Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

  1. #1

    Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

    Jag har en Saab 90 vars högre stötdämpare bak sitter helt lös. En gummipackning och övre delen av stötdämparen är det som syns och sticker upp, ganska likt hur det ser ut på andra sidan. Jag gissar på att det skall sitta någon infästning som rostat sönder eller av annan anledning åkt ur sin plats så att hela dämparen är lös. Men efter att ha kollat runt lite på vad som skall sitta där har jag inte funnit något.

    Någon som vet vad som skall sitta där och vart man kan hitta en sådan reservdel?

    Står mellan dilemmat att sälja den idag som den är, eller åtgärda problemet själv om de är relativt billigt - så ett snabb svar skulle vara grymt uppskattat

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

    Har nog rostat hål i balken där dämpartappen går igenom, kolla noga där gummibussningen ligger emot så är nog hålet lika stort som dämparen, det ska egentligen inte vara grövre än att dämpartappen går igenom.

    Jag tror Klokkerholm har repplåt för detta, kolla med Mekonomen/Autoexperten/BDS eller någon bilskrot (vissa säljer även nya delar) om det fortfarande finns och köpa.

    Det är svetsjobb som gäller för att få ordning på det igen, finns det ingen färdig repplåt så får man bocka en egen eller skära ur från en bil som är rostfri på skroten och kapa till.

    MVH

  3. #3
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Jag tror Klokkerholm har repplåt för detta, kolla med Mekonomen/Autoexperten/BDS eller någon bilskrot (vissa säljer även nya delar) om det fortfarande finns och köpa.
    Skilljer det sig inte mot og900 finns det rep plåt.

  4. #4

    Re: Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Har nog rostat hål i balken där dämpartappen går igenom, kolla noga där gummibussningen ligger emot så är nog hålet lika stort som dämparen, det ska egentligen inte vara grövre än att dämpartappen går igenom.

    Jag tror Klokkerholm har repplåt för detta, kolla med Mekonomen/Autoexperten/BDS eller någon bilskrot (vissa säljer även nya delar) om det fortfarande finns och köpa.

    Det är svetsjobb som gäller för att få ordning på det igen, finns det ingen färdig repplåt så får man bocka en egen eller skära ur från en bil som är rostfri på skroten och kapa till.

    MVH
    Tack för svaret! Var ute och knäppte en bild på de

    http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... 339uc.jpg/

    Vad skulle ett sådant arbete gå på rent kostnadsmässigt?

  5. #5

    Re: Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

    Ingen som vågar ge sig på en gissning om kostnad?

  6. #6

    Re: Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

    saab 90, då är det 900 bak.

    Du får bra pris på min 90

  7. #7

    Re: Stötdämpare bak, övre fästning - vad är det?

    Jag har svetsat många sådana skador på 80 och 90-talen. Ingen skada är den andra lik, tidsåtgången (= kostnaden) beror på hur mycket rostig plåt man måste kapa bort innan det finns något friskt att svetsa i.
    Men, av bilden att döma, räkna mellan 1,5-2,5 timme per sida om det ska göras seriöst och med snyggt resultat. Hur hög timdebiteringen är idag har jag ingen aning om och det skiljer sig markant beroende på i vilken del av landet verkstaden finns, hyresättningen skiljer sig ju väldigt om man finns i stad eller på landsbygden.
    (F.d Slättabjörnen)

    Fordon: 9-5 Vector 2,0 BP Aut -09
    9000 2,3T 200 Aut A50 -97

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Moment på mutter övre stötdämparfäste bak OG9-5
    Av Lasse_gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 10:29
  2. fästning aerovinge på og9-3?
    Av Gulingen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 21:21
  3. "krockbalk" för fästning av dragkrok.
    Av Tias i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 20:49
  4. Fästning utav främre högtalare
    Av sondell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •