Söndag morgon med en kaffe och Konrads tråd . Dagen kan inte börja bättre. Grymt imponerad över dina jobb Konrad
Söndag morgon med en kaffe och Konrads tråd . Dagen kan inte börja bättre. Grymt imponerad över dina jobb Konrad
Grym uppdatering!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kul med kommentarer!
Det kommer mer uppdateringar, vi är ju bara framme i typ mars 2023 än :P
Tänkte köra en liten OT.
Under större delen av första halvåret så har jag "suttit i skolbänken" på jobbet.
Tuuuuung läsning.
Vad har jag då läst till? jo, Militär fordonsinstruktör, som en tiläggstjänst på min huvudtjänst (Som är flygtekniker). Tänkte dela med mig av lite fräna bilder från utbildningen
Från utbildningen "Avkärmad & släkt belysning samt körning med bildförstärkare" Det är ganska spännande att köra lastbil med helt släckt belysning på smala skogsvägar.
Fotat igenom bildförstärkare. Intressant att köra bil med, man har noll djupseende, så att avgöra avstånd är skitsvårt :P
Från förarbevisutbildningen på TGB16 "Galten".
Från Bärgningsutbildningen.
Full-diffat
Terrängkörning med lastbil. Sjukt kul!
TGB 16 i "sandlådan"
TGB15 redo för leran :P
GW 270 nersjunken till axlarna. tog några timmar at få loss den...
TGB16 i leran, tog inte lika lång tid att få loss :P
TGB16 & TGB17 (Unimog)
TGB16 i "terränglådan"
"Det lutar lite"
Lagomt till semestern så var det klart. Bitvis väldigt tung utbildning, men ibland undrade man om man verkligen får ha så kul på jobbet :P
//Konrad.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Grattis till avklarad utbildning till fordoninstruktör! Sedan kul läsning som vanligt, bilder är det som gör hela grejen eg så kul att du tar dig tid att plåta av medans du arbetar. ULUs kulör var nog svår att få till men bilen blev stilig i slutet bra jobbat.
Magiskt! Som vanligt
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Då tar vi en till uppdatering.
Hösten -22 hade jag köpt 2st 9-3, en og Aero (den finns det bild på tidigare i tråden) och en SS Linear -04.
Hämtade den på våren -23.
Som synes så har den varit av vägen. Men, inte rostig, motor & låda gick superfint, och AC'n blåste iskallt. Känns synd att skrota.
Hoppsan, det var nog därför bromsarna lät :S
Ett av de större felen på'n var att oljetråget var spräckt.
Här är tråget nybytt.
Dessutom så läkte vaccumpumpen som ett såll. men med ny packning & ny o-ring så blev även den tät.
Espresso-svart stötfångare skär sig lite mot stålgrått, så blåste färg på stöttan.
Blev ju ändå rätt okej med små medel
Blåste i ett steg1 i den, jäklar vilken skillnad i körkänsla sen köpte en kompis den.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
En kund ville sälja sin 9-3SS 2.0t Linear -05, som hade fått några 2or.
Ser ju någorluda ut utvändigt.
Invändigt, NOT SO MUCH! :S
Den döptes snabbt till snuskburken.
Operation avsnuska snuskburken inledd.
Kärscher Puzzi är fasen grejjer
inredningen blev nästan fin efteråt
En av 2orna var läckande styrväxel.
Plockade fram den avkapade 03an.
var riktigt bra ändå att byta styrväxel på ng9-3
En ordentlig tvätt på det!
Den åkte ut på blocket, då jag snubblade över en annan SS... mer om den senare :P
//Konrad.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Fan vad kul med uppdateringar! Läser med stor behållning
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Trevlig uppdatering. Man kan ju undra hur man kan låta sin bil bli så skitig som snuskburken var egentligen.
Hej Konrad!
Tack för trevlig uppdatering... som vanligt.
Mer mer mer
Mvh
Mathias
Riktigt imponerad över din ork Går att göra riktigt mycket när man kan lackera själv, tacksamt att få så bra resultat!
Och grattis till utbildningen!
Kul men feedback
sånt måste ju belönas :P
I maj så åkte jag och Melker till Folke_ och hämtade denna:
Vad är då detta? JO!
Denna 900Turbo16 -85 ägde jag är jag var 19, oh gick sista terminen på gymnasiet. Folke_ köpte den av mig där på våren, han körde hela sommaren ( Vi bytte till en helrenoverad topp på sommaren, då toppackningen gick.) sen till hösten så ryckte han in på I 19 i Boden, FoXCy ställdes av och han började bla. byta värmekran(tror jag det var, instrumentbrädan åkte ur iaf) men av randiga skäl & rutiga orsaker så blev den aldrig ihopsatt igen. den har stått i garage hela tiden. tillslut så blev det så att jag köpte tillbaka den.
Det ser rättså komplett ut, men vi fick riva lite för att få en del grejjer på plats igen.
såja! bara börja bygga upp igen
Lite provisorisk el för att kunna provstarta.
Melker assisterar
Frontplåten var uppkapad för större IC. men nu tänkte jag att det skulle bli mer original.
Nu börjar det likna en 900 igen
Med bilen följde en NOS frontspoiler (inköpt på festivalen 2007) den var dock till en 900i, så inga galler för oljekylare, men det följde ju med NOS sådana också
Jag monterade vita speedparts-glas när jag ägde den. tyvärr har högerglaset fått sig en törn, så är det någon som har ett sådant glas att sälja så köper jag gärna!
När Mattias (M.Broberg) sålde fälgar, så kunde jag inte låta bli, Turbo85 är inte supersexiga :S
16" MOMO skodda med 195-50/16"
På bilen sitter nya Bilstein B4 och Lesjöfors sänkfjädrar. Kapade 1/4 varv fram. Folke hade monterat allt bak, och på ena sidan fram, så jag hade det enkla jobbet att byta fjäder & dämpare högre fram endast.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Elhissen vänster bak funkade inte. tog isär motorn och lyckades motionera kolen (som satt fast) såpåss att motorn funkade UA igen
Ett problem som visade sig lite svårare än jag först trott, var att ien av flyttarna som bilen gjort, så hade den rostiga originalbakluckan hamnat på tippen. (När jag sålde de så följde det med en nylackad rostfri lucka, men utan innehåll) Detta medföre att jag inte hade nått lås, ingen belysning, ingenting. Jag hade i gömmorna en lucka från en Saab 90, så den har fått donera det som behövdes för att kunna stänga luckan ,och få belysning. MEN, jag behöver delarna som krävs för att få C-lås.
900 Sedan ser rätt klen ut bakifrån utan vinge :S
Vingen fanns dock kvar, så jag tejpade luckan och mätte ut vart hålen borde hamna.
Några småjusteringar (läs större hål) så passade vingen
Bakljusen lyste väldigt sporadiskt, men efter nån timmes kliande i skallen så lyste allt som det skulle
Då var det sågat i frontspoilern.
Köpte rostfri skruv, blev fint Valde att bara ta upp hålet för motoroljekylaren, och lämna högersidan orörd. Notera också den halva läppen. Även den är NOS (från festivalen -07) en högersida hade jag inte. Stort tack till William Westin som hittade en fin höger på saabmarknaden i Norrköping
Hagelbrakaren har hittat tillbaka (Folke_ körde ett tag med en japs-dämpare )
Fronten snart ihop.
ute i det fria!
Lastat för att åka till besiktningen, hade inte jättehöga förväntningar, då den hade en del "issues" efter 18års stillestånd.
Gick ju oväntat bra!
Firade med att fota utanför Delfinen
Första & sista turen för säsongen. Som synes så blåryker den en del. jag hoppas att det är turbo, och inte ventiltätningarna. Men har inte grävt djupare i det.
Det som ska hinnas med innan nästa sommar är:
-Byta styrväxel, då den som sitter är inkontinent och "hacking"
-klä om innertaket.
-Montera stereo.
-Byta (och lacka) höger bakdörr.
-Lacka höger framskärm.
-Lacka höger bakskärm (under list).
-Montera emblem på bakluckan.
//Konrad.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Najs!
Min första bil var ju en vit 900 turbo '83, tyvärr skrotades den typ 3 år efter att jag sålde den, lite trist, hade varit väldigt roligt att återuppleva den.
Blir f.ö lika irriterad varje gång jag ser saabs lösning med turbon och batteriet på dom där :P
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Riktigt trevlig 900 den där. Hoppas du behåller den och hinner använda den också.
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Riktigt gott stuk på den!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Kul uppdatering och med en og900 till på köpet. Det är inte ofta man får se plastskyddet över spridarna det var väl främst ämnat för US marknaden. Kul o se att några överlevt.
Hur tidiga var Saab med högt bromsljus eg detta är en 86 o har högt bromsljus.
Kul med uppdatering och kul kul med og900
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Stämmer in i kören, go' läsning och riktigt kul att se en klassisk 900 får känna lite utav ditt Saab-hjärta.
Coolt med en 4D sedan med 175hk-spisen, hur är maskinen om man bortser från röken, hur många hästar finns kvar?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2