrad S.

    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #712
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Mycket spännande! Vad kan en T22 uppbringa i effekt?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #713
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jävligt tråkigt!!
    Har aldrig hört talas om detta innan, varken på 9-3 eller 9-5.
    Följer med spänning!!

    /Jonas

  14. #714
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Mycket spännande! Vad kan en T22 uppbringa i effekt?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
    utöver turbon, så ska det dit Bosch 550cc spridare och annat avgassystem, ev. intercooler också. Om inte DO88 ska ta fram ett kit, så blir det nog en från Wagner Tuning, avsedd för Insignia OPC. Målet är just norr om 400hk

    //Konrad S.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Jävligt tråkigt!!
    Har aldrig hört talas om detta innan, varken på 9-3 eller 9-5.
    Följer med spänning!!

    /Jonas
    Pratade med en kompis som jobbar med Opel, tydligen har det hänt samma sak på enstaka Insignia OPC, med även där är det ovanligt. Min vanliga tur alltså...

    //Konrad S.

    2 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  15. #715
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Tillslut kom Core och kompressorhus tillbaka från Larzzon, under tiden hade en masa packningar och ett nytt oljerör levererats från Vetlanda bil & skadecenter. (Tack Weggen för utomordentlig service )


    Bilen släpades in i garaget. Och ja, vi har fått första snön vid dethär laget...


    Nya vs. gamla oljeröret.




    Det tar sig


    Som snabblösning / Snållösning så rensades primär-katten, var inte så sugen att lägga 7k på en downpipe. Kommer bygga en egen i framtiden, men tills vidare fungerar det med rensad primärkatt. (Röret efter katten är 2.75" original) OBS!!!!! DETTA KOMMER GENERERA LYSANDE MOTORLAMPA UTAN NY MJUKVARA!!!!


    Och där slocknade lyset i garaget.... küken....


    Men ett eluttag funkade iaf, och jag hade ju en skrivbordslampa i garaget. så nån timme til kämpades det på innan jag gav upp.

    //Konrad S.

    10 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  16. #716
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    en del Insignior i England har haft motorproblem, kolla in Car Mechanics projektbil

  17. #717
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Idag besöktes Delplocken i Helsingborg tillsammans med Mattias.
    Med därifrån följde bland annat ett soltak från en Renault Twingo. Undra vad jag ska med de till??

    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk

    8 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  18. #718
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Verkar spännande...

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  19. #719
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Dagens update börjar med två klipp som borde ha varit med på förra uppdateringen om Edgar.

    https://www.youtube.com/watch?v=KVm_13fi-BY

    https://www.youtube.com/watch?v=QwtcktgJDpY
    Går dåligt, då varken LMM eller MAP-sensor var monterade. Ville se att turbon fick olja, och att det inte var några läckage kring oljan. dessutom med enbart Downpipe.


    Förra helgen, var ledig fredagen, så kom hem från Halmstad seeeeent torsdag kväll.

    Helgen skulle spenderas till att köra flyttlasset från Susannes hus, men jag lyckades förhandla till mig några timmars Turbo6-mek på fredag förmiddag. Bäst att få så mycket gjort som möjligt!


    helgen innan hade jag provstartat, såpass att jag såg att oljan kom till turbon, och inga läckage där. Men den gick ju piss-dåligt, då både LMM och MAP-sensorn saknades :P
    Nu fortsatte iaf ihopmonteringen.


    Klart

    https://www.youtube.com/watch?v=slgkyMQlczg
    NUSÅ!!!


    Ute i det fria med sommardäck....
    Körde försiktigt till jobbet, där vinterhjulen väntade.


    Då var vinterhjulen på Trevligt att för en gångs skull slippa förfulningne som vinterhjul ofta innebär. Däremot hade lite variation inte skadat :P 19" Turbiner lr nått sånt

    Efter att vinterhjulen var på åkte jag till ishallen. (Coop Arena, mer känd som Delfinen, LHF's hemarena)

    För de som är lite intresserade av försvaret har säkert hört om den stora Nato-övingen Trident Juncture som precis utspelat sig i Norge och Sverige. Jag själv har inte deltagit i övningen, då jag har fullt upp i min lärarroll. Men, Amerikanerna som var stationerade i Luleå ville spela hockey, så vi drog ihop ett lag å mötte Spangdahlem sabers för en vänskapsmatch. Riktigt roligt! Jämn match och schysst spel. Vi vann


    Jag längst ut till höger. Ett litet sidospår, men kan ju vara kul att dela med sig av sina andra hobbies också.

    Resten av helgen spenderades som sagt till flyttlass. det är trååååkigt att flytta....


    Och på söndagen så var det bara att återigen borda en Boeing 737 för transport ner till Halmstad.

    //Konrad S.

    10 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av -Konrad- den 2018-11-12 klockan 01:10.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  20. #720
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Ni är väl födda med skridskor där uppe eller är det en skröna ;-)

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Projekt: Skitsnabb. 9-3SS 2,8T
    Av Phed i forum Projekt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 11:55
  3. Svar: 296
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •