Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Plocka isär dörrlås???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Plocka isär dörrlås???

    Tjena!

    Tänkte höra om det är nån som vet hur man beter sig för att plocka isär låset till förardörren på en 9000 CC?

    Det är så att det har börjat kärva lite och jag antar att det är en hel del skit där inne, så jag tänkte att man kanske skulle plocka bort det och göra rent. Men det kanske inte är något som man ska ge sig in på själv, består väl av en massa brickor som man absolut inte vill ta isär


    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Plocka isär dörrlås???

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Tjena!

    Tänkte höra om det är nån som vet hur man beter sig för att plocka isär låset till förardörren på en 9000 CC?

    Det är så att det har börjat kärva lite och jag antar att det är en hel del skit där inne, så jag tänkte att man kanske skulle plocka bort det och göra rent. Men det kanske inte är något som man ska ge sig in på själv, består väl av en massa brickor som man absolut inte vill ta isär


    Mvh Magnus
    Precis. Tycker personligen inte heller att du skall försöka dig på det. Det kan göra mer skada än nytta. Kanske bättre att låta saab göra ett nytt eller ta nya lås på en skrot.
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    414
    Har ibland med framgång använt metoden "sköljspolning" med grafitlåsolja.
    Gjorde först så rent som möjligt utifrån, o försökte sen "täta" springan så det blev lite tryck.
    Mvh.
    ´ G ´

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Om låset är kört så kan du köpa dig ett lås på skroten.
    Men jag skulle prova att ta isär och göra rent det gamla och bara ha "skrot-låset" som reserv. Visst det är lite pill men inte omöjligt.

    Sen beror det förstås på hur låset är byggt. En del lås är inte gjorda för att tas isär utan har en pressad plåtring som kapslar låset. Fixade svågerns Volvo-lås som han hade haft inbrott i. Det blev ju lite vågor i kromet sedan man knackat tebax plåtringen, men låset funkade. Fick dock offra ett stift som var avbrutet efter inbrottsförsöket.

    Men första försöket är givetvis olja, skölja olja ev tryckluft etc innan man gör åverkan......
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Kollat Haynes gör det självbok på bibblan? Fast det kanske inte står i detalj om hur man plockar isär det...

    Har monterat ett Fordlås på en Transit -90, lite pilligt med alla brickorna så att låset ska funka till din nyckel (och hundra tusen andra bilar ) men det gick tillslut..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Nu va det länge sedan jag gjorde det... men jag har haft nere ett lås till en 9000CD -89 i smådelar med lyckat resultat!

    SÅ det går.......
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    Citat Ursprungligen postat av GuBe2
    Har ibland med framgång använt metoden "sköljspolning" med grafitlåsolja.
    Gjorde först så rent som möjligt utifrån, o försökte sen "täta" springan så det blev lite tryck.
    Mvh.
    ´ G ´
    samma här med lyckat resultat fick inte i nyckel innan men nu går det hur bra som helst

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122
    Har provat lite med "sköljspolning", dock inte med grafitlåsolja tog vanlig 5-56, men det fungerade ganska bra faktiskt. Sprutade in en hel del 5-56 sen på med lite tryckluft så blev det bra...


    Tack för tipsen.

    Får väl plocka isär det, när det inte fungara nästa gång.

    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    som en liten varning....
    5-56 är som alla vet skit-medlet över allt annat! Om man tycker det luktar gott så kan man använda det som parfym.... men till mycke annat duger det inte!

    I ditt fall så är 5-56 fel att använda då 5-56 binder vatten vilket alltså kommer medföra frusna lås såsmåningom!

    Nu kanske du väljer att "lösa" bekymmret när det kommer igen, men satsa då på att plocka isär låset o använd riktigt fett! Sen kommer du inte ha bekymmer med varken frusna lås eller kärvande på många år!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    om du tar lös låset från dörren så att du bara har själv låscylinder.
    om du tittar på "baksidan" så har du en bottenplatta där själva låsarmen sitter fast. sätt en platmejsel under den o så bänder du! och voila så har du monterat sönder din låscylinder. dock så måste du limma ihop den med 2komponents lim efteråt.
    9-3x TTID 20x9,5

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122
    Rodder76--> å detta säger du nu Får väl ta och plocka isär det då, får bli när jag inte behöver bilen på ett tag...när blir de

    Det går alltså och ta isär utan att bli helt tokig på de...
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

Liknande ämnen

  1. Plocka isär framblinkers 9-5 -99
    Av Jimix i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 09:57
  2. Plocka isär förardörr - 9-3SS -03
    Av Jezper i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 14:16
  3. Plocka isär splitfälgar?
    Av Fredrik1765 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 18:40
  4. Plocka isär baklysena 9-3 ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •