Sidan 2 av 65 FörstaFörsta 12341252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1289

Ämne: -Konrad-´s alla projekt.

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-

    Det låter som att nån egentligen skulle vilja köra 9-3 2,3T BioPower istället för V*lvo V50 D3

    Du har helt rätt i vad som saknas, men det får bli nästa ägares uppgift att fullborda mästerverket

    //Konrad S.
    Det är faktiskt en D2...den är ju röd iaf.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  2. #22
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    klockan 09:00 imorrn så är det besiktning av 9-3an...
    Jag tror dock inte att den kommer gå igenom, då en servoslang behagat börja läcka en ansenlig mängd olja...
    Sen så har jag troligtvis en trasig lufttempgivare, då den tänder CE med jämna mellanrum, så nu ska jag testa med givaren från 9-5an. Håll tummarna!

    Men jösses vad rolig den blev att köra med B235R sen att väghållningen inte riktigt lever upp till effekten är ju en annan sak den går som ett riktigt troll!!!


    Erik: Förlåt för att jag skröt upp din våffla
    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #23
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    9-3an besiktad UA
    endast en kommentar på oljeläckaget, då jag sa att en slang är beställd, men att jag upptäckte det i förrgår. trevligt med människor som går att resonera med
    Jag kan varmt rekommendera Carspect i Halmstad iaf, bra proffsigt bemötande!
    (dessutom visade det sig att jag inte var inbokad idag, utan måndag NÄSTA vecka, men dom löste det ändå )

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #24
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    9-3an besiktad UA
    endast en kommentar på oljeläckaget, då jag sa att en slang är beställd, men att jag upptäckte det i förrgår. trevligt med människor som går att resonera med
    Jag kan varmt rekommendera Carspect i Halmstad iaf, bra proffsigt bemötande!
    (dessutom visade det sig att jag inte var inbokad idag, utan måndag NÄSTA vecka, men dom löste det ändå )

    //Konrad S.
    Grattulerar, byta slang sen upp till försäljning nu eller?

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    [quote=M.Broberg]
    Citat Ursprungligen postat av "-Konrad-":172id52f
    9-3an besiktad UA
    endast en kommentar på oljeläckaget, då jag sa att en slang är beställd, men att jag upptäckte det i förrgår. trevligt med människor som går att resonera med
    Jag kan varmt rekommendera Carspect i Halmstad iaf, bra proffsigt bemötande!
    (dessutom visade det sig att jag inte var inbokad idag, utan måndag NÄSTA vecka, men dom löste det ändå )

    //Konrad S.
    Grattulerar, byta slang sen upp till försäljning nu eller?[/quote:172id52f]

    +1

    Säger också grattis
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    9-3an besiktad UA
    endast en kommentar på oljeläckaget, då jag sa att en slang är beställd, men att jag upptäckte det i förrgår. trevligt med människor som går att resonera med
    Jag kan varmt rekommendera Carspect i Halmstad iaf, bra proffsigt bemötande!
    (dessutom visade det sig att jag inte var inbokad idag, utan måndag NÄSTA vecka, men dom löste det ändå )

    //Konrad S.
    Grattis!! Hoppas att det är nån med förstånd som köper pärlan, så att den inte går tonårs-döden till mötes!
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  7. #27
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Grattulerar, byta slang sen upp till försäljning nu eller?
    Äh va fan den gick ju igenom besiktningen så då behövs det ju inte bytas någon slang
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #28
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Jag har nu äntligen lyckats byta den f ö r b a n n a d e slangen... Maken till svårbytt var länge sen jag upplevde... Den var förvisso trixig att demontera, men att sen få dit den nya krävde en skopa tålamod, två mått svordomar och en massa rivsår på armarna. Men nu är den iaf bytt.
    Jag passade på idag att montera träpanelen som jag köpte samtidig som slangen, det blev kanonbra, borta är den trista gråa looken

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Ta och testa den röde 9-3an på Sviestad nu på söndag vetja så får vi se vad den går för
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  10. #30
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Ta och testa den röde 9-3an på Sviestad nu på söndag vetja så får vi se vad den går för
    Tyvärr är jag på väg hem till Norrland då det är lite trista familjeangelägenheter som kom ivägen :/
    Annars hade det varit en given träff
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  11. #31
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Inte mycket aktivitet i tråden, men lite har hänt i det riktiga livet.
    Det blir ingen bildupdate denna gången, då alla bilder ligger på en annan dator.

    Börjar med 9-5an: Jag beställde nya kulleder till bakvagnen då den gnekar, dagen efter att Speedparts skickat dom så hittade jag (lr, ja, M.Broberg hittade en annons med coilovers, i samma annons så såldes det mer grejjer) bland annat en komplett, renoverad och pulverlackad bakvagn, den köptes såklart, dock inte Coilsen, då jag inte vill förstöra komforten.

    Sen håller jag lite koll på kylvätskan då den för två dagar sen tyckte att det var en bra grej att trycka ur sig vatten... precis som den gjorde när toppackningen for... men, peppar peppar... det verkar ha varit en engångsgrej.

    9-3an då: Den köptes av en kompis, så i helgen monterades en ny Viggen-koppling och sen skrevs ägarbytet.

    99an:vänster framskärm är tennad, spacklad och klar. Höger framskärm är tennad, slipning pågår. Resterna av asfaltsmattan är borttvättad.
    Lackering är bokad, nästa vecka åker den till www.paintitab.se och sen åker jag på semester sen har jag sett ut fälgar (ja, original ska också finnas som alternativ såklart )

    Pundar-DeLuxen: Den var det ingen som ville köpa, då den var för ful ^^, så den har fått smaka på sprayburk på dörrar och bakskärmar under list, och höger framskärm, blev iaf bättre än innan.

    9000 Aero'n: Den har fått ny kylare, den körs nu (igen) av min far därför att:

    9-5 Aero'n: har börjat låta illa från motorn (troligtvis vevlager) >< så den måste göras nått åt. (Detta är då den blåa som byttes tomatlåda på, som sen min far bytte till sig mot 9000 Aero'n)

    //Konrad S.

    EDIT: jag fick tag på en front till 9-5an som jag satt kapen i

    Bra pris vara det också.... gratis....

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #32
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Det e tur du inte har många bilar o hålla reda på

  13. #33
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Det e tur du inte har många bilar o hålla reda på
    mja.... Jag kanske borde skära ner lite?
    Herman skulle också behöva lite kärlek ><

    Fan...

    Jag TROR att jag vet vart mina pengar försvinner iaf ><
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #34
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    ÄNTLIGEN!
    är 99 Turbon på lack! nu slipper jag se den på 8 veckor
    Det finns en hel drös med bilder på de arbete jag gjort, men det blir rätt ospännande bilder på spackling... Dom kommer dock småningom.
    Däremot så finns det otroligt många bilder från dagens resa till lackeraren då M.Broberg följde med och han hade med sig sin nya kamera han kommer lägga upp lite bilder imorrn...

    Sen har jag dragit på mig ytterligare en bil ("men va fan skulle jag gjort?! Jag fick ju panik!") garagegrannen kom och erbjöd en 9000 A50 2,3t -97 med som han sa kass växellåda, automat råkar det vara. jag kikade lite på den, noterar fin ljus inredning, ROSTFRIA framskärmar, nya bromsar, bra däck och CD-spelare, och frågar om priset, den var BILLIG! jag har forskat lite i beteendet på lådan och med 99% Säkerhet så är det guvenörstätningarna som är trasiga, varken dyrt eller särskilt svårt mao Dessutom så efter att jag köpt den och stoppat i ett batteri så visar det sig att klimatanläggningen kyler kalasbra!
    Amestyst metallic heter färgen, kan nog bli supersnygg efter en polering

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  15. #35
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: -Konrad-´s alla projekt.

    Då vare picture time då asså

    börjar från början, Konrad kom och hämtade upp mig hemma hos mig vid halv 3 tiden




    Han hade förberett resan med det bästa som finns - Fika



    Då var vi på väg alltså. Dragbilen är en rolig historia, 1988as 900i 8v med fruktansvärt lite rost för milen och ett avgassystem som slutade precis innan bakaxeln. Det lät rätt så jävla mycket hela vägen som blev cirka 36 mil


    Extremare form av ecodriving, såkallad Hyperdriving nerför Hallandsåsen


    liten paus i skåne


    Passagerare nr 2


    Äntligen framme efter 18 omskakande mil




    Vid sidan av vägen fick vi syn på den här


    Visade sig vara ett litet flygmusem med massa grejjer (jag är inte sådär hajj på flyggrejer, Konrad kan säkert utveckla)




    och då slutligen, såhär kan det se ut om man svänger för hårt i en vänsterkurva

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: -Konrad-´s alla projekt. 99 Turbon på lack, ny 9000 A50

    Ser ut som att det var en trevlig roadtrip!
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  17. #37
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt. 99 Turbon på lack, ny 9000 A50

    Okej!
    Dags för lite update...

    Jag börjar med 99an.


    Motorn, bottendelen är ett fabriksrenoverat shortblock från saab och toppen ska vara ny.


    Ett av avstegen från original


    Då börjar det mödosamma jobbet, här är grundfärgen bortslipad för att kunna tennspackla.


    tenn.


    Finspackling efter att tennet slipats.


    Slipat, klart för grundfärg.


    Grundat.


    Höger fram.


    Tenn.


    Spacklingen hanns inte med att fota, grundat och klart här.


    Höger bak, Tennat, slipat och finspackling pågår.


    Vänster bak, tennat och slipat.


    En finspacklat, Då Halmstad tydligen hade regnrekord och mitt garage råkar vara i en gammal svampodling så blev luftfuktigheten "lite hög" så jag fick problem med att spacklet inte härdade... Så lackeraren tog på sig att fixa kvarvarande spackling.


    Nya takluckan grundad och kittad efter att M.Broberg blästrat den lilla rost som fanns i falsen.


    Igenlaggda hål på dörrarna, då dom hade hål för de äldre speglarna. Tennad skarv under vindrutan.


    Klar.


    Ny tanklucka


    Off to the paintshop

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  18. #38
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt. 99 Turbon på lack, ny 9000 A50

    9-5an


    Sneak-peak på påbörjat projekt.

    annars så ska den få en renoverad bakvagn nu under veckan som kommer och hålen i taket ska svetsas igen, samt att huven och bakluckan ska göras klar för lack.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  19. #39
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt. 99 Turbon på lack, ny 9000 A50

    Nya projektet: 9000 2,3t A50 -97











    Utöver att fixa automatlådan så ska rosten i nederkant av bakluckan fixas och hela bilen få en ordentlig polering av någon kunnig.

    //Konrad S.

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  20. #40
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: -Konrad-´s alla projekt. 99 Turbon på lack, ny 9000 A50

    Vad som hittills hänt på semestern då?

    Först lades en massa tid och pengar på pappas 9-5 Aero som börjat knacka.
    Jag tog ner tråget, inget spån, inget speciellt kladd (för att va en T7 iaf) lagerytorna var fina, men vevlagren lite småslitna, så dom byttes, liksom hela transmissionssatsen, då kamkedjespännaren var ute 20mm (max är 21mm och byte rekommenderas vid 15mm)
    dessutom byttes alla ventiltryckare då en teori var att en sådan klappat ihop.
    Det gav ingen skillnad, knacket är kvar... Troligtvis en spräckt kolv, dock inget övertryck i vevhuset...
    Så den är nu såld till en kompis som har tid och lust att fixa, då jag räknade ut att den var ungefär lika stor förlustaffär att fixa som att sälja trasig... då lägger jag hellre tiden på nått annat

    Efter den då? vad gjorde jag då?

    Jo, min trogna Pundar-Deluxe fick lite omvårdnad!



    Vid inköpet för ett år sen.


    Vid inköpet för ett år sen.


    Efter att min far fått låna...


    Efter att min far fått låna...


    Då den trasig dörren inte riktigt passade längre och gav en massa fina vindbrus så byttes den mot en grön dörr från en reservdelsbil... Detta skedde i oktober...


    Den vid inköpet trasiga stötfångaren byttes mot en hel som råkade va grön och extraljus hittade dit. Detta skedde i Januari... Resterna av frontspoilern som hängde där vid inköpet försvann när min far hade lånat den...

    MAO den såg förjävlig ut, och inte blev det bättre av en blandning av plåt och aluminiumfälgar...


    Sagt och gjort: En uppsättning risiga 16" fälgar grävdes fram ur gömmorna och fick en dusch vit Biltema fälgfärg.

    Höger framskärm fick en dusch svartfärg från sprayburk, och all plåt under midjelisten fick först body och sedan svart sparyburk.


    Stötfångaren demonterades....


    ....Och fick en dusch svart lastbilsfärg med spruta...


    ...så även en bättre begagnad CS-dörr som även den fanns i gömmorna (den gröna var från en CC = midjelisten passar inte)




    Kusinen sattes bryskt i arbete att återmontera stöttan, ivrigt påhejjad av min schäfer Famla.




    Allting utom dörrstoppen i denna dörren ska flyttas över till den nya dörren.


    Klart!


    Även en frontspoiler monterades! Jag skickade denna bilden till ErikR och blev genast lite mobbad för att jag inte tvättat resten, kontrar då med att jag ALDRIG tvättad den bilen mer än att jag soplat av den med kallvatten 2gånger

    Så: en grundlig (nåja) tvätt senare så kunde nästa vansinne påbörjas


    igårkväll började jag såsmått att polera bilen med Biltemas ColourCleaner och maskin (endast det bästa är gott nog )

    Den bilden skickades till ErikR med texten: "You can infact polish a turd"


    Idag polerades resten




    Inte allt för illa med tanke på de 2 timmarna nedlagda på "poleringen"

    Den är ju fortfarande inte i superskick, bakskärmen är tex. fortfarande skrynklig, liksom väster framskärm och det är en hel del lacksläpp, dessa ska dock fyllas i under veckan, på det hela taget så lyftes helhetsintrycket på bilen 400% ändå Nu slipper man ju tom skämmas

    //Konrad S.

    Justa: som avslutning kan jag avslöja att jag bokat besiktningstid till Herman, så snart ska även han få vakna ur idet

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Projekt: Skitsnabb. 9-3SS 2,8T
    Av Phed i forum Projekt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 11:55
  3. Svar: 296
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •