Håller med snyggare utan rails. Sen fram med svetsen så fixar du den med
Håller med snyggare utan rails. Sen fram med svetsen så fixar du den med
Vilken monsteruppdatering! Alltid kul att se riktigt hantverk
IKEA Underverk? Våra trumhinnor överlevde lite över 1år innan vi skruvade bort den och köpte en annan köksfläkt. Nu kan vi prata med varandra och laga mat samtidigt . Får hoppas de uppdaterat konstruktionen sen vårt inköp.
Spar kvittot.
Senast redigerat av axelsson den 2024-09-30 klockan 14:17.
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Galen uppdatering, alltid lika kul att läsa!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
I samband med byte av ett bromsok bak, så målade jag alla oken, slipade även rosten på skärmarna å penslade på lite svartfärg.
Bytte även hjullager höger fram, och servade den.
Den må va ful utvändigt, men tror det var länge sen nån såg en så tät Z19DTH :P
Bytte även AC-kondensor. beställde en ny Valeo från autodoc. den passade dock inte.... så fick montera dit en begagnad som jag sparat istället.
Sen var det dags att ge sig på insidan. Ha nu i åtanke att min pappa haft den sen 2013, han drivit jordbruk & mjölkgård och att den varit degraderad till andrabil/företagsfraktare de senaste 5åren.
Halva förarstolen rengjord.
Rengjord och insmord. Använde interiörrengöring från PS Kemi och impregnering från Koch-Chemie.
Dammsugit, kört med Tornadopistol och dammsugit igen. och igen.
Passagerarstol före & efter.
Tycker nog att jag lyckats rätt bra med interiören. Så länge man slipper se utsidan så är den riktigt trevlig att köra :P
Den arbetsinsatsen avslutades med att -Mackan-isera den med ett steg1 med avstängd EGR. Nästa uppgradering blir att lägga in mackans mjukvara i växellådan, kommer VERKLIGEN inte överrens med originalprogrammeringen av lådan....
Bonusbild :P
Bonusbild :P
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Mu var det hög tid att ta tag i röda BioPower'n.
Inne i verkstan igen.
Riktad framdörr.
Tennspacklat, inte slipat.
Bakskärmen hade ju tyvärr blivit "lagad" av nån klåpare tidigare i bilens liv...
Renslipat.
Skitdåligt...
Inte särskilt rakt nej....
Dörrar fördigriktade, spacklade och slipade.
En kompis från fordons på gymnasiet kör numera lastbil å råkade bli ståendes hos oss för nattvila. han har varit borta från karossjobb i 18år, så han var sugen på att hjälpa till. sagt å gjort, han fick ansvar för bakskärmen. här har han riktat och håller nu på å tennspackla.
Medans jag gav mig på högersidans skador.
Tennat.
Slipat.
Tog loss original fjäderben höger fram, slipade ur tornet från ytrost, målade med epoxi, sen rostskydd innan jag slutligen skruvade dit ett flångnytt originalben för sportchassi.
Inbackad i boxen.
Demontering pågår.
Slipgrund.
Slipgrund slipad.
//Konrad.
Senast redigerat av -Konrad- den 2024-10-02 klockan 09:51.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Basen lagd.
Klarlack B)
Avmaskerad
Nytt original huvemblem.
Sidokjolar, framskärmar och backspegelkåpor lackade, och strålkastarna klarlackade.
Rostskyddat ordentligt på insidan av skärmarna.
Samma här.
Ihopmontering påbörjad.
Ny regplåt, monterad med dubbelhäftande tejp.
Bytt ut de svarta listerna mot silver.
Släpade fram ett slaktoffer som fick släppa ifrån sig spolarvätskebehållaren.
Monterat.
En första provtur
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Stötfångare måste man ju ha.
Moritz hade skaffat denna som han ville ha på.
Visade sig dock vara sprucken.
och "lagad" med insmälta metallstift.
Här har jag plastsvetsat.
Slipgrund på fram & bakstötta.
Gav mig på inredningen medans sligrunden fick härda.
Skulle ju montera inredningen från en A60, och den inredninge hade elstol på passagerarsidan och minne på förarsidan.
Skarvat in mig på i-bussen till höger bakdörr för förarstolens bus-kommunikation.
Passagerarstol monterad.
Baksäte monterat.
Och förarstol monterad.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Magiskt! Blir ju som ny igen!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Otroligt jobb! Du har verkligen fått in snitsen på plåt & lack nu
Varför ska man ta det lugnt och inte göra just ingenting när man kan starta massa projekt i garaget och förlänga livet på kulturarven och dona om i hemmet. Valet är ganska enkelt för någon iaf. Kul uppdatering och efterlängtad av många kan jag tro inklusive mig. Den og900 cabben var bra rostig alltså jösses man märker att ett plåttak ha en finfin funktion som inte en öppen bil med tygtak har. Ska bli spännande att följa den. Ja även de övriga projekten givet, hoppas du får snurr på ng9-5:an så småningom. Vad ska du ha nu som ersättare till Multisatan bussen som är såld? Det känns nästan som att ng9-3 försvinner snabbare än og9-5 då de rostar bort. Tråkigt även om jag gillar og9-5 mer än just 9-3orna. Som de övriga redan nämnt vilket jobb och mycket jobb du lägger med på allt du tar dig för. Cred!
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-10-02 klockan 14:50. Anledning: TT klippte bort texten.
Den röda kommer ju bli så jäkla läcker!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Otroliga uppdateringar, som vanligt!
Tackar för allt beröm
vi fortsätter
Stötfångarna lackade.
[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=1391&image=2948535][/ur]
Lackade sargarna 172H, blir förvånansvärt likt original.
"Vanudå?? har han helt tappat förståndet??"
Fick lite brottom här, monterade stötfångarna OCH inredningen kvällen innan besiktining, var klar vid 02-tiden...
Första provturen blev till macken för att ge den lite ny mat.
Besiktning. Med beröm godkänd B-)
Kort därefter så klipptes buntbanden som höll regplåten, och denna hittade dit
Klart man måste ha en sån på sin ng9-3!
Det finns "Vissa" likheter :P GWE är ju min gamla TTiD, som en kompis, tillika kollega äger nu.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Näst på listan över saker som skulle dit.
Ljuddämparna kommer från en Griffin TTiD och det är monterat grövre utblås på dom.
TTiD-dämparna gav ett riktigt trevligt ljud!
Service! Visade sig att den gått typ 230mil sen senaste storservicen, så byta stift och luftfilter var kanske lite onödigt :P
Så var det monterat nya dubbfria vinterdäck på 17" fälgarna.
Dags för roadtrip!
Stopp för natten hemma hos pappa.
Resans destination var Sundsvall, där jag skule möta upp Moritz Breitbach. Han skulle ta över fodervärdsskapet på denna, och jag skulle hämta MultiSatans ersättare. mer om den senare :P
Måste erkänna att jag känner mig rätt korkad som säljer den, när den blev så sjukt trevlig, men den kommer få det bra hos Moritz och jag slipper ha dåligt samvete över att plåga den saltet på E4, där får HRX fortsätta slava.
//Konrad.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Otroligt bra blev den!!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Mera vi vill se meeeeeera. Den röda 9-3an blev jäkligt fin med trubinhjulen. Bra jobbat med den.
Grymma uppdateringar i vanlig ordning!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
nu kör vi en gott & blandat :P
Under våren så har jag vidareutbildat mig lite till.
Inte varje dag man trimmar ett hus.
-mackanized- till farsans husbil. blev STOR skillnad. (Fiat Ducato 2.3 -0 typ +40hk / 100Nm.
Har hunnit skrota 2 bilar, denna 9-5, och en og9-3.
Okej, Schlyngeln har jag ju nämnt tidigare i förbifarten. Här kommer en närmare presentation.
Tillåt mig presentera Försvarsmaktens Sino. han har precis fyllt 2år och är en riktig schlyngel (som synes på första bilden)
Vi är fodervärdar till honom, och han är tjänstehund på F 21 och när han är färdigutbildad så är tanken att han ska användas till att utbilda värnpliktiga hundförare.
Han bor hos oss på heltid (för alltid är tanken) förutom när han ska användas till ovan nämnda utbildning.
Lillsläpet behövde sommarfälgar. (la dubbdäck på originalplåtisarna)
och varför välja nått tråkigt när man kan göra nått kul?
Lite stretch...
Så blev det. Klart nöjd!
FoXCy fick inte den uppmärksamhet under vintern som jag tänkt. Men jag har iaf kört kring 100mil under sommaren med den.
Störde mig lite på hålet i brädan där det suttit en laddtrycksmätare, så jag monterade en som blivit över nån gång. Hade dock velat a dit nått mer tidsenligt...
Melker älskar att åka den, vilket är superkul. "Pappa, kan vi ta Turrrbon till föris idag?"
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
MultiSatans ersättare då.
Funderade en hel del på vad jag ville ha och som var vettigt. Önskade nått med MINST samma samma dragkapacitet som MultiSatan (2500kg) lägre skatt än sagda vagn, och inte alltför mycket högre milkostnad sett till soppaförbrukning. och jag skulle inte lägga ut mer pengar än vad jag skulle få för bussen. Och INTE VAG.....
kollade ganska förutsättingslöst, BMW x5, Mitsubishi Pajero, Merca ML, Range Rover, Cheva Tahoe/Suburban, Jeep Cherokee, och en massa annat som jag inte kommer ihåg.
Men det kokade ner i att jag sakanade en bil jag haft tidigare. Nämligen 9-7x.
Varit rätt gles med sånna på blocket, så jag la ut en blänkare på en 9-7x sida på fb. Fick 2 napp, en 4.2 med diverse fix, och en 5.3 som skulle säljas nybesiktad.
Valde att gå vidare med den sistnämnda. Nu blev det inte riktigt som tänkt, då den inte gick igenom besiktningen bara dagarna innan jag skulle åka ner å genomföra affären.
Egentligen så borde jag kanske ha backat ur. men så blev det inte, utan jag köpte den osedd med ett litet prisavdrag.
Precis hämtad utanför sundsvall.
Första stoppet blev Biltema, där en ny xenonlampa monterades. (En 2a avbockad.)
Sen styrdes kylaren norrut.
2a nr.2, som ger felvarning i antisladd.
2a nr.3 är lysande motorlampa och felkod på random missfire.
De ger iaf ett rättså propert intryck.
Det jag inte var så nöjd över var att säljaren bedyrade att AC kyler utan problem. Bara den lilla detaljen att AC-kompressorn låter som en stenkross, såpass illa att jag fick klipp remmen....
2a nr.4. Rost i ramen..... mer än jag trodde. min gissning är att det är värmen från katten som ställt till det, då den ser superfin ut under i övrigt.
Så ja, just nu ångrar jag mig en del, meeen, har man tatt fan i båten å dragit ur pluggen, ja då är det bara å ro det man kan mot land...
//Konrad.
He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
Min garagetsida
Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"
Den röda blev så jävla läcker! Har själv en fin 9-3 sc -11 i samma kulör och vore riktigt nice att få på schysstare stötfångare på den.
9-7x, hur går det ihop med låg soppakostnad?
Riktiga kalasuppdateringar som vanligt.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng