Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Det börjar bli dags att släppa våran 9-5:a.
    Alltså en Saab 9-5 2,0t 1999 silver sedan, med just nu 17 250 mil.
    5 ägare inkl. bilfirmor. Besiktad till 1 December. Skattat till Januari 2013.

    Aero läppen fram. Aero 04-05 sidokjolar. Helt ny kofångare bak i Februari iår.
    17" fälgar. 2 Däck bra. 2 Dåliga. 2 st nya ligger hemma, läggs på innan försäljningen.
    Bilen ser alltså utvändigt, precis ut som en Aero. USA blinkers fram.

    Invändigt är hela inredningen utbytt mot 9-5 Aero inredning 05. Sportstolar i halvskinn.
    Aero ratt.

    Motorn. Chippad steg 1. 2,5 rostfritt avgassystem. JR Open air kit. Bör detta sportluftfilter demonteras inför försäljningen? Feedback gärna.
    Servad var 1000:e mil med stämplad bok, servad för 250 mil sedan. Uppdaterad vevhusventilation så fort den kom.
    Mycket delar bytta sen vi köpte den. Nyligen vevaxelgivaren.

    Chassit. HR sänkningssats monterad i Maj förra året. Samtidigt renoverades hela chassit bak. Nya stötdämpare. Powerflex bussningar i A-bussningen. Nya bussningar övre och undre hjälparm. Avtagbar dragkrok.

    Defekter:

    Rost finns, hundbenet höger och vänster sida. Inte jätte allvarligt. Ska fixa detta innan försäljningen.
    Buckla i motorhuv ovanför höger blinkers. Inga skavmärken eller så. Men man ser bucklan om man kollar i rätt vinkel, och ljuset bryts.


    Nu till frågan. Vad får man för denna bil?
    Är 25 000 - 30 000 för mycket begärt?


    (Bucklan syns bra där).


  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    25k borde du kunna få, men förvänta dig ingen rusning.
    Tidiga 9-5 är iskalla på marknaden, och sedan-modellerna får man nästan kasta efter folk.

    Enbart att du skrev öppet luftfilter gjorde bilen ointressant för mig, men det finns ju bevisligen folk som tycker det är bra så om du låter det sitta kvar eller ej är nog helt upp till dig. Räkna dock med att ett öppet luftfilter vid steg1 skrämmer bort många motorkunniga.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    25k borde du kunna få, men förvänta dig ingen rusning.
    Tidiga 9-5 är iskalla på marknaden, och sedan-modellerna får man nästan kasta efter folk.

    Enbart att du skrev öppet luftfilter gjorde bilen ointressant för mig, men det finns ju bevisligen folk som tycker det är bra så om du låter det sitta kvar eller ej är nog helt upp till dig. Räkna dock med att ett öppet luftfilter vid steg1 skrämmer bort många motorkunniga.

    Precis vad jag var rädd för. Det kanske är bättre, om möjlighet finns, att byta in bilen än att försöka sälja privat?

    Jag kommer ta bort det, och ersätta med original.
    Bör man undvika att nämna steg 1 och 2,5 rostfritt med?

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Precis vad jag var rädd för. Det kanske är bättre, om möjlighet finns, att byta in bilen än att försöka sälja privat?

    Jag kommer ta bort det, och ersätta med original.
    Bör man undvika att nämna steg 1 och 2,5 rostfritt med?
    Jag ser inte steg 1 och 2.5" som någon nackdel. Det är inget bilen tar skada av och för mig är det ett plus så slipper jag göra det själv.
    Fast det beror givetvis rätt mycket på vem köparen är, en vanlig medelsvensson ser det nog inte som något jättebra.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    .....
    Tidiga 9-5 är iskalla på marknaden, och sedan-modellerna får man nästan kasta efter folk.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    25k borde du kunna få, men förvänta dig ingen rusning.
    Tidiga 9-5 är iskalla på marknaden, och sedan-modellerna får man nästan kasta efter folk..
    Inte vad jag märkt. Försöker hitta en 9-5a åt sambon nu, men de få som dyker upp på Blocket försvinner ganska direkt innan man har tid att åka och kolla. De som finns har oftast legat flera veckor, så känns som det är något lurt med dessa då.

    Förövrigt kan man ju också se det som så att nämner man Steg 1 och 2.5" så kommer folk förstå att man kört bilen rätt hårt, eller i alla fall gillar att gasa. Vilket kan få folk att skygga tillbaka och tro motorn är sönderkörd.

    Jag själv har också en liten fördom och undviker väl helst att köpa bilar som är trimmade då det indikerar på en gas-glad ägare, vilket inte behöver vara en nackdel, självklart. Men man kan aldrig vara säker. Men också är en gubbkörd motor rätt trist och igensotad.

    Men du kan ju inte heller sälja bilen utan att nämna Steg 1, för då blir det ju trist när nya ägaren vill "chippa".
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Citat Ursprungligen postat av Pantern
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    25k borde du kunna få, men förvänta dig ingen rusning.
    Tidiga 9-5 är iskalla på marknaden, och sedan-modellerna får man nästan kasta efter folk..
    Inte vad jag märkt. Försöker hitta en 9-5a åt sambon nu, men de få som dyker upp på Blocket försvinner ganska direkt innan man har tid att åka och kolla. De som finns har oftast legat flera veckor, så känns som det är något lurt med dessa då.

    Förövrigt kan man ju också se det som så att nämner man Steg 1 och 2.5" så kommer folk förstå att man kört bilen rätt hårt, eller i alla fall gillar att gasa. Vilket kan få folk att skygga tillbaka och tro motorn är sönderkörd.

    Jag själv har också en liten fördom och undviker väl helst att köpa bilar som är trimmade då det indikerar på en gas-glad ägare, vilket inte behöver vara en nackdel, självklart. Men man kan aldrig vara säker. Men också är en gubbkörd motor rätt trist och igensotad.

    Men du kan ju inte heller sälja bilen utan att nämna Steg 1, för då blir det ju trist när nya ägaren vill "chippa".

    Det är min Pappa som ägt bilen. Så jag kan garantera att bilen inte gått hårt.
    Men det är ju skit samma vid försäljning. Ingen som tror på mig där ändå.
    Det har förekommit att jag kört den lite hårt ibland. Men det är sällan.

    Spontana känslan är att det kommer bli ett helvete att bli av med denna bilen. Mycket värre än jag trodde.

  8. #8

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Ser ut att kunna bli en fin bil. Men varför sälja? Inredningen gör bilen attraktiv och jag tror absolut inte 25K eller mer är omöjligt iom miltal <20K.

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Värdering Saab 9-5 2,0T 1999

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Ser ut att kunna bli en fin bil. Men varför sälja? Inredningen gör bilen attraktiv och jag tror absolut inte 25K eller mer är omöjligt iom miltal <20K.
    Det är dags för något annat och nyare.

Liknande ämnen

  1. Värdering Saab 9-5 Aero -00
    Av Haddoque i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 18:54
  2. Värdering Saab 900 -88
    Av maccis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 20:51
  3. Värdering 9-5 2.3t 1999
    Av Herr Gaspedal i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 16:35
  4. Värdering Saab 900 2,3s -94
    Av zebbe84 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •