Sidan 47 av 65 FörstaFörsta ... 37454647484957 ... SistaSista
Resultat 921 till 940 av 1289

Ämne: -Konrad-´s alla projekt.

  1. #921
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Ish


  2. #922
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Suddig bild, men står det inte 55195531? Eller i alla fall 5531 på slutet av art.nr

  3. #923
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Är det numret i fråga så finns det ju som reservdel för runt hundralappen. Avsedd för Alfa med 1,9 lit TiD. Så inte helt lilla pinkat.

    https://www.trodo.se/catalogsearch/r...earchby=number
    https://www.autodoc.se/reservdelar/oem/55195531

    Denna från Gates ser ju ganska lik ut,
    https://www.trodo.se/styrrulle-flers...m-gates-t36394
    https://www.autodoc.se/gates/1237322

  4. #924
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Såga bort lite mer.


    Börja passa in lite grovt.




    Viktigt att lägga mycket tid på inpassning och inmätning vid ett sånt här jobb, då det påverkar passformen på hela fronten OCH framskärmen.


    Vi närmar oss.




    Hänge dit den nya framskärmen, det verkar finnas hopp!


    Dit med huvlåsplåten, så man ser att allt linjerar.


    Sista tillpassningen, allt kommer svetsas kant-i-kant. inget fusk med omlott eller så.


    Fixerat, dags att starta Kemppin




    Svetsat.




    även botten av batterilådan svetsad. som sagt, allt är kant-i-kant


    Och det är så långt jag har hunnit, har beställt svetsprimer som ännu inte har kommit, hoppas få den under denna veckan, så jag kan fortsätta med svetsandet.

    //Konrad S.

    9 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #925
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Sjukt prydligt svetsat!

    Det ser jäävligt drastiskt ut kapat när man ser bilen isärkapad sådär men det är tammefan nästan enklare och blir bättre att laga/byta plåt som du gör där än att försöka lappa/byta delarna som är dåliga.

    Det är typ det jag lärt mig senaste 15åren, att försöka byta vid nästa "naturliga" skarv i plåten istället för att laga minsta lilla vid skadan typ

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #926
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    32
    Kul att se, grymt bra jobbat!

  7. #927
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Gott jobbat. Snygga svetsar!

    Läste på ngt forum att man ska passa sig för att svets reparera i främre nedre balken. Tror det var här på STCS eller SSKs forum. Ngt som stod i Saabs VHB om reparationer bla. p.g.a. motorfästet osv. Så kompromissen där var att man inte slipade svetsarna efteråt. Det behöver inte vara några problem men iaf tänka en extra gång så att svetsar blir så starka som möjligt.

    Kul o se att cabbens framdrift.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #928
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Det där känner jag också igen, men det bör väl inte vara aktuellt här då det är långt ute på "hörnet"...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #929
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Kul att ett plåtproffs visar hur det ska gå till. Ett stort gillande från mig.
    Samt att jag fortfarande dreglar över ICn.
    Göran i Björnarbo

  10. #930
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Riktigt snyggt. Kul att följa.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #931
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Gott jobbat. Snygga svetsar!

    Läste på ngt forum att man ska passa sig för att svets reparera i främre nedre balken. Tror det var här på STCS eller SSKs forum. Ngt som stod i Saabs VHB om reparationer bla. p.g.a. motorfästet osv. Så kompromissen där var att man inte slipade svetsarna efteråt. Det behöver inte vara några problem men iaf tänka en extra gång så att svetsar blir så starka som möjligt.

    Kul o se att cabbens framdrift.

    //B
    Den balken som går precis bredvid där är väl (antar jag) en krockbalk så kanske är den som det syftas på?

  12. #932
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Har för mig jag läst nått liknande, men med tillägget att det är inom X millimeter från mitten och inte hela balken.

  13. #933
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Som före detta professionell karossvetsare med "ganska många" svetsade Saabar på mitt samvete så ger jag dig fem stjärnor av fem möjliga och två tummar upp! Dessutom en stor guldstjärna i kanten för att du ger dig på sådana här jobb och delar med dig av allt.

    När det gäller var och hur mycket man ska kortbåg- och punktsvetsa på en og900 så är det som alltid så att lagom är bäst. Att fylla ut med en massa extra punkter i t.ex. hjulhus för att man är lite uttråkad är inte så bra. Deformationen vid en krock blir då inte riktigt som konstruktörerna tänkt sig. Den uttråkade svetsaren som gjorde detta orsakade snabbt och lätt skrotning av några karosser...

    En lite rolig Saab-grej när jag ändå har uppe detta med för starka konstruktioner är aluminiumhuven på våra ng9-3:or. Nästa gång ni ser undersidan av en ng9-3-huv så kolla längs sidorna på huvens innerplåt, inte långt från gasdämparfästena. Där finns det i innerplåten ett avsnitt på ett par centimeter som den profilerande formen i plåten saknas. När den profilerande formen gick hela vägen från bakkant till framkant så visade det sig att konstruktörerna på Saab var för bra på att bygga hållbara saker. Huven vek sig inte tillräckligt lätt vid krocktester under utvecklingen av bilen. Därför justerades pressverktygen för att få till försvagningen. Sådana här saker är ju sådant som en annan aldrig tänker på annars.


    Ser fram emot nästa uppdatering i tråden.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #934
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Snubblade in här för första gången tidigare idag, fantastiskt intressant/rolig läsning. Gött att jag har 20 sidor kvar att gå igenom! Kommer det fler uppdateringar snart!?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #935
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Jovars, blir väll nån mastodont-uppdatering senare i höst. Är pappaledig, så har nog aldrig haft så lite lid som nu...

    10 användare gillar detta inlägg



  16. #936
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Helgen v44. Ska jag sitta jour, förbered er på en update då


  17. #937
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



  18. #938
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Okej, Jour. suttit flera timmar nu å sorterat bilder, och laddar upp för fullt på garaget.
    vi tar väll å börjar så smått med Röijers cab.


    Dags att få dit främre delen av hjulhuset. Voblos svetsprimer.


    Svetsat.






    Slipade all ytrost och målade hjulhuset med Epoxiprimer.




    När jag skulle börja passa in dörren, för att kunna passa in framskärmen så insåg jag att övre gångjärnet var knäckt. Ett nytt inhandlades från en lågmilare via bildelsbaen.


    Jag använder självborrande skruv när jag passar in skärmen.




    Motorbalken är ihopsvetsad.




    Det är viktigt att få allt rätt nu, blir ett helvette att få till passformen sen annars.






    Dörren passar mot bakskärmen, och framskärmen passar mot dörren, och skärmen passar mot motorhuven, detta ser lovande ut.

    7 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  19. #939
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Svetsning påbörjad.






    Eftersom att jag inte riktigt litade på att den ursprungliga huven skulle va ok, så lånade jag huven från min sniiiik.


    Jag var inte helt nöjd med passformen i framkant, men så var ju skärmen inte heller felfri från början.


    Tennsacklade upp kanten för att minska springan nån millimeter.




    tennade även alla svetspunkter.


    primer på det.


    Nån stans får man dra en gräns för finliret, dessa bilarna var ju långt ifrån perfekta redan som nya.


    Började demontera motorn.


    Ute.


    Här behövs det verkligen en tvätt. Sen kommer jag att blästra motorrummet för att bli av med rosten.








    Som synes så finns det mer att ta tag i innan det är dags för lack...


    Men nu är detta projektet pausat, mer om varför kommer senare.

    //Konrad S.

    10 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  20. #940
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    En liten uppdatering om min 9-5 "Colour-concept" då :P
    Ställde av den i våras, då en spänrulle började mala, och ganska samtidigt gick den i limp-mode pga. laddtrycksläckage. dags att åtgärda.


    Vatten i bränsle (Givaren i filtret saknas) och virvelspjäll är permanenta på denna :P


    Fick ett paket


    komplett kit för laddluften


    HOPPSAN! rullen var "lite" sämre än jag trodde!
    Nya rullen, är den som bilkompaniet tog 977:- för... efter tips tidigare i tråden, och lite detektivarbete så framkom det att samma rulle sitter på en alfa (minns inte om det var 159 eller 159.) finns på autodoc, SKF kostar 139:- (om jag minns rätt, billigt iaf)




    DO88 fint ska det va!


    Bakljusen har stört mig....


    Var på självplocken utanför Älvsbyn, fick tag på vänsterljuset på bakluckan, bara höger yttre kvar att hitta.




    Fyfan vad bakskärmen som bilkompaniet bytt börjar se ut...


    Passade på att handla en ny skärm medans ORIO forfarande har i lager.


    Fastän den ser ut som fan, så gillar jag den

    Vi var å hälsade på Svärfar, slog på helljuset, sen gick det inte att stänga v det, alls. inte ens när man dragit ur nyckeln. fick dra säkringarna.


    Efter att snabbt ha kollat elschemat konstaterades arr felet troligtvis satt i spaken. Ny spak monterades, och ordningen var återställd.


    originalratten var ju lite småsliten efter 56k mil.


    Men jag hade ju en nästan ny Aero-ratt liggandes.




    Var på skroten nån månad senare. Jackpot!




    Kort gästspel med andra skor. blev inte långvariga, då det är pysis på ett däck.


    Knyckte turbinerna med nya Hankook Ventus Prime från tre-nollan.

    Besiktningen närmade sig, visste att min Bosal-krok glappade ordentligt. men istället för att skaffa ny mottagare så kastade jag bosalkroken åt fan (själva kroken sålde jag.) och monterade Brink från en äldre 9-5 istället.




    Hoppsan... övre bulten hade gått av. blev att byta hela balken, då jag inte fick loss resterna av bulten.
    självklart gjordes detta jobbet kvällen innan besiktningen...


    Brink


    Är visst en Diesel, av sotet att döma :P

    10 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Projekt: Skitsnabb. 9-3SS 2,8T
    Av Phed i forum Projekt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 11:55
  3. Svar: 296
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •