Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Problem med drivrem vattenpump 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    89

    Problem med drivrem vattenpump 9000

    Idag så drog vi iväg till barkarby träffen,syrran tog min 9000Ltt 1994 och susade efter..
    när vi var i princip framme så blir denne trögstyrd..vi stannar och jag känner efter,precis då så börjar allt kylarvatten att rinna under bilen..jag öppnar huven och ser att remmen har hoppat av helt i motor-rummet.. kikar ner och tror mig se att spännrullen verkar vara försvunnen? ser bara spår av den.. typ lagret bara som satt kvar eller liknande? nu står den kvar i sthlm och jag bor i uppsala.. skall dit på tisdag och försöka lösa detta..

    Är detta svårt att göra något åt på plats ute? har liksom ingen lyft eller liknande.. men domkraft och en hel del jävlar annama borde räcka? men kan något annat ha tagit mycket stryk tro,tex vattenpump eller liknande? vad brukar hända.. och vad sitter dessa grejor med? om det nu var spännrulle eller liknande dvs.. finns det någon skiss på alla hjul så är det enkelt att peka ut skulle jag tro

    Tacksam för svar...och hoppas på det bästa för att få liv i denne då jag hade planerat att sälja den,dock fick jag skrotningstankar idag..men det gillar vi inte när det gäller saab!
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Problem med 9000!

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=165691
    Kolla här, alla bilder fungerar inte, men du kan få lite hjälp på vägen.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    89

    Re: Problem med 9000!

    verkar vara en bra guide..får skriva ut..hade dock vart kanon med bilder ingen fungerade ju

    Tack ändå för den...
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Problem med 9000!

    Att byta drivremmen går relativt snabbt du borde klara det på under en timme.

    Men kolla noga på slangarna som går till expansionskärlet, de kan ha blivit skadade när den gamla remmen lossade.
    Samt kolla vid vattenpumpen, känn på remhjulet på pumpen, får inte glappa något nämnvärt.

    För någonstans måste vattnet läckt ut från, förhoppningsvis är det något enkelt fel
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    89

    Re: Problem med 9000!

    precis..de va det med vattnet som oroar mig lite.... men förhoppningsvis så är det bara rullen jag behöver byta.. men pumpen kan ju lika gärna va slut den me,eller som sagt,hål i slang eller liknande..
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Problem med 9000!

    Citat Ursprungligen postat av AddeT
    precis..de va det med vattnet som oroar mig lite.... men förhoppningsvis så är det bara rullen jag behöver byta.. men pumpen kan ju lika gärna va slut den me,eller som sagt,hål i slang eller liknande..
    Kan ju va så att vattenpumpen läcker.
    Men de går ju att fixa på 2 sätt
    Packnings sats om lagret är okej eller ny eller bättre begagnad vattenpump.
    De är ju bara att kolla efter.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    15

    Re: Problem med 9000!

    Hej.
    Har guide med bilder om det behövs. Relativt enkelt att göra bytet av rem och remhjul på parkeringsplats om man kan ta bort hjulet och innerskärmen. Om du kan tillverka ett verktyg enligt beskrivning sista sidan i guiden är jobbet en enkel sak.

    Hör av dig om behov finns.
    Mvh
    Aero 9-5

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    89

    Re: Problem med 9000!

    Allting löst iallafall nu! men mycket bra tips allihopa,vattenpump var hel iallafall,den oroade mig mest men han tröck bara ur sig en del vatten när han vart för varmt..finns väl något skvaller-rör typ eller liknande någonstanns?
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Problem med 9000!

    Citat Ursprungligen postat av AddeT
    Allting löst iallafall nu! men mycket bra tips allihopa,vattenpump var hel iallafall,den oroade mig mest men han tröck bara ur sig en del vatten när han vart för varmt..finns väl något skvaller-rör typ eller liknande någonstanns?
    Det är ju inget bra tecken att han blivit för varm av vanlig motorvägskörning. Något är fel i kylsystemet isf. Du bör snarast kolla det så den inte kokar bort allt vatten osv.

    Börja med att mäta upp temp och sedan byta termostat om det hebövs. Om du inte är säker varför den tryckt ut sig vatten men med tanke på ditt tidigare inlägg lät det inte som du vet varför så undersök detta innan du förstört någon topplockspackning med en massa skruvande och planing av topp...


    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    19
    Medlem#
    8871

    Re: Problem med 9000!

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Citat Ursprungligen postat av AddeT
    Allting löst iallafall nu! men mycket bra tips allihopa,vattenpump var hel iallafall,den oroade mig mest men han tröck bara ur sig en del vatten när han vart för varmt..finns väl något skvaller-rör typ eller liknande någonstanns?
    Det är ju inget bra tecken att han blivit för varm av vanlig motorvägskörning. Något är fel i kylsystemet isf. Du bör snarast kolla det så den inte kokar bort allt vatten osv.

    Börja med att mäta upp temp och sedan byta termostat om det hebövs. Om du inte är säker varför den tryckt ut sig vatten men med tanke på ditt tidigare inlägg lät det inte som du vet varför så undersök detta innan du förstört någon topplockspackning med en massa skruvande och planing av topp...


    MVH
    Fredrik
    Är ingen expert men om remmen hoppat av så går väl inte pumpen runt och den kokar?
    9000, 2.3ltt 310hk steg 3++

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Problem med 9000!

    Det kan ju vara så enkelt
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Problem med 9000!

    Bara för en bil kokar behöver inte de hända nått med toppen.
    Men de är nått tiden får avgöra då.
    Om du fått spricka i toppen eller inte vilket är vanligast när dom kokat va jag vet.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    19
    Medlem#
    8871

    Re: Problem med 9000!

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Det kan ju vara så enkelt
    haha ja
    9000, 2.3ltt 310hk steg 3++

Liknande ämnen

  1. Problem med byte av vattenpump på en 9k
    Av koffe76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 11:10
  2. Vattenpump /drivrem - behöver svar!!
    Av LillPer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 22:07
  3. Problem med drivrem på 9000.
    Av Lindgren_021 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 09:41
  4. Drivrem 9000 2.3i
    Av pitte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •