Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Oljud turbo saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Oljud turbo saab 9000

    Jag har en saab 9000 2.3-95 fulltryckare som låter skumt vid gaspådrag, troligtvis läcka från turbon, först när turbon laddar låter det som ett vinande ljud fast mycket mer än jag märkt tidigare och sen när jag släpper gaspedalen så hör man att trycket släpps ut fast inte jämnt, svårt att förklara men det låter typ som om man viskar tsutsutsu snabbt (ånglokliknande/puffande ljud)
    Vet inte riktigt hur mycket min turbo ska ladda men på mätaren så laddar den mer än halva och det är bra tryck i bilen.

    Kan det vara någon packning till turbon som inte håller tätt bara eller måste jag byta turbo? och isf vet någon vart man kan få tag på en bra beg turbo hyfsat billigt?

    Sen har jag ett till problem, har aldrig bytt koppling på en bil förut men min koppling luktar bränt vid lite hårdare körning och undrar hur mkt av kopplingen man måste byta, den tar ganska högt upp men har varit med om värre och ibland kan det vara svårt att få in vissa växlar, hör inget oljud från kopplingen heller.

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 475
    Medlem#
    8689

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    turboproblemet låter som problem med dumpventilen, det du beskriver är turbo "surge" och det är inte bra för turbon.

    kolla den lilla slangen som går till dumpventilen, och medans du gör det så kolla över alla slangar i motorrummet, sparar mycket huvudvärk i framtiden. slangar som finns i en miljö som ett motorrum kommer förr eller senare gå sönder.

    angående koppling och hur mycket du "måste" byta så beror det på hur grejerna är slitna. jag hade köpt en lamell, tryckplatta och ett urtrampslager. och när du har isär det så ser du om svänghjulet behöver bearbetas, kolla efter sprickor och ojämnheter, har du mycket sånt så ta med svänghjulet till någon som kan plana av det.

    och ju längre du kör med slirande koppling ju större chans är det att svänghjulet tar stryk.


    Lycka till!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    turboproblemet låter som problem med dumpventilen, det du beskriver är turbo "surge" och det är inte bra för turbon.

    kolla den lilla slangen som går till dumpventilen, och medans du gör det så kolla över alla slangar i motorrummet, sparar mycket huvudvärk i framtiden. slangar som finns i en miljö som ett motorrum kommer förr eller senare gå sönder.

    angående koppling och hur mycket du "måste" byta så beror det på hur grejerna är slitna. jag hade köpt en lamell, tryckplatta och ett urtrampslager. och när du har isär det så ser du om svänghjulet behöver bearbetas, kolla efter sprickor och ojämnheter, har du mycket sånt så ta med svänghjulet till någon som kan plana av det.

    och ju längre du kör med slirande koppling ju större chans är det att svänghjulet tar stryk.


    Lycka till!

    Okej tack för hjälpen! ska kolla slangar på jobbet idag men jag kom på att det kan bli lite svårt att hitta läckage där eftersom att kylar fläkten sitter precis framför :P men får ta det när bilen inte är varmkörd så om någon sitter och gasar så borde man kunna känna luft som läcker ut från någon slang där typ när han släpper gasen och man hör ljudet, vore nice att slippa byta turbo, kostar ju mer än bilen om man ska ha en ny.
    var för övrigt någon som repade/bucklade min passagerar dörr inatt och har inte råd att göra något åt det om man säger så...

    menmen, blir nog beställa hem en kopplingssats från tyskland, och byta den och hoppas på att svänghjulet ser bra ut för jag känner ingen som kan svarva så blir nog byta om den är sliten, nästa lön :P
    men jag har läst lite här och där och flera har sagt att slavcylindern är bra att byta samtidigt som kopplingen, hur kan man se om den är dålig och är det något mer man bör byta när man ändå har allt nere?

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 475
    Medlem#
    8689

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    slangen jag pratar om sitter inte på turbon, utan på dumpventilen, och går till insuget. det är en kanske 7mm tjock slang. denna styr öppningen av dumpventilen. och öppnar inte dumpen så får man såna pulserande ljud du beskriver, det kan även göra att dumpen öppnar när den inte skall vilket kan vara ditt ökade turbovin.



    denna är det du letar efter, den tunna slangen som går till den.

    sitter på luftröret som går från din intercooler till insuget.

    Lycka till

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    slangen jag pratar om sitter inte på turbon, utan på dumpventilen, och går till insuget. det är en kanske 7mm tjock slang. denna styr öppningen av dumpventilen. och öppnar inte dumpen så får man såna pulserande ljud du beskriver, det kan även göra att dumpen öppnar när den inte skall vilket kan vara ditt ökade turbovin.



    denna är det du letar efter, den tunna slangen som går till den.

    sitter på luftröret som går från din intercooler till insuget.

    Lycka till

    okej, tack än en gång, hann inte kolla läckage igår så ska kolla idag och är det inget läckage så borde det alltså vara något fel på själva dumpen och jag bör testa byta den först som jag förstått det hela korrekt

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Om kopplingen inte slirar i uppsläppt läge så är den inte slut än. Kör på 5:an fullt ladd runt 3.000 rpm och "tucka" till snabbt på kopplingspedalen - då skall den först slira till, för att sedan suga fast direkt och inte slira efter ett ögonblick eller längre efter att kopplingen är helt uppe. Fortsätter den att slira är den på väg att ta slut, och då byter man (man kan skjuta på det ett bra tag om man kör försiktigt). Om hård körning innebär att du gör snabba starter där du med högt moment slirar på kopplingen så luktar det brännt även med en ny koppling - sådan körning bör man undvika oavsett kopplingens skick då både koppling, övrig transmission och motorupphängning tar stryk av det.

    Problemet med svänghjul är inte bara att de kan bli repiga, utan om de överhettas flertal ggr så kan det bli sprickbildning, och det är inget man svarvar bort.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Citat Ursprungligen postat av zimm
    slangen jag pratar om sitter inte på turbon, utan på dumpventilen, och går till insuget. det är en kanske 7mm tjock slang. denna styr öppningen av dumpventilen. och öppnar inte dumpen så får man såna pulserande ljud du beskriver, det kan även göra att dumpen öppnar när den inte skall vilket kan vara ditt ökade turbovin.



    denna är det du letar efter, den tunna slangen som går till den.

    sitter på luftröret som går från din intercooler till insuget.

    Lycka till

    okej, tack än en gång, hann inte kolla läckage igår så ska kolla idag och är det inget läckage så borde det alltså vara något fel på själva dumpen och jag bör testa byta den först som jag förstått det hela korrekt

    nu har jag kollat på slangarna och lite annat, dom flesta såg nästan nya ut och inga sprickor eller nåt i någon förutom i en slang jag hittade som går från turbon upp till toppen typ vid tändkassetten och den läcker olja från motorn och sitter löst, men den borde väl inte ha något med det att göra, så jag köpte en ny dump och ska testa montera imorgon eller i helgen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Om kopplingen inte slirar i uppsläppt läge så är den inte slut än. Kör på 5:an fullt ladd runt 3.000 rpm och "tucka" till snabbt på kopplingspedalen - då skall den först slira till, för att sedan suga fast direkt och inte slira efter ett ögonblick eller längre efter att kopplingen är helt uppe. Fortsätter den att slira är den på väg att ta slut, och då byter man (man kan skjuta på det ett bra tag om man kör försiktigt). Om hård körning innebär att du gör snabba starter där du med högt moment slirar på kopplingen så luktar det bränt även med en ny koppling - sådan körning bör man undvika oavsett kopplingens skick då både koppling, övrig transmission och motorupphängning tar stryk av det.

    Problemet med svänghjul är inte bara att de kan bli repiga, utan om de överhettas flertal ggr så kan det bli sprickbildning, och det är inget man svarvar bort.

    tack för tipset! ska testa det men jag vet inte riktigt hur man känner att den slirar, antar att det är att man tappar kraft som om man har kopplingen nedtryckt lite grann men något sånt har jag aldrig lagt märke till, grejjen är att när jag gasar på ordentligt på till exempel 3'an från 2000 till runt 6000 varv utan att växla så luktar det också bränd koppling men jag tycker att den går väldigt snabbt och svarar bra på gasen och så, fast om det luktar bränt när jag inte växlar så antar jag att kopplingen ligger på lite grann (slirar) om det är så det fungerar.

