Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: BSR steg 3 eller Maptun ??

  1. #1

    BSR steg 3 eller Maptun ??

    Hej

    Jag äger en SAAB 93 1.8T biopower 2008.
    Jag sitter och väljer mellan BSR steg 3 och Maptun steg 3.
    Några tips och förslag vem jag ska välja?
    Maptun byter spridare, uppgraderar filterboxen, chipprogram och slutrör halvsats medan BSR byter hela avgassysyemet med downpipe, slutrör och chippprogram.
    Om någon har erfarenhet så hör gärna av er.

    Peter
    SAAB 9-3 1.8T sportkombi biopower, BSR steg 3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Beror på vad du vill ha. BSR vill ha mycket vrid, men kruvan dyker rakt ner vid 4500 varv. Eller vill du ha som maptun, att den bara sticker, ju mer du gasar. Kurvan alltså uppåt hela vägen till varvstopp.

    Jag hade bsr steg 2 i min 9-3 aero ss och tyckte det var kasst. Hjulspinn hela tiden och vid 4500 varv så storknade den. Bytte direkt till maptuns steg 3 istället och har nu vrid hela vägen till varvstopp.

    Personligen skulle jag val Maptun före bsr alla dagar i veckan.
    Det är min åsikt, sen får du avgöra själv.

  3. #3

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Hej, av egen erfarenhet dom sista 3-4 åren så är valet ganska enkelt, Maptun utan tvekan och självklart! Orkar inte motivera, har skrivit skillnaden i annan tråd

    Citat Ursprungligen postat av slovenen
    Hej
    Jag äger en SAAB 93 1.8T biopower 2008.
    Jag sitter och väljer mellan BSR steg 3 och Maptun steg 3.
    Några tips och förslag vem jag ska välja?
    Maptun byter spridare, uppgraderar filterboxen, chipprogram och slutrör halvsats medan BSR byter hela avgassysyemet med downpipe, slutrör och chippprogram.
    Om någon har erfarenhet så hör gärna av er.
    Peter

    Robban: Nu är du ute på hal is, att påstå att kurvan "bara ökar" är ju felaktigt, allt beror ju på vilken hårdvara och programvara du har... Som i mitt fall så kan jag berätta att med min setup (maptuns) effektkurva är "snäll" med en momentkurva som är linjer och stabil hela vägen till varvstopp 6300rpm.



    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Beror på vad du vill ha. BSR vill ha mycket vrid, men kruvan dyker rakt ner vid 4500 varv. Eller vill du ha som maptun, att den bara sticker, ju mer du gasar. Kurvan alltså uppåt hela vägen till varvstopp.

    Jag hade bsr steg 2 i min 9-3 aero ss och tyckte det var kasst. Hjulspinn hela tiden och vid 4500 varv så storknade den. Bytte direkt till maptuns steg 3 istället och har nu vrid hela vägen till varvstopp.

    Personligen skulle jag val Maptun före bsr alla dagar i veckan.
    Det är min åsikt, sen får du avgöra själv.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Hej, av egen erfarenhet dom sista 3-4 åren så är valet ganska enkelt, Maptun utan tvekan och självklart! Orkar inte motivera, har skrivit skillnaden i annan tråd

    Citat Ursprungligen postat av slovenen
    Hej
    Jag äger en SAAB 93 1.8T biopower 2008.
    Jag sitter och väljer mellan BSR steg 3 och Maptun steg 3.
    Några tips och förslag vem jag ska välja?
    Maptun byter spridare, uppgraderar filterboxen, chipprogram och slutrör halvsats medan BSR byter hela avgassysyemet med downpipe, slutrör och chippprogram.
    Om någon har erfarenhet så hör gärna av er.
    Peter

    Robban: Nu är du ute på hal is, att påstå att kurvan "bara ökar" är ju felaktigt, allt beror ju på vilken hårdvara och programvara du har... Som i mitt fall så kan jag berätta att med min setup (maptuns) effektkurva är "snäll" med en momentkurva som är linjer och stabil hela vägen till varvstopp 6300rpm.



    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Beror på vad du vill ha. BSR vill ha mycket vrid, men kruvan dyker rakt ner vid 4500 varv. Eller vill du ha som maptun, att den bara sticker, ju mer du gasar. Kurvan alltså uppåt hela vägen till varvstopp.

    Jag hade bsr steg 2 i min 9-3 aero ss och tyckte det var kasst. Hjulspinn hela tiden och vid 4500 varv så storknade den. Bytte direkt till maptuns steg 3 istället och har nu vrid hela vägen till varvstopp.

    Personligen skulle jag val Maptun före bsr alla dagar i veckan.
    Det är min åsikt, sen får du avgöra själv.
    Menade alltså att man har vrid genom hela registret. Har 2 olika steg 3 i min maptuner och orginal steg 3 är snällt ställd och jag har kraft genom hela registret. Sen har jag ett till steg 3 med mer vrid också. Men som jag försått fredrik på maptun så vill dom gärna ha vrid genom hela registret. Tillskillnad från tex bsr, som gärna vill ladda på allt i början, för att sedan dö vid 4500 varv.

  5. #5

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Tack för er information. Jag har fortfarande svårt att välja. Jag ska tänka på det lite ytterligare men inom 3 veckor så kommer jag uppgradera till steg 3 och det ska bli kul. Sen blir det autobahn som gäller på väg till min semester.
    Om ni har mer att tillägga om BSR eller Maptun så uppskattar jag all info.
    SAAB 9-3 1.8T sportkombi biopower, BSR steg 3

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Har bara testat Maptun men kan i alla fall säga att den support maptun har är riktigt bra.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    36

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Jag undrar om detta inte kan vara från modell till modell ändå.

    För jag upplever då inte att mitt BSR steg 3 "dör" vid 4500rpm.
    Visst det är en jävla massa vrid lågt ner. Är det fuktigt
    på marken spinner det lätt. Man är väl inte Långben bakom ratten
    dock !?

    Min drömbil är ett satans nervöst as

    Sen är kanske Maptun ett bättre alternativ ändå. Ekonomiskt
    och kanske lite enklare att ha att göra med. (jag missar aldrig en
    chans att klanka ner på BSR´s kundkontakt=bedrövlig, man kan
    ju hoppas att de blivit bättre på senare år)
    http://www.garaget.org/Exdeu
    9-3 SC Aero 2.8T v6

  8. #8

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Jag ville meddela att jag installerade BSR steg 3. Jag är nöjd med prestandan och accelerationen. Det är tyvärr lite tråkigt med spool up effekten, men efter ett par gaspådrag så lärde jag mig hur jag skulle gasa för jämn acceleration utan "ryck".
    Körglädjen är enorm nu och jag behöver inte oroa mig då jag kör om på landsväg.
    SAAB 9-3 1.8T sportkombi biopower, BSR steg 3

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Kör du fortfarande med original-koppling eller kör du automat?
    1,8t:s koppling är ju annars väldigt svag och flera brukar få problem redan med steg1-uppgraderingar efter ett par tusen mil (kanske ännu tidigare beroende på hur man kör).
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  10. #10

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Jag kör med original koppling för tillfället. Men om den kommer att spöka så får jag byta eftersom jag är ganska sugen på att uppgradera till steg 4 nästa år.
    Det jag har lagt märke till är att jag måste byta till bättre bromsar. Helst keramiska. Jag letar på nätet efter något passande och inom rimligt pris.
    SAAB 9-3 1.8T sportkombi biopower, BSR steg 3

  11. #11

    Re: BSR steg 3 eller Maptun ??

    Det blev EBC bromsar från Getech med redstuff bromsbelägg
    SAAB 9-3 1.8T sportkombi biopower, BSR steg 3

Liknande ämnen

  1. Maptun SAAB 9-5 Aero Steg 4 eller 5 på etanol
    Av tuwesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:02
  2. Maptun eller BSR steg 1 till min NG9-3 B207
    Av SAAB93T205HK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 11:45
  3. Maptun Steg 3 Vs BSR Steg 3. Vilket är bäst?
    Av BorgaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 23:39
  4. Maptun - ska man satsa på sprit eller steg 1?
    Av GaFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •