Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Enkelt gratis ritningsprogram?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Enkelt gratis ritningsprogram?

    Finns det något gratis ritningsprogram som är enkelt att använda?
    Börjar bli dax att byta burar till Chinchillorna.
    Och tänkte då bygga egna burar till dom.
    Så jag är på jakt efter ett program som jag kan göra ritningar i.
    Har ingen erfarenhet utav att göra ritningar, så enkelt att använda är ett
    mycket stort plus
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  2. #2

    Enkelt gratis ritningsprogram?

    Google sketchup.

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Enkelt gratis ritningsprogram?

    Draftsight - Gratis 2D CAD.
    Funkar faktiskt förvånansvärt bra och klarar i princip allt som AutoCAD klarar. Dessutom utvecklat av Dassault Systemes som äger Solidworks.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Enkelt gratis ritningsprogram?

    Har provat Sketchup, fick inte riktigt koll på det :S
    Ska lagga ner Draftsight och prova det. Tack för tipsen
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: Enkelt gratis ritningsprogram?

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Har provat Sketchup, fick inte riktigt koll på det :S
    Ska lagga ner Draftsight och prova det. Tack för tipsen
    Om du inte har ritat innan så gör några övningar. Vet inte om det finns tutorials i Sketchup men annars finns det garanterat på Youtube eller om du googlar. Det är lite trist men du kommer ha igen det tio-falt. Att bara sätta sig och börja rita brukar inte vara så lätt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329

    Re: Enkelt gratis ritningsprogram?

    Det finns instruktionsvideor i massor på Youtube, och på GS hemsidan finns en sida med länkar: http://sketchup.google.com/intl/en/training/videos.html

    Som sagt, hinka igenom de instruktionsvideo´r som finns, grunderna är ganska enkla så man kommer igång och ritar ganska snabbt, och så får man lära sig det mer avancerade efterhand. En rolig grej med Sketchup är att det finns massor av mer eller mindre bra modeller som folk gjort och delar med sig av. Bla finns 3D modeller av Saab 9-3 och 9000 uppritade! Man kan ladda ner direkt in i den ritning man håller på med.


    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Har provat Sketchup, fick inte riktigt koll på det :S
    Ska lagga ner Draftsight och prova det. Tack för tipsen
    Om du inte har ritat innan så gör några övningar. Vet inte om det finns tutorials i Sketchup men annars finns det garanterat på Youtube eller om du googlar. Det är lite trist men du kommer ha igen det tio-falt. Att bara sätta sig och börja rita brukar inte vara så lätt.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Enkelt gratis ritningsprogram?

    Ok, har nu suttit med Google Sketchup och försökt göra något.
    Är absolut första gången jag håller på med detta så resultatet är juh därefter också.

    Chinchillabur

    Men hur gör jag om jag vill tex göra en låda med exakta mått?
    Samt få solida hyllor & kanter på lådan?
    Just nu är dom antingen papperstunna, eller så är dom ihåliga
    Kanterna ligger inte emot varandra osv, hur ska jag lösa det?

    När jag ska göra en hylla så gör jag först en rektangel dom jag börjar med kanterna
    mot vad programmet säger är kanterna iaf.
    Drar sen ut den till längden jag vill ha.
    Och då jag inte vill ha den ihålig får jag ta bort den understa lagret, och kanterna.
    Då blir den papperstunn istället

    Tips mottages tacksamt
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    329

    Re: Enkelt gratis ritningsprogram?

    Hej

    Det finns flera olika sätt att göra din låda på i "ett stycke", men jag tycker du direkt ska börja använda funktionen "make components", dvs skapa komponenter av alla ingående delar. I ditt fall ska du skapa separata komponenter på varje lös detalj i din bur, t.ex. "bakstycke", "hyllplan 1" , "hyllplan 2" osv.

    Exakta mått:
    Anges enkelt och exakt med tangentbordet, och det funkar såhär;

    Bakstycket t.ex. Börja med den röda pennan och ange startpunkten (dvs ett hörn av bakstycket) genom att klicka någonstans i en tom yta, dra ut en linje linjer fastnar automatiskt i olika lägen och ändrar färg då linjen är i något av X Y eller Z lägen detta har du nog redan noterat. Låt den fastna i t.ex. "röd" och slå sedan in värdet, t.ex 1450mm (skriv även "mm") och sedan "enter"! Du har nu gjort en linje som är exakt 1450mm, fortsätt så att skapa bakstycket i "platt" utförande.
    När det är dax för att ange höjden (tjockleken) på bakstycket med Push-pull verktyget så funkar det lika dant, markera ytan, lyft en bit och slå in värdet i mm + enter!

    Det går även att ange vinklar och annat på samma sätt. Nere till vänster har du en ruta för mått. Det går även att göra grovskiss först och sedan precisera måtten senare, men varför krångla till det!

    Nu kommer det finurliga, skapa "komponenter".
    Om du är nöjd med bakstycket så markerar du hela komponenten genom att vänsterklicka och dra musen från höger/nere mot vänster/uppåt så markeras även dolda linjer. Högerklicka nu på musen, på menyn som kommer upp finns "Make component", klicka på den så öppnas en ruta där du kan namnge komponenten, t.ex. "Bakstycke". sedan "create" och din komponent är skapad!

    Nu när du har en färdig komponent så kommer den att vara låst så man inte ändrar den av misstag och "komponenten" kan nu vridas, flyttas och fixeras som man vill, även där kan man knacka in måtten direkt och "enter". Det går även att låsa komponenten på plats så den inte kan flytta på sig genom att högerklicka och ange "lock". Detta kan vara praktiskt då det blir rörigt när komponenterna blir många.

    Detta ovan visas ganska bra i videorna som Google gjort, så kör igenom dom fler gånger så klarnar det nog. Bara att nöta, lite synd att de inte finns på svenska, hade nog underlättat en del.

    Lycka till!

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Ok, har nu suttit med Google Sketchup och försökt göra något.
    Är absolut första gången jag håller på med detta så resultatet är juh därefter också.

    Chinchillabur

    Men hur gör jag om jag vill tex göra en låda med exakta mått?
    Samt få solida hyllor & kanter på lådan?
    Just nu är dom antingen papperstunna, eller så är dom ihåliga
    Kanterna ligger inte emot varandra osv, hur ska jag lösa det?

    När jag ska göra en hylla så gör jag först en rektangel dom jag börjar med kanterna
    mot vad programmet säger är kanterna iaf.
    Drar sen ut den till längden jag vill ha.
    Och då jag inte vill ha den ihålig får jag ta bort den understa lagret, och kanterna.
    Då blir den papperstunn istället

    Tips mottages tacksamt
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

Liknande ämnen

  1. gratis stenskottslagning
    Av Daniel_hbg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 20:44
  2. Gratis effektprov.
    Av Marko 1880 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 20:12
  3. nya skyltar? gratis?
    Av sinned i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •