Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Hej,

    Vi har en Saab 9-5 2.0t SE -99 som har ett vinande missljud från motorn. Det hörs främst när man kallstartar motorn men olika mycket vid olika tillfällen. Frekvensen följer varvtalet och det hörs mest när motorn varvas uppåt 3000 varv/min. Vi trodde att det var poly-v-remmen som slirade så vi har låtit en verkstad byta den, remhjulen och spännaren (som visade sig vara slut) och samtidigt gjordes uppgraderingen med ett remhjul mindre och kortare rem. Då försvann ljudet tillfälligt.

    Vid detta jobb uppmärksammades att det var hål på några slangar till vevhusventilationen och att olje-/gasdimma sprutade ut där, mot poly-v-remmen. Hela vevhusventilationen är nu bytt till nyaste versionen så det sker inget mer läckage. Detta gjordes dock någon vecka efter rembytet, så alltså kan även den nya remmen fått olja på sig.

    Missljudet har återkommit och verkstaden tror att ljudet beror på att eventuell olja på remmen får den att slira, och att det försvinner när remmen torkat (eftersom vevhusventilationen nu är lagad). Dock är ljudet inte ett "vibrerande" slirljud utan följer varvtalet väldigt tydligt oavsett om ökningen sker långsamt eller snabbt, så jag tror det kan vara ett lager som är dåligt. Remmen borde ha torkat nu när det gått någon vecka efter vevhusventilationsbytet men ljudet har snarare blivit värre.

    Är det någon som har förslag på vad vi ska gå vidare med? Ljudet hörs inte alltid så det är svårt att låta verkstaden felsöka. Kan det vara vattenpumpen, generatorn, AC-kompressorn eller liknande som är trasigt? Kanske lagret till vevaxelns remskiva?

    Tack på förhand!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Ändrar sig ljudet när du stänger av ac:n .
    Gör det inte det, så är det säkert att du har en tät oljesil/pickup.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Ingen katt som letat sig in under huven?

    Ursäkta, kunde bara inte låta bli

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Ingen katt som letat sig in under huven?

    Ursäkta, kunde bara inte låta bli

    /Anders B.
    Det inlägget var ju varken givande för TS eller för den delen roligt

    Har du testat att minska spänningen på remmen, finns ett fyrkantigt hål i remspännaren, tryck ner en 1/2" förlängning & dra lite mot dig om du står framför bilen. Försvinner ljudet har det med remmen att göra.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Kanske e ute å seglar men...Backventilen i oljefiltret?
    Fattig men riktigt ful. Saab 9-3 Aero -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Tack för svaren! Jag ska undersöka mer när jag kommer hem. Dock borde det väl inte vara något med oljan eftersom ljudet så tydligt följer motorns varvtal?

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Citat Ursprungligen postat av lbs129
    Tack för svaren! Jag ska undersöka mer när jag kommer hem. Dock borde det väl inte vara något med oljan eftersom ljudet så tydligt följer motorns varvtal?

    Mvh Johan
    Ibland kan det som sagt komma missljud från oljefiltret.
    Kanske inte så vinande men det följer varvtalet. Dock brukar man inte höra det först vid 3000vrv utan direkt på tomgång, och främst när motorn är kall.

    När verkstaden bytte remmen förutsätter jag att de kände på alla hjul kring poly-V-remmen.
    Vattenpump, servopump, ac-kompressor & löphjul?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Hej igen,

    Har testat nu med att sätta ACC:n i OFF-läget, men det gjorde ingen skillnad. Om verkstaden har känt på alla remhjul vet jag inte förrän jag frågat dem, men det borde de väl ha gjort? Ljudet kommer faktiskt ofta redan på tomgångsvarv, särskilt när bilen är kall, men det är först uppåt 2000-3000 varv/minut som det hörs riktigt tydligt. Vid vissa varvtal hörs ett skavande sch-sch-sch vilket jag tycker indikerar ett slitet lager. Vore det oljefiltret så vore det dock positivt, för det och oljan bör nog ändå bytas nu (ett år och ca 850 mil sen sist) och det har vi tänkt göra själva.

    Tack för alla förslag och idéer så här långt!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  9. #9

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Ventilerna, vattenpumpen el generatorn. När byttes motoroljan senast?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Vi tror oss nu, tillsammans med verkstaden, ha kommit fram till att det är generatorn som tjuter/viner. Nu hörs ljudet rejält vid nästan varje kallstart men avtar en del när motorn blivit varm efter några minuter. Läckaget från vevhusventilationen var tydligen ungefär vid generatorn så den har nog blivit duschad med oljedimma, dragit till sig smuts och börjat tjuta i lagren. Dock är den ju dyr att byta (ca 6000 kr inkl. arbetet enligt verkstaden) och brukar sällan bytas eftersom de är så rejält byggda, så de föreslår en renovering av den istället. Är ni av samma åsikt?

    turbo4ever: Som jag svarade i inlägget ovanför ditt så gjordes senaste servicen för ca ett år och 850 mil sedan.

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Vad är prisskillnaden mellan att renovera och byta till en ny?
    Kan en begagnad vara ett alternativ?
    En renoverad generator kan vara lika bra som en ny om det görs på rätt sätt.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Lyfte ni av remmen för att kolla?
    Gör det,och starta upp utan rem men inte för länge för vattenpumpen drivs av samma rem.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Remmen har inte lyfts av nu för att kontrollera, men vi har så gott som helt säkert fått det bekräftat att det är generatorn. En ny generator kostar ca 4000 kr och arbetet ca 1500 kr utöver det. Vi har pratat med ett företag som renoverar generatorer och de gör det betydligt billigare än vad en ny kostar, så det blir nog en renovering. Tack för alla förslag och idéer!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Åsa, Kungsbacka
    Inlägg
    17

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Hur blev det efter generatorrenoveringen?

    / /Jonas

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Vi fick tag på en fabriksrenoverad generator till bra pris så den monterades. Det skumma är att samma vinande ljud hördes några få gånger igen precis efter att generatorn blivit bytt, men nu har det inte hörts på ungefär två månader nu så vi är nöjda!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Citat Ursprungligen postat av lbs129
    Vi trodde att det var poly-v-remmen som slirade så vi har låtit en verkstad byta den, remhjulen och spännaren (som visade sig vara slut) och samtidigt gjordes uppgraderingen med ett remhjul mindre och kortare rem. Då försvann ljudet tillfälligt.
    Den där "uppgraderingen" tenderar att få remmen att låta. Det extra remhjulet stoppades dit av en anledning. En kompis till mig fick uppgraderingen på köpet i samband med en garantireparation men byggde tillbaka den för att få bort ljudet. Enligt min erfarenhet är det så gott som aldrig fel på remmen om det inte är följdskador av någonting. Spännaren är däremot en svag punkt, och bör alltid bytas i samband med drivremsbyte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Jo jag har också läst att den längre remmen egentligen är bättre, men skulle den kortare remmen slira menar du? För ljudet lät inte som ett slirljud (absolut inte som en gammal fläktrem) utan följde varvtalet helt linjärt utan "hack". Snarare lät det som att ett lager var slut.

    Vi lyssnade en massa i motorrummet för att höra vad ljudet kom ifrån, och det hördes att det var från den bakre delen där generatorn sitter. Det mystiska är ju dock att ljudet fanns två gånger precis efter generatorbytet men har inte hörts sen dess...

    Nu verkar det ju ha löst sig ändå, men jag får hoppas att det inte kommer tillbaka när det blir kallare!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Vinande missljud i 9-5, vad kan det vara?

    Citat Ursprungligen postat av lbs129
    Jo jag har också läst att den längre remmen egentligen är bättre, men skulle den kortare remmen slira menar du? För ljudet lät inte som ett slirljud (absolut inte som en gammal fläktrem) utan följde varvtalet helt linjärt utan "hack". Snarare lät det som att ett lager var slut.

    Vi lyssnade en massa i motorrummet för att höra vad ljudet kom ifrån, och det hördes att det var från den bakre delen där generatorn sitter. Det mystiska är ju dock att ljudet fanns två gånger precis efter generatorbytet men har inte hörts sen dess...

    Nu verkar det ju ha löst sig ändå, men jag får hoppas att det inte kommer tillbaka när det blir kallare!

    Mvh Johan
    Den riskerar att slira vid hög belastning, typiskt kan den "gnälla" strax över tomgång när generatorn laddar fullt, speciellt när friktionen är nersatt (t.ex. när det är kallt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vinande missljud vid dragläget, Saab 9-5 2,0t
    Av Saab01 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 18:38
  2. 9-3 aero -02 vinande missljud?
    Av rikkman i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •