Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Vad påverkar GLT ?

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Vad påverkar GLT ?

    Hej!

    Hoppas att det finns nån forum exepert som kan ge mig något mer korrekt svar på mina frågor.

    1) Kan avgasysstem,ic och allt annat med bättre flöde påverka GLT att den blir högre ?

    2) Kan bättre luftflöde ge överslängar vid fullgas och vid snabba växlingar,nu snackar jag överslängar som inte riktigt vill försvinna som jag vill utan håller i sig i ca 300 rpm innan dom hamnar på begärda luft..

    Tacksam för alla svar

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185

    Re: Vad påverkar GLT ?

    GLT bestäms i grunden av en fjäder i membrandosan på turbon, när fjäderkraften övervinns så öppnar wastegaten - laddtrycket sjunker. Styrtrycket hämtas på utloppssidan på kompressorhuset. Hur mycket av detta övertryck som släpps fram till membrandosan bestäms as av laddtryckstyrningen, vilket i sin tur ger ett visst laddtryck.

    Så nej, GLT ska inte påverkas av annat avgassystem och IC. Nu vet jag inte varför du misstänker att det har blivit högre, men undersök komponenterna till laddtrycksregleringen. Kärvande wastegate, läckage av styrtryck m.m.

    Med översvängningar menar du att varvtalet på motorn inte sjunker när du släpper gasen eller ligger laddtrycket kvar ?

    MVH
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Så nej, GLT ska inte påverkas av annat avgassystem och IC. Nu vet jag inte varför du misstänker att det har blivit högre, men undersök komponenterna till laddtrycksregleringen. Kärvande wastegate, läckage av styrtryck m.m.
    I praktiken påverkas GLT av förändringar i luftvägarna.
    T.ex. brukar ett mer öppet avgassystem kräva justering av GLT.
    En parameter att ta hänsyn till vid t.ex. byte av avgassystem är att trycket över avgasturbinen ändras vilket i sin tur påverkar hur turbon jobbar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Hej!

    Tack för att ni har tid och besvarar mina frågor.

    Annledning att jag frågar är att jag hade med ferrita halvsats ,samt fmic en glt på 0.52-0.58 för att sen sjunka ner till 0.42 på slutet.
    Jag har uppmätt den med canperf och värdena kan redovisas senare ikväll.
    Vid fullgas vid ca 4000 rpm så stiger den till ovannämnda värde för att sedan sjunka..

    Sedan har jag monterat främrerör och jag märkt att jag fått betydligt högre överslängar vid fullgas samt, efter att jag växlat från 3an till 4an när den får acceleration på 4an då stiger överslängen med 100 mg/c mer vid 4800 rpm än begärda,sedan sjunker den ner till begärda dock tar det 300 rpm innan den justeras.
    Med 280 hk utan främrerör så tog det knappt 50 mg/c innan den stabiliseras och översläng var typ 20 mg/c högre än begärda.

    Detta ställer till det för styrsystemet märker jag ,vilket gör att tändning regleras samt begärda luft direkt efter pga reggad knack,så jag undrar om det är inte högre glt som ställer även till det där ?

    Hur ställer man ner GLT ?

    Tacksam för all hjälp
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Hej,

    Titta i denna tråd.


    Citerat Av Airflow
    Gör en Y koppling, en ände till WG-dosa, en ände till KALIBRERAD mätare, samt den siste änden till en handpump eller nerställd kompressor, vid 0,4-0,45bar skall WG-stången röra sig. Förspänningen skall vara 2mm, dvs du skall behöva dra stången 2mm för att kunna haka på den på WG-hävarmen. Stämmer inte detta, dvs du har för lågt grundladd kontra förspänning; då har klockan blivit förslappad. Lämpligt att byta.

    viewtopic.php?t=139270

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Hej,

    Titta i denna tråd.


    Citerat Av Airflow
    Gör en Y koppling, en ände till WG-dosa, en ände till KALIBRERAD mätare, samt den siste änden till en handpump eller nerställd kompressor, vid 0,4-0,45bar skall WG-stången röra sig. Förspänningen skall vara 2mm, dvs du skall behöva dra stången 2mm för att kunna haka på den på WG-hävarmen. Stämmer inte detta, dvs du har för lågt grundladd kontra förspänning; då har klockan blivit förslappad. Lämpligt att byta.

    viewtopic.php?t=139270
    Hej!

    För ett tag sedan gjorde jag en sån justering av GLT.
    Men glömt vilket hål skall man göra den lägre ?
    Uttåt ?

    Problemet är att jag ställde in den på 0.45 ,det var inga problem men fortfarande så kvarstår överslängar mm..
    Tänkte om man sänker GLT med ett varv så kanske kan den minimera överslängar ?

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Låter som att laddtrycksregleringens PI-paramtetrar behöver sänkas lite.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Vad påverkar GLT ?

    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero":397ffg0p]Hej,

    Titta i denna tråd.


    [b]Citerat Av Airflow[/b]
    Gör en Y koppling, en ände till WG-dosa, en ände till KALIBRERAD mätare, samt den siste änden till en handpump eller nerställd kompressor, vid 0,4-0,45bar skall WG-stången röra sig. Förspänningen skall vara 2mm, dvs du skall behöva dra stången 2mm för att kunna haka på den på WG-hävarmen. Stämmer inte detta, dvs du har för lågt grundladd kontra förspänning; då har klockan blivit förslappad. Lämpligt att byta.

    [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=139270
    viewtopic.php?t=139270[/url]
    Hej!

    För ett tag sedan gjorde jag en sån justering av GLT.
    Men glömt vilket hål skall man göra den lägre ?
    Uttåt ?

    Problemet är att jag ställde in den på 0.45 ,det var inga problem men fortfarande så kvarstår överslängar mm..
    Tänkte om man sänker GLT med ett varv så kanske kan den minimera överslängar ?

    mvh[/quote:397ffg0p]

    Skruvar du ut så minskar glt, har du alltid haft detta problem? isåfall kanske tryckklockan har för kort slaglängd, dvs wastegate öppnar inte tillräckligt.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Skruvar du ut så minskar glt, har du alltid haft detta problem? isåfall kanske tryckklockan har för kort slaglängd, dvs wastegate öppnar inte tillräckligt.
    Har tryckklockan för kort slaglängd får man skenande GLT, dvs vid ett visst varvtal där WG-hålet blir för litet tar avgaserna istället vägen genom turbin och laddtrycker ökar.
    Samma fenomen får man om wg-hålet är för litet.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Annledning att jag frågar är att jag hade med ferrita halvsats ,samt fmic en glt på 0.52-0.58 för att sen sjunka ner till 0.42 på slutet.
    Gissar att du har för slapp wg som inte orkar hålla tätt på höga varv, vilket också kan ge överslängar.
    Om det nu är så att WG inte klarar att hålla tätt kan man också fundera över vad du har för avgastryck före turbin. Troligen är det ganska högt. Skulle vara intressant att mäta det trycket
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Har tryckklockan för kort slaglängd får man skenande GLT, dvs vid ett visst varvtal där WG-hålet blir för litet tar avgaserna istället vägen genom turbin och laddtrycker ökar.
    Samma fenomen får man om wg-hålet är för litet.

    Självklart är det så , läste lite för snabbt.

    Mvh Kristian

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Gissar att du har för slapp wg som inte orkar hålla tätt på höga varv, vilket också kan ge överslängar.
    Om det nu är så att WG inte klarar att hålla tätt kan man också fundera över vad du har för avgastryck före turbin. Troligen är det ganska högt. Skulle vara intressant att mäta det trycket
    Hej!

    Så här såg det ut i alla fall när jag mätte GLT utan främrerör..

    Skulle vara kul att prova med en nyare wg..

    Hur mäter man avgastryck före turbin ?



    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Ni skall inte skrämma upp Kemal för mycket nu.
    Han är nojig nog som det är

    Men en översläng på 300rpm vid riktigt höga varv är väl inget konstigt för T7?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Ni skall inte skrämma upp Kemal för mycket nu.
    Han är nojig nog som det är

    Men en översläng på 300rpm vid riktigt höga varv är väl inget konstigt för T7?

    Det är inget för T7 att reglera men inte kul att den sänker luft/tändning
    Så här ser det ut ungefär..
    Efter växling vid 4900 rpm så åker den på 1308 i översläng,då får den två knack på cyl 1

    Sen försätter det till 1275 mg/c vid 5054 rpm där får den 2 knack på 3an samt två på 4an sen är det roliga över,då drar den ner räjelt på luft/tändning..

    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hur mäter man avgastryck före turbin ?
    Man monterar ett mätuttag på lämpligt ställe i grenrör/kollektor och ansluter en turbotrycksmätare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Mycket av problemet med överslängar o ostablit GLT beror oftast på WG eller klockan som är för klen.
    De kan va läge att porta WG hålet o skaffa förstärkt fjäder som till viss del höjer glt men i längden ger stabliare GLT.
    Detta är inte nått som är beroende på vilket styr system man har eller inte de gäller alla turbo bilar.
    Hur de är på tryck sidan påverkar mindre om nått igentligen.

    Vet bara hur de va på en kompis bil o vilken skillnad de blev med en förstärkt WG klocka när den gamla va slut o väldigt trimmad.
    Ju öppnare avgassystem man har desto mer vaksam på GLT ska man vara o kan även få uppgradera till starkare WG för stabilt glt.
    Att man inte märker de så mycket på en T/ är att spjälhuset justerar o stänger om de blir för mycket luft.
    Kolla upp o gör rätt.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Fredrik j

    Är det trassel med wg fjäder mm så kan inte styrsystemet reglera ner dom antar jag ,i mitt fall regleras ner överslängar på 3an enkelt men just vid växling 3-4an kan den inte reglera ner helt som jag vill ha det..

    Överslängar borde väl komma oxå i samband med bättre flöde,som jag nämnde ovan med 280 hk så hade jag typ inga överslängar med orginal främrerör..När jag monterade ferrita främre rör inkl kat på 280 hk version då fick jag höga överslängar..
    Så om GLT inte förändras av grövre avgas så är det bättre luftflöde som ställer till det
    ?

    En sak till som jag inte förstår riktigt heller,om min glt sänks från 0.5 ,kan det inte vara så att den blir stabilare på toppen än det är nu ?


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Fredrik j

    Är det trassel med wg fjäder mm så kan inte styrsystemet reglera ner dom antar jag ,i mitt fall regleras ner överslängar på 3an enkelt men just vid växling 3-4an kan den inte reglera ner helt som jag vill ha det..

    Överslängar borde väl komma oxå i samband med bättre flöde,som jag nämnde ovan med 280 hk så hade jag typ inga överslängar med orginal främrerör..När jag monterade ferrita främre rör inkl kat på 280 hk version då fick jag höga överslängar..
    Så om GLT inte förändras av grövre avgas så är det bättre luftflöde som ställer till det
    ?

    En sak till som jag inte förstår riktigt heller,om min glt sänks från 0.5 ,kan det inte vara så att den blir stabilare på toppen än det är nu ?


    Mvh

    De är exakt så ja.
    Man kan med mjukvaran hantera de till viss del men just när man ökar storleken efter turbon så är de ju justeringen av GLT man vill göra för att få så de blir stabilt i hela registret.
    De som kan va då är att orginal kanske är för sliten o inte orkar med på just högre varv o speciellt vid växlingar.
    O sen även snabba gaspådrag men resten klarar oftast njukvaran av men ta o kolla upp WGn så de inte är fjädern är för klen.
    Du kanske måste höja GLT lite för att de ska bli stabilt med men de borde gå men tror nog mer på dålig fjäder i ditt fall. Allt slits om de varit trimmat med.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Hej,
    Kollat nu glt ,vid låga varv så är den 0.44 sen ökar den vid typ 3000 till 0.58-0.6 och där ligger d en till 6000 rpm sjunker kanske med 0.1 på slutet.
    Vad skall man dra slutsats av detta,verkar som att avgassystwm höjer glt om jag jämför mot förut.
    Skall jag sänka den något ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Din fjäder är slapp.
    Den orkar inte hålla emot.
    Byt den så blir de bättre.
    Du har ju kört trimmat o då tar fjädern mer stryk än om man bara kör orginal.

    Så de är om du byter hela klockan eller bara fjädern.
    De är va du själv tycker är bäst.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Vad påverkar GLT ?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Din fjäder är slapp.
    Den orkar inte hålla emot.
    Byt den så blir de bättre.
    Du har ju kört trimmat o då tar fjädern mer stryk än om man bara kör orginal.

    Så de är om du byter hela klockan eller bara fjädern.
    De är va du själv tycker är bäst.

    /F
    Är inte det annat avgas som kan göra att den stiger ?

    För att jag tror det är väldigt svårt att få den att visa 0.45 över hela register med annat avgassystem.

    Den verkar inte hålla hela vägen 0.45 men verkar hålla 0.58-0.6 ,är inte det bra ?

    Eller är det något jag inte förstår riktigt ?

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Hur påverkar GLT Laddtrycket?
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2020-10-28, 11:42
  2. Rullmotstånd,hur mkt påverkar det?
    Av PhiLLe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 11:15
  3. Hur påverkar GLT maxtrycket?
    Av lmfmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •