Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 3" helsystem eller halv?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    3" helsystem eller halv?

    Hej alla!

    Står lite i valet och kvalet. Har ett 3" från Turbo utan kat och vet inte vad jag skall göra. För att använda hela systemet krävs att jag monterar en kat ( har en t7:a).

    Jag har räknat lite och visst kommer det kosta några tusenlappar att köpa in en kat samt lämna in den på firma för att få det ordentligt svetsat samt att original fästena hamnar på rätt ställe.


    Samtidigt kan jag välja att bara montera den som en halvsats och använda original katten då jag inte kommer uppgradera min steg 1 programvara.

    Vad hade ni gjort?
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Finns ju alltid någon som har en åsikt?

    Racekisse är iaf beställd, det blir 3" hela vägen!
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Helsats kan vara trevligt även på ett steg 1 eftersom downpipen gör att turbon snurrar igång snabbare

    Låg systemet på hyllan för tillfället eller? Du kanske inte hade någon downpipe till det?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Rubbet ligger på hyllan, åker till JT (ev till helgen) så skall de få svetsa fast Racekissen på DP:t, sen skall det monteras (av någon mer kvalificerad än mig).

    Jag förstod det som att jag behöver justera GLT efter att jag hängt på systemet. Mindre mottryck vilket resulterar i lägre GLT?
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Helsats kan vara trevligt även på ett steg 1 eftersom downpipen gör att turbon snurrar igång snabbare

    Låg systemet på hyllan för tillfället eller? Du kanske inte hade någon downpipe till det?
    hur mycket snabbare 500rpm? eller ännu mer?

    och sen är det nån skillnad om man köper en ny fläns till dp eller använder den som redan finns? och hur långt ska man fortsätta med 3 tummen ? har 2,5 tum på nu så känns lite onödigt att byta hela är student så pengar är det ont om

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    hur mycket snabbare 500rpm? eller ännu mer?

    och sen är det nån skillnad om man köper en ny fläns till dp eller använder den som redan finns? och hur långt ska man fortsätta med 3 tummen ? har 2,5 tum på nu så känns lite onödigt att byta hela är student så pengar är det ont om
    500rpm tidigare? Nej, det tror jag inte. Här kommer dock ett citat från en som hade 2,5-tum precis som du och monterade 3-tum downpipe:

    "It took just under 4 seconds to reach max boost. After installing the 3" downpipe I performed the same test, spool up time now takes 1.5 seconds to reach max boost."

    Med andra ord fungerar det jättebra med 2,5 tum bakre system och det är för att avgaserna hinner kallna på vägen och tar då inte upp så stor volym. Termodynamiken säger ju att när en gas värms upp tar den upp mer plats, eller hur? Gaserna är varmast just när den kommer ut ur förbränningsrummet.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: 3" helsystem eller halv?

    joo det förstår jag men sen är det ju svårt att med teoretiska kunskaper avgöra om det gör skillnad på en lätt trimmad bil eller inte till det brukar ju erfarenhet va överlägset alla gånger `

    funderar nästan på att försöka mig på att få tag på gamla flänsar och bygga mig en egen liten ersättare till främmre röret och sen låta allt annat va som det är så man typ får nånting som denna http://www.bildelsbasen.se/global/im...th=370&height= fast då med rakt rör i stället för kat så skulle man nog kunna fixa det för runt 500kr eller nått ?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    funderar nästan på att försöka mig på att få tag på gamla flänsar och bygga mig en egen liten ersättare till främmre röret och sen låta allt annat va som det är så man typ får nånting som denna http://www.bildelsbasen.se/global/im...th=370&height= fast då med rakt rör i stället för kat så skulle man nog kunna fixa det för runt 500kr eller nått ?
    Finns folk här på forumet som har svetsat ihop egen downpipe.
    Köra utan katalysator? Du vill inte veta vad jag tycker om sånt

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    funderar nästan på att försöka mig på att få tag på gamla flänsar och bygga mig en egen liten ersättare till främmre röret och sen låta allt annat va som det är så man typ får nånting som denna http://www.bildelsbasen.se/global/im...th=370&height= fast då med rakt rör i stället för kat så skulle man nog kunna fixa det för runt 500kr eller nått ?
    Finns folk här på forumet som har svetsat ihop egen downpipe.
    Köra utan katalysator? Du vill inte veta vad jag tycker om sånt
    Du gillar inte folk som klipper gräset heller va? Nä men jag är helt med på att man inte ska släppa ut skit i onödan. Nåt jag har funderat lite på är alla miljöklassade dieselbilar med dieselvärmare, jag menar att även om själva motorn är renad så är ju knappast värmaren speciellt miljövänlig. Speciellt dom som går mycket korta sträckor brukar becka igen och ryka som tusan.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Varning för off-topic men jag klippte faktiskt själv gräsmattan igår

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    510

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Klart man ska ha katt. Var det inte just Volvo som bevisade att man faktiskt kunde tävla med bilar och behålla katten (då med en stor katt så klart). Tror jag läst om något sådan iaf. Men kan ju ha fel.

    Men det är klart man ska ha katt. En 3" racekatt.

    Jag funderar på att skaffa ett nytt system till min bil. Har orginal dp, orginal katt och ett 2,5" halvsats som köpts för 4år eller 5år sedan och skiten har redan rosthål !
    Och då är det endå inga småkörningar som jag kör normalt utan den körs rätt hårt, speciellt sommar
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: 3" helsystem eller halv?

    någon här inne dom byggt egen downpipe som skulle kunna beskriva typ hur dom gjorde och vad dom använde tänkte först på 3 tums 90 böjar från biltema sen kom jag på att det kanske är för klent gods i det ?

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: 3" helsystem eller halv?

    efter en snabb skummning i det så ser det ut som om att ett rör bygt på bitar från biltema inte skulle hålla mycket längre än ett år tyvärr det är ju bara vanligt galvat rör dom har där får kolla om man kan få tag i något företag som säljer rör i närheten då och höra med dom men vad tror ni om att försöka få tag i en gamal turbo fläns från skroten och sen göra så man bara kopplar ihop dp:n med 2,5 tums systemet vid biten med flexrör i ?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Kom precis tillbaka från JT, trevligt gäng

    har numera en 100 cells racekisse på DP'n, lite overkill för steg 1 programvara kan man tycka!
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Kom precis tillbaka från JT, trevligt gäng

    har numera en 100 cells racekisse på DP'n, lite overkill för steg 1 programvara kan man tycka!
    men vilken spool upp du kommer att få

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: 3" helsystem eller halv?

    kom att tänka på nu att man brukar ju säga att katten är den som stryper mest så då om man byter bara den till en rejs kat borde man ju få skapligt bättre flöde ?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: 3" helsystem eller halv?

    för ni som har gjort egna downpipe är det 2mm gods tjocklek som gäller eller ?

    eller duger sånna här ? http://www.gikturbo.se/performance/flan ... ggiga.html

  19. #19
    Sugmotor Princevegetas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    86
    Medlem#
    8253

    Re: 3" helsystem eller halv?

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Kom precis tillbaka från JT, trevligt gäng

    har numera en 100 cells racekisse på DP'n, lite overkill för steg 1 programvara kan man tycka!
    Kör 3" downpipe med racekisse med original programvara

Liknande ämnen

  1. JT 3" helsystem på 9-3 utan andra lambdasond?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 15:59
  2. 3" helsystem, problem?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 12:01
  3. Gik Turbos "helsystem" till ng900
    Av Jocheim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 21:25
  4. Köpråd 3" helsystem + racekat
    Av Alexi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •