Sidan 53 av 65 FörstaFörsta ... 343515253545563 ... SistaSista
Resultat 1 041 till 1 060 av 1289

Ämne: -Konrad-´s alla projekt.

  1. #1041
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Ja, den hjulhusrosten var inte kul. hade det inte varit för att den dels var påkostad en massa redan ,och dessutom tingad av pappas kompis, så hade den nog slutat som reservdelar :/

    Nu tror jag det är dags för några som inte hade samma tur.


    Hämtade denna i höstas för några hundralappar. ingen nyckel och paj växellåda. snik-linear.


    Inne i garaget för donation.


    Plockade faktiskt inte så mycket från den, då det var en som ville köpa den för reservdelar till sin 9-5. och det är ju hela poängen med att jag plockar ner vissa bilar, att andra ska få rulla vidare.




    Sen i våras så fick jag denna som betalning för lite felsökning. Motorhaveri och plockad SRS-enhet (bla.)


    Praktiskt med traktor ibland




    Behöll en hel del från denna.



    Ahhh, market place, somsagt, susanne vill helst inte att jag ska ah tillgång till den delen av internet...


    2.3t Vector -05, capouccino black.
    Lagerknack i motorn, slut bakvagn och totalt upprostade hundben.






    Doris får förvara inredningen så länge :P


    Snart redo för sista vilan.








    Den ska inte ha dött fördjäves iaf.

    3 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #1042
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Åter igen, marketplace. en dag på försommaren så drog jag på mig en hel påse med minuspoäng, när jag på samm dag dels budade hem en 9-5 2.3t med turboras, dels fick två andra 9-5or. allt via marketplace


    Lätt krockad, möglig inredning, men ok motor. dessutom med 15t.


    Motorhaveri, snik-linear, men även den med 15t.


    2.3t med turboras.


    Snik-linearen fick dö, plockade bla. hela fronten, turbo, baklucka, reservhjulsbalja, SiD, ACC-panel osv.


    redo för sista vilan.




    Denna hade jag hunnit plocka turbon från, när en yngre kille knackade på å ville köpa den, så det fick han


    2.3an med turboras hade jag tänkt plocka ner, men så var de en som hörde av sig via messenger, å undrade om jag hade en 9-5 kombi i OK skick. å det hade jag ju.
    Dealen blev att han fick min 9-5, jag skulle byta tubon, och i gengälld skulle jag få hans två sedaner (varav ingen var driftsduglig, så egentligen rätt kass deal för mig, men känns ändå bra att ha hjälpt honom få en vettig bil, plus att den lever vidare.
    som synes så blev det "lätt" rökigt när jag backade in den i verkstan...


    Ingen som vill ta över en svalkoloni?....


    Det blev en extra bra deal för honom, eftersom att jag blev för lat för at plocka loss en gt17 från en annan skrotbil, när jag hade en nästan ny original på hyllan.


    Ser ju fint ut iaf


    Så blev den. dom är supernöjda med den

    Vad fick jag då byte?










    Jo, en relativt tidig 2.3t, en av bilarna som såldes nya med uppgraderingar från Nordic. om jag förstått rätt så hade alla bilarna Aero-paket (före aero ens fanns) Brdgevinge, dekorpanel, Feritta halvsats, Eibach fjädring och 18" BBS RK. Trim var tillval. Denna bilen är jag sugen på att behålla, hade varit kul att spara den för framtiden, å renovera den när livet medger. men vi får se vad som händer i framtiden.


    Detta var den andra bilen i dealen.











    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av -Konrad- den 2021-10-30 klockan 10:26.

  3. #1043
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Justja, köpte visst en 9-3 1.9TiD -07 också. med inhoppat tak och rensad inredning.




    Ok hjul, alltid nått








    Denna har jag inte plockat ner klart än, men den har räddat en eller två andra redan

    //Konrad S.

    - - - Uppdaterad - - -

    När jag höll på att lacka V4an, så knackade det på dörren. två äldre herrar klev in i färgdimman.
    Jag fick snabbt ut dom.
    Ena herren hade en 9-5 som troligen fått turbohaveri, och han undrade om jag kunde tänkas vara intresserad av den.
    the rest is history...

    han hade haft den i rätt mångs år, kostat på den en hel del, koppling förra året, avgassystem i vintras osv. klart jag köpte den.






    Ljus pärm har jag aldrig sett tidigare.

    den blev stående några månader, men när jag plockat ner den ljusgröna sedanen så hade jag ju en turbo till mig själv.

    sagt & gjort, in i verkstan me'n.


    Bort med den gamla.


    Död Gt17.












    (helt plötsligt har jag blivit översköljd av sedaner...)






    Som synes så har den ju skavanker, men den är ändå värd att få leva vidare tycker jag. Faktiskt denna bilen som tog mig till flyget i måndags

    10 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av -Konrad- den 2021-08-15 klockan 00:59.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #1044
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Vi fortsätter, nu är vi snart i nutid

    Denna bilen har jag ägt tidigare, nämligen min fars 9000 Aero.
    Han har inte kört med den sen han i december 2013 köpte sin 9-3 1.9TiD -08.
    jag körde den till halmstad en vända 2014, men that's it.

    så när Flaxen skule levereras så fick Izzo åka å besikta den, några 2or blev det. Handbroms. P-ljus höger fram, och skyltbelysning.


    Melkers stol fick ju faktisk plats.


    Så ser den ut nuförtiden.

    På väg hem så började bromsarna kännas lite småskumma, men dom tog ju, och ingen varning för låg nivå.




    .....tills vi var 2km hemifrån :S


    Var ett mikroskopiskt rosthål på ena ledningen bakåt...


    Nya bromsrör köptes, och en Falcon Byersk 2.8 lättar upp.


    Jag bytte bara det ena, då det andra faktisk var fint.


    Nu när man som vant sig med lite modernare bilar, så uppskattar man verkligen hur öppet motorrummet är på en 9000.


    Nytt ända från ABS-enheten.


    Gjorde en intressant iaktagelse på jobbet...


    Hur lite det faktisk skiljer i längd mellan 9000 och ng9-3...


    Stötte på en kompis på coop


    Melker approves!


    Dags att fixa p-bromsen. bara justering som behövdes.

    Den har även varit lite elak. svärfar var barnvakt, så han skulle köra 9000 för att hämta Melker pp dagis. inga problem.
    Dagen efter så ska jag iväg. Den startar inte. "Fan, det är soppapumpen" tänkte jag, eftersom att den lät lite skumt. aja, fick ju med en ny Henko Racing som pappa köpt. bytte pump. Stendöd. VAFAN??

    Visade sig vara tändkasetten som kastat in handduken. jag har faktisk bara blivit drabbad av stendöd TK 2ggr i mitt liv. en gång på AYF, och nu på Aeron. sen har jag haft en hel drös med felkoder :P


    Den gillar mat. (meeen det kan ju bero på min högerfot också...)


    Jag har lite fix på'n. slokande tempmätare, spordisk CE-lampa, C-lås på endast en dörr, och trasiga ytterhandtag på bakdörrarna...

    Bara dagen innan jag åkte ner, så var jag på tippen med lite skräp. backar. "Hmm, låter den inte lite konstigt?" bruppar till på gasen. *helvetesvrål utbryter* WTF?!?

    Kollar under. min katalysator har GÅTT AV i svetsning mellan själva coren och konan, så det är downpipe, sen megafon.... Aja, bara lägga till på to-do-listan.

    Planen är väll att i framtiden lacka om den igen, lackade den för 10 år sen i pappas traktorgarage med en biltema-spruta, med det i åtanke så ser lacken riktigt bra ut. men det är mycket stenskott på nederdelen, och det kryper lite rost på höger bakskärm, och taket (som inte lackades då) har fått lite lacksläpp.

    //Konrad S.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad var det då som hämtades när vi hade roadtrip'en med Edgar hem till Deep lake?


    Min 9-5 som jag köpte av lillebror när han köpte Izzo's 9-3 BioPower.




    Den som pappa råkade backa på med L70'n.

    Den har stått hos en kompis, men då dom skiljde sig och sålde gården så blev det lite brottom att hämta den...






    Passerar man Ikea så måste man visst stanna.


    Nästan hemma.



    Sen har det inte hänt så mycket mer, den har stått inbackad i carporten.


    Skulle dock flytta på'n, och då hakade avgasröret fast i tröskeln.... CRAP!








    Hundbenen har ju faktiskt klarat sig riktigt bra sen jag fixa dom 2014(eller var det 2015?)

    Men den får också stå å vänta på bättre tider.

    3 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #1045
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Och när Flaxen levererades & Aeron hämtades, så var ju trailern med.


    Min andra bil som hade stått hos Tobbe. Min 900 Aero -84 pearlvit.




    Nu är den hemma iaf, måste få loss framhjulen som rostat ihop totalt, sen blir det in i ladan me'n innan vintern.

    3 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #1046
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Snart i mål :P

    Jag och Schollin dealade lite hit & dit, helt plötsligt var jag ägare till en 9-5 1.9TiD Linear Automat -06, kallas internt för 44an, pga miltalet, 44k mil (Nästan)
    tänkte att det blir väll bra att bruka så länge.


    Så ser den ut, Rikard körde den upp till mig, när han hämtad sin 9-5 3.0TiD som han haft ståendes hos mig.

    den är definitivt inte felfri, schollin besiktade den innan han körde upp, 2or på P-broms, bälten bak och nån lampa, sen hade den diverse andra fel, typ sporadisk ABS /ESP-varning, fönsterhiss, mygghållare, ac ur funktion, grenrörsläckage och en hel del rostfläckar.


    Ja det gick ju bedömt en dag innan jag hade glömt bort fönsterhissen...


    Mugghållaren byttes.


    Fönsterhissen skulle fixas, samt att jag skulle passa på att montera lackat handtag. denna bilen lämnade stallbacka som en supersnik-linear, med svarta lister, svarta handtag och svarta kjolar, inga sportstolar heller. tror enda tillvalen var Automat, regnsensor, as2 och metallic.

    nån tidigare ägare har stoppat i sportstolar i tyg, monterat kjolar, lister och handtag på höger sida. men inte på vänster, dom låg lösa i bagaget :P


    Alltid lika "kul" med handtaget på förardörren...




    Yttertempsensorn var också trasig. Byte på den.


    Som misstänkt, sprucken ABS-ring.


    Nya handbromsbackar.


    Lätt smutsiga.


    "knappt" nån skillnad :P


    Lite kundbilar har den också fått släpa på :P




    Dags att byta ABS-ring




    Såja, då var äntligen samtliga handtag bytta.


    Ja, vacker är den ju inte, men den går bra


    Ur denhär vinkeln så ser den ju fin ut

    Men den har börja bråka, den klagar på tätt DPF, hittar inga luftläckage, och har kört forcerad regenenrering 2ggr. det kommer tillbaka.




    kopplade in P-bus i OBD2 kontakten.


    Och har läst in nytt program från -Mackan-, med EGR-delete, DPF-Delete och steg2. kvar är att rensa DPF. nått jag INTE ser fram emot....

    3 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  7. #1047
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Ett ord: MARKETPLACE :P

    slökollade fb. vid frukostbordet. i flödet dök det upp en 9-3 1.9TiD -09 repobjekt. 1000:- eller bud. jag bjöd 2. den var min. Hoppsan.


    Den gick så dåligt att den inte ens gick att köra upp på trailern, fick ta till winchen....

    "Begränsad prestanda" och lysande motorlampa.

    Tech2 lär meddela att DPF var fullt, och att bakre tempsensorn var kass. 1+1 = 2. den har inte kunnat regenerera sen sensorn gick sönder. det gjorde den tydligen i april... jag köpte den i juni.


    Vacker? Nä.


    Vinterhjul.


    Tog sensorn från reservdelsbilen jag hämtade i våras.

    Bytte den och regenererade filtret. verkar ju funka!


    Muttrade dit 19" som egentligen är till A-traktorn.


    Väldigt mycket av de jobb som gjorts på den ligger under kategorin : "Ambitious but rubbish"


    Visade sig sitta speedparts sänkfjädrar på den.


    .....


    Sprucket EGR-rör. tråk-jobb...


    Körde nån vecka eller 2 med den, sen började DEN OCKSÅ med att sätta igen filtret. regenererade igen. gick ett tag, sen kom det tillbaka.

    Jag ruttnade.


    Kommentar överflödig.


    Dags att fixa EGR-röret.


    inget kul jobb på 9-3...


    boven.


    Såklart så gick ju bultarna av...


    Men lyckades få ut dom. nya bultar, och en blockeringsplåt.

    bara mjukvaran kvar.


    "exempelbild"

    När jag höll på att fixa egr-röret så fick jag besök, ett äldre par som akut ville köpa en bil , dom hade ju sett att jag hade flera. vi inspekterade utbudet, och dom föll för 9-3an. hoppla, blev den såld?!?

    Monterade originalfjädrar och 16" hjul.




    Tvättade av den också.



    Snopet slut på mitt ägande, hade nog tänkt bruka den nån månad iaf :P men dom är nöjda, fick meddelande om det för 2 dar sen

    NU (tror jag iaf) är vi i mål! vilekt innebär att ag måste jobba på igen för att kunna uppdatera tråden


    KOMMENTERA NU, det som är kul jue

    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #1048
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Haha! Önskar jag hade haft en bråkdel av din energi. Men det är ju helt klart roligt att någon tar hand om alla SAAB:ar som är i behov av lite pyssel, såväl fina exemplar som halvruttna som får lite extra respit här på jorden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #1049
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jätteavundsjuk på ditt kunnande, utförande och framförallt möjligheterna du skapat/skapar. Skitkul att läsa!

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #1050
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Imponerande jobb, alltihop! Du har ju en bra blick för vad du ska spara och vad som passar till vilken bil samt att du gör allt själv från mek, rostlagning till lack. Din nya verkstad verkar bli kanon. Tror att många med mig är "lite" avis
    Lycka till med alla projekt, bilar, verkstad etc! Vi väntar alla med spänning på nästa uppdatering!!!

    1 användare gillar detta inlägg


    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  11. #1051
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Det här är min absoluta favorittråd - otroligt mycket kunskap och energi. Och att du tar bilder på mycket är också kul och lärorikt!

    En fråga/önskemål: Du som jobbat mycket med Saabar genom åren, skulle du kunna tipsa om vissa produkter/verktyg/grejer du tycker är särskilt bra att ha. Typ vad du rostskyddar med eller så. Förstår att du inte kan skriva om allt du tycker är bra, men hade nog kunnat underlätta för andra som vill fixa om man har en aning om vilka produkter som funkar bra.

    Sen undrar jag också om du vet varför lacken krackelerat på sättet som den gjort på 9-3:an (LLFxxx)? Har sett det på några andra bilar i verkligheten också.

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #1052
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    32
    Grymt rolig läsning, bra jobbat! Blir kul att följa framtida uppdateringar, ffa gällande den pärlvita

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #1053
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Fantastiskt!
    Tycker att du släpper övriga projekt och hugger tag i den Pearl vita :-)!

    Ps.

    Härligt att folk passerar och bara köper bilar lite titt som tätt.

    Mvh

    Mathias
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -04 Man

  14. #1054
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Hej!
    Allt jag kan komma på i stunden är redan skrivet ovan så jag kan bara stämma in i kören

    Synd (för mig) att du bor så långt norrut annars hade jag i första hand kontaktat dig när problemen börjar komma på min 9-5, vilket inte har inträffat ännu

    Blanka papper på besiktningarna hitintills är kul även om det inte säger allt om min bil, dessutom börjar jag bli lite för gammal att krypa under (märks redan vid olje och filterbyte, byte av bromsvätska och liknande enkla jobb)

    Jag är inte främmande för att meka bil men är ju stabo, numera utan mekarplats så där är jag lite avis på dig men missunnar dig inte på något vis

    FORTSÄTT MED ATT RÄDDA SAAB-bilar är min önskan
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  15. #1055
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Du Konrad, du har en imponerande driv men lägg den på din pearl aero och 86:an med motivlack, eller är lådan fixad på den.
    Gamla rostiga 9-5:or är ändå att kasta bort din tid, engagemang och kunskap

    1 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  16. #1056
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Stabbiga uppdateringar som vanligt!

    Vilken energi, otroligt imponerande!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #1057
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    273
    Medlem#
    9929
    Grym och imponerande uppdatering - julaftonskänsla varje gång tråden uppdateras! Hur många timmar lägger du på "projekten" en genomsnittlig vecka?
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  18. #1058
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Så jävla galet! Vad är det som gör att du hittar alla bilar på marketplace? Annonserar inte folk på blocket längre?

  19. #1059
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Fantastiska uppdateringar! Man kan inte annat än bli glad av att ta del av alla jobben som görs och som dokumenteras med många bilder och mycket text.

    Två iakttagelser och några funderingar:
    1. Det verkar som det alltid är advent i ditt garage.
    2. Hur många nya subframes köpte du då frakten ändå var så låg?
    3. Två hundbilder är alldeles för få.
    4. Jag hoppas kvalitén på Hauvrex-lyftens mekanik är bättre än limmet som användes för att hålla bokstäverna på plats.
    5. Aha! Lackeringspizzan! Nu fick vi förklaringen till varför du i tid och otid ska lacka en massa.
    6. Helt rätt musik i navigatorn efter uppdateringen.
    7. Och som alltid så är det gott att se att det finns någon som du som tar igen, och det med råge, det som man själv inte får gjort i garaget.

    7 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #1060
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Tack för en inspirerande och lärorik tråd! Alltid lika intressant med uppdatering.
    Hade ju tänkt att kika hur det ser ut bakom innerskärmarna på min 9-5a.. men vet inte om jag vågar längre.

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Projekt: Skitsnabb. 9-3SS 2,8T
    Av Phed i forum Projekt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 11:55
  3. Svar: 296
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •