Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ljusbild 9-5 Xenon?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    15

    Ljusbild 9-5 Xenon?

    Tycker att jag har dåligt lyse när jag kör i mörker. Har nyss gjort rent strålkastarplasten, gjorde inte så himla mycket skillnad. Passagerarsidans lampa pekar välldigt mycket i backen.

    Hur ska ljusbilden se ut på en 9-5a med xenon?
    Ska höger och vänster vara lika höga om man ställer sig mot en garageport?

    Bytte båda nivågivarna för ca ett och ett halvt år sedan på saab verkstad, kan dom ha glömt gjort en kalibrering?
    Saab 9-5 Aero SportCombi M/Y 03

  2. #2

    Re: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Hej.

    Vet att det är lätt hänt att en lampa hamnar lite fel i kontaktstycket. Då blir ljusbilden knas.
    Lossa dammkåpan och kolla att lampan sitter rätt monterad. Använd gärna en liten "tandläkarspegel" så ser du bättre.

    mvh
    loca

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    15

    Re: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Hej.

    Vet att det är lätt hänt att en lampa hamnar lite fel i kontaktstycket. Då blir ljusbilden knas.
    Lossa dammkåpan och kolla att lampan sitter rätt monterad. Använd gärna en liten "tandläkarspegel" så ser du bättre.

    mvh
    Ska kolla det.

    Hur ska man säga, på passagerarsidan hamnar en väldigt skarp kant 1 meter framför bilen, där det mesta ljuset också hamnar.


    Här ser man att den är riktad mycket lägre än förarsidan.
    Saab 9-5 Aero SportCombi M/Y 03

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Den ena lampan är onekligen i botten. Så gör dom som säkerhet för att inte blända. Nåt galet är det. Går den upp och ner när du startar bilen?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    15

    Re: Sv: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Den ena lampan är onekligen i botten. Så gör dom som säkerhet för att inte blända. Nåt galet är det. Går den upp och ner när du startar bilen?

    _
    Jo, båda går upp och ner när man startar bilen. Bytte båda givarna när jag köpte bilen(eller om det var strax efter) och tänkte om verkstaden bara bytte givarna och glömde kalibrera in dom. Har för mig att det ska göras när man byter givarna.

    Finns det någon justerskruv? Så man kan få någorlunda ljust när man kör i mörker tills man kör till närmaste aukt-verkstad och får det fixat med tech2.
    Saab 9-5 Aero SportCombi M/Y 03

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Sv: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Citat Ursprungligen postat av Izyda
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Den ena lampan är onekligen i botten. Så gör dom som säkerhet för att inte blända. Nåt galet är det. Går den upp och ner när du startar bilen?

    _
    Jo, båda går upp och ner när man startar bilen. Bytte båda givarna när jag köpte bilen(eller om det var strax efter) och tänkte om verkstaden bara bytte givarna och glömde kalibrera in dom. Har för mig att det ska göras när man byter givarna.

    Finns det någon justerskruv? Så man kan få någorlunda ljust när man kör i mörker tills man kör till närmaste aukt-verkstad och får det fixat med tech2.
    Ljuset är egentligen inste svagt, utan feljusterat? Omsvagt så byt lampro om du inte har gjort det relativt nyss.
    Tänds varningslampan för xenon?
    Båda ljusen skall ha samma höjd.
    Finns en vanlig skruv att justera med, men det är inte bra att använda den för så stora justeringar - då skall datorn användas istället.
    /Johan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    15

    Ljusbild 9-5 Xenon?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av Izyda

    Jo, båda går upp och ner när man startar bilen. Bytte båda givarna när jag köpte bilen(eller om det var strax efter) och tänkte om verkstaden bara bytte givarna och glömde kalibrera in dom. Har för mig att det ska göras när man byter givarna.

    Finns det någon justerskruv? Så man kan få någorlunda ljust när man kör i mörker tills man kör till närmaste aukt-verkstad och får det fixat med tech2.
    Ljuset är egentligen inste svagt, utan feljusterat? Omsvagt så byt lampro om du inte har gjort det relativt nyss.
    Tänds varningslampan för xenon?
    Båda ljusen skall ha samma höjd.
    Finns en vanlig skruv att justera med, men det är inte bra att använda den för så stora justeringar - då skall datorn användas istället.
    /Johan
    Kollade nyss själva lampan, den såg ut att sitta snett(längre in uppe än nere).

    Tog ut den och satt dit den "rätt". Verkade gör skillnad iaf.
    Saab 9-5 Aero SportCombi M/Y 03

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Det går inte att justera in lyktorna med datorn eller tech2 som den kallas. Man justerar med skruven ovanpå lyktan, elektroniken känner bara av hjulaxlarna och justerar därefter.
    Enligt wis ska lyktorna "nollas"efter justering men varför vet jag ej, det funkar ändå.

    Till ts problem så verkar det vara mekaniskt som han upptäckt, hoppas det är felet.

    /M



    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    15

    Re: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Nu vet jag inte exakt hur det ska se ut mot en vägg. Men på vägen gjorde det skillnad iaf. Så det verkar ha löst sig med att sätta lampan rätt.


    Klickbar för större.
    Saab 9-5 Aero SportCombi M/Y 03

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Ser rätt normalt ut, ett tips är att åka in till nån som har en kontrollutrustning, tar ju bara en minut att fixa.

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Ljusbild 9-5 Xenon?

    hej har du löst det?? har nämligen samma problem ser knappat trafikskyltar för högra ljuset är för lågt
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    hej har du löst det?? har nämligen samma problem ser knappat trafikskyltar för högra ljuset är för lågt
    Citat Ursprungligen postat av Izyda
    Men på vägen gjorde det skillnad iaf. Så det verkar ha löst sig med att sätta lampan rätt.
    Så löstes Izydas problem. Beskrivs andra posten ovan din
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    15

    Re: Ljusbild 9-5 Xenon?

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    hej har du löst det?? har nämligen samma problem ser knappat trafikskyltar för högra ljuset är för lågt
    Kolla så att lampan sitter rätt i sockeln. Det var det som löste mitt problem.
    Saab 9-5 Aero SportCombi M/Y 03

Liknande ämnen

  1. Defus ljusbild
    Av Kazper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 17:22
  2. Ljusbild på 9-3 -99
    Av john_heden100 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 01:00
  3. Låg ljusbild OK på besiktning?
    Av Mr.O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 11:59
  4. Korrekt ljusbild
    Av marcusab i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •