superfränt med panoramatak!
ser ut att passa formen bra också är den fastskruvad eller bara ditlagd?
superfränt med panoramatak!
ser ut att passa formen bra också är den fastskruvad eller bara ditlagd?
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Skapligt king! Tar du emot beställnigar?
På tal om innertaket tror jag egentligen inte det är några större problem.. Man får ta lite delar från Renault och lite från 9-5:an.
Så gjorde vi när vi byggde Sedanen till kombin.. Vi tog allt runt luckan från Opel plus lite i bakdelen och sen resterande delar fån Saaben. Sen fick man klippa och klistra lite!
Innan vi gav oss in på det trodde jag faktiskt det skulle vara det svåraste på hela bygget, men vilket resulterade i att det var relativt lätt ändå, absolut mycket timmar och svordomar vart det under protjektet, men tillslut vart det bra
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Riktigt coolt!
Dubbelhäftande tejp är inte förakta. Alternativet är ditlimmade kardborreband som håller den klädda ”pappbiten” på plats. Finns innertak i alcantara på betydligt dyrare bilar än Saab och Renault som delar av innertaket sitter fast med kardborreband.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Ta det inte personligt. Konstaplarna var nog bara avundsjuka för att de måste åka VW i stället för Saab.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Surt... =\ Överlast på släpet i sig, kroken eller för tågvikten?
Vägde de ekipaget?
Annars så väger bilen närmare 150kg mindre än tjänstevikt om du har tom bensintank. Urlyft batteri och reservdäck mm. hjälper också till lite. Säten har stor betydelse för den upplevda vikten.
Men framför allt så kan de inte gå på tjänstevikten om bilen saknar regplåtar, och bilen är ju uppenbarligen inte komplett ("delvis demonterad") om de saknas. Vid vägning, som åtminstone tidigare krävde att polismannen ifråga hade utbildning på det, så ska (eller åtminstone skulle) mätresultatet avrundas neråt till närmaste hundratal, så möjligheten att komma innanför legala värden är bättre än det verkar vid första anblicken.
Ytterligare en sidoeffekt av att plocka av regplåtarna är att man slipper att betala ev. trängselskatt om man råkar passera en biltull.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Släpet är lugnt, det får lasta 2200kg, är dragbilen som bara får dra 1800kg, nu räknade de bort 200kg från bilen på släpet pga ej komplett, men ändå väger släp+bil 2000kg.
Jo, det var ett alternativ, men då hade de tagit med att min lastbilsreggade 9-5 hade baksäte också.... De var ändå rätt schyssta i sitt bemötande, så enklast att erkänna i detta fallet.
Om den var delvis demonterad så behövs det inte mycket till förrän du kan klara dig vid vägning om du lastar en bil vars tjänstevikt+släpets vikt ligger på 2100kg Vid vägning så är det (om reglerna inte ändrats nyligen) Ok med 1899 kg i avläst värde eftersom det avrundas ner till 1800 kg.
Eller annorlunda uttryckt, om släp + bilens (verkliga) tjänstevikt ligger 250 kg över gränsen, ingen förare (-70kg) bensintanken helt tom (-50kg) och man lyfter ur batteriet (-15kg) och reservhjul+domkraft+verktyg (-15kg) så klarar man sig normalt under gränsen vid vägning - regskyltarna borta och att man inte medger något bör tvinga fram detta. Man får dock se upp med bilar som t.ex. vissa V70 där den verkliga tjänstevikten mycket väl kan vara mer än 100 kg mer än registreringsbeviset. Volvo åtminstone har haft (runt 2000) en del tricks för sig, man utnyttjade basmodellens vikt och gjorde några suspekta toleransavdrag. (Avslöjades när någon tidning testade maxlast på taket med oväntade resultat och kontrollvägde...)
- - - Uppdaterad - - -
Taskig sits...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Här är ett intressant bilsläp, väger bara 425kg, det går utan vidare att dra en 9000CS efter en 9000CS på B96 eller BE (en manuell normalutrustad 9000CS utan förare och tom tank bör väga c:a 1360kg utan att man plockar ut något alls), och lyfter man ur allt löst + regskyltar + sätena så kanske även en 9-5 efter en 9-5 vara på rätt sida gränsen vid korrekt gjord vägning (1899kg): https://www.blocket.se/orebro/Niewia...A_84771705.htm
Problemet kan väl vara att det kan uppstå en hel del irritation om man tvingar fram vägning, risken finns att de börjar leta andra småfel.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Mitt släp har tjänstevikt på 500kg, en av anledningarna att jag köpte det problemet är att 9-5 är tung, och får ändå bara dra 1800kg, så det är det som ställer till det.
I sommar kommer det ett långtidsprojekt som lär ta en hel del tid.
Har börjat prova ut diverse tillbehör till detta projekt 20190415_125258.jpg
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Arne 2226, Fral, Mr_SunBear, Namino, Niklas71, pasn, Puttel, whiskeycola, ztam
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
grattis till detta projekt :-)
ja denna typ av projekt tenderar till att lång tid, mycket lång tid.
även svårt och avgöra när projektet är färdigt.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Stort grattis!!!
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Gratulerar!
SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!