    Sen kör jag ganska lugnt men ibland känner jag för att gasa på lite och eftersom det är svårt att växla ibland så tänkte jag byta koppling så snabbt som möjligt så inte lådan tar skada om det nu inte är den det är fel på redan, det låter när jag lägger i backen ibland och ibland är det krångel att få in vissa växlar så måste släppa kopplingen och koppla en gång till.

    håller för övrigt på med en stor service där jag bland annat ska byta växellådsolja så tänkte göra det samtidigt som jag byter koppling också för jag har inte tillgång till lyft

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Nu har jag testat byta dump och den lilla slangen som går in i dumpen till nya, blev ingen skillnad men nu när jag kollade närmare så märkte jag att den dumpar inte ens från dumpen, den dumpar i luftfiltret :S och snackade med en polare som sa att det troligtvis är fel på magnetventilen. Snackade också med en annan polare som sa att det absolut inte kunde vara magnetventilen så jag är smått förvirrad.. han sa att det borde vara stopp i någon slang, mer än så visste han inte å inte vilken slang.

    Har även testat att trycka snabbt på kopplingen på runt 3000 varv på växel 5 men jag tycker att den lägger i växeln direkt efter jag kopplat, dock så hörde jag något jag inte lagt märke till förut, när jag har kopplingen nedtryckt låter det jääätte lite som metall mot metall ljud konstant, märkte för övrigt när jag testade gasa på ordentligt 2 gånger att den spikar i början från 2500-4000 varv typ 2-3 ggr, har det med turbo~ eller kopplingen att göra?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Kan det vara någon packning till turbon som inte håller tätt bara eller måste jag byta turbo? och isf vet någon vart man kan få tag på en bra beg turbo hyfsat billigt?
    Om du ska byta så säljer både gikturbo.com och airtune.com till billigt pris.... men jag använde nopanoga.se, de hade billigast turbon när jag skulle köpa min.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Fullfart87
    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Kan det vara någon packning till turbon som inte håller tätt bara eller måste jag byta turbo? och isf vet någon vart man kan få tag på en bra beg turbo hyfsat billigt?
    Om du ska byta så säljer både gikturbo.com och airtune.com till billigt pris.... men jag använde nopanoga.se, de hade billigast turbon när jag skulle köpa min.

    tack! dom på gikturbo och nopanoga var billigare än dom jag hittat men de va nåt fel på airtune's hemsida så får kolla det senare.
    Hoppas det inte krävs en ny turbo dock för nu har det blivit lite fler fel på bilen med kylsystemet och drivaxeln

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Någon som vet om denna magnetventil passar min bil?
    MAGNETVENTIL LADDTRYCK, SAAB 9000 -96
    5DR CSE 2.0T B204E 5VXL

    jag har 9000 2.3 fulltrycksturbo från -95 200hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    404

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Någon som vet om denna magnetventil passar min bil?
    MAGNETVENTIL LADDTRYCK, SAAB 9000 -96
    5DR CSE 2.0T B204E 5VXL

    jag har 9000 2.3 fulltrycksturbo från -95 200hk

    Japp den passar.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Någon som vet om denna magnetventil passar min bil?
    MAGNETVENTIL LADDTRYCK, SAAB 9000 -96
    5DR CSE 2.0T B204E 5VXL

    jag har 9000 2.3 fulltrycksturbo från -95 200hk

    Japp den passar.

    Ok, då beställer jag den, byter och återkommer med förhoppningsvis goda nyheter.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Har nu bytt magnetventil och nu har jag iaf inga spikningar vid hårdare accelerationer längre, men att den inte dumpar jämnt och att den dumpar ut genom luftfiltret gör den fortfarande.
    kollade än en gång alla slangar om någon är otät eller trasig på något sätt men hittar ingenting, en polare sa att det kunde vara "klockan" som sitter precis breve/under turbon, går en slang från den till magnetventilen, någon som vet vad den heter på riktigt och om man kan kontrollera om den fungerar?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    404

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Har nu bytt magnetventil och nu har jag iaf inga spikningar vid hårdare accelerationer längre, men att den inte dumpar jämnt och att den dumpar ut genom luftfiltret gör den fortfarande.
    kollade än en gång alla slangar om någon är otät eller trasig på något sätt men hittar ingenting, en polare sa att det kunde vara "klockan" som sitter precis breve/under turbon, går en slang från den till magnetventilen, någon som vet vad den heter på riktigt och om man kan kontrollera om den fungerar?

