Sidan 37 av 65 FörstaFörsta ... 27353637383947 ... SistaSista
Resultat 721 till 740 av 1289

Ämne: -Konrad-´s alla projekt.

  1. #721
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Ni är väl födda med skridskor där uppe eller är det en skröna ;-)
    I mitt fall är det en skröna :P jag lärde mig åka skridskor när jag var 24 :P men yngsta bonusdottern (8år) har spelat i två år nu, så snart åker hon 8or runt mig ^^,
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #722
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Grattis på namnsdagen Konrad ((=

    4 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #723
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Grattis på namnsdagen Konrad ((=
    Tackar tackar
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #724
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Tro det eller ej, men nu är det riktigt nära att alla projekt är framme i nutid :P

    I sommar så dök det upp en annons på en lokal fb-sida, en 9-3 som såg ledsen ut. Den måste såklart räddas!






    Annonsbilderna.








    Lastade den på släpet å drog hem den


    lyckades haka fast fronten på smörjbryggan när jag skull kolla hur den såg ut under....


    Fronten hängde ju på tre-kvart, tack vare mig, så det, tillsammans med ett nytt batteri blev det första att åtgärdas.





    Vad har den då för fel?
    Förutom rosten i höger bakskärm, som beror på dålig reparation i bilens tidigare liv. (Höger bakskärm är bytt, men bevisligen är jobbet undermåligt utfört...)
    så är en handbromsvajjer av, Airbaglampan lyser, det är hål i förarstolen, den ger bara GLT, det är hål i ac-kondensorn. och lite smågrejjer.

    Znorc skrotade en 9-3 full med godis, råkade impuls-köpa ratten av honom :P


    Kärlek


    Originalratten var ju "sådär" :/


    Såja!

    mer än så har jag inte hunnit med. Men jag har fått tag på en rostfri bakskärmkant iaf. En kollega byggde folkracebil på en ng900 2.3i coupé, så mot att jag breddade skärmarna så fick jag skärmkanterna och en hel kondensor

    //Konrad S.

    8 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #725
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Justja, glömde skriva info om bilen :P Det är en 2.0T -98 185hk, alltså T5. Bilen har full Viggen-optik, Inredningen är från en -02 Aero. Någon har nån gång kostat på den ordentligt! Bilen har i dagsläget BSR steg1. Det ska BORT. sitter ett 2,5" Catback-system på. Några okända sänkfjädrar. Den har iaf potential att bli riktigt fin igen Och jag älskar färgen!

    4 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #726
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Instämmer angående färgen, gör sig riktigt bra med Viggen optik! Är det "261 Green silver pearl"?

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #727
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Vad kostar den ready to go?

  8. #728
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Vad kostar den ready to go?
    de vette katten :P har inte riktigt bestämt vilken nivå jag ska lägga ribban. Men det lär märkas här när den närmar sig färdig vi får diskutera då
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  9. #729
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Snygg 9-3:a Kommer bli grymt

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #730
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    för cirka ett år sedan fick jag ett ofrivilligt projekt på halsen, min lillebror köpte mammas sambos 9-3sc, och skulle spledes sälja den 9-5 han köpte av mig för en massa år sedan. Han fick inte sålt den, så jag råkade i ett svagt ögonblick säga att jag kan köpa den. Så blev det. Fan...


    Så såg den ut för några år sen, när jag precis hade lackat bakskärmarna. sen dess har den bla. blivit nycklat utefter hela sida....

    Bilen då, det är en -00 2.3t med taklucka, den började sitt liv på motorlabbet i södertälje, När den sedan såldes av ANA hade den redan fått B235R-motor. den köptes av en kille som då jobbade på SDCC, han faceliftade den till Aero04 utseende in & utvändigt.

    När jag köpte den för en massa år sen var motorn skrot, och bilen allmänt risig. Jag bygde ihop en B234/5 motor, alltså standard T5 botten och T7 topp. fixad lite smågrejjer, sen köpte brorsan den.
    efter det har jag lackat båda bakskärmarna, bytt kulleder och bussningar i bakvagnen, bytt bromsar bak och lite annat småpyssel.

    Bilen ställdes hos vår far, i väntan på bättre tider. Det var dumt.... Helt plötsligt fick jag JÄTTEMYCKET merarbete...




    Pappa råkade backa på den med L70'n. på telefon så sas det at det vara var rutorna. vid egen kontroll så visade det sig vara "lite mer".




















    Tog in den i garaget å tinade upp den, för att kunna utvärdera skadorna. Vänster sidobakruta, Vänster D-stolpe, baklucka samt bakruta är kass.
    Varje normal människa hade slaktat den och försökt minimera förlusten.



    Men jag är bevisligen inte normal... Jamenar, Scarabégrön, taklucka, ljus inredning, AS3, den är ju typ perfekt!





    Den innackorderades under tak hos en kompis i väntan på ännu bättre tider.


    En donatorbil befriades från sidoruta och D-stolpe.




    Ny D-stolpe.

    Längre än såhär har jag inte kommit, och egentligen är det vansinne, med tanke på att jak kommer behöva lacka nästan hela bilen för att få den representabel, och i slutändan är det ändå "bara en 9-5" från -00, ingen verkar vilja betala för en sån, men, allt man gör kan inte vara rationellt.

    //Konrad S.

    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  11. #731
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Ja du hör ju, specen styr Grymt att du orkar fixa den!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  12. #732
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Den är sååå snygg i den färgen

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #733
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931
    Sånt sjukt ös på dig haha! tänk om man själv hade 1/5 del av drivet skulle jag få massa gjort.

    Ett nöje att följa tråden som vanligt

    3 användare gillar detta inlägg


    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  14. #734
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Kan den 9-5:an verkligen vara så svårsåld? Okej att det är en gammal bil, men som du säger - den är ju perfekt i övrigt! Det kan inte bara vara jag som skulle kunna tänka mig äga den. Det är väl såklart priset som avgör, men här på forumet där folk kanske förstår varför den är speciell borde den väcka ha-begär. Det finns inte så många kombis med den utrustningen och prestandan. Och vill man ha SAAB (som man sig bör) så smalnar spannet ännu mer.

    Jag vill också passa på att tacka dig för allt jobb du lägger ner och att du orkar dokumentera det här i tråden! Det är såna här projekttrådar vi behöver i novembermörkret.

    6 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  15. #735
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det är en skön störning du begåvats med.

    6 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #736
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Sån respons måste såklart premieras

    Om det inte har framgått med all tydlighet ännu, så är de lokala köp & Sälj sidorna på FB farliga....


    Den bilden i en annons, i princip ingen mer info, budstart 500:-
    Så jag la ett bud på 500:-

    Det gjorde ingen annan....


    Åkte å mötte säljaren, hade dåligt samvete, 500:- kändes som rena rånet....
    Väl där så kom vi på att fråga om det fanns sommarhjul, å det fanns det, så jag bjöd 1000:- för dom. det ville hon inte gå med på, max 500:-, så för 1000:- var jag nu ägare till en 9-5sc Linearsport 2.0t BioPower -06. I förvånansvärt bra skick, minus krockskadan, och...




    ...delar av inredningen.


    Väl hemma så kollades det lite närmare på skadorna.




    Inget vitalt är skadat, krocken har tagit ovanför krockbalken, den här går ju att laga utan större problem Här ska räddas!!


    Börjar med en liten tvätt


    Såja! riktigt prydligt



    Strategin som tänktes fram går ut på att hitta en donator i rätt kulör, och att försöka laga den krockade så billigt som möjligt, målet är så nära gratis som möjligt i slutändan. Detta genom att sälja delar jag inte själv behöver från donatorn. (tyvärr saknades redan turbo, tändkassett och motorstyrdon på donatorn, (vilket jag inte visste om vid köpet) så där är det ju typ 2k i delar som saknas)

    En donator i rätt kulör hittades i rättvik, av alla ställen.... 5000:- var prislappen på den.


    Av naturliga skäl så tog det ett tag att organisera hämtning, men det sammanföll med att Weggen köpte min bruna 99a, jag skulle jobba i Ronneby, och 99an skulle ändå transporteras ner. så på väg hem hämtades donatorn i Rättvik.


    Spräckt kolv, har denna råkat ut för...


    ...men det är inte så konstigt när man ser vad det står på bakluckan... Death by Nordic. (hittills alla T7 jag stött på med kolvhaveri har haft nordic-program....)


    Väl hemma.

    Men, hade det inte varit smartare att byta motor i denna, ta motorn från den krockade? jo, MEN den krockade har gått i Norrbotten hela sitt liv, och är en av de finaste 06+ jag stött på vad gäller rost, sen har den bara gått 19k mil, mot 28k för haveristen. (dessutom är det tråkigt att byta motor, och roligt att fippla med plåt )


    Börjat plocka diverse vitala delar från den.


    Krockade inkörd i garaget, let's börja




    Förutom kylarbalken så kommer jag att få byta lite plåt här.


    Men först ska det riktas, kolla vid hålet, där ser man ett veck.


    Och såhär långt har jag kommit i dagsläget.

    //Konrad S.

    10 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av -Konrad- den 2018-11-14 klockan 22:01.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #737
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Ja du vilket engagemang

    Men vart lite orolig de du så om Nordic .. har haft deras program i en 9-3 ss och hört bara gott om dom. Och tanken är att dom ska hjälpa mig med min 9-5 sc .. men trasig motor är man ju inte sugen på

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  18. #738
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    -Konrad-´s alla projekt.

    “Death by Nordic”

    Snälla vad är detta för nivå?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  19. #739
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Ja du vilket engagemang

    Men vart lite orolig de du så om Nordic .. har haft deras program i en 9-3 ss och hört bara gott om dom. Och tanken är att dom ska hjälpa mig med min 9-5 sc .. men trasig motor är man ju inte sugen på

    Saab 9-5 OG Biopower -07
    Med risk för att fler upplever att jag kliver nån på tårna: Det är skillnad på Nordic tuning Dalarna, och Norrköping. Norrköping skulle jag aldrig vända mig till, och det är baserat på att jag upplever dom som rent ut otrevliga de gånger jag varit i kontakt med dom.
    Robban i dalarna har jag inget otalt med, han är duktig på det han gör, jag personligen anser att han hade tjänat på att bygga sitt eget varumärke.

    De bilar jag hittills reparerat eller skrotat pga. kolvhaverier har haft Nordic-program. Det är fakta. Och jag anser mig ha så pass stor kunskap vad gäller mappning att jag iaf. kan avgöra felorsaker: att ställa ner spikkänslighet samtidigt som man begär mer luftmassa på sina steg1 än vad övriga konkurenter gör på sina steg3 innebär att bilarna går som svin. men på bekostnad av driftsäkerhet.
    Jag tänker inte ge mig in i debatten om vilken trimfirma som är bättre eller sämre, då det verkar vara minst lika känsligt som att predika om kristendom vs. islam.
    Jag bygger mina påståenden på erfarenhet, både av de bilar & mjukvaror jag dissekerat, och på personlig kontakt med herrarna i Norrköping.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av VitAero Visa inlägg
    “Death by Nordic”

    Snälla vad är detta för nivå?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Allt är inte blodigt allvar, men jag står för mitt påstående att alla T7-bilar JAG varit i kontakt med som haft spruckna kolvar har haft programvara från Nordic.
    Vad gäller min nivå, så har du läst alla 37 sidor så har du nog hunnit bilda dig en uppfattning om vilken nivå jag ligger på.

    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  20. #740
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Hur gick med L70:in som backade på -00an blev den skrot eller gick den att rädda?

    6 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Projekt: Skitsnabb. 9-3SS 2,8T
    Av Phed i forum Projekt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 11:55
  3. Svar: 296
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •