Wow, vilken traktor! Hoppas att du och Wilma får roligt tillsammans i garaget när ni ska fortsätta med den!
//Niklas
Wow, vilken traktor! Hoppas att du och Wilma får roligt tillsammans i garaget när ni ska fortsätta med den!
//Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Grymma uppdateringar som vanligt
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
”44an” fick lackade kjolar, dimljus och lister då jag köpte en motorhuv till den och fick då med 4 dörrar, en front samt kjolarna. Att jag bara bytte höger handtag va på grund av förardörren, ”jag tar de sen”… Gamla huven hade någon penslat bättringsfärg på precis varje stenskott. Så bytte till den som sitter nu då den trot eller ej faktiskt är bra mycket fräschare!
Sportstolarna satt i när jag köpte den och har tydligen alltid suttit i. Ratten byttes däremot av Tompa (Lingua här på stcs).
Men att den har regnsensor hade jag banne mig absolut ingen aning om :-P
Jag bytte ratten och satte in helskinn med infälld barnstol bak.
Den såldes sedan till Daniel en annan Saabnörd, fick nån p-skada och fick ersättning eller så skulle den lösas in.
Daniel köpte istället en BP av Schollin där han tog skinnet från "44:an" till och sen vet jag att Schollin köpte den av honom.
Oh btw, skinnet köpte jag av Schollin från 65k milarn
Inaveln är ett faktum
Skickat från min M2004J19C via Tapatalk
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Remmen gick faktiskt på övertid när jag sålde bilen.
Så den ska vara bytt rätt ”nyligen”. :-)
SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
http://www.garaget.org/lingua
Hmmmm....
Jag har jour, datorn är med och kanske det en bild lr 2 i telefonen, jag kanske skulle försöka knåpa ihop en uppdatering?
Wihoo!!
Helgen är räddad!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hej Konrad!
Det ser vi fram emot!
Mvh
Mathias
Konrad i slitna Saabar skönhet ser,
å på sin jour han oss stor glädje ger.
Text och bild från Rosvik,
på bilar som vart lik.
Blir som nya och alla önskar mer!
(Kanske inte poesi i kommunal poet-klass, men så är också mitt årsarvode något lägre.)
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Nu har ni nog fått vänta länge nog ^^,
Lite Cayennerött kanske?
Den visade sig ju ha lite andra fel utöver turbon.
Kaaaanske hittat varför bakluckan inte gick att öppna med knapp / fjärr.
Och ratten var ju ganska schleten.
Lika bra att byta den trasiga mugghållaren också.
Knappt nån skillnad alls...
Oljedoften från den läckande ventilkåpan som droppade ner på grenröret var "sådär". Byta packning stod alltså näst på listan.
Ser ju rätt bra ut för en 22år gammal T7.
Lite trix för att hålla packningen på plats. sen när man lagt på kåpan och fått i några skruvar så klipper man helt enkelt bort buntbanden.
Sen hann det bli kallt. Ingen värme på förarsidan. Bollocks!
Japp, axelbrott till blandspjället.
Inte alls kul jobb...
Blev en repsats från Speedparts.
Städad, försäljning närmar sig.
Letade upp en uppsättning 16" sommarhjul från en 9-3SS. passar bra tycker jag
Såld blev den, hoppas den får leva vidare några år nu, efter vad som ändå får ses som rätt många timmars jobb för att räddad den från skroten.
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Kablarna går fan alltid sönder just där på bakluckorna :/
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Vi fortsätter med 44an
Nya sommarhjul införskaffades, DPF rensades (lika tråkigt jobb som på 9-3an...) och även denna kulle få flytta vidare.
Städade ur den.
Trevlig bil som gick riktigt fint, "något" trögsåld dock :P men tillslut så var det en som hörde av sig, han behövde bil akut, då hans bil skulle lösas in. han tyckte om den och slog till.
- - - Uppdaterad - - -
Termosen har också fått lite kärlek.
Så var den anmärkningen åtgärdad.
När hösten närmade sig och temperaturen sjönk, så framträdde lite egenheter...
den startade inte utan motorvärmare om temperaturen kröp under ca. +8...
Batteriet var ju nytt, och inga större spänningsfall uppmättes i batterikablarna.
Byta startmotor alltså...
Blev att fixa det på jobbet en kväll.
Långt där nere sitter den.
Den "Nya"
Ny och gammal.
det skiljde ett år emellan motorerna. Naturligtvis var dom inte helt lika. fick bli lite kreativ, då jag inte ville klippa & klistra i kablaget på bilen.
Med ny startmotor så startar den så fint
Näst på tur, extraljusen fladdrade lite väl mycket, då dom bara var stagade i grillen. Så jag tilverkade stag som förankrar grillen med kylarbalken. det ska egentligen sitta en hel panel mellan grill och kylarbalk, men den saknas, och att köpa en ny kändes ovärt.
När jag ändå höll på så monterade jag 55W Xenon i extraljusen. dom r inte så blåa som det ser ut på bilden. valde 6k i färgtemperatur.
Jag har två fel kvar att åtgärda.
Byta koppling och tätning till lådans ingående axel, samt byta termostat.
Jag drar mig "en del" för dessa jobb....
//Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Bilar har ju en tendens att dyka på mig, så även denna gång.
En som jag hjälpt tidigare med felsökning hörde av sig å undrade om jag villa köpa hennes 9-3, då den inte gik igenom besiktningen pga, lysande airbaglampa.
behöver jag säga hur det gick?
Släpet hängdes på, och kosan styrdes mot Älvsbyn.
Med hem följde en -04 2.0t Vector i den underbara färgen Glacier Blue.
Utöver SRS-lampan så hade den lite annat som behövde kollas på.
Twinpipesystem från en 9-3SC passar "Sådär" på en sedan. särskilt när den dessutom inte har Aero 06-07 bakkjol.
Sen var AMP1 amputerad. (skulle visa sig sen att det var "lite" mer jobb än att återställa AMP1...)
Inne i verkstan för operation.
SRS-felkoden var avbrott till sidoairbag höger.
En amitiös och kreativ själ hade i jakt på den lysande SRS-lampan klippt bort HELA kontaktstycket till stolen, och lött dit ett annat kontaktstycke från en annan bil.
efter att ha frilagt SRS-styrdonen och grottat ner mig i elscheman i WIS så kunde jag konstatera att det inte var kontakt mellan ett stift vid styrdonet och motsvarande stift vid stolens kontaktstycke. MEN, det finns TVÅ kablar med samma färg. Gissa en gång om dom två var förväxlade?
Japp.
Fick bli skarvhylsor + förlängt kablage, därav att det ser tattigt ut... men funkar, det gör det, nu gick det att radera felkoderna i SRS-systemet.
Skygg bil, taninga hjul...
Testade att skruva dit 19" från A-traktorn.
Passar SJUKT bra
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Några veckor förflöt, plötsligt fanns det lite luckor i schemat. In me'n i verkstan igen, nu skulle AMP1 återinstalleras.
Å herregud....
Nytt kontaktstycke till AMP1 inskarvat. men inget ljud. hmmmm....
Var visst klippt kablarna för framhögtalarana också.
OCH framhögtalarna var slaktade för att det har varit monterat diskanter.
Loopad fiber. "inte riktigt" i enlighet med WIS anvisningar om radier osv...
Lampsladd... OCH bortklippt kontakt för original högtalare...
Sprängd SS....
Efter att ha klippt och skarvat alla klippt kablar, monterat högtalare i panelen + dörrar så var det ljud i framsystemet.
Lite interiör rekond.
Observera att tidigare ägare även byt från sportstolar till linear-stolar...
Fick skarva kablagen på hatthyllan också, samt såklart montera högtalarna.
hittade en uppsättning originalfälgar på fb marketplace
Med bra däck dessutom
Den har fått ett originalavgassystem (men utan mittenljuddämpare som saknades på denna) och på tisdag är det besiktning, håll tummarna...
//Konrad S.
Senast redigerat av -Konrad- den 2021-10-24 klockan 14:40.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Det dök upp en 900S på FB marketplace, i grannbyn, åkte å kollade på den.
Det gick ju ungefär som förväntat. Trots att den var sjukt schleten, stått 12 år på gräs....
jag köpte den tillsammans med Moritz, han behövde eltakluckan till sin -86 Aero.
När man inte får loss slangarna till oljekylaren, men äger en tigersåg :P
Som sagt, 12år på gräs, inte optimalt...
Vill nog ändå påstå att den har lämnat ifrån sig en hel del användbart.
Mot sista vilan.
RIP.
Svarta kombin jag hämtade i våras sågades i två, och bakdelen lämnades på skroten.
Skrotade en annan 9-5 också.
Fick ett paketerbjudande, inehållandes 2st 9-3ss.
Detta var den förta.
Den har legat på taket. sen har nån påbörjat reparation, men lessnat, sn har den stått utan bakruta och sidoruta ute på en åker några år. den är "lätt" äcklig invändigt... det kommer bli reservdelar av denna.
Den andra i dealen var en tidig 2.0t Vector -03. Cosmic blue. med diverse konstiga fel.
Ett av felen var att den gick väldigt ojämnt på tomgång, en tidigare ägare, som råkar vara en kollega, hade bytt kamtransmission och balansaxeltransmission, och han var rätt säker på att han kuggat en av kammarna fel.
Hittade en fil för att kunna 3D-printa fixeringsdon, så en annan kollega fick i uppdrag att printa dram dom.
Passade klockrent!
detta avhjälpte den oroliga tomgången, då avgaskammen stod ca. 1 kugg fel,
men den hade flera felkoder, och tidigare ägare hade bytt en massa, utan framgång. Så började forum-surfa, alla fel utom ett, var "antingen så är det detta, eller så är det styrdonet"
Letade fram ett styrdon ur gömmorna och klonade detta. vips! alla fel utom ett är borta
Kvar att fixa är att byta joniseringsmodul.
Detta är en tidig bil, nr. 749, byggd i augusti -02
Detta har jag inte sett på några andra -03or....
//Konrad S.
adam93, gbg, HeRmAN, Johan H, Mr_SunBear, pasn, Puttel, sportsedan, ztam
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
intervallupptdateringra är ju rulogt o så...
du kunde ju ha lossat slangarna till 900ans oljekylet på motorn.
bara du vet...
men men, jag får la göra det själv
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Vi tar väll å skriver om en bil som redan skymtat...
Jag FICK en 9000CD 2.0i -89.
Den är i riktigt bra skick, lite rost i dörrarna, men et får man ju på köpet med äldre 9000. just över 20k mil.
Snabbt raidades lagret och en uppsättning 16" Crosspoke plockades fram.
Nån tidigare ägare har klätt om innertaket i svart högtalartyg. men det får vara så
Mysig interiör
har pendlat nästan 100mil hittills med den, svårt att ta in att den är 32år gammal och veteranbil. den är riktigt tajt i chassi & drivlina och skrammelfri invändigt.
Det har blivit en bil som jag vänder mig om efter när jag parkerat, och spontanfotograferar utanför affären osv.
Vad ska jag göra med denna då?
Har en spännrulle till AC-kompresorn som måste bytas, och en främre vevaxeltätning som också måste bytas. annara vet jag faktiskt inte, jag behöver den ju inte, och jag har ändå alldeles för många bilar / projekt som pockar på upmärksamhet. Men den får vara kvar ett tag till, då den kostar 82:- / månad i helförsäkring, så är det ingen ekonomisk katastrof att ha den
Konrad S.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Verkstan då? hur går det med den?
jodå, jag och Svärfar har haft fullt upp.
Vi rev ner en massa bråte som satt spikat på väggen, 3-4meter upp...
Hela ytterväggen är nu kal
En bärande stolpe kommer behövas. så jag bilade upp golvet för att kunna gjuta en plint.
Armering.
Betong.
Man börjar ana vad som är på G.
Då var det avväxlat, kvar att kapa gamla stolpen.
I väntan på att betongen i plinten skulle brinna klart så började vi med ytterväggen.
Det tar sig!
Stolpen är borta och taket har inte rasat in :P
"My name is Itchy"
Varv 2 på G.
Mer isolering.
Plast.
Egentligen hade jag tänkt ha OSB-skivor bakom gipset överrallt, MEN... av nån jäkla anledning så har bygmaterial blivit SJUKT dyrt... jag gjorde en kundvagn på bygmax för denna väggen i maj, den var då på 13k. när jag la beställningen i slutet av augusti så blev notan 22k.... såååå, jag beslöt att endast ha OSB bakom gipset på de väggar som skulle vara exponerade..... (OSB-skivorna gick å 349:- / st aug-sep, för ett år sen gick samma skiva på 149:- /st...)
Gips.
Mer gips.
Färdiggipsat
Så skulle vi bara städa. vi tog ut en gammal garderob, i botten av den låg några gamla säckar med foder och råttlort. skulle ju bara sopa ihop lite och hälla i sopsäck, typ 3-4spadar....
men fick lite svårt att andas, så när det inte ville ge sig så blev det visst ett besök på akuten.
Blev huggen i armen :P
Och fick andas nå mirakelmedel. det hjälpte.
Lärpenning: använd mask. ALLTID när man håller på med sånt. även om "jag ska ju bara"...
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"