    Det du pratar om heter wastegate. Det låter som att du skulle kunna ha ett läckage i intercoolern. Har du provat att spruta startgas på alla slangar vid tomgång? Om tomgången höjs så har du en luftläcka.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Har nu bytt magnetventil och nu har jag iaf inga spikningar vid hårdare accelerationer längre, men att den inte dumpar jämnt och att den dumpar ut genom luftfiltret gör den fortfarande.
    kollade än en gång alla slangar om någon är otät eller trasig på något sätt men hittar ingenting, en polare sa att det kunde vara "klockan" som sitter precis breve/under turbon, går en slang från den till magnetventilen, någon som vet vad den heter på riktigt och om man kan kontrollera om den fungerar?

    Det du pratar om heter wastegate. Det låter som att du skulle kunna ha ett läckage i intercoolern. Har du provat att spruta startgas på alla slangar vid tomgång? Om tomgången höjs så har du en luftläcka.
    jahaa okej , hmm jag har sprutat startgas på alla slangar som har något med turbon att göra utom en, den sitter förgrenad på lilla slangen som går från dumpen, den ser inte jättefräsch ut men svår att komma åt dock, har funderat på om det kan vara den lilla slangen men ser inte vart den går riktigt heller, slangen från dumpen har jag bytt, det är bara den som förgrenas ut från den slangen till någonstanns, om du förstår min dåliga förklaring :P
    och jag har inte märkt någon höjning av tomgång.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    404

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Citat Ursprungligen postat av Semb


    Det du pratar om heter wastegate. Det låter som att du skulle kunna ha ett läckage i intercoolern. Har du provat att spruta startgas på alla slangar vid tomgång? Om tomgången höjs så har du en luftläcka.
    jahaa okej , hmm jag har sprutat startgas på alla slangar som har något med turbon att göra utom en, den sitter förgrenad på lilla slangen som går från dumpen, den ser inte jättefräsch ut men svår att komma åt dock, har funderat på om det kan vara den lilla slangen men ser inte vart den går riktigt heller, slangen från dumpen har jag bytt, det är bara den som förgrenas ut från den slangen till någonstanns, om du förstår min dåliga förklaring :P
    och jag har inte märkt någon höjning av tomgång.

    Fungerar din orginal laddtrycksmätare i mätarhuset? Eller har du ingen sån mätare?
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    25

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Citat Ursprungligen postat av Shimme

    jahaa okej , hmm jag har sprutat startgas på alla slangar som har något med turbon att göra utom en, den sitter förgrenad på lilla slangen som går från dumpen, den ser inte jättefräsch ut men svår att komma åt dock, har funderat på om det kan vara den lilla slangen men ser inte vart den går riktigt heller, slangen från dumpen har jag bytt, det är bara den som förgrenas ut från den slangen till någonstanns, om du förstår min dåliga förklaring :P
    och jag har inte märkt någon höjning av tomgång.

    Fungerar din orginal laddtrycksmätare i mätarhuset? Eller har du ingen sån mätare?
    den fungerar, den visar likadant som innan jag fick det här problemet, upp till det röda men inte in på det röda, dock så ligger den aldrig längst ner när jag inte gasar, den står på typ början av det gula hela tiden på tomgång också, vet inte om det är normalt.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    404

    Re: Oljud turbo saab 9000/kopplingsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Shimme
    Citat Ursprungligen postat av Semb


    Fungerar din orginal laddtrycksmätare i mätarhuset? Eller har du ingen sån mätare?
    den fungerar, den visar likadant som innan jag fick det här problemet, upp till det röda men inte in på det röda, dock så ligger den aldrig längst ner när jag inte gasar, den står på typ början av det gula hela tiden på tomgång också, vet inte om det är normalt.

    Var bor du? Kanske kan jag eller någon annan här på forumet hjälpa dig och ta en titt på bilen
    9-5 Vector Sportcombi -2003

Liknande ämnen

  1. Oljud framruta Saab 9000
    Av Gyllis i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 03:14
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 21:56
  3. OLJUD Saab 9000 CC -91 ---Startmotor ligger på?
    Av christoffere i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •