Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå igång

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå igång

    Hej!

    Jag har provat en proffsfirma och köpt en reparation av en SID till en Saab 9-3, 1998. Den hade klassiska pixelfel innan, men detta är reparerat och den övre textraden som visar "Temp - 1", "Testa broms", "Byt batteri i fjärrkotroll" fungerar perfekt. (Det är alltså SAMMA SID som innan, men bandkabeln inuti är reparerad av seriös firma mot full betalning).

    Däremot så vill inte radion "gå igång", och det har något med att den nedersta raden på displayen (som t.ex. visar -SR P1- eller radiofrekvens) inte lyser alls. Det gör att jag inte lyckas söka fram någon station på radion, då jag inte ser var jag är. Jag har lyckats få in en radiosignal en gång men den försvann bort när jag försökte lagra den.

    * Måste man göra någon annan omprogrammering av SIDen efter att den är reparerad för att den ska passa med radion? Hur gör man då detta?

    * Måste man göra något annat för att få radion att fungera?

    * Kan firman som reparerat SIDen gjort något fel?

    * Kan det vara kabelglapp någon annanstans?

    Hoppas på smarta svar.
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Hej alla!

    Finns det ingen som vet om SIDen behöver någon specialbehandling efter reparation, för att man ska få radion att fungera?
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Funkade det innan du lämnade in SID'en är det väl inte mycket att fundera på, bara att reklamera jobbet hos "proffsfirman".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Hejsan!
    Har fått min sid till 9-5 proffs lagad med ny kabel, inga problem med radion efter det.
    Om du inte får något som lyser där det ska vid radio så är nog proffs lagningen inte så proffsig i alla fall
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Bara av nyfikenhet, vad betalar ni för en sån där proffslagning?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    I min proffs lagning ingick ny display o den så kallade flat kabeln. Displayen sitter visst ihop med kabeln redan när han får dem. Han beställer visst dem från England.
    Fick pröjsa 1200. O om det är dyrt eller inte vet jag inte! Men tröttnat på mina egna försök att laga jäkelskapet. Funkade bara ett kortare tag. Har haft den fixad i lite mer än ett år o än funkar det till belåtenhet. Hmmm visserligen proffsigt! Men lite vid sidan om jobb om man så säger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    En ny kabel kostar 23€ och tar 5 minuter att byta.
    Skaplig marginal firmorna måste ha om dom tar 1200:- för det "vid sidan om".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Hej!

    Jag betalade ungefär 1200 kr för reparationen. Då skickar dom den till en riktig bilelektronik-reparationsverkstad som provkör den efteråt (enligt dom). Samma firma reparerar dataenheter, hela displayer etc...

    Jag har därför svårt att tro att dom misslyckats med reparationen, men det är därför jag frågar detta forum om jag kan ha missat något när jag tagit ur SIDen eller satt tillbaks SIDen. helt enkelt: måste man göra något annat än att dra ur och sätta i kabelkontakten?
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Nej, man måste inte göra något. Så länge det är samma SID så ska det funka bara du sätter i sladden igen.

    Men varför krångla med reparationsverkstäder och betala massa pengar när allt man behöver göra är att byta kabeln?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Nej, man måste inte göra något. Så länge det är samma SID så ska det funka bara du sätter i sladden igen.

    Men varför krångla med reparationsverkstäder och betala massa pengar när allt man behöver göra är att byta kabeln?

    Tja av samma anledning till att det finns en massa saker som man inte gör själv.
    Tex tandläkare, läkare, optiker mm. Går säkert att göra själv. Men blir kanske ingen hit om man inte vet vad man gör.
    I detta fallet blir det nog dyrare om jag ska hålla på o importera en sådan där kabel o fibla med det själv, än att lämna bort det till en som vet vad dem gör. Resonerade som så att det blev i alla fall billigare än o köpa en ny.
    PS
    Detta skrevs med en stor glimt i ögat
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Nej, man måste inte göra något. Så länge det är samma SID så ska det funka bara du sätter i sladden igen.

    Men varför krångla med reparationsverkstäder och betala massa pengar när allt man behöver göra är att byta kabeln?

    Tja av samma anledning till att det finns en massa saker som man inte gör själv.
    Tex tandläkare, läkare, optiker mm. Går säkert att göra själv. Men blir kanske ingen hit om man inte vet vad man gör.
    I detta fallet blir det nog dyrare om jag ska hålla på o importera en sådan där kabel o fibla med det själv, än att lämna bort det till en som vet vad dem gör. Resonerade som så att det blev i alla fall billigare än o köpa en ny.
    PS
    Detta skrevs med en stor glimt i ögat
    Nej, det blir inte dyrare. Det kostar 23€. Jag skojar inte, har köpt flera stycken själv. Man lägger en beställning och två dagar senare ligger den i brevlådan, så just "import" biten är ganska enkel.
    Och svårt? Den svåra biten är att få ut SID'en ur bilen. Klarar man det så klarar man garanterat att byta kabeln oxå.
    Tandläkare, läkare och dylikt kräver utbildning. Byta kabel i en SID kräver...ehh...en hand och ledsyn, typ.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    så enkelt? Men hur fäster du den nya kabeln?
    Var beställer du kabeln?

    Blir sugen på att fixa min..
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    På blocket tar dom ju 500 spänn att byta o fixa pixelfel juh mycket billigare än 1200 i alla fall om man INTE vill göra det själv. Elle rköp en begagnad brukar ligga på 200 till 300 spänn. Men det att stereon inte fungerar du måste väl slå in code på stereon eller? Är det nåt där du missat?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    På blocket tar dom ju 500 spänn att byta o fixa pixelfel juh mycket billigare än 1200 i alla fall om man INTE vill göra det själv. Elle rköp en begagnad brukar ligga på 200 till 300 spänn. Men det att stereon inte fungerar du måste väl slå in code på stereon eller? Är det nåt där du missat?
    Jo tack! Vist finns det en del på blocket som säger sig fixa pixel fel. O dem under stryker gärna att dem INTE vill ha sådana som man själv har för sökt o laga. O jag provade o lämna in till en sådan. Den jag lämnade in till bytte absolut inte ett smack!! Det enda han gjorde var att utföra en sådan lagning som finns som olika tips här inne på forumet.
    O ja han fick den att funka i några månader. Sedan försökte jag göra på samma sätt som han. För att ge 500 spänn för att utföra ett tips på ett forum tycker jag är bra mycket mer än att få saker faktiskt bytta.
    Men var o en gör ju precise som man vill! Finns kanske lite mer seriösa med på blocket
    Men se till o fråga vad som görs eller var som jag med o se på vad dem gör.
    Men det TS frågade om har ju inte denna saken att göra, o nu är ju hans bil en 9-3 o inte samma sid som på min 9-5. Men vad jag vet ska inget göras för att få radions text att synas i siden efter en reparation eller utbyte
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    så enkelt? Men hur fäster du den nya kabeln?
    Var beställer du kabeln?

    Blir sugen på att fixa min..
    Beställs på pixelfix.net
    Kabeln kläms fast med hjälp av en list som följer med när du beställer därifrån. Man får tydliga instruktioner med bilder som förklarar varje steg, men är man normalbegåvad behövs inga instruktioner.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Kan tillägga till tråden att jag själv beställt från pixelfix förra veckan. Fick hem fel kabel, så jag får en ny gratis (betalar 12 kr returfrakt).
    Men kostar som sagt 23€ + 7€ frakt. Och eftersom det skickas från Budapest i Ungern, så är det ju inom EU. Så alla ni som är oroliga att beställa, det är inga som helst problem.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Ok. Men mitt problem att se radions text kvarstår. Ska byta mellan några bilar och sen reklamera om den visar sig fungera i en annan bil.
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    330

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Då får du nog kolla om någon annan funkar i din med. Är det något fel på din o den inte funkar i någon annans bil heller så vet du ju ändå inte om det är rätt eller fel.
    Men som sagt så tror jag inte man ska behöva göra något för det ska få radion o funka, Man kan ju köpa helt nya på speedparts tex. Dem funkar ju med med en gång du sätter dit dem. Dock så bör man gå in saabs data verktyg o specificera den till bilen. Så tex förbrukning å sådant blir rätt
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    Re: 9-3 1998, SID proffsreparerad men radion vill inte gå ig

    Hej alla!

    Nu har jag äntligen kollat upp och löst problemet med varför inte radion ville gå igång när jag proffsreparerat SIDen. Det visade sig nämligen att bakpå radion sitter tre kontakter plus en antennkabel. Den övre av dessa kontakter (den rosafärgade) var inte riktigt inklämd, då låsningen på denna kontakt var av/saknades.

    Då kunde jag helt enkelt trycka in den rejält och prova, och allt fungerade! Toppen!
    You don't need eyes to see - you need vision.
    Saab 9-3 Turbo Sport (Monte Carlo Yellow)

Liknande ämnen

  1. 9-3 M01: Radion startar när tändningen slås på - vill ej det
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 04:53
  2. vill inte gå igång -LÖST-
    Av Jocke_CSE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 23:19
  3. Panik! pilotstolar vill inte igång i CC:n?
    Av saab99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 01:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •