Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Bilen svänger stundtals okontrollerbart OG9-5

  1. #1

    Bilen svänger stundtals okontrollerbart OG9-5

    Hej,
    Jag börjar bli duktigt orolig för nu har min 9-5 (årsmodell 2005) börjat svänga av sig själv. Eller hur man bäst uttrycker sig.

    Den drar helt okontrollerbart åt både höger och vänster, gärna vid lite högre hastigheter. Går inte ens att parera med ratten...

    Anledningen till att jag skrev akut hjälp är för att egentligen måste jag iväg och jobba imorgon och då behöver jag tillkopplat släp för att kunna utföra arbetet.

    Värt att nämna, om det kan ha någon betydelse är att det kom i anslutning till att jag bytte från vinter till sommardäck. Var nog bara någon / några dagar senare det här fenomenet gav sig till känna.

    Vad tror ni att det är för fel? Vågar jag köra 10-20 mil med bilen som den är nu? Har fått tid på verkstaden på måndag... så ska lämna i den då så får dom se över den...

    Är det nåt jag som glad amatör kan göra för att lindra det okontrollerbara svängandet?

    Tack på förhand

    //Reagger
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Stor snnolikhet att det sitter i däcken., vissa däck gör bilen extremt spårkänslig - man får verkligen brottas med den medan andra däck inte alls visar dessa tendenser.
    /Johan

  3. #3

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Nu lättade en klump i magen, hoppas verkligen det kan vara så.

    Rent nu köpta däck av märket Nokian Hakkan Z (225/45/R17). Är det nåt känt problem med dom och SAAB?

    Som tur är har jag en uppsättning fälgar till som jag kan använda... tyvärr dubbdäck dock. Men bättre än inget tillsvidare antar jag. Ska ut och pröva att byta däck runt om med en gång!
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av Reagger
    Nu lättade en klump i magen, hoppas verkligen det kan vara så.

    Rent nu köpta däck av märket Nokian Hakkan Z (225/45/R17). Är det nåt känt problem med dom och SAAB?

    Som tur är har jag en uppsättning fälgar till som jag kan använda... tyvärr dubbdäck dock. Men bättre än inget tillsvidare antar jag. Ska ut och pröva att byta däck runt om med en gång!
    Har exakt samma sulor som du har på min 9000. Den är gött spårkänslig

  5. #5

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Visade sig att det var däcken som spårade fel (prövade att skifta på vinterdäcken).

    Så nu kör jag på 2.2bars däcktryck, så nu är det väl "okej" köregenskaper på bilen. Däremot ska jag ring Skruvat där jag köpte däcken ifrån och be dom ta tillbaka dem och skicka ut ett märke som funkar.

    Tips på vilka däck som är bra till en 9-5a? Ger helst inte mer än 5500 för 4 däck. Och det måste förmodligen vara från Skruvat för dom ska gå med på att byta ut dem....
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    3471

    AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    2,2 bar på 225-45/17 på en 9-5? På tok för lite, tryck i 2,8 runt om till en början. jag tror jag brukar ha 2,8-2,9 fram och ngt mindre bak med den dimensionen.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    2,2 bar på 225-45/17 på en 9-5? På tok för lite, tryck i 2,8 runt om till en början. jag tror jag brukar ha 2,8-2,9 fram och ngt mindre bak med den dimensionen.


    //B
    TapaTalk
    om du läser trådskaparens inlägg så förstår du nog varför han kör med så lite luft.

  8. #8

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    om du läser trådskaparens inlägg så förstår du nog varför han kör med så lite luft.
    Kommentaren var inte till mig, men även jag tycker att 2,2 är lite i underkant (även i vinterdäck). För en 9-3 är 2,2 det absolut lägsta tryck (får absolut inte underskridas) Saab anger för någon kombination av däcksdimension och last. För däck där absoluta mimimum är 2,2 rekommenderas 2,6 för bästa bränsleekonomi.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Vi på verkstaden kör med 2.8-3.0 bar i 17" . Det ger bäst köregeneskaper anser Saab och även vi.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #10
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    om du läser trådskaparens inlägg så förstår du nog varför han kör med så lite luft.
    Kommentaren var inte till mig, men även jag tycker att 2,2 är lite i underkant (även i vinterdäck). För en 9-3 är 2,2 det absolut lägsta tryck (får absolut inte underskridas) Saab anger för någon kombination av däcksdimension och last. För däck där absoluta mimimum är 2,2 rekommenderas 2,6 för bästa bränsleekonomi.
    jo absolut är det för lite, under normala förhållande, men nu har trådskaparen problem med sina däck vilket tydligen inte funkar alls bra ihop med bilen och för att tillfälligt få den någolunda körbar blev det ju bäst på det sätt han testade sig fram till.

  11. #11

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    jo absolut är det för lite, under normala förhållande, men nu har trådskaparen problem med sina däck vilket tydligen inte funkar alls bra ihop med bilen och för att tillfälligt få den någolunda körbar blev det ju bäst på det sätt han testade sig fram till.
    Ehh... Han monterade av problemdäcken och monterade vinterdäcken (som inte hade problem) (men som hade så lite som 2,2). Hur mycket luft det var i problemdäcken har inte redovisats, men man kan misstänka att det inte var rätt (med tanke på det tokiga trycket i vinterdäcken).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    jo absolut är det för lite, under normala förhållande, men nu har trådskaparen problem med sina däck vilket tydligen inte funkar alls bra ihop med bilen och för att tillfälligt få den någolunda körbar blev det ju bäst på det sätt han testade sig fram till.
    Ehh... Han monterade av problemdäcken och monterade vinterdäcken (som inte hade problem) (men som hade så lite som 2,2). Hur mycket luft det var i problemdäcken har inte redovisats, men man kan misstänka att det inte var rätt (med tanke på det tokiga trycket i vinterdäcken).


    Jag tolkade som att TS testade med vinterdäcken för att se om sommardäcken var problemet och sedan skiftade tillbaka till sommardäcken och nu kör med 2.2 bar.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Värt att tänka på är att 9-5 är grymt känsliga för pilformat däckmönster.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Min 9-3 är också väldigt spårkänslig sommartid, åker Michelin Primacy HP 225/45/17.

  15. #15

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Jag tolkade som att TS testade med vinterdäcken för att se om sommardäcken var problemet och sedan skiftade tillbaka till sommardäcken och nu kör med 2.2 bar.
    Så kan man också tolka inlägget, men det verkar konstigt att sätta tillbaks däcken man vill skicka tillbaks för utbyte. Oavsett sommar eller vinterdäck är 2,2 lågt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Värt att tänka på är att 9-5 är grymt känsliga för pilformat däckmönster.
    Hakka Z är inte pilmönstrat.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Värt att tänka på är att 9-5 är grymt känsliga för pilformat däckmönster.
    Hakka Z är inte pilmönstrat.
    Förvisso men trådskaparen skulle se till att få "däck som funkar" så då kan det ju vara idé att känna till att 9-5 och pilmönster inte funkar så dom inte skickar just sådana däck till honom!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Jag kör med Nokian Z G2 på min 9-5 Aero -04 och dessa funkar alldeles perfekt. Kör med 3,0bar fram och 2,9bar bak. Mina däck är väl inte riktigt som Hakkan Z men i stort sett likadana.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Kör också med Hakka Z 17" på min 9-5a och bilen är ruggigt spårkänslig i vanliga fall och närmast okörbar med husvagn bakom (slinger-VM) så jag var och köpte förstärkta a-bussningar idag som jag ska byta framöver.
    (Bilen beter sig likadant med vinterdäcken, Hakka RSI så jag antar att det är a-bussningarna).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #20
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 025
    Medlem#
    3471

    Re: AKUT HJÄLP! Bilen svänger stundtals okontrollerbart

    Hade nöjet att provköra en 9-5 Aero -05 igår med just 19" Hakka Z. Det gasades en del, men jag kan inte påstå att jag tyckte den var överdrivet "slingrig" vid acceleration, parera lite får man nästan alltid göra med de slitna vägarna i Västmanland.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Misständer stundtals riktigt illa, OG9-3 T7
    Av Frippegubben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-18, 07:57
  2. [LÖST] Går fett. Blir slö stundtals NG900 2,3i
    Av rybbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 21:15
  3. [LÖST] Bilen knarrar när man svänger efter sänkning og900
    Av hall112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 00:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •