Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Tjenare! Har en Saab 9-3 aero 2002, helt orginal. Varningslampan för motorn började lysa nyss, får dock inget meddelande i infod-isplayen när jag startar bilen.

    När man låter turbon ladda upp och sedan snabbt släpper gasen så låter den inte som den brukar. Förut hörde man ett svagt pys från dumpventilen, nu låter det lite högre och "visslar"/"kvittrar" mer. Låter lite som jag kör en spotbil från The fast and the furious.

    Antar att avlastningsventilen har gått, eller? Är det dyrt att byta?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av defeat
    Antar att avlastningsventilen har gått, eller? Är det dyrt att byta?
    50% på trasig AV, jättelätt att byta den.
    50% på trasig/a vacuumslang/ar till denne, också lätt att byta och billigt i inköp...

    Lycka till!

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av defeat
    Antar att avlastningsventilen har gått, eller? Är det dyrt att byta?
    50% på trasig AV, jättelätt att byta den.
    50% på trasig/a vacuumslang/ar till denne, också lätt att byta och billigt i inköp...

    Lycka till!

    MVH
    Är en ny AV dyr?

    Sitter båda lättåtkomligt? Något jag kan fixa själv?

    Tack som fasen för svaret!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    BTW är det någon fara att köra med bilen nu?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Medlem#
    10604

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Så länge det är det som motorlampan lyser för så är det ju inget jättefel, men om det är AV så kan det skada i längden tror jag om det inte fungerar som den ska då den ska ge överflödig luft tillbaka till turbon eller nåt sådant.

    Hur som helst så finns det inget enklare att byta än AV, hade själv fel på den förra året. Tar ca 5min
    Passa även på att noga kolla alla småslangarna som går från den. Har de blivit frasiga, spruckit räcker det för att kunna tända varningslampan. De har en förmåga att behöva bytas, jag har bytt de slangarna 2ggr på 1,5 år!
    Glöm inte lossa batteripolen ngra minuter sedan för att släcka CE. Tänds den sen gen så är det fortfarande fel nånstans.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Så länge det är det som motorlampan lyser för så är det ju inget jättefel, men om det är AV så kan det skada i längden tror jag om det inte fungerar som den ska då den ska ge överflödig luft tillbaka till turbon eller nåt sådant.

    Hur som helst så finns det inget enklare att byta än AV, hade själv fel på den förra året. Tar ca 5min
    Passa även på att noga kolla alla småslangarna som går från den. Har de blivit frasiga, spruckit räcker det för att kunna tända varningslampan. De har en förmåga att behöva bytas, jag har bytt de slangarna 2ggr på 1,5 år!
    Glöm inte lossa batteripolen ngra minuter sedan för att släcka CE. Tänds den sen gen så är det fortfarande fel nånstans.
    Det borde vara det, för precis samtidigt som motorlampan började lysa så började det låta som om jag körde en Toyota Supra när jag växlade

    Om jag har inspekterat motorn rätt så borde avlastningsventilen vara den inringade i denna bilden?:


    Uploaded with ImageShack.us

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Har själv råkat ut för precis samma grej och det var vakuumslangen som inte höll tätt. Det är avlastningsventilen du har ringat in där ja. Vakuumslangen är den lilla slangen som går till en plastgrej längst bak i motorrummet, strax under vindrutan.

    Det kan vara avlastningsventilen i sig som har gått sönder också men kolla slangen först för den är billigare och lättare att byta

    Ljudet kanske är häftigt men det är inte alls bra för turbon. Du får gärna köra med bilen men försök vara lätt på gasen så turbon inte laddar så mycket, då kommer inte avlastningsventilen behöva släppa ut så mycket luft.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Har själv råkat ut för precis samma grej och det var vakuumslangen som inte höll tätt. Det är avlastningsventilen du har ringat in där ja. Vakuumslangen är den lilla slangen som går till en plastgrej längst bak i motorrummet, strax under vindrutan.

    Det kan vara avlastningsventilen i sig som har gått sönder också men kolla slangen först för den är billigare och lättare att byta

    Ljudet kanske är häftigt men det är inte alls bra för turbon. Du får gärna köra med bilen men försök vara lätt på gasen så turbon inte laddar så mycket, då kommer inte avlastningsventilen behöva släppa ut så mycket luft.
    Lämnade bilen till en verkstad som kollade fel-meddelandet, och visst var det AVn. Han kollade även slangarna och de såg bra ut, så blir en ny dump!

    Tack för svaren!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Ta det lungt med gasandet tills du fått din nya avlastningsventil.

    Ljudet du upplever är tryckluften som studsar mot kompressorhjulet i turbon = inte bra

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    37

    Re: Motorlampan lyser, avlastningsventilen låter konstigt

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Ta det lungt med gasandet tills du fått din nya avlastningsventil.

    Ljudet du upplever är tryckluften som studsar mot kompressorhjulet i turbon = inte bra
    Absolut! Turbon tvärstannar väl varje gång jag växlar nu?

    Hur som helst så återställde firman jag var hos varningslampan och sa att det inte var någon fara att köra med den och att de provkört den.. Gillar killar som kan sitt jobb!

    Efter första turboladdningen lös lampan igen, blir ny dump, sätter dit den själva
    Tack för svaren!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •