Sidan 41 av 65 FörstaFörsta ... 31394041424351 ... SistaSista
Resultat 801 till 820 av 1289

Ämne: -Konrad-´s alla projekt.

  1. #801
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    superfränt med panoramatak!

    ser ut att passa formen bra också är den fastskruvad eller bara ditlagd?

  2. #802
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    superfränt med panoramatak!

    ser ut att passa formen bra också är den fastskruvad eller bara ditlagd?
    Fastskruvat

    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #803
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Tänkte dela lite teaser på en grej jag klurat på ett tag.
    Har ju donator-9-5an som ska på skroten, innan dess kan man ju passa på att testa lite idéer

    https://youtu.be/4jEXMY8njWE

    https://youtu.be/uVuO4NuT5tA

    //Konrad S.
    Skapligt king! Tar du emot beställnigar?

    På tal om innertaket tror jag egentligen inte det är några större problem.. Man får ta lite delar från Renault och lite från 9-5:an.
    Så gjorde vi när vi byggde Sedanen till kombin.. Vi tog allt runt luckan från Opel plus lite i bakdelen och sen resterande delar fån Saaben. Sen fick man klippa och klistra lite!
    Innan vi gav oss in på det trodde jag faktiskt det skulle vara det svåraste på hela bygget, men vilket resulterade i att det var relativt lätt ändå, absolut mycket timmar och svordomar vart det under protjektet, men tillslut vart det bra

  4. #804
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av persson222 Visa inlägg
    Skapligt king! Tar du emot beställnigar?

    På tal om innertaket tror jag egentligen inte det är några större problem.. Man får ta lite delar från Renault och lite från 9-5:an.
    Så gjorde vi när vi byggde Sedanen till kombin.. Vi tog allt runt luckan från Opel plus lite i bakdelen och sen resterande delar fån Saaben. Sen fick man klippa och klistra lite!
    Innan vi gav oss in på det trodde jag faktiskt det skulle vara det svåraste på hela bygget, men vilket resulterade i att det var relativt lätt ändå, absolut mycket timmar och svordomar vart det under protjektet, men tillslut vart det bra
    Det är bara det att Renaulten inte har något egentligt innertak, det sitter några pappbitar klädda med filt runt om, fastsatt med dubbelhäftande tejp

    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #805
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Riktigt coolt!

    Dubbelhäftande tejp är inte förakta. Alternativet är ditlimmade kardborreband som håller den klädda ”pappbiten” på plats. Finns innertak i alcantara på betydligt dyrare bilar än Saab och Renault som delar av innertaket sitter fast med kardborreband.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #806
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Det är bara det att Renaulten inte har något egentligt innertak, det sitter några pappbitar klädda med filt runt om, fastsatt med dubbelhäftande tejp

    Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
    Haha ajdå.. den var ju värre..

  7. #807
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Fan då.... de pengarna hade gjort nytta nån annanstans än i statskassan. Men har man gett sig in i leken får man leken tåla. (Överlast, (11%) vilket jag var fullt medveten om, så inget att gnälla över.)

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #808
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Ta det inte personligt. Konstaplarna var nog bara avundsjuka för att de måste åka VW i stället för Saab.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #809
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Surt... =\ Överlast på släpet i sig, kroken eller för tågvikten?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #810
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Fan då.... de pengarna hade gjort nytta nån annanstans än i statskassan. Men har man gett sig in i leken får man leken tåla. (Överlast, (11%) vilket jag var fullt medveten om, så inget att gnälla över.)
    Vägde de ekipaget?

    Annars så väger bilen närmare 150kg mindre än tjänstevikt om du har tom bensintank. Urlyft batteri och reservdäck mm. hjälper också till lite. Säten har stor betydelse för den upplevda vikten.

    Men framför allt så kan de inte gå på tjänstevikten om bilen saknar regplåtar, och bilen är ju uppenbarligen inte komplett ("delvis demonterad") om de saknas. Vid vägning, som åtminstone tidigare krävde att polismannen ifråga hade utbildning på det, så ska (eller åtminstone skulle) mätresultatet avrundas neråt till närmaste hundratal, så möjligheten att komma innanför legala värden är bättre än det verkar vid första anblicken.

    Ytterligare en sidoeffekt av att plocka av regplåtarna är att man slipper att betala ev. trängselskatt om man råkar passera en biltull.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #811
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Släpet är lugnt, det får lasta 2200kg, är dragbilen som bara får dra 1800kg, nu räknade de bort 200kg från bilen på släpet pga ej komplett, men ändå väger släp+bil 2000kg.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #812
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Jo, det var ett alternativ, men då hade de tagit med att min lastbilsreggade 9-5 hade baksäte också.... De var ändå rätt schyssta i sitt bemötande, så enklast att erkänna i detta fallet.

  13. #813
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om den var delvis demonterad så behövs det inte mycket till förrän du kan klara dig vid vägning om du lastar en bil vars tjänstevikt+släpets vikt ligger på 2100kg Vid vägning så är det (om reglerna inte ändrats nyligen) Ok med 1899 kg i avläst värde eftersom det avrundas ner till 1800 kg.

    Eller annorlunda uttryckt, om släp + bilens (verkliga) tjänstevikt ligger 250 kg över gränsen, ingen förare (-70kg) bensintanken helt tom (-50kg) och man lyfter ur batteriet (-15kg) och reservhjul+domkraft+verktyg (-15kg) så klarar man sig normalt under gränsen vid vägning - regskyltarna borta och att man inte medger något bör tvinga fram detta. Man får dock se upp med bilar som t.ex. vissa V70 där den verkliga tjänstevikten mycket väl kan vara mer än 100 kg mer än registreringsbeviset. Volvo åtminstone har haft (runt 2000) en del tricks för sig, man utnyttjade basmodellens vikt och gjorde några suspekta toleransavdrag. (Avslöjades när någon tidning testade maxlast på taket med oväntade resultat och kontrollvägde...)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Jo, det var ett alternativ, men då hade de tagit med att min lastbilsreggade 9-5 hade baksäte också.... De var ändå rätt schyssta i sitt bemötande, så enklast att erkänna i detta fallet.
    Taskig sits...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #814
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Här är ett intressant bilsläp, väger bara 425kg, det går utan vidare att dra en 9000CS efter en 9000CS på B96 eller BE (en manuell normalutrustad 9000CS utan förare och tom tank bör väga c:a 1360kg utan att man plockar ut något alls), och lyfter man ur allt löst + regskyltar + sätena så kanske även en 9-5 efter en 9-5 vara på rätt sida gränsen vid korrekt gjord vägning (1899kg): https://www.blocket.se/orebro/Niewia...A_84771705.htm

    Problemet kan väl vara att det kan uppstå en hel del irritation om man tvingar fram vägning, risken finns att de börjar leta andra småfel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #815
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Mitt släp har tjänstevikt på 500kg, en av anledningarna att jag köpte det problemet är att 9-5 är tung, och får ändå bara dra 1800kg, så det är det som ställer till det.

  16. #816
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    I sommar kommer det ett långtidsprojekt som lär ta en hel del tid.
















    Har börjat prova ut diverse tillbehör till detta projekt 20190415_125258.jpg

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    9 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #817
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    grattis till detta projekt :-)
    ja denna typ av projekt tenderar till att lång tid, mycket lång tid.
    även svårt och avgöra när projektet är färdigt.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  18. #818
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    grattis till detta projekt :-)
    ja denna typ av projekt tenderar till att lång tid, mycket lång tid.
    även svårt och avgöra när projektet är färdigt.
    Blir aldrig klart och projektets kostnad löper över mycket längre tid än man initialt tror Grattis

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #819
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Stort grattis!!!

  20. #820
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Gratulerar!
    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Projekt: Skitsnabb. 9-3SS 2,8T
    Av Phed i forum Projekt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 11:55
  3. Svar: 296
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •