Sidan 47 av 47 FörstaFörsta ... 37454647
Resultat 921 till 937 av 937

Ämne: -Konrad-´s alla projekt.

  1. #921
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    536
    Medlem#
    6866
    Ish


  2. #922
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 472
    Medlem#
    7182
    Suddig bild, men står det inte 55195531? Eller i alla fall 5531 på slutet av art.nr

  3. #923
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 560
    Medlem#
    1941
    Är det numret i fråga så finns det ju som reservdel för runt hundralappen. Avsedd för Alfa med 1,9 lit TiD. Så inte helt lilla pinkat.

    https://www.trodo.se/catalogsearch/r...earchby=number
    https://www.autodoc.se/reservdelar/oem/55195531

    Denna från Gates ser ju ganska lik ut,
    https://www.trodo.se/styrrulle-flers...m-gates-t36394
    https://www.autodoc.se/gates/1237322

  4. #924
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 869

    Såga bort lite mer.


    Börja passa in lite grovt.




    Viktigt att lägga mycket tid på inpassning och inmätning vid ett sånt här jobb, då det påverkar passformen på hela fronten OCH framskärmen.


    Vi närmar oss.




    Hänge dit den nya framskärmen, det verkar finnas hopp!


    Dit med huvlåsplåten, så man ser att allt linjerar.


    Sista tillpassningen, allt kommer svetsas kant-i-kant. inget fusk med omlott eller så.


    Fixerat, dags att starta Kemppin




    Svetsat.




    även botten av batterilådan svetsad. som sagt, allt är kant-i-kant


    Och det är så långt jag har hunnit, har beställt svetsprimer som ännu inte har kommit, hoppas få den under denna veckan, så jag kan fortsätta med svetsandet.

    //Konrad S.

    8 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  5. #925
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 472
    Medlem#
    7182
    Sjukt prydligt svetsat!

    Det ser jäävligt drastiskt ut kapat när man ser bilen isärkapad sådär men det är tammefan nästan enklare och blir bättre att laga/byta plåt som du gör där än att försöka lappa/byta delarna som är dåliga.

    Det är typ det jag lärt mig senaste 15åren, att försöka byta vid nästa "naturliga" skarv i plåten istället för att laga minsta lilla vid skadan typ

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #926
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    31
    Kul att se, grymt bra jobbat!

  7. #927
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    3471
    Gott jobbat. Snygga svetsar!

    Läste på ngt forum att man ska passa sig för att svets reparera i främre nedre balken. Tror det var här på STCS eller SSKs forum. Ngt som stod i Saabs VHB om reparationer bla. p.g.a. motorfästet osv. Så kompromissen där var att man inte slipade svetsarna efteråt. Det behöver inte vara några problem men iaf tänka en extra gång så att svetsar blir så starka som möjligt.

    Kul o se att cabbens framdrift.

    //B
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  8. #928
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 586
    Medlem#
    5849
    Det där känner jag också igen, men det bör väl inte vara aktuellt här då det är långt ute på "hörnet"...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #929
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Kul att ett plåtproffs visar hur det ska gå till. Ett stort gillande från mig.
    Samt att jag fortfarande dreglar över ICn.
    Göran i Björnarbo

  10. #930
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 776
    Medlem#
    6850
    Riktigt snyggt. Kul att följa.
    Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero
    Medlem #6850

  11. #931
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 472
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Gott jobbat. Snygga svetsar!

    Läste på ngt forum att man ska passa sig för att svets reparera i främre nedre balken. Tror det var här på STCS eller SSKs forum. Ngt som stod i Saabs VHB om reparationer bla. p.g.a. motorfästet osv. Så kompromissen där var att man inte slipade svetsarna efteråt. Det behöver inte vara några problem men iaf tänka en extra gång så att svetsar blir så starka som möjligt.

    Kul o se att cabbens framdrift.

    //B
    Den balken som går precis bredvid där är väl (antar jag) en krockbalk så kanske är den som det syftas på?

  12. #932
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 102
    Har för mig jag läst nått liknande, men med tillägget att det är inom X millimeter från mitten och inte hela balken.

  13. #933
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 089
    Medlem#
    Dolt
    Som före detta professionell karossvetsare med "ganska många" svetsade Saabar på mitt samvete så ger jag dig fem stjärnor av fem möjliga och två tummar upp! Dessutom en stor guldstjärna i kanten för att du ger dig på sådana här jobb och delar med dig av allt.

    När det gäller var och hur mycket man ska kortbåg- och punktsvetsa på en og900 så är det som alltid så att lagom är bäst. Att fylla ut med en massa extra punkter i t.ex. hjulhus för att man är lite uttråkad är inte så bra. Deformationen vid en krock blir då inte riktigt som konstruktörerna tänkt sig. Den uttråkade svetsaren som gjorde detta orsakade snabbt och lätt skrotning av några karosser...

    En lite rolig Saab-grej när jag ändå har uppe detta med för starka konstruktioner är aluminiumhuven på våra ng9-3:or. Nästa gång ni ser undersidan av en ng9-3-huv så kolla längs sidorna på huvens innerplåt, inte långt från gasdämparfästena. Där finns det i innerplåten ett avsnitt på ett par centimeter som den profilerande formen i plåten saknas. När den profilerande formen gick hela vägen från bakkant till framkant så visade det sig att konstruktörerna på Saab var för bra på att bygga hållbara saker. Huven vek sig inte tillräckligt lätt vid krocktester under utvecklingen av bilen. Därför justerades pressverktygen för att få till försvagningen. Sådana här saker är ju sådant som en annan aldrig tänker på annars.


    Ser fram emot nästa uppdatering i tråden.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #934
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Snubblade in här för första gången tidigare idag, fantastiskt intressant/rolig läsning. Gött att jag har 20 sidor kvar att gå igenom! Kommer det fler uppdateringar snart!?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #935
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 869
    Jovars, blir väll nån mastodont-uppdatering senare i höst. Är pappaledig, så har nog aldrig haft så lite lid som nu...

    9 användare gillar detta inlägg



  16. #936
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 869
    Helgen v44. Ska jag sitta jour, förbered er på en update då


  17. #937
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 102
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Eventuellt till salu till våren: 9000 Griffin -94, värde?
    Av Stavve i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-02-26, 09:34
  2. Passar alla aero (9-5) rattar till alla 9-5 (årsmässigt)?
    Av JohanW i forum Utseende och styling
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 18:06
  3. Projekt: Skitsnabb. 9-3SS 2,8T
    Av Phed i forum Projekt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 10:55
  4. Svar: 296
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •