Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Skjutbart lastgolv OG9-5 SC

  1. #21
    Tomas-har du någon bild, på var ditt lastnät har sina fästpunkter?

    Eller går det att beskriva ?

    /jocke

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    19
    Hej!
    I min bil sitter det två små svarta lastöglor på höger sida. Det främre uppe bakom baksätets ryggstöd och det bakre bakom/innanför höger bakljus om ni förstår vad jag menar. Skulle gissa att bilen varit utrustad med nätet tidigare och öglorna härör från monteringssatsen. Sedan använder man de flyttbara lastöglorna till de nedre krokarna.

    mvh
    Thomas

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Landet utanför Lund
    Inlägg
    197
    95-aero 00 Grusväg edition
    Mitsubishi L200 -07

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    31

    Problem med skjutbart lastgolv 9-5

    Hej forumvänner!

    Jag köpte ett begagnat skjutbart lastgolv till min 9-5 kombi. Jag är osäker på om alla delar följde med.
    Jag undrar om den bakre rullen (närmast stötfångaren) kommer upp automatiskt när man lyfter golvet? Är den fjäderbelastad eller hur fungerar det egentligen? Som det är nu får jag själv sticka in handen under golvet och pilla upp den själv, så kan det väl ändå inte vara?

    Vore otrolig tacksam för svar.

    /erikW
    Saab 9-5 Aero -03
    Peugeot 205 GTI -89

  5. #25
    Tjena!

    Den kommer inte upp automatiskt på min heller, eller så gör jag något fel

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86
    farsan hade en 9-5 med skjutgolvet original.. där fick vi också lyfta upp golvet..sticka ner handen o ta upp den bakre rullen.. Förlorade lite sin effekt så tror att den användes en gång.. först var man ju tvungen o "rigga" upp grejerna innan man kom med lasten.. Men som jeppe säger så kanske ja osså gjorde något fel eller så är bara funktionen så..
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  7. #27
    Man måste naturligtvis vara två för att manövrera detta! En som bär det tunga och en som förbereder utskjutandet av lastgolvet + öppnar bagaget antaligen med fjärren eller med knappen vid förardörren Jag har inte heller använt golvet då jag tycker det är för meckigt.
    Tydligen ska man dock kunna sitta på det två pers, och det är väl soft att ha med sig en fikatermos eller så och ha en liten picknick där bak?

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86
    hehe.. ligger något i det du säger.. kommer inte ihåg vad de där golvet kostade men har för mig att det var några tusen för det.. (i alla fall mer än vad det var värt).. så blir ett rätt dyrt fikabord/stol/bänk vad man skall kallad et.. men klart..man har ju det alltid med sig..
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-12 klockan 16:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Utdragbar bagagesläde 9-5-kombi

    Hur ovanligt är det egentligen med Saabs lastsläde för 9-5 kombi?
    Alltså funktionen att kunna skjuta bagagerumsgolvet bakåt ut ur bagageutrymmet för att underlätta lastning?
    Och hur hög belastning var godkänt för ett sådant golv i utdraget läge?
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Utdragbar bagagesläde 9-5-kombi

    Lyfter den här frågan.
    Verkligen ingen som vet?
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Utdragbar bagagesläde 9-5-kombi

    Jag vet inte exakt men jag får för mig att det var mer eller mindre standard på de första årsmodellerna, men sen blev det ett tillval (och i slutet undrar jag om det ens gick att få)

    Att jag tror det var standard baserar jag egentligen på att min fars första 9-5:a (första årsmodellen med kombi) hade utdragbart golv, och han brukar inte välja några tillval alls (mer eller mindre iaf). Nästa han köpte -03 hade inte golvet, och inte den efter heller.

    Lastförmågan vet jag inte heller exakt men jag tror det var ganska lite, typ 25-30 kg, vill minnas jag jag tyckte hela funktionen var ganska kass när man dels måste höja golvet i förväg, och dels inte kunde lasta ens två säckar betong. Om det sen tålde mer än de skrev låter jag vara osagt.

    /U

  12. #32
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Utdragbar bagagesläde 9-5-kombi

    Hej

    Tittar i en gammal instruktionsbok för 9-5 M-00

    När bilen är parkerad och golvet utdraget kan det belastas med 2 personer (max 200kg)

    Max tillåten last som är förankrad med förankringsband och fästöglor är 80 kg.

    Kallades "Glidgolv" och var ett tillbehör. Inget som var standard.

    Jag tog ut en 9-5 Aero kombi ny som M-01. Fick inte ens frågan om jag ville ha golvet som tillval.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Utdragbar bagagesläde 9-5-kombi

    Jag håller med Fral och måste rätta mig själv, helt rätt med 200 kg, står i monteringsanvisningen, och med en snabb googling hittade jag ett test från när kombin släpptes, där stod det listat som ett tillbehör.

    Hittade också en tillbehörskatalog, och i den stod det upp till årsmodell -05, så dame edna versionen verkar inte ha det tillbehöret

    /U

Liknande ämnen

  1. Monteringsanvisning utdragbart lastgolv OG9-5
    Av krokiz i forum Monteringsanvisningar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 10:36
  2. Byta till skjutbart armstöd i 9-3 SS
    Av Robban74 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 01:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •